Warning: Declaration of Jetpack_IXR_Client::query() should be compatible with IXR_Client::query(...$args) in /home/wejertyj/ftp/_wizytowka_old/public/wp-content/plugins/jetpack/class.jetpack-ixr-client.php on line 0

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /home/wejertyj/ftp/_wizytowka_old/public/wp-content/plugins/jetpack/class.jetpack-ixr-client.php:0) in /home/wejertyj/ftp/_wizytowka_old/public/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1794

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /home/wejertyj/ftp/_wizytowka_old/public/wp-content/plugins/jetpack/class.jetpack-ixr-client.php:0) in /home/wejertyj/ftp/_wizytowka_old/public/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1794

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /home/wejertyj/ftp/_wizytowka_old/public/wp-content/plugins/jetpack/class.jetpack-ixr-client.php:0) in /home/wejertyj/ftp/_wizytowka_old/public/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1794

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /home/wejertyj/ftp/_wizytowka_old/public/wp-content/plugins/jetpack/class.jetpack-ixr-client.php:0) in /home/wejertyj/ftp/_wizytowka_old/public/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1794

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /home/wejertyj/ftp/_wizytowka_old/public/wp-content/plugins/jetpack/class.jetpack-ixr-client.php:0) in /home/wejertyj/ftp/_wizytowka_old/public/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1794

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /home/wejertyj/ftp/_wizytowka_old/public/wp-content/plugins/jetpack/class.jetpack-ixr-client.php:0) in /home/wejertyj/ftp/_wizytowka_old/public/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1794

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /home/wejertyj/ftp/_wizytowka_old/public/wp-content/plugins/jetpack/class.jetpack-ixr-client.php:0) in /home/wejertyj/ftp/_wizytowka_old/public/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1794

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /home/wejertyj/ftp/_wizytowka_old/public/wp-content/plugins/jetpack/class.jetpack-ixr-client.php:0) in /home/wejertyj/ftp/_wizytowka_old/public/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1794
{"id":1282,"date":"2020-06-16T12:12:51","date_gmt":"2020-06-16T12:12:51","guid":{"rendered":"https:\/\/przygodyscenarzysty.pl\/?p=1282"},"modified":"2020-06-16T12:12:51","modified_gmt":"2020-06-16T12:12:51","slug":"pytania-i-odpowiedzi","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/przygodyscenarzysty.pl\/2020\/06\/16\/pytania-i-odpowiedzi\/","title":{"rendered":"Pytania i odpowiedzi"},"content":{"rendered":"

Wy pytacie, ja odpowiadam. Popularna formu\u0142a Q&A w wersji scenariopisarskiej. Pyta\u0144, zar\u00f3wno tych na Facebooku jak i w prywatnych wiadomo\u015bciach, nie pojawi\u0142o si\u0119 du\u017co, ale za to by\u0142y ciekawie zr\u00f3\u017cnicowanie. I tak zakres omawianych zagadnie\u0144 rozpo\u015bciera si\u0119 od scenariopisarskich technikali\u00f3w, przez klasyczne dylematy scenarzyst\u00f3w na pocz\u0105tku tw\u00f3rczej drogi, po analiz\u0119 si\u0142y nabywczej fellatio (nie \u017cartuj\u0119). Zapraszam!<\/p>\n

1.Czy kurs online + fachowa literatura s\u0105 wystarczaj\u0105ce by nauczy\u0107 si\u0119 pisania czy lepiej wybra\u0107 studia (\u0141\u00f3dzka Szko\u0142a Filmowa, WSF, GSF)? <\/strong><\/h4>\n

W mojej opinii dobre kursy online i fachowa literatura w zupe\u0142no\u015bci wystarczaj\u0105 by pozna\u0107 podstawy warsztatu scenarzysty. Znaczenie szko\u0142y lub zaawansowanych kurs\u00f3w \/ warsztat\u00f3w (jak te organizowane przez StoryLab.pro, Atelier Scenariuszowe i Szko\u0142\u0119 Wajdy) wzrasta je\u015bli twoje umiej\u0119tno\u015bci interpersonalne pozwol\u0105 ci pozna\u0107 mo\u017cliwie du\u017co ciekawych os\u00f3b co w przysz\u0142o\u015bci ma szans\u0119 zaowocowa\u0107 tw\u00f3rczymi kooperacjami.<\/p>\n

