WriterDuet<\/strong><\/a> zosta\u0142 stworzony do tego typu pracy zespo\u0142owej, sam jednak z niego nie korzysta\u0142em, wi\u0119c nie mog\u0119 stwierdzi\u0107 czy si\u0119 sprawdza.<\/p>\nW\u0142asne do\u015bwiadczenie:<\/strong> My zdecydowali\u015bmy si\u0119 na rozwi\u0105zanie, \u017ce jedna osoba przekszta\u0142ca efekty naszych rozm\u00f3w na konkretne s\u0142owa w scenariuszu. Nast\u0119pnie zapisane sceny na kolejnym spotkaniu omawiali\u015bmy, analizowali\u015bmy i poprawiali\u015bmy. W moim przypadku taka metoda bardzo si\u0119 sprawdzi\u0142a. Czu\u0142em, \u017ce dzi\u0119ki temu ca\u0142o\u015b\u0107 tekstu pozosta\u0142a bardzo sp\u00f3jna.<\/p>\n <\/p>\n
4.Warunki pracy<\/strong><\/h3>\nScenarzy\u015bci to wra\u017cliwe istoty. Cz\u0119sto jeste\u015bmy uzale\u017cnieni od wielu nawyk\u00f3w i wymagamy odpowiednich warunk\u00f3w do pracy<\/strong>. Zaczynaj\u0105c wsp\u00f3\u0142prac\u0119 scenariuszow\u0105 warto przeanalizowa\u0107 czy wasze potrzeby s\u0105 do pogodzenia. Jeden potrzebuje absolutnej ciszy, drugiego nap\u0119dza heavy metal. Jeden izoluje si\u0119 od \u015bwiata w swojej tw\u00f3rczej jaskini, drugi inspiruje si\u0119 otoczeniem i uwielbia kawiarnie. Jeden jest w stanie tw\u00f3rczo rozmawia\u0107 za pomoc\u0105 skype\u2019a, drugi ceni tylko i wy\u0142\u0105cznie bezpo\u015bredni kontakt. Nale\u017cy zada\u0107 sobie pytanie na jak du\u017ce kompromisy b\u0119dziemy zmuszeni i\u015b\u0107 i jak to wp\u0142ynie na efekt ko\u0144cowy.<\/p>\nW\u0142asne do\u015bwiadczenie:<\/strong> W naszym przypadku dosz\u0142a jeszcze kwestia fizycznej odleg\u0142o\u015bci. Bartek mieszka i pracuje na \u015al\u0105sku, ja urz\u0119duj\u0119 w Warszawie. Ostatecznie ustalili\u015bmy, \u017ce Bartek b\u0119dzie w r\u00f3\u017cnych odst\u0119pach czasu (w zale\u017cno\u015bci od post\u0119p\u00f3w prac) przyje\u017cd\u017ca\u0142 do stolicy, a ja z kolei zapewni\u0119 odpowiednie miejsce kt\u00f3re przekszta\u0142cimy w prywatny writer\u2019s room (na sta\u0142e roz\u0142o\u017cona drabinka, tablice na \u015bcianach do notowania, ksi\u0105\u017cki, zdj\u0119cia itp.).<\/p>\n <\/p>\n
5.Przygotowanie merytoryczne<\/strong><\/h3>\nPracuj\u0105c z kim\u015b nad scenariuszem nie tylko musisz wiedzie\u0107 co, ale r\u00f3wnie\u017c dlaczego. Chc\u0105c wykorzysta\u0107 jakie\u015b rozwi\u0105zanie ju\u017c na wst\u0119pie masz kogo\u015b kogo musisz do niego przekona\u0107. Musisz wiedzie\u0107 co ono da, jak wp\u0142ynie na bohater\u00f3w, w\u0105tki, g\u0142\u00f3wn\u0105 histori\u0119. Musisz by\u0107 pewny tego co proponujesz, a pewno\u015b\u0107 rodzi si\u0119 z wiedzy<\/strong>. I nie chodzi mi tylko o teori\u0119 scenariopisarsk\u0105, ale r\u00f3wnie\u017c (a mo\u017ce przede wszystkim\u2026) g\u0142\u0119bokie poznanie i zrozumienie opowiadanej historii, przekazywanego przes\u0142ania i przedstawianych bohater\u00f3w.<\/p>\nW\u0142asne do\u015bwiadczenie:<\/strong> Jednym z g\u0142\u00f3wnych fundament\u00f3w naszej efektywno\u015bci w pracy nad „Rojem”<\/em> by\u0142 wysoki poziom wzajemnego uzupe\u0142niania si\u0119. Bartek to my\u015bl\u0105cy obrazami filmowy praktyk, ja jestem zafascynowanym narracj\u0105 scenariopisarskim teoretykiem.<\/p>\n <\/p>\n
6.Konstruktywno\u015b\u0107<\/strong><\/h3>\n\u201eThe only kind of writing is rewriting\u201d<\/em>. By\u0107 mo\u017ce wniosek do jakiego doszed\u0142 Ernest Hemingway jest zbyt radykalny, ale nie da si\u0119 ukry\u0107, \u017ce tworzenie materia\u0142u literackiego opiera si\u0119 na nieustaj\u0105cych poprawkach<\/strong>. Ka\u017cda z nich wynika z jakiego\u015b rodzaju krytyki. Na pocz\u0105tku generuje j\u0105 w\u0142asny, wewn\u0119trzny cenzor. Schody zaczynaj\u0105 si\u0119 gdy ze swoim dzieckiem ruszasz w \u015bwiat. Nie jest mi\u0142o s\u0142ucha\u0107, \u017ce jest ono brzydkie.<\/p>\nPracuj\u0105c ze wsp\u00f3\u0142scenarzyst\u0105 dopuszczasz krytyk\u0119 \u201eobcego\u201d na bardzo wczesnym etapie. Bardzo wa\u017cne jest by by\u0142a ona maksymalnie konstruktywna i wywa\u017cona by nie zabija\u0107 ducha wsp\u00f3\u0142pracy i nie rodzi\u0107 ch\u0119ci zemsty.<\/p>\n
