Zale\u017ca\u0142o jej na ogromnym realizmie przedstawionej opowie\u015bci dlatego wszystko nale\u017ca\u0142o dok\u0142adnie sprawdzi\u0107<\/strong>. Pocz\u0105tkowo du\u017co czyta\u0142a ksi\u0105\u017cek i ogl\u0105da\u0142a film\u00f3w powi\u0105zanych tematycznie oraz przemierza\u0142a Google Maps poznaj\u0105c teren gdzie osadzi\u0142a wydarzenia.<\/p>\nPrze\u0142omem w pracy nad scenariuszem by\u0142a wizyta na polu bitwy we Francji. Dopiero zobaczenie tego miejsca na w\u0142asne oczy, u\u015bwiadomienie sobie, \u017ce dziesi\u0105tki tysi\u0119cy ludzi mordowa\u0142o si\u0119 nawzajem w walce o czasami kilkadziesi\u0105t, kilkaset metr\u00f3w, pchn\u0119\u0142o jej prac\u0119 do przodu.<\/p>\n
Wielkie wra\u017cenie zrobi\u0142y na niej r\u00f3wnie\u017c wspomnienia os\u00f3b kt\u00f3rych ta wojna do\u015bwiadczy\u0142a.<\/strong><\/p>\nScenarzystka przytoczy\u0142a dwie opowie\u015bci:<\/p>\n
Pierwsza dotyczy\u0142a kobiety, kt\u00f3ra opisa\u0142a, \u017ce w tej wojnie zgin\u0119li wszyscy ch\u0142opcy, m\u0119\u017cczy\u017ani jakich zna\u0142a osobi\u015bcie \u2013 poczynaj\u0105c od ojca, braci po s\u0105siad\u00f3w i koleg\u00f3w.<\/p>\n
\n\u201eKa\u017cdy ch\u0142opiec z kt\u00f3rym ta\u0144czy\u0142am zosta\u0142 zabity\u201d.<\/p>\n<\/blockquote>\n
Druga to nagranie weterana, w kt\u00f3rym opowiada\u0142, \u017ce podczas wojny jego oddzia\u0142 obrabowa\u0142 rodzin\u0119 francuskich farmer\u00f3w, zabieraj\u0105c im wszystko co mieli do jedzenia, nawet mleko. M\u00f3wi\u0142, \u017ce wtedy czu\u0142, \u017ce jego \u017cycie i ta s\u0142u\u017cba nie \u017cadnego sensu, jest bezwarto\u015bciowa, szkodliwa. Jaki\u015b czas p\u00f3\u017aniej jego oddzia\u0142 spotka\u0142 samotn\u0105 kobiet\u0119 z male\u0144kim dzieckiem kt\u00f3remu grozi\u0142a \u015bmier\u0107 g\u0142odowa. Ukradzione mleko uratowa\u0142o niemowlakowi \u017cycie.<\/p>\n
<\/p>\n
Sz\u00f3sta lekcja: Twoim zadaniem jest pisa\u0107 wizualnie<\/strong><\/h3>\nSukces \u201ePenny Dreadful\u201d by\u0142 dyskontowany na wiele r\u00f3\u017cnych sposob\u00f3w. Jednym z nich by\u0142y publikacje komiksowe osadzone w serialowym \u015bwiecie. Scenariusze do nich pisa\u0142a r\u00f3wnie\u017c Krysty i wysoko ceni sobie to do\u015bwiadczenie, traktuj\u0105c je jako doskona\u0142e \u0107wiczenie umiej\u0119tno\u015bci pisania wizualnego. A ni\u0105 z kolei scenarzystka uwa\u017ca za najwa\u017cniejsz\u0105 jak\u0105 osoba pisz\u0105ca powinna posiada\u0107.<\/p>\n
\n\u201eJe\u015bli nie piszesz wizualnie powiniene\u015b pomy\u015ble\u0107 nad zmian\u0105 zawodu.\u201d<\/p>\n<\/blockquote>\n
<\/p>\n
Si\u00f3dma lekcja: 1 dobra strona dziennie wystarczy<\/strong><\/h3>\n\n\u201cDepends how good you are that day\u201d<\/p>\n<\/blockquote>\n
Zapytana o to w jaki spos\u00f3b rozlicza si\u0119 sama ze sob\u0105 z wykonanej pisarskiej pracy \u2013 czy wa\u017cna jest dla niej ilo\u015b\u0107 napisanych stron czy przepracowanych godzin Krysty odpowiedzia\u0142a, \u017ce stara si\u0119 pisa\u0107 10 stron dziennie, ale nie przywi\u0105zuje do tego du\u017cej wagi \u2013 czasami 1 dobra strona wystarczy by uzna\u0142a, \u017ce to by\u0142 owocny dzie\u0144.<\/p>\n
