Rado\u015b\u0107 ze znalezienia zbioru polskich scenariuszy podczas pisania analizy \u201eCichej nocy\u201d<\/strong><\/a> przys\u0142oni\u0142a mi fakt, \u017ce za tym bardzo po\u017cytecznym miejscem kryje si\u0119 wi\u0119ksza inicjatywa. Dlatego dzisiaj prezentuj\u0119 wam rozmow\u0119 z Magdalen\u0105 Wleklik<\/strong> \u2013 wsp\u00f3\u0142tw\u00f3rczyni\u0105 Biblioteki Scenariuszy Filmowych<\/strong>, projektu, kt\u00f3ry bardzo przys\u0142u\u017cy si\u0119 rozwojowi scenariopisarstwa w Polsce.<\/p>\n Spe\u0142nieniem marzenia o swobodnym dost\u0119pie do polskich scenariuszy – tak to mo\u017cna uj\u0105\u0107 najkr\u00f3cej. Za ka\u017cdym kr\u00f3tkim wyja\u015bnieniem stoi jednak d\u0142uga opowie\u015b\u0107 o tym, w jaki spos\u00f3b marzenie si\u0119 urzeczywistni\u0142o. Od momentu powstania Biblioteki w listopadzie zesz\u0142ego roku mo\u017cemy m\u00f3wi\u0107 o prze\u0142omie, o konkretnym dzia\u0142aniu na rzecz rozwoju polskiej bran\u017cy scenariopisarskiej. Biblioteka, kt\u00f3r\u0105 w skr\u00f3cie nazywam BSF, s\u0142u\u017cy wszystkim zainteresowanym: adeptom sztuki do rozwijania warsztatu, krytykom do wnikliwszej analizy dzie\u0142 filmowych oraz naukowcom z r\u00f3\u017cnych obszar\u00f3w do prowadzenia nowych bada\u0144. To te\u017c mo\u017cliwo\u015b\u0107 dla rozwoju scenariopisarstwa jako dziedziny nauki, bo nadal brakuje kadry.<\/p>\n Odk\u0105d pami\u0119tam, a jestem w zawodzie ju\u017c 18 lat, pojawia\u0142y si\u0119 pomys\u0142y o powstaniu jakiego\u015b rodzaju bazy polskich scenariuszy na wz\u00f3r tych ameryka\u0144skich, ale wszystkie rozbija\u0142y si\u0119 o dwa zagadnienia: przepisy prawne oraz warunki finansowe. Pomys\u0142 urzeczywistni\u0142 si\u0119 dopiero, gdy trafi\u0142 pod skrzyd\u0142a Szko\u0142y Filmowej w \u0141odzi<\/strong>. Tam uzyska\u0142 instytucjonalne wsparcie w\u0142adz Uczelni oraz pilota\u017c ze strony Wydzia\u0142u Organizacji Sztuki Filmowej i adiunkta Marka Rudnickiego<\/strong>. I oto rozp\u0142yn\u0119\u0142y si\u0119 wszelkie przeszkody. Kancelaria prawna opracowa\u0142a regulamin BSF, na podstawie kt\u00f3rego korzystanie z niej jest wolne, bezp\u0142atne dla ka\u017cdego u\u017cytkownika internetu. Najprostsze rozwi\u0105zania okaza\u0142y si\u0119 najskuteczniejsze. Uformowa\u0142 si\u0119 czteroosobowy zesp\u00f3\u0142 i obecnie jeste\u015bmy w fazie kompletowania scenariuszy do bazy.<\/p>\n <\/p>\n Na tym pocz\u0105tkowym etapie istnienia BSF d\u0105\u017cymy do opublikowania pierwszej setki. S\u0105 Sam proces udost\u0119pniania scenariuszy w Bibliotece obmy\u015bli\u0142 i opracowa\u0142 Jaros\u0142aw Czembrowski<\/strong>, dyrektor biblioteki w Szkole Filmowej i redaktor naczelny portalu filmpolski.pl\u00a0<\/em><\/a>\u00a0.Pami\u0119tam, \u017ce przy pierwszym naszym spotkaniu pokaza\u0142 mi napisany przez Andrzeja Wajd\u0119 jeszcze podczas studi\u00f3w scenariusz. Takich pere\u0142ek jest wiele i s\u0105 one naszym kulturowym skarbem. Brakuje mi zrozumienia tego faktu przez pa\u0144stwowych urz\u0119dnik\u00f3w, mo\u017ce w tym kierunku warto uskuteczni\u0107 kolejne dzia\u0142ania BSF.