 <\/p>\n

2.Kiedy mam ju\u017c napisany scenariusz, nim zaczn\u0119 go wysy\u0142a\u0107 do producent\u00f3w czy na konkursy – \u00a0czy warto go komu\u015b wcze\u015bniej pokaza\u0107? <\/strong><\/h4>\n

Na pewno tak. Jednak pierwszym krokiem jest pokonanie wewn\u0119trznego cenzora i psychiczne przygotowanie si\u0119 na krytyk\u0119. Je\u015bli nie b\u0119dziemy si\u0119 czuli komfortowo w zderzeniu z uwagami z zewn\u0105trz to \u0142atwo mo\u017cemy skrzywdzi\u0107 siebie i nasz tekst \u2013 albo poprzez branie za du\u017co do siebie, co mo\u017ce powodowa\u0107 nadmiern\u0105 liczb\u0119 poprawek by zadowoli\u0107 wszystkich albo poprzez postaw\u0119 obronn\u0105, zamkni\u0119cie si\u0119 na wszystkie uwagi.<\/p>\n

Kiedy ju\u017c jeste\u015bmy gotowi na konfrontacj\u0119 to s\u0105 do tego trzy wspania\u0142e miejsca:<\/p>\n

    \n
  1. Niezobowi\u0105zuj\u0105ce Spotkania Scenariuszowe<\/strong><\/a> – ju\u017c od prawie 5 lat spotykamy si\u0119 i co tydzie\u0144 dyskutujemy nad scenariuszami kolejnych z nas. Bywa ostro, bezpo\u015brednio i krytycznie, ale nigdy nudno.<\/li>\n
  2. Wroc\u0142awskie Spotkania Scenariuszowe i Dramatopisarskie<\/strong><\/a> – m\u0142odszy brat (siostra?) warszawskich spotka\u0144. Grupa zwarta i dobrze zorganizowana z ambicjami na realizacj\u0119 wsp\u00f3lnego projektu.<\/li>\n
  3. Holly\u0142\u00f3dzcy Spiskowcy<\/strong><\/a> – najm\u0142odsza z rodze\u0144stwa, ale \u0142\u00f3dzka lokalizacja ka\u017ce wierzy\u0107, \u017ce na pewno jest tam z kim i o czym rozmawia\u0107.<\/li>\n<\/ol>\n

    W ka\u017cdym z nich macie okazj\u0119 zderzy\u0107 swoj\u0105 tw\u00f3rczo\u015b\u0107 z wymagaj\u0105c\u0105 grup\u0105 odbiorc\u00f3w. Teraz, w czasach pandemii, spotkania s\u0105 online, wi\u0119c to szansa dla scenarzyst\u00f3w z ca\u0142ej Polski by pozna\u0107 opinie innych pisz\u0105cych. To wielka warto\u015b\u0107, korzystajcie!<\/p>\n

    Mo\u017cna te\u017c skorzysta\u0107 z odp\u0142atnej pomocy profesjonalnych konsultant\u00f3w. Zajmuj\u0105 si\u0119 tym mi\u0119dzy innymi:<\/p>\n

      \n
    1. Anna Bielak<\/strong><\/a><\/li>\n
    2. Micha\u0142 Oleszczyk<\/strong><\/a><\/li>\n
    3. Konsultanci StoryLab.pro<\/strong><\/a><\/li>\n
    4. Artur Wyrzykowski<\/strong><\/a><\/li>\n<\/ol>\n

      Korzysta\u0142em z pomocy wszystkich wymienionych wy\u017cej (z wyj\u0105tkiem Artura, ale on mocno udziela si\u0119 w Niezobowi\u0105zuj\u0105cych Spotkaniach Scenariuszowych i pr\u00f3bk\u0119 jego umiej\u0119tno\u015bci mo\u017cna przeczyta\u0107 na blogu niesko\u0144czone.pl<\/strong>) i za ka\u017cdym razem by\u0142o to bardzo interesuj\u0105ce, pouczaj\u0105ce do\u015bwiadczenie.<\/p>\n

