Rozpoczynaj\u0105c cykl artyku\u0142\u00f3w prezentuj\u0105cych ksi\u0105\u017cki o scenariopisarstwie od \u201eScenariusza w przerwie na kaw\u0119\u201d Pilar Alessandry<\/strong> czuj\u0119 si\u0119 jakbym zdradza\u0142 \u201ePrzygody scenarzysty\u201d Williama Goldmana<\/strong>, czyli tytu\u0142 od kt\u00f3rego nie tylko zapo\u017cyczy\u0142em nazw\u0119 bloga, ale kt\u00f3ry jest jedn\u0105 z najwa\u017cniejszych pozycji jakie kiedykolwiek przeczyta\u0142em. Mam jednak ku temu co najmniej dwa dobre powody:<\/p>\n Po pierwsze jest to do\u015b\u0107 \u015bwie\u017ca pozycja na polskim rynku, wydana w zesz\u0142ym roku i zapewne jest w\u015br\u00f3d was wiele os\u00f3b, kt\u00f3re jeszcze o niej nie s\u0142ysza\u0142y, albo dopiero zastanawiaj\u0105 si\u0119 czy jest ona warta uwagi.<\/p>\n Po drugie pracuj\u0105c obecnie nad scenariuszem testuj\u0119 podpowiedzi Pilar Alessandry w praktyce, wi\u0119c wiem co, w moim przypadku, dobrze si\u0119 sprawdzi\u0142o, a co dzia\u0142a tylko i wy\u0142\u0105cznie w ksi\u0105\u017ckowej teorii.<\/p>\n <\/p>\n Tytu\u0142 oryginalny:\u00a0 \u201cThe Coffee Break Screenwriter: Writing Your Script Ten Minutes at a Time\u201d.<\/p>\n Autor:\u00a0 Pilar Alessandra<\/p>\n T\u0142umaczenie:\u00a0 Monika Trela<\/p>\n Wydawnictwo:\u00a0 Wydawnictwo Akademickie Dialog oraz Fundacja Edukacji i Sztuki Filmowej M.\u015alesickiego i B.Lindy Laterna Magica<\/p>\n Liczba stron:\u00a0 312<\/p>\n Rok wydania (w Polsce):\u00a0 2019<\/p>\n Cena:\u00a0 42 z\u0142. (w sklepie wydawnictwa)<\/p>\n <\/p>\n <\/p>\n Pilar Alessandra<\/strong> do\u015bwiadczenia zawodowe zbiera\u0142a w wytw\u00f3rni DreamWorks SKG, gdzie pracowa\u0142a jako analityczka historii filmowych. Ju\u017c w 2001 roku postawi\u0142a na rozw\u00f3j w\u0142asnej marki i za\u0142o\u017cy\u0142a w Los Angeles studio scenarzyst\u00f3w On the Page<\/strong>.<\/p>\n Prze\u0142omem w jej karierze by\u0142o wydanie w 2011 roku ksi\u0105\u017cki \u201cThe Coffee Break Screenwriter: Writing Your Script Ten Minutes at a Time\u201d, kt\u00f3ra szybko zyska\u0142a du\u017c\u0105 popularno\u015b\u0107 i notorycznie l\u0105duje we wszelkiego rodzaju rankingach najlepszych ksi\u0105\u017cek scenariopisarskich.<\/strong><\/p>\n Z jej wiedzy skorzystali mi\u0119dzy innymi scenarzy\u015bci ABC, Nickelodeon i CBS. Go\u015bcinne wyk\u0142ady prowadzi\u0142a mi\u0119dzy innymi dla Trigger Fish Productions w Kapsztadzie, SP Televisao w Lizbonie, Lighthouse Entertainment w Pekinie i Filmbase w Dublinie. Odwiedza\u0142a r\u00f3wnie\u017c Festiwal Scenarzyst\u00f3w w Londynie oraz warszawsk\u0105 Script Fiest\u0119.<\/strong><\/p>\n Obecnie On the Page to pot\u0119\u017cny konglomerat edukacyjny<\/strong> oferuj\u0105cy opr\u00f3cz ksi\u0105\u017cek i wyk\u0142ad\u00f3w r\u00f3wnie\u017c kursy (online i stacjonarne), warsztaty oraz indywidualne konsultacje. Ca\u0142o\u015b\u0107 dope\u0142nia sygnowany tym samym tytu\u0142em podcast.