<\/p>\n <\/p>\n Wirtualn\u0105 bibliotek\u0119 mo\u017cna odwiedzi\u0107 na dwa sposoby. Przez \u0141\u00f3dzk\u0105 Regionaln\u0105 Bibliotek\u0119 Cyfrow\u0105<\/strong><\/a>\u00a0albo przez znany\u00a0wszystkim portal filmpolski.pl<\/strong><\/a> Aby otworzy\u0107 wybrany scenariusz, wystarczy wej\u015b\u0107 na stron\u0119 wybranego tytu\u0142u i otworzy\u0107 link \u201ePrzeczytaj scenariusz filmu\u201d, kt\u00f3ry kieruje bezpo\u015brednio do jego tre\u015bci. Dost\u0119p jest bezp\u0142atny oraz wolny dla wszystkich<\/strong>, co wsz\u0119dzie podkre\u015blam. Udoskonalamy sposoby dotarcia zar\u00f3wno do tw\u00f3rc\u00f3w, jak i do zainteresowanych. Od pocz\u0105tku bardzo pomaga w tym Anna Uszy\u0144ska<\/strong>, kt\u00f3ra doprowadzi\u0142a do uzyskania zg\u00f3d na publikacj\u0119 wi\u0119kszo\u015bci dotychczas opublikowanych scenariuszy.<\/p>\n Po przekroczeniu tej wyczekiwanej setki scenariuszy w bazie oraz unormowaniu si\u0119 sytuacji zwi\u0105zanej z epidemi\u0105 koronawirusa, planujemy dzia\u0142ania s\u0142u\u017c\u0105ce rozpowszechnianiu naszej idei. Ja sama, poprzez kilkuletni\u0105 ju\u017c dzia\u0142alno\u015b\u0107 w zarz\u0105dzie Ko\u0142a Scenarzyst\u00f3w Stowarzyszenia Filmowc\u00f3w Polskich<\/strong> oraz ze wzgl\u0119du na zawodowe do\u015bwiadczenia staram si\u0119 mo\u017cliwie skutecznie rozwija\u0107 zasoby BSF i nie ukrywam, \u017ce marzy mi si\u0119 jej sukces. Jako zesp\u00f3\u0142 dzia\u0142amy wsp\u00f3lnie, w spos\u00f3b otwarty, pe\u0142en poszanowania dla tw\u00f3rc\u00f3w, i co wydaje mi si\u0119 najistotniejsze, bo przyczynia si\u0119 w\u0142a\u015bnie do tej dobrej atmosfery – pro publico bono.<\/p>\n Zdajemy sobie spraw\u0119, \u017ce nasze dzia\u0142ania roz\u0142o\u017cone na wiele nast\u0119pnych lat, a kto wie, mo\u017ce w pe\u0142ni zaczn\u0105 z niej korzysta\u0107 dopiero przysz\u0142e pokolenia scenarzyst\u00f3w, krytyk\u00f3w, naukowc\u00f3w i pasjonat\u00f3w. Mamy nadziej\u0119, \u017ce pos\u0142u\u017c\u0105 rozwojowi ka\u017cdego z nich z osobna oraz profesjonalizacji ca\u0142ej bran\u017cy w Polsce. Wierz\u0119, \u017ce wszystkie dzia\u0142ania sprzyjaj\u0105ce temu sumuj\u0105 si\u0119 i uzupe\u0142niaj\u0105. R\u00f3wnie\u017c pa\u0144ska, panie Macieju, strona \u201ePrzygody scenarzysty\u201d. Tytu\u0142 jest znacz\u0105cy, bo pewnie niejedna i niejeden z nas zaczyna\u0142 swoj\u0105 zawodow\u0105 przygod\u0119 od przeczytania tej w\u0142a\u015bnie ksi\u0105\u017cki Williama Goldmana.