       <\/p>\n

      3.Mam du\u017co pomys\u0142\u00f3w, ale problem przychodzi gdy trzeba je rozpisa\u0107. Gdzie szuka\u0107 pomocy?<\/strong><\/h4>\n

      Moment przechodzenia z obmy\u015blania pomys\u0142u na rozpisywanie konkretnych scen to chwila kiedy rozpoczyna si\u0119 prawdziwa praca. Do tego momentu, szukaj\u0105c pomys\u0142\u00f3w, wymy\u015blaj\u0105c histori\u0119, tworz\u0105c bohater\u00f3w wszystko wydawa\u0142o si\u0119, mo\u017ce nie \u0142atwe, ale na pewno bardzo przyjemne. Zapewne dlatego ka\u017cdy z nas chce pisa\u0107 \u2013 w\u0142a\u015bnie by tworzy\u0107 te nowe \u015bwiaty, kreowa\u0107 wydarzenia i powo\u0142ywa\u0107 do \u017cycia nietypowe postacie<\/strong>. Jednak je\u015bli chcemy stworzy\u0107 trwa\u0142\u0105 warto\u015b\u0107 musimy po\u015bwi\u0119ci\u0107 temu czas i energi\u0119 oraz wykorzysta\u0107 wszystkie umiej\u0119tno\u015bci i nabyte do\u015bwiadczenia.<\/p>\n

      Nie uwa\u017cam by problemy przy szczeg\u00f3\u0142owym rozpisywaniu pomys\u0142\u00f3w wymaga\u0142y pomocy z zewn\u0105trz. Ka\u017cdy si\u0119 z tym zmaga. To jest normalna kolej rzeczy, jeden z etap\u00f3w. Mniej wi\u0119cej punkt 2 na poni\u017cszej grafice:<\/p>\n

      \"\"<\/p>\n

       <\/p>\n

      Przywykn\u0105\u0107 do tego pozwala praktyka.<\/strong> Warto pisa\u0107 jak najwi\u0119cej. Niekoniecznie od razu szuka\u0107 pomys\u0142\u00f3w na pe\u0142nometra\u017cow\u0105 epopej\u0119, a zacz\u0105\u0107 od kr\u00f3tkich metra\u017cy. Jestem przekonany, \u017ce wi\u0119cej mo\u017cna si\u0119 nauczy\u0107 pisz\u0105c dziesi\u0119\u0107 dziesi\u0119ciostronicowych scenariuszy ni\u017c jeden stustronicowy<\/strong>.<\/p>\n

       <\/p>\n

      4.Jakiej d\u0142ugo\u015bci powinna by\u0107 scena?<\/strong><\/h4>\n

      D\u0142ugo\u015b\u0107 sceny nie ma znaczenia. Na jej jako\u015b\u0107 wp\u0142ywa zrozumienie przez autora intencji sceny i jej sprawne przedstawienie czytelnikom \/ widzom oraz wyposa\u017cenie jej w konflikt i co najmniej jeden punkt zwrotny<\/strong>. Czasem wystarczy do tego kilka linijek tekstu, czasem i 7 stron to za ma\u0142o.<\/p>\n

       <\/p>\n

      5.Jak znale\u017a\u0107 kogo\u015b do wsp\u00f3\u0142pracy nad scenariuszem?<\/strong><\/h4>\n

      Pisanie w duecie, lub w wi\u0119kszym zespole, nie jest \u0142atwe. Ale je\u015bli znajdzie si\u0119 odpowiedni\u0105 osob\u0119 mo\u017ce przynie\u015b\u0107 du\u017ce korzy\u015bci. Samemu b\u0119d\u0105c beneficjentem takiej kooperacji (mo\u017cecie poczyta\u0107 o tym tutaj<\/strong><\/a>) polecam spr\u00f3bowa\u0107 takiej formy wsp\u00f3\u0142pracy.<\/p>\n

      Gdzie mo\u017cna kogo\u015b takiego znale\u017a\u0107? Na pewno \u015bwietnym ku temu miejscem s\u0105 wspomniane wy\u017cej spotkania scenariuszowe<\/strong>. Tam mamy okazj\u0119 nie tylko pozna\u0107 innych scenarzyst\u00f3w, ale te\u017c ich tw\u00f3rczo\u015b\u0107, wi\u0119c szansa na artystyczne dopasowanie jest wi\u0119ksza.<\/p>\n