\n\u201cI don\u2019t worry about blank page. In blank page you haven\u2019t fucked up yet.\u201d<\/p>\n<\/blockquote>\n
Krysty pisze szybko I du\u017co, jeszcze nie do\u015bwiadczy\u0142a writer\u2019s block. Nie obawia si\u0119 r\u00f3wnie\u017c syndromu pustej kartki \u2013 na niej nie ma jeszcze b\u0142\u0119d\u00f3w. Bardziej boi si\u0119 70 strony i odkrycia tam problem\u00f3w.<\/p>\n
<\/p>\n
\u00d3sma lekcja: Pierwszy draft mo\u017cna napisa\u0107 szybko je\u015bli\u2026<\/strong><\/h3>\nPodczas pobytu na dokumentacji we Francji Krysty napisa\u0142a pierwszy draft \u201e1917\u201d. Zaj\u0119\u0142o jej to 3 tygodnie. Tak szybkie tempo by\u0142o mo\u017cliwe poniewa\u017c do pisania by\u0142a \u015bwietnie przygotowana: mia\u0142a pocz\u0105tek (5 stron), doskonale przemy\u015blan\u0105 drog\u0119 (przemian\u0119) bohatera, wiedzia\u0142a dok\u0142adnie dok\u0105d ta opowie\u015b\u0107 zmierza i co chce ni\u0105 przekaza\u0107. Pom\u00f3g\u0142 brak w\u0105tk\u00f3w pobocznych.<\/p>\n
<\/p>\n
Dziewi\u0105ta lekcja: Milczenie jest z\u0142otem<\/strong><\/h3>\n\n\u201eSilence is one of most powerful tools.\u201d<\/p>\n<\/blockquote>\n
Ostatecznie \u201e1917\u201d 10 oscarowych nominacji zamieni\u0142o na 3 statuetki: za zdj\u0119cia, efekty specjalne i monta\u017c d\u017awi\u0119ku<\/strong>. Ta ostatnia to docenienie roli jak\u0105 w tym filmie pe\u0142ni cisza (rozumiana jako fragmenty bezdialogowe). Kristy Wilson-Cairns bardzo docenia rol\u0119 \u201eznacz\u0105cego\u201d milczenia, mog\u0105cego wyrazi\u0107 znacznie subtelniej to co czasami upycha si\u0119 w dialogu. Oczywi\u015bcie jest to du\u017co trudniejsze, ale dzi\u0119ki temu pobudza si\u0119 kreatywno\u015b\u0107.<\/p>\n <\/p>\n
Dziesi\u0105ta lekcja: Dobrze wykorzystany punkt \u015brodkowy nap\u0119dza film <\/strong><\/h3>\n(Du\u017cy SPOILER)<\/strong><\/p>\nW opinii scenarzystki kluczowymi scenami filmu jest \u015bmier\u0107 Blake\u2019a (\u015bmier\u0107 jednego z nich by\u0142a planowana od samego pocz\u0105tku) i nast\u0119puj\u0105ca po niej sekwencja w ci\u0119\u017car\u00f3wce. Jest to dok\u0142adnie \u015brodek filmu. Na\u0142adowana emocjami sekwencja nap\u0119dza histori\u0119 i zapewnia uwag\u0119 widza ju\u017c do samego ko\u0144ca.<\/p>\n
Szczeg\u00f3lnie scena w ci\u0119\u017car\u00f3wce by\u0142a niezwykle wymagaj\u0105ca. Krysty i Sam pracowali nad ni\u0105 3 tygodnie, powsta\u0142o 15 r\u00f3\u017cnych wersji nim wreszcie znale\u017ali spos\u00f3b na zobrazowanie stanu ducha bohatera poprzez dzia\u0142anie.<\/p>\n
\n\u201epsychology into behavior, not psychology into dialog.\u201d<\/p>\n<\/blockquote>\n
<\/p>\n
Jedenasta lekcja: Ka\u017cdy szczeg\u00f3\u0142 si\u0119 liczy<\/strong><\/h3>\nJednym z kluczowych przygotowa\u0144 do zdj\u0119\u0107 by\u0142\u2026 spacer.<\/p>\n
Re\u017cyser Sam Mendes, operator Roger Deakins, scenarzystka Krysty Wilson-Cairns oraz aktorzy Dean Chapman I George MacKay przeszli razem ca\u0142y odcinek, kt\u00f3ry w filmie pokonuj\u0105 bohaterowie. Podczas tego marszu dok\u0142adnie zaplanowali ka\u017cdy ruch, ustawienie, dzia\u0142anie, dialog (ka\u017cda linijka dialogu mia\u0142a swoje w\u0142asne miejsce na planie<\/strong>). Scenariusz, za spraw\u0105 Krysty, by\u0142 na bie\u017c\u0105co modyfikowany i dopasowywany do uwarunkowa\u0144 realizacyjnych.<\/p>\nTo by\u0142a niesamowita nauka dla scenarzystki, kt\u00f3ra szczeg\u00f3lnie doceni\u0142a wk\u0142ad aktor\u00f3w i to, jak wiele s\u0105 oni w stanie przekaza\u0107 nie korzystaj\u0105c z dialog\u00f3w.<\/p>\n
<\/p>\n
Dwunasta lekcja: Scenariusz to zapis emocji<\/strong><\/h3>\nNajwa\u017cniejsz\u0105 rol\u0105 scenariusza jest przekazanie czytaj\u0105cym (a p\u00f3\u017aniej widzom) palety zr\u00f3\u017cnicowanych emocji. I na tym ka\u017cdy scenarzysta powinien si\u0119 skupi\u0107. Nie marnuj czasu, miejsca i energii na opisywanie ustawie\u0144 kamery. Nie jeste\u015b operatorem. Zostaw to specjalistom. Takim jak na przyk\u0142ad Roger Deakins \u2013 on powinien to ogarn\u0105\u0107. \ud83d\ude09<\/p>\n
<\/p>\n
Na koniec Krysty Wilson-Cairns dorzuci\u0142a trzy bezpo\u015brednie rady jak poprawi\u0107 swoje umiej\u0119tno\u015bci scenariopisarskie:<\/p>\n
1.Wszystko co napiszesz dawaj innym do czytania. Wysy\u0142aj do producent\u00f3w. Zbieraj mo\u017cliwie najszerszy feedback.<\/p>\n
2.Pisz. Nie zniech\u0119caj si\u0119, nie przestawaj, nie poddawaj si\u0119. Pisz ca\u0142y czas. Im wi\u0119cej piszesz tym stajesz si\u0119 lepszy.<\/p>\n
3.Czytaj scenariusze. Analizuj. Wyci\u0105gaj wnioski. Ucz si\u0119.<\/p>\n
<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"
Film \u201e1917\u201d zrobi\u0142 na mnie du\u017ce wra\u017cenie. Oczywi\u015bcie przede wszystkim pod wzgl\u0119dem wizualnym (Roger Deakins!), ale i prac\u0119 scenariopisarsk\u0105 bardzo doceniam. Tym bardziej si\u0119 zdziwi\u0142em, \u017ce tak precyzyjny i przemy\u015blany scenariusz jest dzie\u0142em dw\u00f3jki debiutant\u00f3w. Tak, tak Sam Mendes, tw\u00f3rca m.in. \u201eAmerican Beauty\u201d, \u201eDrogi do zatracenia\u201d, \u201eSkyfall\u201d, \u201eSpectre\u201d, nigdy dot\u0105d nie para\u0142 si\u0119 pisaniem. R\u00f3wnie\u017c…<\/p>\n","protected":false},"author":1,"featured_media":1045,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"spay_email":"","footnotes":"","jetpack_publicize_message":""},"categories":[3],"tags":[239,243,241,244,242,240,7,8,238],"jetpack_featured_media_url":"https:\/\/i2.wp.com\/przygodyscenarzysty.pl\/wp-content\/uploads\/2020\/02\/12-lekcji.png?fit=800%2C1200&ssl=1","jetpack_publicize_connections":[],"jetpack-related-posts":[{"id":1359,"url":"https:\/\/przygodyscenarzysty.pl\/2020\/07\/20\/biblioteka-scenariuszy-filmowych-rozmowa-z-magdalena-wleklik\/","url_meta":{"origin":1033,"position":0},"title":"Biblioteka Scenariuszy Filmowych - rozmowa z Magdalen\u0105 Wleklik","date":"20\/07\/2020","format":false,"excerpt":"Rado\u015b\u0107 ze znalezienia zbioru polskich scenariuszy podczas pisania analizy \u201eCichej nocy\u201d przys\u0142oni\u0142a mi fakt, \u017ce za tym bardzo po\u017cytecznym miejscem kryje si\u0119 wi\u0119ksza inicjatywa. Dlatego dzisiaj prezentuj\u0119 wam rozmow\u0119 z Magdalen\u0105 Wleklik \u2013 wsp\u00f3\u0142tw\u00f3rczyni\u0105 Biblioteki Scenariuszy Filmowych, projektu, kt\u00f3ry bardzo przys\u0142u\u017cy si\u0119 rozwojowi scenariopisarstwa w Polsce. Czym w\u0142a\u015bciwie