<\/p>\n <\/p>\n Pami\u0119tam drastyczny przypadek z pocz\u0105tk\u00f3w mojej zawodowej drogi, gdy pisa\u0142am na zam\u00f3wienie pierwszy scenariusz dla teatru telewizji i na rynku nie da\u0142o si\u0119 kupi\u0107 \u017cadnej profesjonalnej publikacji dla scenarzyst\u00f3w<\/strong>. Internet w Polsce by\u0142 w powijakach, nie istnia\u0142y ksi\u0119garnie internetowe i nawet antykwariaty wyprzeda\u0142y jakie\u015b stare, ponad 10-letnie wydania scenariuszy Antonioniego. Kto mia\u0142 w r\u0119ku, ten wie: czerwona ok\u0142adka z czarnymi tytu\u0142ami, mi\u0119dzy innymi \u201ePowi\u0119kszenie\u201d, \u201eCzerwona pustynia\u201d, \u201ePrzygoda\u201d\u2026 Wyprzedawano je na pniu. I wtedy to m\u00f3j producent, Tomek Orlikowski, podarowa\u0142 mi jedn\u0105, dos\u0142ownie jedn\u0105, stron\u0119 scenariusza na wz\u00f3r. Na jej podstawie napisa\u0142am \u201e\u017b\u00f3\u0142todzioby\u201d, ze znakomit\u0105, nagrodzon\u0105 rol\u0105 Sylwii Juszczak. Mo\u017cna wi\u0119c powiedzie\u0107, \u017ce by\u0142am samoukiem, dopiero znacznie p\u00f3\u017aniej zdecydowa\u0142am si\u0119 na studia w Szkole Filmowej. Dlatego tak wierz\u0119 w ide\u0119 powo\u0142ania Biblioteki Scenariuszy Filmowych.<\/p>\n Zasady umieszczania scenariuszy w Bibliotece s\u0105 przejrzyste i korzystne dla w\u0142a\u015bcicieli praw autorskich. Od pocz\u0105tku dzia\u0142ania spotkamy si\u0119 przewa\u017cnie z pozytywnym odzewem \u015brodowiska. Jako pierwsi swoje scenariusze udost\u0119pnili tak wybitni tw\u00f3rcy jak Feliks Falk, Magdalena \u0141azarkiewicz, Andrzej Bart, Cezary Harasimowicz, Piotr Duma\u0142a, Filip Bajon<\/strong> i inni. Ka\u017cdy tw\u00f3rca przekazuj\u0105cy nam dzie\u0142o w postaci w\u0142asnego scenariusza w stosownym o\u015bwiadczeniu potwierdza znajomo\u015b\u0107 otwartego regulaminu BSF i wyra\u017ca zgod\u0119 na publikacj\u0119.<\/p>\n Gdy korzystamy z zasob\u00f3w archiwum \u0141\u00f3dzkiej Szko\u0142y Filmowej<\/strong>, archiw\u00f3w producent\u00f3w, zawsze robimy to za zgod\u0105 autor\u00f3w scenariuszy lub spadkobierc\u00f3w praw do nich. Trzymamy stron\u0119 tw\u00f3rc\u00f3w. Co mnie mile zaskoczy\u0142o, to \u017ce nasza dzia\u0142alno\u015b\u0107 prospo\u0142eczna jest zrozumia\u0142a, a kwestie finansowe w og\u00f3le nie s\u0105 poruszane podczas rozm\u00f3w z autorami. Od nikogo nie us\u0142ysza\u0142am pytania, czy i ile zarobi na umieszczeniu scenariusza w Bibliotece. Ca\u0142y czas przyjmujemy teksty i zapraszamy do kontaktu na adres: biblioteka.scenariuszy@filmschool.lodz.pl<\/a>, udzielania wsparcia medialnego oraz promocji BSF. Ona jest dla Was, nie dla nas.<\/p>\n <\/p>\n Nadal niezbyt satysfakcjonuj\u0105c\u0105. Zesz\u0142oroczne obni\u017cenie kwoty stypendi\u00f3w scenariuszowych w PISF, nieprzychylne zasady regulamin\u00f3w konkurs\u00f3w, niewielka ilo\u015b\u0107 festiwali dedykowanych scenarzystom, brak modeli wsp\u00f3\u0142pracy mi\u0119dzy scenarzyst\u0105 a re\u017cyserem powoduj\u0105, \u017ce trudno wej\u015b\u0107 do zawodu przede wszystkim m\u0142odym autorom<\/strong>. Chcieliby oni \u017cy\u0107 z pisania, jednak brak ci\u0105g\u0142o\u015bci zatrudnienia powoduje, \u017ce zmieniaj\u0105 zaw\u00f3d, traktuj\u0105c film tylko jako hobby. Takie kasowanie talent\u00f3w to ogromna strata dla polskiego kina. \u015arodki z bud\u017cetu pa\u0144stwa nie pozwalaj\u0105 na finansowanie wszystkich ciekawych projekt\u00f3w, a wci\u0105\u017c za ma\u0142o prywatnych inwestor\u00f3w widzi sens w dofinansowaniu polskich film\u00f3w. Scenarzy\u015bci nie s\u0142yn\u0105 z zaci\u0119tej walki o swoje interesy.<\/strong> A szkoda.<\/p>\n Spore nadzieje wielu autor\u00f3w pok\u0142ada w powstaj\u0105cym projekcie statusu artysty zawodowego<\/strong>, kt\u00f3ry ma zabezpieczy\u0107 ich przysz\u0142o\u015b\u0107. Na pewnym etapie prac bra\u0142am udzia\u0142 w konsultacjach \u015brodowiskowych i zadziwi\u0142a mnie proponowana przez Ministerstwo Kultury kwota rocznego przychodu scenarzysty, kt\u00f3ra mia\u0142aby by\u0107 minimum dla przyznania \u015bwiadcze\u0144. Nie mog\u0119 poda\u0107 jej do publicznej wiadomo\u015bci, ale moim zdaniem by\u0142a ona dwukrotnie zawy\u017cona. Politycy naprawd\u0119 my\u015bl\u0105, \u017ce scenarzy\u015bci zarabiaj\u0105 krocie\u2026 A tymczasem udaje si\u0119 to nielicznym. Musz\u0119 powiedzie\u0107, \u017ce los jest dla mnie przychylny, bo zwykle mam podpisane umowy na rok naprz\u00f3d. Pracy mi nie brakuje, ale nie ograniczam si\u0119 tylko do filmu. Pisz\u0119 r\u00f3wnie\u017c dla radia, czasem telewizji czy teatru, redaguj\u0119 swoj\u0105 drug\u0105 powie\u015b\u0107. Do tego dochodz\u0105 tantiemy, o tak, te potrafi\u0105 by\u0107 naprawd\u0119 przyjemne. Zaw\u00f3d scenarzysty mo\u017ce by\u0107 dochodowy i wygodny.<\/p>\n Ale widz\u0119 r\u00f3wnie\u017c nast\u0119powanie pozytywnych zmian dla \u015brodowiska scenarzyst\u00f3w. Poprawa wyp\u0142acalno\u015bci i obs\u0142ugi tw\u00f3rc\u00f3w przez ZAPA<\/strong> czy ZAIKS<\/strong> jest w ostatnich latach zauwa\u017calna. R\u00f3wnie\u017c du\u017ce zmiany na plus w zakresie szkolnictwa, a tak\u017ce wi\u0119ksza ch\u0119\u0107 zrzeszania si\u0119 scenarzyst\u00f3w.<\/p>\n <\/p>\n Ka\u017cda inicjatywa jednocz\u0105ca \u015brodowisko jest na wag\u0119 z\u0142ota. Posiadaj\u0105c dwie organizacje o r\u00f3\u017cnych kompetencjach: Ko\u0142o Scenarzyst\u00f3w i Gildi\u0119 Scenarzyst\u00f3w, zyskujemy na sile.<\/strong> Pozwala to wypracowa\u0107 wsp\u00f3lne postulaty, kierunki dzia\u0142ania, daje szans\u0119 na wi\u0119ksz\u0105 s\u0142yszalno\u015b\u0107.<\/p>\n Natomiast nie zgodz\u0119 si\u0119 z panem, \u017ce konkursy scenariuszowe s\u0105 dla nas wymarzon\u0105 inicjatyw\u0105<\/strong>. Ot\u00f3\u017c wcale nie s\u0105. Co z tego, \u017ce ci\u0105gle og\u0142aszane s\u0105 nowe, skoro to tylko scenarzysta inwestuje sw\u00f3j czas i \u015brodki finansowe na utrzymanie, \u017ceby potem wzi\u0105\u0107 w nich udzia\u0142? Zwykle przegrywa w tym konkursie, a nawet je\u015bli jakie\u015b pieni\u0105dze wygra, nie ma gwarancji, \u017ce scenariusz zostanie zrealizowany. Konkursy przypominaj\u0105 czasem loteri\u0119, a wygrywa w nich przede wszystkim organizator \u2013 szczeg\u00f3lnie, gdy ka\u017ce sobie p\u0142aci\u0107 przy zg\u0142aszaniu projektu. Znacznie korzystniejszy by\u0142by rozbudowany system stypendi\u00f3w ministerialnych, kt\u00f3re wystarczy\u0142yby scenarzy\u015bcie na podstawowe utrzymanie i da\u0142yby czas na napisanie projektu. W tej mojej propozycji ryzyko przynajmniej jest roz\u0142o\u017cone na dwie strony: tw\u00f3rc\u0119 i urz\u0105d.<\/p>\n Marzy mi si\u0119 profesjonalizacja kadry filmowej i z czasem utworzenie wydzia\u0142u scenariopisarskiego w dw\u00f3ch najwi\u0119kszych polskich Szko\u0142ach Filmowych<\/strong>. A tak\u017ce powo\u0142anie cho\u0107by jeszcze jednego festiwalu dla scenarzyst\u00f3w<\/strong>, niekoniecznie w Warszawie, ale mo\u017ce przy kt\u00f3rym\u015b z wa\u017cnych festiwali filmowych oraz profesjonalny magazyn<\/strong>, mo\u017ce by\u0107 tylko w formie cyfrowej, skierowany do scenarzyst\u00f3w. Par\u0119 miesi\u0119cy temu zwi\u0105za\u0142am si\u0119 z portalem natemat.pl i prowadz\u0119 tam autorskiego bloga \u201eTrzymam stron\u0119 tw\u00f3rc\u00f3w\u201d<\/strong><\/a>, na kt\u00f3rym opowiadam o swoich perypetiach zawodowych. Mam mo\u017ce troch\u0119 szerszy punkt widzenia ze wzgl\u0119du na dzia\u0142alno\u015b\u0107 w zarz\u0105dzie Ko\u0142a Scenarzyst\u00f3w<\/strong>, Bibliotece Scenariuszy Filmowych<\/strong> czy te\u017c wyk\u0142adaj\u0105c w PAN<\/strong>. Kocham m\u00f3j zaw\u00f3d za to, \u017ce ka\u017cdy kolejny projekt filmowy jest wyzwaniem, intelektualn\u0105 przygod\u0105, cz\u0119sto po\u0142\u0105czon\u0105 z podr\u00f3\u017cami, poznawaniem nowych ludzi, ich historii, poszerzaniem wiedzy o \u015bwiecie. Dzi\u0119ki niemu prze\u017cywam swoj\u0105 przygod\u0119 scenarzysty.<\/p>\n <\/p>\n M\u00f3j rok scenariopisarstwa by\u0142 bodaj\u017ce jednym z ostatnich rocznik\u00f3w studium podyplomowego, prowadzonego w Warszawie przy studiach filmowych na ulicy Pu\u0142awskiej. R\u00f3wnie\u017c s\u0142ysza\u0142am wtedy zapewnienia, \u017ce po przeniesieniu do \u0141odzi, zacie\u015bni si\u0119 relacja scenarzyst\u00f3w z re\u017cyserami<\/strong>. Mniej wi\u0119cej w tym czasie dosta\u0142am si\u0119 na Wydzia\u0142 Operatorski i Realizacji Telewizyjnej, obserwowa\u0142am po s\u0105siedzku powstaj\u0105cy kierunek dziennych studi\u00f3w scenariopisarskich, mam wi\u0119c rzeczywi\u015bcie spojrzenie na dwie strony tego samego medalu. Nie s\u0142ysza\u0142am do tej pory o wielu pozytywnych przypadkach wsp\u00f3\u0142pracy mi\u0119dzy kierunkami<\/strong>, jednak\u017ce nie obwinia\u0142abym o to kadry profesorskiej. Pami\u0119tam, \u017ce prof. Andrzej Musia\u0142<\/strong>, prof. Jacek Koprowicz<\/strong> organizowali akcje przekazywania scenariuszy etiud studentom kierunk\u00f3w re\u017cyserskich i operatorskich. Ja sama te\u017c przez kilka lat przekazywa\u0142am etiudy absolwent\u00f3w Polskiej Akademii Nauk, ale zainteresowanie by\u0142o znikome. Podobnie sprawa wygl\u0105da\u0142a na gie\u0142dzie scenariuszy, prowadzonej przez lata na stronie internetowej Ko\u0142a Scenarzyst\u00f3w SFP.<\/p>\n Obroni\u0119 te\u017c i student\u00f3w re\u017cyserii czy operatorki. Studia s\u0105 dla nich czasem bezpiecznego eksperymentu, zatem cz\u0119sto zainteresowani s\u0105 realizacj\u0105 kina autorskiego. Inicjatywa powinna wyj\u015b\u0107 jednak od student\u00f3w. To oni mogliby organizowa\u0107 czytania scenariuszy na Uczelniach albo po zebraniu kilku scenariuszy, przekazywa\u0107 je m\u0142odym re\u017cyserom. Warto zmieni\u0107 system. Wa\u017cne, aby scenariusze nie tylko czyta\u0107, ale o nich rozmawia\u0107<\/strong>. Zaw\u00f3d scenarzysty nie polega tylko na siedzeniu przed laptopem, pisaniu i czekaniu na odkrycie, a konkurencja jest coraz wi\u0119ksza, gdy\u017c scenarzy\u015bci cz\u0119sto nie maj\u0105 wykszta\u0142cenia filmowego. Znam prawnika, architekta czy psycholo\u017ck\u0119, kt\u00f3rzy z powodzeniem uprawiaj\u0105 ten zaw\u00f3d. Wi\u0119kszo\u015b\u0107 autor\u00f3w nie wytrzymuje presji albo po kilku pora\u017ckach znajduj\u0105 bezpieczn\u0105 przysta\u0144 w innym porcie. Od lat wyk\u0142adam scenariopisarstwo w Polskiej Akademii Nauk, doradza\u0142am kilkaset autorom, cz\u0119\u015b\u0107 z nich pozosta\u0142a w zawodzie i spotykam ich na zawodowej \u015bcie\u017cce. I wiem jedno – talentu do pisania filmu nie da si\u0119\u00a0nauczy\u0107, ale wytrwa\u0142o\u015bci w szlifowaniu w\u0142asnego scenariusza ju\u017c tak.<\/p>\n <\/p>\n Jako zesp\u00f3\u0142 BSF<\/strong> zdajemy sobie spraw\u0119, \u017ce to dzia\u0142alno\u015b\u0107 roz\u0142o\u017cona na wiele lat, a istniejemy zaledwie par\u0119 miesi\u0119cy. Nie<\/p>\nCzym w\u0142a\u015bciwie jest Biblioteka Scenariuszy Filmowych?<\/strong><\/h4>\n
Ile obecnie jest scenariuszy w bazie? <\/strong><\/h4>\n
