Czytanie, czyli co mi panie dasz<\/strong><\/h2>\nTegoroczna edycja konkursu cieszy\u0142a si\u0119 rekordowym powodzeniem dzi\u0119ki czemu mia\u0142em okazj\u0119 w kr\u00f3tkim czasie zapozna\u0107 si\u0119 z wieloma, zr\u00f3\u017cnicowanymi scenariuszami. Ich lektura sk\u0142oni\u0142a mnie do wyci\u0105gni\u0119cia kilku, og\u00f3lnych wniosk\u00f3w:<\/p>\n
Pierwszy to<\/strong> zaskakuj\u0105co wiele scenariuszy nosi\u0142o znamiona pierwszego draftu<\/strong>, z widocznymi niedoci\u0105gni\u0119ciami, chaotyczno\u015bci\u0105, fabularnym i formatowym niechlujstwem. Odnios\u0142em wr\u0119cz wra\u017cenie, \u017ce w kilku z nich ostatnia kropka zosta\u0142a postawiona na kilka godzin przed zg\u0142oszeniem.<\/p>\nDoskonale rozumiej\u0105c ekscytacj\u0119 i dum\u0119 jak\u0105 powoduje uko\u0144czenie scenariusza oraz ch\u0119\u0107 bezzw\u0142ocznego podzielenia si\u0119 nim ze \u015bwiatem lub wr\u0119cz jego natychmiastowego podbicia to jednak spok\u00f3j, opanowanie, czas i poprawki s\u0105 w tym momencie mile widziane.<\/p>\n
Pami\u0119tajmy, \u017ce konkursy scenariuszowe s\u0105 \u015bwietnym testem scenariuszy, nie pomys\u0142\u00f3w na nie<\/strong>. Sama zgrabna idea nie wystarczy, liczy si\u0119 jej wykonanie.<\/p>\nDrugi to niewystarczaj\u0105cy research<\/strong>. W niepokoj\u0105co wielu przypadkach odnosi\u0142em wra\u017cenie, \u017ce dane zagadnienie nie by\u0142o nale\u017cycie sprawdzone, co powodowa\u0142o zar\u00f3wno konkretne b\u0142\u0119dy jak i, czasem z mojej perspektywy jeszcze bardziej karalne, niewykorzystywanie potencja\u0142u przedstawianego pomys\u0142u.<\/p>\nTrzeci to kluczowa rola g\u0142\u00f3wnego bohatera<\/strong>. Zdecydowana wi\u0119kszo\u015b\u0107 przedstawianych historii mia\u0142a kameralne oblicze. W tego typu opowie\u015bciach jeszcze wi\u0119cej zale\u017cy od protagonisty \u2013 to na nim skupia si\u0119 nasza uwaga, to w jego wn\u0119trze zagl\u0105damy, to za nim mamy pod\u0105\u017cy\u0107. Kiedy tylko w tek\u015bcie pojawia\u0142 si\u0119 kto\u015b oryginalny, dzia\u0142aj\u0105cy, z konkretnym celem, o co\u015b walcz\u0105cy, wszystkie inne aspekty natychmiast r\u00f3wnie\u017c zyskiwa\u0142y. Bohater za ka\u017cdym razem by\u0142 kluczowy.<\/p>\n\u00a0<\/strong><\/p>\nOmawianie, czyli pot\u0119ga empatii<\/strong><\/h2>\nW ko\u0144cu przyszed\u0142 dzie\u0144 kiedy nale\u017ca\u0142o podj\u0105\u0107 ostateczne decyzje. W go\u015bcinnych progach Mazowieckiego i Warszawskiego Funduszu Filmowego zebra\u0142a si\u0119 komisja selekcyjna by wytypowa\u0107 spo\u015br\u00f3d osiemdziesi\u0119ciu zg\u0142osze\u0144 te kt\u00f3re zas\u0142u\u017cy\u0142y na przej\u015bcie do nast\u0119pnego etapu.<\/p>\n
Jedn\u0105 z obiegowych opinii o r\u00f3\u017cnego rodzaju konkursach jest, \u017ce na pierwszym etapie oceny dokonuje nie zesp\u00f3\u0142 profesjonalist\u00f3w, ale sta\u017cy\u015bci, studenci czy inni, nie do\u015bwiadczeni ludzie, kt\u00f3rym dobry projekt mo\u017ce si\u0119 wymkn\u0105\u0107.<\/p>\n