      Du\u017c\u0105 rol\u0119 integracyjn\u0105 dla pocz\u0105tkuj\u0105cych scenarzyst\u00f3w pe\u0142ni festiwal Script Fiesta<\/strong>. Warto bra\u0107 w nim udzia\u0142.<\/p>\n

      No i oczywi\u015bcie internet. Mam nadziej\u0119, \u017ce grupa Przygody scenarzyst\u00f3w<\/strong><\/a> jest lub, w niedalekiej przysz\u0142o\u015bci b\u0119dzie, miejscem gdzie zapocz\u0105tkowane znajomo\u015bci przerodz\u0105 si\u0119 w tw\u00f3rcze wsp\u00f3\u0142dzia\u0142anie.<\/p>\n

       <\/p>\n

      6.Jaka literatura jest pomocna w pracy nad scenariuszem?<\/strong><\/h4>\n

      Ksi\u0105\u017cek o scenariopisarstwie, zw\u0142aszcza je\u015bli nie ograniczymy si\u0119 do tych wydanych w j\u0119zyku polskim, jest mn\u00f3stwo. Ja,
      \nosobi\u015bcie, dziel\u0119 je na trzy kategorie:<\/p>\n

        \n
      1. Podstawowe <\/strong>\u2013 czyli takie ABC tworzenia scenariusza od a do z. Z tego typu ksi\u0105\u017cek szczeg\u00f3ln\u0105 sympati\u0105 darz\u0119 \u201eJak\"\"
        \nnapisa\u0107 scenariusz filmowy?\u201d Robina Russina i Williama Downsa, \u201eNiedoskona\u0142e odbicie\u201d Macieja Karpi\u0144skiego oraz
        \u201eScenariusz w przerwie na kaw\u0119\u201d<\/strong><\/a> Pilar Alessandry.<\/li>\n
      2. Zadaniowe<\/strong> \u2013 czyli skupiaj\u0105ce si\u0119 na doskonaleniu poszczeg\u00f3lnych element\u00f3w (nawet je\u015bli dotycz\u0105 ca\u0142o\u015bci tworzenia scenariusza, to ich g\u0142\u00f3wna warto\u015b\u0107 dotyczy danego elementu). Tutaj na pierwszym miejscu jest niesamowita Linda Aronson i jej \u201eScenariusz na miar\u0119 XXI wieku\u201d. Ciekaw\u0105 pozycj\u0105 jest r\u00f3wnie\u017c \u201eDoskonalenie dobrego scenariusza\u201d Lindy Seger.<\/li>\n
      3. Og\u00f3lnorozwojowe<\/strong> \u2013 czyli te, kt\u00f3re pomagaj\u0105 zrozumie\u0107 wyzwania stoj\u0105ce przed scenarzyst\u0105. Tutaj numer jeden oczywi\u015bcie s\u0105 \u201ePrzygody scenarzysty\u201d Williama Goldmana, ale koniecznie musz\u0119 wymieni\u0107 tak\u017ce \u201eJak pisa\u0107\u201d Stephena Kinga. Z tej kategorii polecam r\u00f3wnie\u017c \u201eRebel without crew\u201d Roberta Rodrigueza. Nie ma tam za du\u017co o samym pisaniu, ale pasja tw\u00f3rcy \u201eEl Mariachi\u201d bij\u0105ca z kartek tej ksi\u0105\u017cki jest bardzo zara\u017aliwa i motywuj\u0105ca.<\/li>\n<\/ol>\n

         <\/p>\n

        7.Jak s\u0105 elementy sk\u0142adowe bud\u017cetu produkcji filmowej? Pisz\u0105c histori\u0119 oczywi\u015bcie nie chcemy si\u0119 ogranicza\u0107, ale uwzgl\u0119dniaj\u0105c bud\u017cet jest wi\u0119ksza szansa na realizacj\u0119.<\/strong><\/h4>\n

        Osobi\u015bcie uwa\u017cam, \u017ce je\u015bli scenarzysta nie pisze na zam\u00f3wienie, tylko opowiada w\u0142asn\u0105 histori\u0119 to bud\u017cet powinien by\u0107 ostatni\u0105 rzecz\u0105 jaka go interesuje.<\/p>\n

        Ale nic nie stoi na przeszkodzie by, posi\u0142kuj\u0105c si\u0119 \u015bwietn\u0105 ksi\u0105\u017ck\u0105 Micha\u0142a Zab\u0142ockiego<\/strong> \u201eOrganizacja produkcji filmu fabularnego w Polsce\u201d (polecam, nawet je\u015bli nie planujecie zaj\u0105c si\u0119 produkcj\u0105) oraz w\u0142asnym do\u015bwiadczeniem, nie przedstawi\u0107 element\u00f3w sk\u0142adowych bud\u017cetu filmowego:<\/p>\n

        I.Wynagrodzenia<\/strong><\/p>\n

        1.Prace literackie\u00a0 (prawa do pierwowzoru, scenariusz, treatment, storyboard, script doctoring):\u00a0\u00a0 2,5% – 4% bud\u017cetu<\/p>\n

        2.Pion re\u017cyserski<\/p>\n

        3.Pion producencki<\/p>\n

        4.Obsada<\/p>\n

        5.Pion operatorski<\/p>\n

        6.Pion scenograficzny<\/p>\n

        7.Pion kostiumograficzny<\/p>\n

        8.Pion charakteryzatorski<\/p>\n

        9.Pion monta\u017cowy<\/p>\n

        10.Pion d\u017awi\u0119kowy<\/p>\n

        11.Pion muzyczny<\/p>\n

        12.Inne wynagrodzenia<\/p>\n

        II.Materia\u0142y i archiwizacja<\/strong><\/p>\n

        III.Transport<\/strong><\/p>\n

        IV.Delegacje<\/strong><\/p>\n

        V.Wynajem obiekt\u00f3w zdj\u0119ciowych<\/strong><\/p>\n

        VI.Us\u0142ugi obcych przedsi\u0119biorstw<\/strong><\/p>\n

        1.Wynajem sprz\u0119tu filmowego<\/p>\n

        2.Budowa scenografii<\/p>\n

        3.Wynajem i zakup rekwizyt\u00f3w \/ kostium\u00f3w<\/p>\n

        4.Efekty specjalne<\/p>\n

        5.Monta\u017c obrazu<\/p>\n

        6.Postprodukcja obrazu<\/p>\n

        7.Postprodukcja d\u017awi\u0119ku<\/p>\n

        8.Obs\u0142uga planu zdj\u0119ciowego<\/p>\n

        VII.Inne koszty bezpo\u015brednie<\/strong><\/p>\n

        1.Obs\u0142uga prawno-finansowa<\/p>\n

        2.Ubezpieczenie<\/p>\n

        3.Promocja na etapie produkcji<\/p>\n

         <\/p>\n

        8.Czy pisa\u0107 to, co komu w sercu gra, czy pisa\u0107 to, co ma szans\u0119 na realizacj\u0119?<\/strong><\/h4>\n

        Piszesz dla przyjemno\u015bci. Z potrzeby wyra\u017cenia siebie. Z ch\u0119ci opowiedzenia \/ wyt\u0142umaczenia zjawisk jakie ci\u0119 otaczaj\u0105. Je\u015bli zbyt wcze\u015bnie zaczniesz my\u015ble\u0107 co ma szans\u0119 na realizacj\u0119 zaczniesz ogranicza\u0107 swoj\u0105 kreatywno\u015b\u0107, cenzurowa\u0107 si\u0119, pod\u0105\u017ca\u0107 za trendami, nawet je\u015bli to sprawia, \u017ce dryfujesz w rejony (i na przyk\u0142ad gatunki) w kt\u00f3rych czujesz si\u0119 niepewnie. Jeszcze przyjdzie czas kiedy, by zap\u0142aci\u0107 za rachunki, b\u0119dziesz pisa\u0142 to co musisz. Teraz pisz to co chcesz.<\/strong><\/p>\n

        Zreszt\u0105, jak to powiedzia\u0142 William Goldman o bran\u017cy filmowej\u2026<\/p>\n

        \"\"<\/p>\n

         <\/p>\n

        9.Czy mia\u0142aby sens w Polsce baza scenariuszy oraz miejsce gdzie mo\u017cna pozyska\u0107 informacje czego obecnie poszukuj\u0105 producenci?<\/strong><\/h4>\n

        Monika Wi\u015bniewska, Dorota Piskor, Bart\u0142omiej Konarski i Micha\u0142 Waszak<\/strong> podj\u0119li si\u0119 stworzenia czego\u015b na kszta\u0142t bazy scenariuszy tworz\u0105c Katalog Niezobowi\u0105zuj\u0105cych Spotka\u0144 Scenariuszowych<\/strong><\/a>. To by\u0142a bardzo ciekawa inicjatywa, mam nadziej\u0119, \u017ce b\u0119dzie kontynuowana.<\/p>\n

        Je\u015bli chodzi o ch\u0119ci producent\u00f3w odpowied\u017a jest zawsze jedna i ta sama: szukaj\u0105 ciekawych historii<\/strong>. I to my, scenarzy\u015bci, musimy odpowiedzie\u0107 na pytanie co to znaczy, jak to zdefiniowa\u0107.<\/p>\n

         <\/p>\n

        10.Co jest potrzebne by scenariusz by\u0142 lepszy?<\/strong><\/h4>\n

        W zesz\u0142ym roku pope\u0142ni\u0142em artyku\u0142 w kt\u00f3rym wyrazi\u0142em swoj\u0105 odpowied\u017a na to pytanie (\u201eCzego potrzebuje scenarzysta?\u201d<\/a><\/strong>). Pozostaje on aktualny, nadal uwa\u017cam, \u017ce czas jest najwa\u017cniejszy.<\/p>\n

        Je\u015bli mia\u0142bym co\u015b do tego do\u0142o\u017cy\u0107 to postawi\u0142bym na zaufanie<\/strong>. Wiecznie pokutuj\u0105ce powiedzenie, \u017ce w Polsce nie ma dobrych scenariuszy, po\u0142\u0105czone z nieustaj\u0105cym brakiem czasu i pieni\u0119dzy oraz okraszone powszechnym przekonaniem r\u00f3\u017cnych ludzi o wy\u017cszo\u015bci w\u0142asnych racji bez wzgl\u0119du na kompetencje w omawianym zagadnieniu powoduje, \u017ce scenarzysta cz\u0119sto nie otrzymuje tyle wsparcia ile powinien. <\/strong><\/p>\n

        Mam nadziej\u0119, \u017ce wraz z post\u0119puj\u0105c\u0105 profesjonalizacj\u0105 etapu developmentu projekt\u00f3w filmowych (du\u017ca w tym zas\u0142uga r\u00f3wnie\u017c PISF, kt\u00f3ry k\u0142adzie na ten aspekt coraz mocniejszy nacisk, otwieraj\u0105c, mi\u0119dzy innymi, nowy program skierowany na ten etap dzia\u0142a\u0144. Mo\u017cecie o tym wi\u0119cej poczyta\u0107 tutaj<\/strong><\/a>), wzro\u015bnie r\u00f3wnie\u017c komfort pracy scenarzysty, nierozerwalnie zwi\u0105zany z pieni\u0119dzmi, czasem i zaufaniem.<\/p>\n

         <\/p>\n

        11.Komu trzeba obci\u0105gn\u0105\u0107 \u017ceby \u0142askawie kto\u015b przeczyta\u0142 m\u00f3j scenariusz?<\/strong><\/p>\n

        W pierwszym odruchu wydawa\u0142o mi si\u0119, \u017ce w tym przypadku b\u0119d\u0119 musia\u0142 zawie\u015b\u0107 czytelnika poniewa\u017c nie posiadam informacji na temat mo\u017cliwo\u015bci uzyskania feedbacku od producenta w zamian za us\u0142ugi natury seksualnej.<\/p>\n

        Ale, nie chc\u0105c si\u0119 \u0142atwo poddawa\u0107, postanowi\u0142em doszuka\u0107 si\u0119 w tym pytaniu g\u0142\u0119bszego sensu. I uwa\u017cam, \u017ce kryje si\u0119 za nim emocja cz\u0119sto towarzysz\u0105ca scenarzy\u015bcie \u2013 frustracja<\/strong>. W tym konkretnym przypadku dotyczy ona trudno\u015bci z dotarciem do producent\u00f3w. Jestem w stanie to zrozumie\u0107. Sam, wielokrotnie wysy\u0142aj\u0105c sw\u00f3j tekst drog\u0105 mailow\u0105, cz\u0119sto na \u017cyczenie producenta lub za jego zach\u0119t\u0105, nie otrzymywa\u0142em \u017cadnej informacji zwrotnej. I nie chodzi mi o jakie\u015b rozleg\u0142e uzasadnienia odmowy czy analizy problem\u00f3w w przedstawionym scenariuszu (chocia\u017c takie uwagi od do\u015bwiadczonych producent\u00f3w by\u0142yby na wag\u0119 z\u0142ota), ale zwyczajn\u0105, kr\u00f3tk\u0105 wiadomo\u015b\u0107 wskazuj\u0105c\u0105 w dw\u00f3ch zdaniach dlaczego ten projekt nie wzbudzi\u0142 zainteresowania<\/strong>. Tylko tyle. Niestety cz\u0119sto nawet tego nie otrzymujemy. Z braku odpowiedzi kie\u0142kuje poczucie lekcewa\u017cenia, a ono przeradza si\u0119 we frustracj\u0119. Tak jak w tym przypadku.<\/p>\n

        By ograniczy\u0107 sobie dawk\u0119 z\u0142ych emocji warto przed ka\u017cdym wys\u0142anym mailem zastanowi\u0107 si\u0119 czy to co wysy\u0142am przedstawia warto\u015b\u0107 dla odbiorcy. Nie chodzi o sam\u0105 jako\u015b\u0107 przedstawionej historii, ka\u017cdy autor jest zapewne przekonany, \u017ce to co napisa\u0142 jest naprawd\u0119 dobre, ale spos\u00f3b jej prezentacji (czy nasz logline<\/strong> jest intryguj\u0105cy, zach\u0119caj\u0105cy do dalszej lektury?) i dob\u00f3r projektu do odbiorcy (je\u015bli producent do tej pory realizowa\u0142 tylko komedie romantyczne to jaka jest szansa, \u017ce zainteresuje go nasz kameralny dramat psychologiczny?). Im wi\u0119cej b\u0119dziemy wymaga\u0107 od siebie, tym wi\u0119cej b\u0119dziemy mogli oczekiwa\u0107 od innych.<\/strong><\/p>\n

         <\/p>\n

        I to by by\u0142o na tyle \u2013 11 pyta\u0144, 11 odpowiedzi.<\/strong> Dajcie zna\u0107 prosz\u0119 w komentarzach czy taka formu\u0142a wam odpowiada i czy warto co jaki\u015b czas j\u0105 powtarza\u0107.<\/p>\n