\nto zrealizowane pe\u0142nometra\u017cowe scenariusze fabularne<\/strong>. Nie wykluczamy, \u017ce w przysz\u0142o\u015bci zajmiemy si\u0119 scenariuszami film\u00f3w dokumentalnych, animowanych, \u015brednio i kr\u00f3tkometra\u017cowych, seriali, a nawet treatment\u00f3w czy te\u017c storyboard\u00f3w. Starsze dzie\u0142a powsta\u0142y na maszynie do pisania, zdarza si\u0119, \u017ce ich czcionka wyblak\u0142a, papier po\u017c\u00f3\u0142k\u0142 albo zosta\u0142 pogryziony przez mole. To skomplikowany proces, gdy\u017c ka\u017cde wymaga przeczytania, czasem zredagowania, a nast\u0119pnie cyfryzacji. \u015amiej\u0119 si\u0119, \u017ce przywracamy do \u017cycia scenariusze \u017cywcem pochowane w archiwach, cho\u0107 na szcz\u0119\u015bcie wi\u0119kszo\u015b\u0107 tekst\u00f3w otrzymujemy od tw\u00f3rc\u00f3w, kt\u00f3rych spotykamy i pozostawiamy w dobrym zdrowiu.<\/p>\nGdzie s\u0105 dost\u0119pne scenariusze w ramach BSF?<\/strong><\/h4>\n
Od zawsze by\u0142 problem z dost\u0119pem do polskich scenariuszy. Przez wiele lat nieliczne z nich by\u0142y wydawane tylko w formie ksi\u0105\u017ckowej. Czy trudno jest przekona\u0107 posiadaczy praw (w przewa\u017caj\u0105cej wi\u0119kszo\u015bci zapewne producent\u00f3w) do powszechnego, og\u00f3lnodost\u0119pnego i darmowego udost\u0119pniania tekst\u00f3w?<\/strong><\/h4>\n
Jak pani ocenia obecn\u0105 sytuacj\u0119 scenarzyst\u00f3w na polskim rynku?<\/strong><\/h4>\n
BSF to kolejna w ostatnim czasie, obok powo\u0142ania Gildii Scenarzyst\u00f3w i pojawieniu si\u0119 kilku nowych konkurs\u00f3w scenariuszowych, wa\u017cna inicjatywa skierowana do scenarzyst\u00f3w. Co, w pani opinii, jest jeszcze potrzebne, by polscy scenarzy\u015bci dalej si\u0119 rozwijali?<\/strong><\/h4>\n
Korzystaj\u0105c z okazji, chcia\u0142bym spyta\u0107 o wsp\u00f3\u0142dzia\u0142anie kierunk\u00f3w scenariopisarstwa i re\u017cyserii w \u0141\u00f3dzkiej Szkole Filmowej. Gdy ja studiowa\u0142em w \u0141odzi brakowa\u0142o mi jakiejkolwiek interakcji z re\u017cyserami, nie zdarzy\u0142o si\u0119 by student re\u017cyserii kr\u0119ci\u0142 etiud\u0119 na podstawie scenariusza studenta scenariopisarstwa. Pami\u0119tam, \u017ce jednym z argument\u00f3w za przeniesieniem scenariopisarstwa z Warszawy do \u0141odzi by\u0142a ch\u0119\u0107 bli\u017cszego wsp\u00f3\u0142dzia\u0142ania tych dw\u00f3ch kierunk\u00f3w. Czy przez te kilka lat to si\u0119 uda\u0142o? Czy studenci re\u017cyserii kr\u0119c\u0105 cz\u0119\u015b\u0107 etiud na podstawie tekst\u00f3w student\u00f3w scenariopisarstwa? A je\u015bli tak jest to efekt oddolnych inicjatyw student\u00f3w czy takie wymagania stawiaj\u0105 przed studentami w\u0142adze uczelni?<\/strong><\/h4>\n
Tworzenie Biblioteki Scenariuszy Filmowych na pewno poch\u0142ania wiele czasu. Ma pani jeszcze czas na w\u0142asne pisanie?<\/strong><\/h4>\n