Za sprawą Politico świat obiegła informacja, że kardynałowie, obecnie odcięci od świata, skupieni na wyborze nowego papieża, w ramach przygotowań do konklawe, oglądali… „Konklawe” w reżyserii Edwarda Bergera, według scenariusza Petera Straughana, na podstawie książki Roberta Harrisa. Przyjmując na chwilę, że w jakimś stopniu pokrywa się to z prawdą, to daje to do myślenia. Z jednej strony jest to ogromna pochwała dla twórców i realności ich wizji, skoro sami kardynałowie, szczególnie ci biorący udział w konklawe po raz pierwszy, czerpią z filmu nauki odnośnie rytuałów i działań związanych z tym wydarzeniem. Z drugiej strony prezentowane w filmie postawy hierarchów kościelnych lepiej żeby nie były wzorcem dla realnych uczestników głosowania. Tak czy inaczej, o filmie Bergera ponownie, podobnie jak przy okazji Oscarów, jest głośno.

Ten „hałas”, w połączeniu z dziejowym momentem (bez względu na stosunek do religii, każdy musi przyznać, że wybór nowego papieża jest wydarzeniem niezwykle ważnym) i nieszczęśliwym wypadkiem (utrata nagranego wcześniej materiału), sprawił, że, wraz z Danielem Sołtysińskim,  postanowiliśmy się przyjrzeć „Konklawe” od strony scenariuszowej. Początkowo wydawało się, że utrzymane zostanie założenie z poprzedniego odcinka, gdzie ja starałem się bronić „Anory”, a Daniel wcielał się w rolę agresora. Jednak szybko okazało się, że tym razem role zmieniają się dość płynnie, z, mam nadzieję, pozytywnym wpływem na efekt końcowy.

Zresztą… Sami oceńcie. Miłego słuchania!

Rozpiska minutowa:

0.00 – 0.20  –  Intro

0.20 – 4.30  –  O czym rozmawiamy?

4.30 – 5.10  –  Dlaczego Bóg pokonał diabła i co ma z tym wspólnego Roman Polański

5.10 – 10.00  –  Streszczenie fabuły

10.00 – 11.50  –  O czym jest ta historia dla Macieja?

11.50 – 14.00  –  Autorzy wiedzą do kogo mówią

14.00 – 14.50  –  Pierwszy problem Konklawe

14.50 – 15.20  –  Mniejsze zło, a większe dobro

15.20 – 19.00  –  Spektrum bohaterów

19.00 – 20.40  –  Dwuznaczność zakończenia. Istnieje? Co by było gdyby Tedesco miał te informacje co Lawrence?

20.40 – 25.00  –  Droga bohatera, jako droga dochodzenia do wiary

25.00 – 28.30  –  Czy kardynałowie wierzą w Boga? Kreacja stronnictw i postaci

28.30 – 29.00  –  Konsekwencja w prowadzeniu głównego bohatera

29.00 – 30.50  –  Opowieść o bohaterze, a nie o arenie. Ale…

30.50 – 33.25  –  Trzeci akt. Jaka jest kluczowa decyzja bohatera?

33.25 – 34.00  –  To kto broni, a kto atakuje?

34.00 – 36.00  –  Daniel nazywa problem tej opowieści

36.00 – 38.05  –  Realizm. Jak filmowe konklawe ma się do tego zbliżającego się Konklawe?

38.05 – 40.20  –  Potencjał drzemiący w postaciach drugoplanowych

40.20 – 43.00  –  Lęk i bezpieczeństwo jako podstawa konserwatywnej opcji kościelnej

43.00 – 45.30  –  Co by dało tej historii gdyby stronnictwa były mniej jednoznaczne

45.30 – 48.40  –  Co by było gdyby dobrą ideę reprezentował zły człowiek?

48.40 – 51.00  –  Czy istnieje idealny film?

51.00 – 52.00  –  Dlaczego film to taka piękna sprawa

53.00 – 55.40  –  „Wavelength”  –  reż. Michael Snow, jako przyczynek do rozmowy o odbiorze osobistym dzieła i funkcji sztuki

55.40 – 1.00.50  –  Jaki jest gatunek tego filmu?

1.00.05 – 1.14.00  –  Gdzie widzimy jeszcze potencjał w tej historii?

1.14.00 – 1.15.15  –  Zapraszamy do komentowania i podpowiadania następnych filmów

Do tej pory rozmawialiśmy o: