Warning: Declaration of Jetpack_IXR_Client::query() should be compatible with IXR_Client::query(...$args) in /home/wejertyj/ftp/_wizytowka_old/public/wp-content/plugins/jetpack/class.jetpack-ixr-client.php on line 0

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /home/wejertyj/ftp/_wizytowka_old/public/wp-content/plugins/jetpack/class.jetpack-ixr-client.php:0) in /home/wejertyj/ftp/_wizytowka_old/public/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1794

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /home/wejertyj/ftp/_wizytowka_old/public/wp-content/plugins/jetpack/class.jetpack-ixr-client.php:0) in /home/wejertyj/ftp/_wizytowka_old/public/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1794

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /home/wejertyj/ftp/_wizytowka_old/public/wp-content/plugins/jetpack/class.jetpack-ixr-client.php:0) in /home/wejertyj/ftp/_wizytowka_old/public/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1794

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /home/wejertyj/ftp/_wizytowka_old/public/wp-content/plugins/jetpack/class.jetpack-ixr-client.php:0) in /home/wejertyj/ftp/_wizytowka_old/public/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1794

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /home/wejertyj/ftp/_wizytowka_old/public/wp-content/plugins/jetpack/class.jetpack-ixr-client.php:0) in /home/wejertyj/ftp/_wizytowka_old/public/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1794

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /home/wejertyj/ftp/_wizytowka_old/public/wp-content/plugins/jetpack/class.jetpack-ixr-client.php:0) in /home/wejertyj/ftp/_wizytowka_old/public/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1794

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /home/wejertyj/ftp/_wizytowka_old/public/wp-content/plugins/jetpack/class.jetpack-ixr-client.php:0) in /home/wejertyj/ftp/_wizytowka_old/public/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1794

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /home/wejertyj/ftp/_wizytowka_old/public/wp-content/plugins/jetpack/class.jetpack-ixr-client.php:0) in /home/wejertyj/ftp/_wizytowka_old/public/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1794
{"id":1435,"date":"2020-10-28T15:48:06","date_gmt":"2020-10-28T15:48:06","guid":{"rendered":"https:\/\/przygodyscenarzysty.pl\/?p=1435"},"modified":"2020-10-28T15:48:06","modified_gmt":"2020-10-28T15:48:06","slug":"biblioteka-scenarzysty-2-scenariusz-na-miare-xxi-wieku","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/przygodyscenarzysty.pl\/2020\/10\/28\/biblioteka-scenarzysty-2-scenariusz-na-miare-xxi-wieku\/","title":{"rendered":"Biblioteka scenarzysty #2: \u201eScenariusz na miar\u0119 XXI wieku\u201d"},"content":{"rendered":"

Jestem wielkim fanem ksi\u0105\u017cek o scenariopisarstwie<\/strong>, przeczyta\u0142em ich ju\u017c kilkana\u015bcie i w ka\u017cdej znalaz\u0142em co\u015b ciekawego co pomog\u0142o poprawi\u0107 mi moje pisarskie umiej\u0119tno\u015bci. St\u0105d te\u017c o prawie ka\u017cdej wypowiadam si\u0119 z sympati\u0105 i \u017cyczliwo\u015bci\u0105<\/strong>. Jednak trzy z nich darz\u0119 wyj\u0105tkowymi wzgl\u0119dami – jedn\u0105 z przyczyn sentymentalnych (pierwsza tego typu jak\u0105 przeczyta\u0142em), jedn\u0105 z powodu wp\u0142ywu na m\u00f3j spos\u00f3b my\u015blenia (Dzi\u0119ki William!) i jedn\u0105 z kt\u00f3rej najwi\u0119cej si\u0119 nauczy\u0142em<\/strong>. Dzisiaj opowiem wam o tej ostatniej, o \u201eScenariuszu na miar\u0119 XXI wieku\u201d.<\/p>\n

 <\/p>\n

Podstawowe informacje<\/strong><\/h2>\n

Tytu\u0142 oryginalny:\u00a0 \u201cThe 21st<\/sup> Century Screenplay: A Comprehensive Guide to Writing Tomorrow\u2019s Films\u201d.<\/p>\n

Autor:\u00a0 Linda Aronson<\/p>\n

T\u0142umaczenie:\u00a0 Agnieszka Kruk<\/a><\/p>\n

Wydawnictwo:\u00a0 Wydawnictwo Akademickie Dialog<\/p>\n

Liczba stron:\u00a0 568<\/p>\n

Rok wydania (w Polsce):\u00a0 2019\u00a0 (II wydanie)<\/p>\n

Cena:\u00a0 75 z\u0142. (w sklepie wydawnictwa<\/a>)<\/p>\n

 <\/p>\n


\nSpis tre\u015bci
\n<\/strong><\/h2>\n
    \n
  • Od autorki<\/li>\n
  • Wst\u0119p<\/li>\n
  • S\u0142owo wst\u0119pne<\/li>\n
  • Cz\u0119\u015b\u0107 1: Szukanie pomys\u0142\u00f3w (4 rozdzia\u0142y)<\/li>\n
  • Cz\u0119\u015b\u0107 2: Konwencjonalne struktury narracyjne (11 rozdzia\u0142\u00f3w)<\/li>\n
  • Cz\u0119\u015b\u0107 3: Zaplatanie fabu\u0142y w praktyce (4 rozdzia\u0142y)<\/li>\n
  • Cz\u0119\u015b\u0107 4: Narracja r\u00f3wnoleg\u0142a<\/li>\n
  • Sekcja 1: Narracja tandemowa\u00a0\u00a0\u00a0 (4 rozdzia\u0142y)<\/li>\n
  • Sekcja 2: Narracja z multiprotagonist\u0105\u00a0\u00a0\u00a0 (6 rozdzia\u0142\u00f3w)<\/li>\n
  • Sekcja 3: Narracja z podw\u00f3jn\u0105 podr\u00f3\u017c\u0105\u00a0\u00a0\u00a0 (1 rozdzia\u0142)<\/li>\n
  • Sekcja 4: Narracja z retrospekcj\u0105\u00a0\u00a0\u00a0 (8 rozdzia\u0142\u00f3w)<\/li>\n
  • Sekcja 5: Narracja z historiami konsekutywnymi\u00a0\u00a0\u00a0 (6 rozdzia\u0142\u00f3w)<\/li>\n
  • Sekcja 6: Narracja z prze\u0142amanym tandemem\u00a0\u00a0\u00a0 (4 rozdzia\u0142y)<\/li>\n
  • Cz\u0119\u015b\u0107 5: Zagubione opowie\u015bci \u2013 filmy z problemami strukturalnymi (2 rozdzia\u0142y)<\/li>\n
  • Cz\u0119\u015b\u0107 6: Przenoszenie historii na papier (3 rozdzia\u0142y)<\/li>\n<\/ul>\n

     <\/p>\n

    O autorce<\/strong><\/h2>\n

    Linda Aronson to posta\u0107 absolutnie legendarna<\/strong>. Od 40 lat aktywnie zajmuje si\u0119 teori\u0105 scenariopisarstwa udzielaj\u0105c si\u0119 jako konsultantka scenariuszowa, mentorka, prelegentka, prowadz\u0105ca warsztaty, autorka ksi\u0105\u017cek i wyk\u0142adowczyni. Z jej wiedzy korzysta\u0142y takie uczelnie i instytucje jak New York University, Columbia University, American Film Institute, Berkley, The Script Factory, Goldsmiths, Scottish Screen Academy, FAS w Dublinie, CEEA w Pary\u017cu, DFFB w Berlinie, NFTVA w Amsterdamie i FAMU w Pradze.<\/p>\n

    Jej korzenie wywodz\u0105 si\u0119 z literaturoznawstwa<\/strong> (studiowa\u0142a angielsk\u0105 literatur\u0119 na University of Ulster), przygod\u0119 z pisaniem zacz\u0119\u0142a od sztuk teatralnych, ma na swoim koncie kilka odcink\u00f3w r\u00f3\u017cnych seriali i scenariusz jednego filmu fabularnego \u2013 \u201eKostas\u201d (1979) w re\u017cyserii Paula Coxa.<\/p>\n

    \u015awiatow\u0105 s\u0142aw\u0119 przynios\u0142a jej omawiana tutaj ksi\u0105\u017cka. Opr\u00f3cz niej, w dziedzinie scenariopisarstwa, napisa\u0142a \u201eScreenwriting Updated\u201d, \u201eTelevision Writing\u201d, \u201eWriting with Imagination\u201d oraz \u201eScript Mechanics\u201d.<\/p>\n

    Przy okazji pierwszej edycji Script Fiesty<\/strong> Linda Aronson odwiedzi\u0142a Polsk\u0119.<\/p>\n

     <\/p>\n

    Co mi si\u0119 w niej najbardziej podoba?<\/strong><\/h2>\n

    Ksi\u0105\u017cka Lindy Aronson<\/strong> to blisko 600 stron wype\u0142nionych ciekawymi analizami i prezentacj\u0105 r\u00f3\u017cnych struktur narracyjnych. Poni\u017cej wymieniam to co najbardziej spodoba\u0142o mi si\u0119 w poszczeg\u00f3lnych cz\u0119\u015bciach, sekcjach i rozdzia\u0142ach:<\/p>\n

      \n
    • Cz\u0119\u015b\u0107 1: Szukanie pomys\u0142\u00f3w;<\/strong><\/li>\n<\/ul>\n

      – Podczas szukania pomys\u0142\u00f3w Linda Aronson zach\u0119ca do wykorzystania my\u015blenia wertykalnego<\/strong>, kt\u00f3re wyznacza zadanie oraz my\u015blenia lateralnego<\/strong>, w\u0142\u0105czaj\u0105cego burz\u0119 m\u00f3zgu by uzyska\u0107 co\u015b wiarygodnego, ale te\u017c oryginalnego. My\u015bl\u0119, \u017ce to bardzo dobry spos\u00f3b na tworzenie ciekawych scen.<\/p>\n

      – Autorka podkre\u015bla rol\u0119 gatunku, jako swoistej obietnicy z\u0142o\u017conej widzowi.<\/strong><\/p>\n

      – W tej cz\u0119\u015bci jeste\u015bmy r\u00f3wnie\u017c zach\u0119ceni do korzystania z klasycznych wzorc\u00f3w i schemat\u00f3w czyli z bajek, ba\u015bni i legend.<\/strong><\/p>\n

       <\/p>\n

        \n
      • Cz\u0119\u015b\u0107 2: Konwencjonalne struktury narracyjne;<\/strong>\"\"<\/li>\n<\/ul>\n

        – Chocia\u017c \u201eScenariusz na miar\u0119 XXI wieku\u201d zyska\u0142 s\u0142aw\u0119 dzi\u0119ki prezentacji nieliniowych sposob\u00f3w narracji to warto wspomnie\u0107, \u017ce rozdzia\u0142 o klasycznej, trzy aktowej strukturze liczy ponad 120 stron i zawiera absolutnie wszystko co trzeba wiedzie\u0107 o podstawach budowania klasycznego scenariusza. Z przedstawionych tutaj pomys\u0142\u00f3w, podpowiedzi i porad najbardziej spodoba\u0142a mi si\u0119 idea linii akcji i relacji, ich wzajemnego przenikania i nap\u0119dzania<\/strong> oraz podkre\u015blenie roli g\u0142\u00f3wnego bohatera, ostrze\u017cenie, \u017ce jego bierno\u015b\u0107 mo\u017ce by\u0107 zab\u00f3jcza dla twojej historii.<\/p>\n

        – Du\u017c\u0105 warto\u015bci\u0105 jest r\u00f3wnie\u017c umieszczona na ko\u0144cu tej cz\u0119\u015bci analiza \u201eFortepianu\u201d Jane Campion<\/strong>.<\/p>\n

         <\/p>\n

          \n
        • Cz\u0119\u015b\u0107 3: Zaplatanie fabu\u0142y w praktyce;<\/strong><\/li>\n<\/ul>\n

          – \u201eFabu\u0142a jest \u0142a\u0144cuchem wydarze\u0144, kt\u00f3re prowadz\u0105 do kulminacji\u201d. Tylko tyle i a\u017c tyle. To co powinno nas nap\u0119dza\u0107 przy konstruowaniu kolejnych scen jest pytanie \u201ei co dalej?\u201d<\/p>\n

           <\/p>\n

            \n
          • Cz\u0119\u015b\u0107 4: Narracja r\u00f3wnoleg\u0142a<\/strong><\/li>\n<\/ul>\n

            \"\"– To jest ta cz\u0119\u015b\u0107 dla kt\u00f3rej t\u0105 ksi\u0105\u017ck\u0119 si\u0119 kupuje. 260 stron szczeg\u00f3\u0142owego przedstawienia sze\u015bciu r\u00f3\u017cnych, oryginalnych narracji. Ka\u017cdy scenarzysta, kt\u00f3ry my\u015bli o niestandardowym sposobie opowiadania swojej historii powinien przeczyta\u0107 to co przygotowa\u0142a Linda Aronson.<\/p>\n

            – We wprowadzeniu autorka pomaga dobra\u0107 odpowiedni\u0105 struktur\u0119 do naszej historii. Podkre\u015bla tutaj rol\u0119 tematyki jako czynnika kluczowego przy takim wyborze.<\/strong><\/p>\n

            – Ka\u017cda z sze\u015bciu sekcji prezentuj\u0105cych kolejne narracje sk\u0142ada si\u0119 z wprowadzenia definiuj\u0105cego dan\u0105 struktur\u0119, przedstawienia cech charakterystycznych oraz analizy konkretnego przyk\u0142adu.<\/p>\n

            – Prezentuj\u0105c poszczeg\u00f3lne struktury Linda Aronson za ka\u017cdym razem stara si\u0119 wskaza\u0107 charakterystyczne schematy i kluczowe motywy, tak by nakre\u015bli\u0107 szablon wed\u0142ug kt\u00f3rego mog\u0105 pracowa\u0107 scenarzy\u015bci.<\/strong><\/p>\n

            – Wymienione s\u0105 r\u00f3wnie\u017c cz\u0119ste problemy na jakie mo\u017cna si\u0119 natkn\u0105\u0107 korzystaj\u0105c z danej struktury<\/strong>.<\/p>\n

            \"\"<\/p>\n

              \n
            • Cz\u0119\u015b\u0107 5: Zagubione opowie\u015bci \u2013 filmy z problemami strukturalnymi;<\/strong><\/li>\n<\/ul>\n

              – W tej cz\u0119\u015bci autorka analizuje problemy narracyjne wyst\u0119puj\u0105ce w konkretnych filmach, mi\u0119dzy innymi w \u201eInformatorze\u201d (re\u017cyseria Michael Mann, scenariusz Michael Mann i Eric Roth), \u201eSyrianie\u201d (scen. i re\u017c. Stephen Gaghan), \u201eBurzy lodowej\u201d (re\u017c. Ang Lee, scen. James Schamus), \u201eCienkiej czerwonej linii\u201d (scen. i re\u017c. Terrence Malick), \u201eWzg\u00f3rzu nadziei\u201d (scen. i re\u017c. Anthony Minghella), \u201eO\u015bmiu cz\u0119\u015bciach prawdy\u201d (re\u017c. Pete Travis, scen. Barry Levy i \u201eZ\u0142ym wychowaniu\u201d (scen. i re\u017c. Pedro Almodovar).<\/p>\n

               <\/p>\n

                \n
              • Cz\u0119\u015b\u0107 6: Przenoszenie historii na papier;<\/strong>\"\"<\/li>\n<\/ul>\n

                – Ostatnia cz\u0119\u015b\u0107 serwuje kilka podpowiedzi w jaki spos\u00f3b konstruowa\u0107 pojedyncze sceny oraz jak pisa\u0107 dialog z dobr\u0105 ekspozycj\u0105 i podtekstem.<\/p>\n

                – Bardzo przydatny jest przyk\u0142ad nieudanego dialogu wraz z konkretnym wskazaniem b\u0142\u0119d\u00f3w<\/strong> i komentarzem oraz drug\u0105 wersj\u0105 tego samego dialogu, ju\u017c uwzgl\u0119dniaj\u0105c\u0105 poprawki.<\/p>\n

                 <\/p>\n

                Czego mi w niej brakuje? <\/strong><\/h2>\n

                W zakresie prezentacji niestandardowych sposob\u00f3w narracji ksi\u0105\u017cka Lindy Aronson ociera si\u0119 o idea\u0142<\/strong>. Wszystkie spotykane w \u015bwiecie filmowym struktury s\u0105 szczeg\u00f3\u0142owo przedstawione, przeanalizowane i podane w taki spos\u00f3b by ka\u017cdy scenarzysta chc\u0105cy poeksperymentowa\u0107 ze sposobem opowiadania by\u0142 w stanie tego skutecznie spr\u00f3bowa\u0107.<\/p>\n

                Je\u015bli musz\u0119 wskaza\u0107 jakie\u015b braki tej pozycji to, postawi\u0142bym na niedostateczn\u0105 liczb\u0119 przyk\u0142ad\u00f3w obrazuj\u0105cych poszczeg\u00f3lne struktury. Nie chodzi o to, \u017ce ich nie ma (bo s\u0105, konkretne), ale kiedy cz\u0142owiek zasmakuje w czym\u015b tak dobrym chce wi\u0119cej i wi\u0119cej. W\u0142a\u015bnie przedstawienie teorii Lindy Aronson na praktycznym przyk\u0142adzie ma w sobie najwi\u0119ksz\u0105 moc i mo\u017cna wtedy t\u0105 wiedz\u0119 najlepiej przyswoi\u0107. Dlatego ch\u0119tnie zapozna\u0142bym si\u0119 z wi\u0119ksz\u0105 ilo\u015bci\u0105 przyk\u0142ad\u00f3w<\/strong>, zdaj\u0105c sobie jednocze\u015bnie spraw\u0119, \u017ce wtedy ksi\u0105\u017cka mog\u0142aby napuchn\u0105\u0107 do gargantuicznych rozmiar\u00f3w.<\/p>\n

                 <\/p>\n

                Podsumowanie<\/strong><\/h2>\n

                \"\"<\/strong>\u201eScenariusz na miar\u0119 XXI wieku\u201d nie jest \u0142atw\u0105 ksi\u0105\u017ck\u0105. I nie chodzi mi tu o j\u0119zyk, kt\u00f3ry jest absolutnie przyst\u0119pny, ale uczucia jakie rozbudza. Jej lektura zagnie\u017cd\u017ca w twoim umy\u015ble my\u015bl, szybko przeradzaj\u0105c\u0105 si\u0119 w potrzeb\u0119, by kolejne scenariusze pisa\u0107 tylko i wy\u0142\u0105cznie z wykorzystaniem niestandardowych sposob\u00f3w narracji.<\/strong> Linda Aronson sprawia, \u017ce narracje z prze\u0142amanym tandemem, podw\u00f3jn\u0105 podr\u00f3\u017c\u0105, retrospekcjami, historiami konsekutywnymi wydaj\u0105 si\u0119 proste i osi\u0105galne dla ka\u017cdego pisz\u0105cego. Rzeczywisto\u015b\u0107 p\u00f3\u017aniej mo\u017ce okaza\u0107 si\u0119 r\u00f3\u017cna, ale tylko \u0107wicz\u0105c, pr\u00f3buj\u0105c i pisz\u0105c jeste\u015bmy w stanie si\u0119 poprawia\u0107 i opowiada\u0107 nasze historie coraz lepiej, ciekawiej i oryginalniej. Dlatego zach\u0119cam was do zapoznania si\u0119 ze \u201eScenariuszem na miar\u0119 XXI wieku\u201d i spr\u00f3bowania swoich si\u0142 z tw\u00f3rcz\u0105 r\u00f3\u017cnorodno\u015bci\u0105.<\/p>\n

                Mi\u0142ej lektury!<\/strong><\/p>\n

                 <\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

                Jestem wielkim fanem ksi\u0105\u017cek o scenariopisarstwie, przeczyta\u0142em ich ju\u017c kilkana\u015bcie i w ka\u017cdej znalaz\u0142em co\u015b ciekawego co pomog\u0142o poprawi\u0107 mi moje pisarskie umiej\u0119tno\u015bci. St\u0105d te\u017c o prawie ka\u017cdej wypowiadam si\u0119 z sympati\u0105 i \u017cyczliwo\u015bci\u0105. Jednak trzy z nich darz\u0119 wyj\u0105tkowymi wzgl\u0119dami – jedn\u0105 z przyczyn sentymentalnych (pierwsza tego typu jak\u0105 przeczyta\u0142em), jedn\u0105 z powodu wp\u0142ywu…<\/p>\n","protected":false},"author":1,"featured_media":1451,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"spay_email":"","footnotes":"","jetpack_publicize_message":""},"categories":[261],"tags":[40,54,327,328,300,326,7,8,329,9],"jetpack_featured_media_url":"https:\/\/i2.wp.com\/przygodyscenarzysty.pl\/wp-content\/uploads\/2020\/10\/Z-g\u00f3ry-2_Foto.jpg?fit=1224%2C1632&ssl=1","jetpack_publicize_connections":[],"jetpack-related-posts":[{"id":1138,"url":"https:\/\/przygodyscenarzysty.pl\/2020\/04\/15\/biblioteka-scenarzysty-scenariusz-w-przerwie-na-kawe\/","url_meta":{"origin":1435,"position":0},"title":"Biblioteka scenarzysty: \u201eScenariusz w przerwie na kaw\u0119\u201d","date":"15\/04\/2020","format":false,"excerpt":"Rozpoczynaj\u0105c cykl artyku\u0142\u00f3w prezentuj\u0105cych ksi\u0105\u017cki o scenariopisarstwie od \u201eScenariusza w przerwie na kaw\u0119\u201d Pilar Alessandry czuj\u0119 si\u0119 jakbym zdradza\u0142 \u201ePrzygody scenarzysty\u201d Williama Goldmana, czyli tytu\u0142 od kt\u00f3rego nie tylko zapo\u017cyczy\u0142em nazw\u0119 bloga, ale kt\u00f3ry jest jedn\u0105 z najwa\u017cniejszych pozycji jakie kiedykolwiek przeczyta\u0142em. Mam jednak ku temu co najmniej dwa dobre\u2026","rel":"nofollow","context":"W \"Biblioteka scenarzysty\"","img":{"src":"","width":0,"height":0},"classes":[]},{"id":1282,"url":"https:\/\/przygodyscenarzysty.pl\/2020\/06\/16\/pytania-i-odpowiedzi\/","url_meta":{"origin":1435,"position":1},"title":"Pytania i odpowiedzi","date":"16\/06\/2020","format":false,"excerpt":"Wy pytacie, ja odpowiadam. Popularna formu\u0142a Q&A w wersji scenariopisarskiej. Pyta\u0144, zar\u00f3wno tych na Facebooku jak i w prywatnych wiadomo\u015bciach, nie pojawi\u0142o si\u0119 du\u017co, ale za to by\u0142y ciekawie zr\u00f3\u017cnicowanie. I tak zakres omawianych zagadnie\u0144 rozpo\u015bciera si\u0119 od scenariopisarskich technikali\u00f3w, przez klasyczne dylematy scenarzyst\u00f3w na pocz\u0105tku tw\u00f3rczej drogi, po analiz\u0119\u2026","rel":"nofollow","context":"W \"Przygody scenarzysty\"","img":{"src":"","width":0,"height":0},"classes":[]},{"id":87,"url":"https:\/\/przygodyscenarzysty.pl\/2018\/12\/20\/drabinka-scenariuszowa-czyli-najwazniejsze-narzedzie-scenarzysty\/","url_meta":{"origin":1435,"position":2},"title":"Drabinka scenariuszowa, czyli najwa\u017cniejsze narz\u0119dzie scenarzysty","date":"20\/12\/2018","format":false,"excerpt":"Je\u017celi mia\u0142bym wskaza\u0107 jeden kluczowy moment w pracy nad scenariuszem, kt\u00f3ry ma najwi\u0119kszy wp\u0142yw na ostateczn\u0105 jako\u015b\u0107 tekstu, to zdecydowanie postawi\u0142bym na tworzenie drabinki scenariuszowej. \u00a0 Czym jest drabinka? Wiesz jakie przes\u0142anie chcesz przekaza\u0107 za pomoc\u0105 swojej historii. Wiesz jak wygl\u0105daj\u0105 i zachowuj\u0105 si\u0119 bohaterowie, kt\u00f3rzy maj\u0105 je nie\u015b\u0107. Wiesz\u2026","rel":"nofollow","context":"W \"Niezb\u0119dnik scenarzysty\"","img":{"src":"","width":0,"height":0},"classes":[]}],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/przygodyscenarzysty.pl\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/1435"}],"collection":[{"href":"https:\/\/przygodyscenarzysty.pl\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/przygodyscenarzysty.pl\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/przygodyscenarzysty.pl\/wp-json\/wp\/v2\/users\/1"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/przygodyscenarzysty.pl\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=1435"}],"version-history":[{"count":15,"href":"https:\/\/przygodyscenarzysty.pl\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/1435\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":1462,"href":"https:\/\/przygodyscenarzysty.pl\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/1435\/revisions\/1462"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/przygodyscenarzysty.pl\/wp-json\/wp\/v2\/media\/1451"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/przygodyscenarzysty.pl\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=1435"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/przygodyscenarzysty.pl\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=1435"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/przygodyscenarzysty.pl\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=1435"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}