         <\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

        Wy pytacie, ja odpowiadam. Popularna formu\u0142a Q&A w wersji scenariopisarskiej. Pyta\u0144, zar\u00f3wno tych na Facebooku jak i w prywatnych wiadomo\u015bciach, nie pojawi\u0142o si\u0119 du\u017co, ale za to by\u0142y ciekawie zr\u00f3\u017cnicowanie. I tak zakres omawianych zagadnie\u0144 rozpo\u015bciera si\u0119 od scenariopisarskich technikali\u00f3w, przez klasyczne dylematy scenarzyst\u00f3w na pocz\u0105tku tw\u00f3rczej drogi, po analiz\u0119 si\u0142y nabywczej fellatio (nie \u017cartuj\u0119)….<\/p>\n","protected":false},"author":1,"featured_media":1293,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"spay_email":"","footnotes":"","jetpack_publicize_message":""},"categories":[2],"tags":[298,300,296,294,242,118,299,8,19,9,295,297],"jetpack_featured_media_url":"https:\/\/i1.wp.com\/przygodyscenarzysty.pl\/wp-content\/uploads\/2020\/06\/QA.jpg?fit=2000%2C1600&ssl=1","jetpack_publicize_connections":[],"jetpack-related-posts":[{"id":66,"url":"https:\/\/przygodyscenarzysty.pl\/2018\/12\/05\/dzien-dobry-czyli-co-ja-tutaj-robie\/","url_meta":{"origin":1282,"position":0},"title":"Dzie\u0144 dobry, czyli co ja tutaj robi\u0119","date":"05\/12\/2018","format":false,"excerpt":"Wszystko zaczyna si\u0119 od pustej kartki. Niewa\u017cne czy tej w notesie, wordzie czy profesjonalnym programie. Na pocz\u0105tku jest bia\u0142a, pulsuj\u0105ca pustka. I Ty. Sam. Minuty szybko przechodz\u0105 w godziny, a Ty ca\u0142y czas walczysz by zape\u0142ni\u0107 t\u0119 rozwlek\u0142\u0105 przestrze\u0144 warto\u015bci\u0105. Bo przecie\u017c o to chodzi, prawda? O wygenerowanie nowej warto\u015bci.\u2026","rel":"nofollow","context":"W \"Przygody scenarzysty\"","img":{"src":"","width":0,"height":0},"classes":[]},{"id":108,"url":"https:\/\/przygodyscenarzysty.pl\/2018\/12\/27\/roj-czyli-scenarzysta-z-ogloszenia\/","url_meta":{"origin":1282,"position":1},"title":"R\u00f3j, czyli scenarzysta z og\u0142oszenia","date":"27\/12\/2018","format":false,"excerpt":"Uko\u0144czy\u0142em scenariopisarstwo w \u0142\u00f3dzkiej szkole filmowej. Napisa\u0142em dwa pe\u0142nometra\u017cowe scenariusze. Teoretycznie, wed\u0142ug prostych, s\u0142ownikowych definicji, mam pe\u0142ne prawo tytu\u0142owa\u0107 si\u0119 scenarzyst\u0105. Jednak zawsze przychodzi mi to z trudem. Scenariusz, inaczej ni\u017c na przyk\u0142ad ksi\u0105\u017cka, nie jest produktem ko\u0144cowym. Jest elementem wi\u0119kszej ca\u0142o\u015bci i tylko w takiej postaci funkcjonuje i dzia\u0142a.\u2026","rel":"nofollow","context":"W \"Przygody scenarzysty\"","img":{"src":"","width":0,"height":0},"classes":[]},{"id":853,"url":"https:\/\/przygodyscenarzysty.pl\/2019\/10\/31\/research-scenarzysty-w-poszukiwaniu-odpowiedzi\/","url_meta":{"origin":1282,"position":2},"title":"Research scenarzysty - w poszukiwaniu odpowiedzi","date":"31\/10\/2019","format":false,"excerpt":"Shonda Rhimes, znana ameryka\u0144ska scenarzystka i showrunnerka (\u201eChirurdzy\u201d, \u201eSkandal\u201d, \u201ePrywatna praktyka\u201d) powiedzia\u0142a: \u201eKiedy\u015b chcia\u0142am by\u0107 lekarzem, prawnikiem lub politykiem. Prawdziwy zaw\u00f3d. Rodzice byliby dumni. Ale nie mog\u0142am si\u0119 zdecydowa\u0107. Zosta\u0142am wi\u0119c pisark\u0105 i mog\u0119 by\u0107 ka\u017cdym z nich, kiedy tylko zechc\u0119.\u201d To jedna z najwi\u0119kszych zalet bycia scenarzyst\u0105. Mo\u017cesz by\u0107\u2026","rel":"nofollow","context":"W \"Scenariopisarstwo\"","img":{"src":"","width":0,"height":0},"classes":[]}],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/przygodyscenarzysty.pl\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/1282"}],"collection":[{"href":"https:\/\/przygodyscenarzysty.pl\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/przygodyscenarzysty.pl\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/przygodyscenarzysty.pl\/wp-json\/wp\/v2\/users\/1"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/przygodyscenarzysty.pl\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=1282"}],"version-history":[{"count":14,"href":"https:\/\/przygodyscenarzysty.pl\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/1282\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":1299,"href":"https:\/\/przygodyscenarzysty.pl\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/1282\/revisions\/1299"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/przygodyscenarzysty.pl\/wp-json\/wp\/v2\/media\/1293"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/przygodyscenarzysty.pl\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=1282"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/przygodyscenarzysty.pl\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=1282"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/przygodyscenarzysty.pl\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=1282"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}