No wi\u0119c nie. Absolutnie nie w tym przypadku<\/strong>. Tylko sp\u00f3jrzcie:<\/p>\nAnna Bielak<\/strong> \u2013 filmoznawczyni, by\u0142a dyrektorka artystyczna Script Fiesty, wsp\u00f3\u0142tw\u00f3rczyni Atelier Scenariuszowego, konsultantka scenariuszowa (m.in. \u201eMagnezja\u201d, \u201eKr\u00f3l\u201d), szefowa developmentu Aurum Film;<\/p>\nIrek Bujalski<\/strong> \u2013 wieloletni pracownik i ekspert Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej;<\/p>\nMonika Franczak<\/strong> \u2013 konsultantka scenariuszowa (wsp\u00f3\u0142praca m.in. z Alvernia Studios i Platige Image), scenarzystka (m.in. \u201eStulecie winnych\u201d, \u201eSzko\u0142a uwodzenia Czes\u0142awa M.\u201d, \u201eNa Wsp\u00f3lnej\u201d), prowadz\u0105ca warsztaty scenariuszowe (m.in. B2B Doc);<\/p>\nMa\u0142gorzata Janczak<\/strong> \u2013 specjalistka od promocji filmowej, za\u0142o\u017cycielka agencji CONNECT THE DOTS;<\/p>\nTomasz Kolankiewicz<\/strong> \u2013 filmoznawca, historyk filmu, by\u0142y redaktor programowy TVP Kultura, dyrektor artystyczny Festiwalu Polskich Film\u00f3w Fabularnych w Gdyni;<\/p>\nKatarzyna Malinowska<\/strong> \u2013 dyrektorka artystyczna Script Fiesty, kierowniczka program\u00f3w dla m\u0142odych tw\u00f3rc\u00f3w w Studiu Munka;<\/p>\nMarcin Radomski<\/strong> \u2013 dziennikarz filmowy, redaktor w TVP Kultura, autor Kinorozmowy;<\/p>\nNie ma tutaj ani jednej przypadkowej osoby. Ka\u017cda z nich ma wiedz\u0119 i do\u015bwiadczenie by merytorycznie przeanalizowa\u0107 i oceni\u0107 dowolny scenariusz<\/strong>. Warto r\u00f3wnie\u017c doceni\u0107 ich r\u00f3\u017cnorodno\u015b\u0107 filmowych empirii, dzi\u0119ki czemu omawianie tekst\u00f3w by\u0142o zderzeniem rozmaitych punkt\u00f3w widzenia.<\/p>\nDecyduj\u0105ce spotkanie by\u0142o wielogodzinn\u0105, bardzo merytoryczn\u0105 rozmow\u0105 o ka\u017cdym scenariuszu. To co mnie w niej najbardziej urzek\u0142o to du\u017ca doza empatii dla uczestnik\u00f3w konkursu.<\/strong> Ka\u017cdy z cz\u0142onk\u00f3w komisji referuj\u0105cy poszczeg\u00f3lny tekst stara\u0142 znale\u017a\u0107 w nim co\u015b pozytywnego, wskaza\u0107 najpierw jego zalety, doceni\u0107 dobre rozwi\u0105zania i pomys\u0142y. Nawet w tych scenariuszach, kt\u00f3rych braki i wady by\u0142y bardzo liczne, znajdowane by\u0142y plusy. Nic nie zosta\u0142o zlekcewa\u017cone, z miejsca skre\u015blone.<\/p>\nTa wielogodzinna dyskusja, kt\u00f3ra ostatecznie wy\u0142oni\u0142a szesna\u015bcie fina\u0142owych tekst\u00f3w, by\u0142a dla mnie bardzo pouczaj\u0105cym i cennym do\u015bwiadczeniem.<\/p>\n
<\/p>\n
Wyniki, czyli koniec, czyli pocz\u0105tek<\/strong><\/h2>\nJury w sk\u0142adzie Ewa Puszczy\u0144ska, Natalia Koryncka-Gruz, Magdalena Ulejczyk,\u00a0Anna Spisz, Ada Bogdziewicz-Spanevello,
\nRobert Bolesto, zdecydowa\u0142o, \u017ce najlepszymi scenariuszami s\u0105:<\/p>\n
Pierwsza nagroda:\u00a0 \u201ePrankster\u201d \u2013 scen. Rafa\u0142 Siadkowski i Micha\u0142 Arabudzki
\n<\/strong><\/p>\nDruga nagroda:\u00a0 \u201eWyzwolenie\u201d \u2013 scen. Rafa\u0142 Lipski<\/p>\n
Trzecia nagroda:\u00a0 \u201eGrzesiuk, kr\u00f3l \u017cycia\u201d \u2013 scen. Bartek Janiszewski i Micha\u0142 Szcze\u015bniak<\/p>\n
Wyr\u00f3\u017cnienie:\u00a0 \u201eSzukaj\u201d \u2013 scen. Agnieszka D\u0105browska<\/p>\n
Wyr\u00f3\u017cnienie:\u00a0\u00a0 \u201eSmak \u017cycia\u201d \u2013 scen. Jaros\u0142aw Sztandera<\/p>\n
<\/p>\n
Wielkie gratulacje dla wszystkich laureat\u00f3w<\/strong>. Dla nich ta przyjemna, tw\u00f3rcza droga si\u0119 sko\u0144czy\u0142a. Teraz zaczyna si\u0119 ta ci\u0119\u017cka \u2013 wiod\u0105ca do realizacji. Jest d\u0142uga, skomplikowana, frustruj\u0105ca i nie zawsze zako\u0144czona sukcesem, ale niezb\u0119dna by autor m\u00f3g\u0142 w pe\u0142ni cieszy\u0107 si\u0119 z takich sukces\u00f3w jak ten konkursowy. W ko\u0144cu bez filmowego urzeczywistnienia scenariusz pozostaje tylko pisarskim \u0107wiczeniem.<\/p>\nZ kolei dla pozosta\u0142ych uczestnik\u00f3w mam nadziej\u0119, \u017ce niezadowalaj\u0105cy wynik testu stanie si\u0119 impulsem i motywacj\u0105 do dalszej pracy nad scenariuszami tak by kiedy\u015b tego typu potkni\u0119cie stanowi\u0142o tylko beztrosk\u0105 anegdotk\u0119 na popremierowym bankiecie. \ud83d\ude09<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"
Pisanie to stawianie bardzo wielu pyta\u0144, a nast\u0119pnie szukanie na nie mo\u017cliwie najlepszych, najciekawszych odpowiedzi. Problem polega na tym, \u017ce weryfikacja czy nasze odpowiedzi s\u0105 w\u0142a\u015bciwe przychodzi bardzo p\u00f3\u017ano, ju\u017c ze strony producenta, a jak wiadomo pierwsze wra\u017cenie robi si\u0119 tylko raz. Dlatego warto szuka\u0107 wszelkich sposobno\u015bci do testowania swoich pomys\u0142\u00f3w i rozwi\u0105za\u0144, mo\u017cliwie jak…<\/p>\n","protected":false},"author":1,"featured_media":1473,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"spay_email":"","footnotes":"","jetpack_publicize_message":""},"categories":[265,2],"tags":[342,333,340,343,335,334,140,332,338,341,336,339,337,7,8,9,238,330,331],"jetpack_featured_media_url":"https:\/\/i1.wp.com\/przygodyscenarzysty.pl\/wp-content\/uploads\/2020\/11\/Script-Wars-Logo.jpg?fit=960%2C681&ssl=1","jetpack_publicize_connections":[],"jetpack-related-posts":[{"id":946,"url":"https:\/\/przygodyscenarzysty.pl\/2020\/01\/05\/stypendia-scenariuszowe-pisf-2020\/","url_meta":{"origin":1465,"position":0},"title":"Stypendia scenariuszowe PISF 2020","date":"05\/01\/2020","format":false,"excerpt":"Podobnie jak w zesz\u0142ym roku uchwaleniu Program\u00f3w Operacyjnych PISF towarzyszy\u0142o du\u017ce zamieszanie. Dyrektor Rados\u0142aw \u015amigulski i przewodnicz\u0105cy Rady Instytutu\u00a0Rafa\u0142\u00a0Wieczy\u0144ski przerzucali si\u0119 o\u015bwiadczeniami t\u0142umacz\u0105cymi op\u00f3\u017anienie win\u0105 drugiej strony. Najwa\u017cniejsze jednak, \u017ce w decyduj\u0105cym momencie uda\u0142o si\u0119 wszystkim zainteresowanym wypracowa\u0107 porozumienie i przedstawi\u0107 zasady funkcjonowania najistotniejszego elementu sk\u0142adowego finansowania polskiej kinematografii. Dla\u2026","rel":"nofollow","context":"W \"Aktualno\u015bci\"","img":{"src":"","width":0,"height":0},"classes":[]},{"id":1282,"url":"https:\/\/przygodyscenarzysty.pl\/2020\/06\/16\/pytania-i-odpowiedzi\/","url_meta":{"origin":1465,"position":1},"title":"Pytania i odpowiedzi","date":"16\/06\/2020","format":false,"excerpt":"Wy pytacie, ja odpowiadam. Popularna formu\u0142a Q&A w wersji scenariopisarskiej. Pyta\u0144, zar\u00f3wno tych na Facebooku jak i w prywatnych wiadomo\u015bciach, nie pojawi\u0142o si\u0119 du\u017co, ale za to by\u0142y ciekawie zr\u00f3\u017cnicowanie. I tak zakres omawianych zagadnie\u0144 rozpo\u015bciera si\u0119 od scenariopisarskich technikali\u00f3w, przez klasyczne dylematy scenarzyst\u00f3w na pocz\u0105tku tw\u00f3rczej drogi, po analiz\u0119\u2026","rel":"nofollow","context":"W \"Przygody scenarzysty\"","img":{"src":"","width":0,"height":0},"classes":[]},{"id":178,"url":"https:\/\/przygodyscenarzysty.pl\/2019\/02\/08\/roj-czesc-3-czyli-dziecko-idzie-w-swiat\/","url_meta":{"origin":1465,"position":2},"title":"R\u00f3j cz\u0119\u015b\u0107 3, czyli dziecko idzie w \u015bwiat","date":"08\/02\/2019","format":false,"excerpt":"Po fali euforii jaka towarzyszy uko\u0144czeniu pierwszego draftu scenariusza i prze\u015bwiadczeniu o dobrze wykonanej pracy, przychodzi czas by zderzy\u0107 w\u0142asne wyobra\u017cenia z tym co s\u0105dz\u0105 inni. \u00a0 Niezobowi\u0105zuj\u0105ce Spotkania Scenariuszowe Pierwsz\u0105 aren\u0105 konfrontacji by\u0142y Niezobowi\u0105zuj\u0105ce Spotkania Scenariuszowe. Inicjatywa, o kt\u00f3rej wspomina\u0142em ju\u017c kilka razy, narodzi\u0142a si\u0119 3 lata temu z\u2026","rel":"nofollow","context":"W \"Przygody scenarzysty\"","img":{"src":"","width":0,"height":0},"classes":[]}],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/przygodyscenarzysty.pl\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/1465"}],"collection":[{"href":"https:\/\/przygodyscenarzysty.pl\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/przygodyscenarzysty.pl\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/przygodyscenarzysty.pl\/wp-json\/wp\/v2\/users\/1"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/przygodyscenarzysty.pl\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=1465"}],"version-history":[{"count":10,"href":"https:\/\/przygodyscenarzysty.pl\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/1465\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":1479,"href":"https:\/\/przygodyscenarzysty.pl\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/1465\/revisions\/1479"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/przygodyscenarzysty.pl\/wp-json\/wp\/v2\/media\/1473"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/przygodyscenarzysty.pl\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=1465"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/przygodyscenarzysty.pl\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=1465"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/przygodyscenarzysty.pl\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=1465"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}