jest Biblioteka\u2026","rel":"nofollow","context":"W \"Aktualno\u015bci\"","img":{"src":"","width":0,"height":0},"classes":[]},{"id":66,"url":"https:\/\/przygodyscenarzysty.pl\/2018\/12\/05\/dzien-dobry-czyli-co-ja-tutaj-robie\/","url_meta":{"origin":1033,"position":1},"title":"Dzie\u0144 dobry, czyli co ja tutaj robi\u0119","date":"05\/12\/2018","format":false,"excerpt":"Wszystko zaczyna si\u0119 od pustej kartki. Niewa\u017cne czy tej w notesie, wordzie czy profesjonalnym programie. Na pocz\u0105tku jest bia\u0142a, pulsuj\u0105ca pustka. I Ty. Sam. Minuty szybko przechodz\u0105 w godziny, a Ty ca\u0142y czas walczysz by zape\u0142ni\u0107 t\u0119 rozwlek\u0142\u0105 przestrze\u0144 warto\u015bci\u0105. Bo przecie\u017c o to chodzi, prawda? O wygenerowanie nowej warto\u015bci.\u2026","rel":"nofollow","context":"W \"Przygody scenarzysty\"","img":{"src":"","width":0,"height":0},"classes":[]},{"id":87,"url":"https:\/\/przygodyscenarzysty.pl\/2018\/12\/20\/drabinka-scenariuszowa-czyli-najwazniejsze-narzedzie-scenarzysty\/","url_meta":{"origin":1033,"position":2},"title":"Drabinka scenariuszowa, czyli najwa\u017cniejsze narz\u0119dzie scenarzysty","date":"20\/12\/2018","format":false,"excerpt":"Je\u017celi mia\u0142bym wskaza\u0107 jeden kluczowy moment w pracy nad scenariuszem, kt\u00f3ry ma najwi\u0119kszy wp\u0142yw na ostateczn\u0105 jako\u015b\u0107 tekstu, to zdecydowanie postawi\u0142bym na tworzenie drabinki scenariuszowej. \u00a0 Czym jest drabinka? Wiesz jakie przes\u0142anie chcesz przekaza\u0107 za pomoc\u0105 swojej historii. Wiesz jak wygl\u0105daj\u0105 i zachowuj\u0105 si\u0119 bohaterowie, kt\u00f3rzy maj\u0105 je nie\u015b\u0107. Wiesz\u2026","rel":"nofollow","context":"W \"Niezb\u0119dnik scenarzysty\"","img":{"src":"","width":0,"height":0},"classes":[]}],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/przygodyscenarzysty.pl\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/1033"}],"collection":[{"href":"https:\/\/przygodyscenarzysty.pl\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/przygodyscenarzysty.pl\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/przygodyscenarzysty.pl\/wp-json\/wp\/v2\/users\/1"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/przygodyscenarzysty.pl\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=1033"}],"version-history":[{"count":9,"href":"https:\/\/przygodyscenarzysty.pl\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/1033\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":1047,"href":"https:\/\/przygodyscenarzysty.pl\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/1033\/revisions\/1047"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/przygodyscenarzysty.pl\/wp-json\/wp\/v2\/media\/1045"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/przygodyscenarzysty.pl\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=1033"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/przygodyscenarzysty.pl\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=1033"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/przygodyscenarzysty.pl\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=1033"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}