W\u0142asne do\u015bwiadczenie:<\/strong> Obaj z Bartkiem byli\u015bmy dla siebie tak mili, konstruktywni i empatyczni, \u017ce czasami zastanawia\u0142em si\u0119 czy nie przesadzamy w drug\u0105 stron\u0119 ;). By\u0107 mo\u017ce naszemu scenariuszowi przyda\u0142oby si\u0119 kilka tw\u00f3rczych, burzliwych k\u0142\u00f3tni.<\/p>\n <\/p>\n
7.Tekst jest najwa\u017cniejszy<\/strong><\/h3>\nOstatnio mia\u0142em okazj\u0119 uczestniczy\u0107 w spotkaniu z Micha\u0142em Chaci\u0144skim \u2013 producentem trzech cz\u0119\u015bci \u201ePlanety Singli\u201d<\/em> i \u201eJuliusza\u201d<\/em>. Opowiada\u0142 o procesie developmentu scenariusza swojego hitu z 2016 roku (1,9 mln widz\u00f3w), kt\u00f3ry trwa\u0142 blisko 2 lata, kosztowa\u0142 setki tysi\u0119cy z\u0142otych i bra\u0142o w nim udzia\u0142 osiem os\u00f3b. Na pytanie jak uda\u0142o im si\u0119 pogodzi\u0107 tyle r\u00f3\u017cnych osobowo\u015bci w tw\u00f3rczej pracy odpowiedzia\u0142, \u017ce jedna zasada jest najwa\u017cniejsza: ego zostaje za drzwiami<\/strong>. Niewa\u017cne kim jeste\u015b, co zrobi\u0142e\u015b i jak\u0105 masz wiedz\u0119. Je\u015bli twoim jedynym celem nie jest sprawienie by scenariusz by\u0142 lepszy \u2013 wylatujesz.<\/p>\nArtysta by tworzy\u0107 potrzebuje pewno\u015bci siebie \u2013 by mie\u0107 odwag\u0119 kreowa\u0107, by trzyma\u0107 si\u0119 obranej \u015bcie\u017cki, by radzi\u0107 sobie z krytyk\u0105 i okresami niemocy. Paradoksalnie musi r\u00f3wnie\u017c posiada\u0107 w sobie du\u017ce pok\u0142ady pokory by m\u00f3c wsp\u00f3\u0142pracowa\u0107 z innymi lud\u017ami, by otworzy\u0107 si\u0119 na mo\u017cliwo\u015b\u0107 zmian, by psychicznie ud\u017awign\u0105\u0107 ewentualny sukces. Znalezienie (b\u0105d\u017a wytworzenie) w sobie odpowiedniego balansu to jedno z najwa\u017cniejszych i najtrudniejszych wyzwa\u0144 w \u017cyciu tw\u00f3rcy. Trzymanie si\u0119 zasady, \u017ce tekst jest najwa\u017cniejszy na pewno w tym pomaga.<\/p>\n
W\u0142asne do\u015bwiadczenie:<\/strong> Bezapelacyjnie, od pocz\u0105tku do samego ko\u0144ca, dla mnie tekst zawsze by\u0142, jest i b\u0119dzie najwa\u017cniejszy.<\/p>\n <\/p>\n
Praca zespo\u0142owa nie jest \u0142atwa. Wymaga wielu kompromis\u00f3w. Ale je\u015bli znajdzie si\u0119 odpowiedni\u0105 osob\u0119 (lub osoby) to efekty synergii mog\u0105 by\u0107 niesamowite. Warto by ka\u017cdy scenarzysta na w\u0142asnej sk\u00f3rze tego do\u015bwiadczy\u0142.<\/p>\n
<\/p>\n
PS. Dzi\u0119kuj\u0119 bardzo Karolowi Lema\u0144skiemu za podpowied\u017a tematu tego wpisu.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"
Je\u015bli kto\u015b kiedy\u015b pokusi\u0142by si\u0119 o stworzenie rankingu najbardziej introwertycznych zawod\u00f3w na \u015bwiecie to scenarzysta na pewno plasowa\u0142by si\u0119 wysoko. To wymarzona robota dla takich jak ja \u2013 os\u00f3b kt\u00f3re s\u0105 najefektywniejsze zamkni\u0119te sam na sam ze swoimi my\u015blami, czerpi\u0105cych satysfakcj\u0119 z samodzielnego zmagania si\u0119 z pojawiaj\u0105cymi si\u0119 przeszkodami. Czasami jednak, dla dobra scenariusza, zwi\u0119kszenia…<\/p>\n","protected":false},"author":1,"featured_media":147,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"spay_email":"","footnotes":"","jetpack_publicize_message":""},"categories":[2,3],"tags":[40,42,41,8,9,43,34,35],"jetpack_featured_media_url":"https:\/\/i1.wp.com\/przygodyscenarzysty.pl\/wp-content\/uploads\/2019\/01\/my-life-through-a-lens-110632-unsplash.jpg?fit=3052%2C1717&ssl=1","jetpack_publicize_connections":[],"jetpack-related-posts":[{"id":410,"url":"https:\/\/przygodyscenarzysty.pl\/2019\/04\/27\/dialog-5-waznych-pytan\/","url_meta":{"origin":137,"position":0},"title":"Dialog - 5 wa\u017cnych pyta\u0144","date":"27\/04\/2019","format":false,"excerpt":"Spotka\u0142em si\u0119 z twierdzeniem, \u017ce wielu scenarzyst\u00f3w uwielbia pisa\u0107 dialogi. Nie mog\u0105 si\u0119 doczeka\u0107 by usi\u0105\u015b\u0107 przed klawiatur\u0105 i pozwoli\u0107 bohaterom m\u00f3wi\u0107, szybko i sprawnie zape\u0142niaj\u0105c kolejne strony scenariusza. Je\u015bli to prawda to ja do tej grupy na pewno si\u0119 nie zaliczam. Sprawienie by wypowiadane w scenariuszu s\u0142owa brzmia\u0142y naturalnie,\u2026","rel":"nofollow","context":"W \"Scenariopisarstwo\"","img":{"src":"","width":0,"height":0},"classes":[]},{"id":66,"url":"https:\/\/przygodyscenarzysty.pl\/2018\/12\/05\/dzien-dobry-czyli-co-ja-tutaj-robie\/","url_meta":{"origin":137,"position":1},"title":"Dzie\u0144 dobry, czyli co ja tutaj robi\u0119","date":"05\/12\/2018","format":false,"excerpt":"Wszystko zaczyna si\u0119 od pustej kartki. Niewa\u017cne czy tej w notesie, wordzie czy profesjonalnym programie. Na pocz\u0105tku jest bia\u0142a, pulsuj\u0105ca pustka. I Ty. Sam. Minuty szybko przechodz\u0105 w godziny, a Ty ca\u0142y czas walczysz by zape\u0142ni\u0107 t\u0119 rozwlek\u0142\u0105 przestrze\u0144 warto\u015bci\u0105. Bo przecie\u017c o to chodzi, prawda? O wygenerowanie nowej warto\u015bci.\u2026","rel":"nofollow","context":"W \"Przygody scenarzysty\"","img":{"src":"","width":0,"height":0},"classes":[]},{"id":1770,"url":"https:\/\/przygodyscenarzysty.pl\/2021\/11\/13\/fade-in-1-tomasz-klimala\/","url_meta":{"origin":137,"position":2},"title":"Fade In #1: Tomasz Klimala","date":"13\/11\/2021","format":false,"excerpt":"Na pocz\u0105tku jest s\u0142owo. A dok\u0142adniej rzecz ujmuj\u0105c tysi\u0105ce s\u0142\u00f3w zamkni\u0119tych w formie scenariusza filmowego. To jest punkt wyj\u015bcia do ka\u017cdej filmowej przygody. Gdy droga jest tak d\u0142uga, cz\u0119sto wieloletnia, bardzo \u0142atwo jest zapomnie\u0107 gdzie to si\u0119 wszystko zacz\u0119\u0142o. I wielu widz\u00f3w, dziennikarzy, producent\u00f3w, re\u017cyser\u00f3w, aktor\u00f3w zapomina, \u017ce to wszystko\u2026","rel":"nofollow","context":"W \"Fade In - scenarzy\u015bci\"","img":{"src":"","width":0,"height":0},"classes":[]}],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/przygodyscenarzysty.pl\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/137"}],"collection":[{"href":"https:\/\/przygodyscenarzysty.pl\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/przygodyscenarzysty.pl\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/przygodyscenarzysty.pl\/wp-json\/wp\/v2\/users\/1"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/przygodyscenarzysty.pl\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=137"}],"version-history":[{"count":10,"href":"https:\/\/przygodyscenarzysty.pl\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/137\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":148,"href":"https:\/\/przygodyscenarzysty.pl\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/137\/revisions\/148"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/przygodyscenarzysty.pl\/wp-json\/wp\/v2\/media\/147"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/przygodyscenarzysty.pl\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=137"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/przygodyscenarzysty.pl\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=137"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/przygodyscenarzysty.pl\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=137"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}