<\/p>\n Pilar Alessandra, podobnie jak inna znana konsultantka Linda Seger, skupia si\u0119 na teorii scenariopisarstwa, nie pisze w\u0142asnych scenariuszy.<\/p>\n <\/p>\n Ksi\u0105\u017cka Pilar Alessandry pe\u0142na jest warto\u015bciowej tre\u015bci, wi\u0119c poni\u017cej przedstawiam tylko najciekawsze zagadnienia z poszczeg\u00f3lnych rozdzia\u0142\u00f3w:<\/p>\n – W pierwszym rozdziale otrzymujemy 14 \u0107wicze\u0144<\/strong> (zada\u0144), kt\u00f3re pomagaj\u0105 wykreowa\u0107 histori\u0119, a nast\u0119pnie testuj\u0105 j\u0105 na \u00a0kilka sposob\u00f3w. Bardzo szybko mo\u017cemy sprawdzi\u0107 czy tak naprawd\u0119 wiemy co chcemy opowiedzie\u0107 w scenariuszu.<\/p>\n – Spodoba\u0142a mi si\u0119 propozycja pocz\u0105tkowego my\u015blenia o aktach w kontek\u015bcie podstawowych hase\u0142: Akt I to trauma<\/strong> (zdarzenie, kt\u00f3re wstrz\u0105sa \u015bwiatem g\u0142\u00f3wnego bohatera), Akt IIA to trening<\/strong> (g\u0142\u00f3wny bohater uczy si\u0119 na nowych do\u015bwiadczeniach), Akt IIB to pr\u00f3by<\/strong> (umiej\u0119tno\u015bci i wiedza g\u0142\u00f3wnego bohatera s\u0105 poddane pr\u00f3bie), Akt III to triumf<\/strong> (g\u0142\u00f3wny bohater odpowiada na najwa\u017cniejsze pytanie filmu). Nie zawsze to si\u0119 sprawdzi, ale czasami mo\u017ce pom\u00f3c.<\/p>\n – Pilar Alessandra zach\u0119ca w swojej ksi\u0105\u017cce do dzielenia opowiadanej historii na 8 sekwencji<\/strong> i w tym rozdziale t\u0142umaczy jak z nich korzysta\u0107. Ciekawym \u0107wiczeniem jest przedstawienie celu bohatera na ka\u017cd\u0105 z tych sekwencji.<\/p>\n – Tutaj pojawia si\u0119 zach\u0119ta do rozpocz\u0119cia budowania postaci protagonisty od znalezienie jego najwi\u0119kszych s\u0142abo\u015bci<\/strong>.<\/p>\n – Najwa\u017cniejszym przes\u0142aniem tego rozdzia\u0142u jest konieczno\u015b\u0107 znalezienia intencji fizycznych, werbalnych i emocjonalnych wyst\u0119puj\u0105cych w danej scenie<\/strong>.<\/p>\n – Sz\u00f3sty rozdzia\u0142 serwuje kilka podpowiedzi w jaki spos\u00f3b mo\u017cemy urozmaici\u0107 nasze dialogi. Jedn\u0105 z nich jest ustalenie czego bohater chce w danej scenie, a nast\u0119pnie wyb\u00f3r strategii werbalnej<\/strong> jak\u0105 wykorzysta by to osi\u0105gn\u0105\u0107 (np. by uzyska\u0107 potrzebn\u0105 informacj\u0119 bohater b\u0119dzie k\u0142ama\u0142 \/ flirtowa\u0142 \/ \u017cartowa\u0142 \/ uwodzi\u0142 itp.)<\/p>\n – Poprzednie sze\u015b\u0107 rozdzia\u0142\u00f3w s\u0142u\u017cy\u0142o temu by\u015bmy jak najszybciej, w jak najprostszy spos\u00f3b napisali pierwsz\u0105 wersj\u0119 scenariusza. Rozdzia\u0142 si\u00f3dmy proponuje sporo ciekawych pomys\u0142\u00f3w na sprawienie by ko\u0144cowy tekst by\u0142 bardziej oryginalny.<\/strong><\/p>\nPodstawowe informacje<\/strong><\/h3>\n
\nSpis tre\u015bci<\/strong><\/h3>\n\n
O autorce<\/strong><\/h3>\n
Co mi si\u0119 najbardziej podoba w „Scenariuszu w przerwie na kaw\u0119”?<\/strong><\/h3>\n
\n
\n
\n
\n
\n
\n
\n