Po kilku miesi\u0105cach niepewno\u015bci, dyskusji i plotek Rada Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej na posiedzeniu 31 stycznia ostatecznie zatwierdzi\u0142a Programy Operacyjne na 2019. Dla scenarzyst\u00f3w najwa\u017cniejsz\u0105 informacj\u0105 jest utrzymanie stypendi\u00f3w scenariuszowych.<\/p>\n
Bardzo du\u017co m\u00f3wi\u0142o si\u0119, \u017ce Polski Instytut Sztuki Filmowej<\/em>, pod nowym przewodnictwem dyrektora Rados\u0142awa \u015amigulskiego<\/strong>, zrezygnuje ze stypendi\u00f3w scenariuszowych. Argumentem mia\u0142a by\u0107 ich ma\u0142a skuteczno\u015b\u0107 obliczana na podstawie ilo\u015bci film\u00f3w wyprodukowanych w oparciu o stypendialne teksty.<\/p>\n Na szcz\u0119\u015bcie pog\u0142oski o \u015bmierci programu scenariuszowego okaza\u0142y si\u0119 przedwczesne. A skoro tak to przyjrzyjmy si\u0119 kto, kiedy i o co mo\u017ce si\u0119 ubiega\u0107.<\/p>\n <\/p>\n Og\u0142oszone zosta\u0142y trzy sesje naboru w 2019 roku:<\/p>\n Sesja 1: 14.02 \u2013 24.02.2019<\/p>\n Sesja 2: 20.05 \u2013 27.05.2019<\/p>\n Sesja 3: 02.09 \u2013 09.09.2019<\/p>\n Scenarzy\u015bci o stypendium mog\u0105 ubiega\u0107 si\u0119 w ka\u017cdej sesji.<\/p>\n <\/p>\n O dofinansowanie mog\u0105 ubiega\u0107 si\u0119 projekty pe\u0142nometra\u017cowe (fabularne, dokumentalne, animowane), kt\u00f3re mo\u017cna przypasowa\u0107 do jednej z poni\u017cszych kategorii:<\/p>\n Warto zwr\u00f3ci\u0107 uwag\u0119 na ostatni podpunkt. To jedyne miejsce w kt\u00f3rym tw\u00f3rca kina popularnego mo\u017ce otrzyma\u0107 wsparcie Instytutu. My\u015bl\u0119, \u017ce to \u015bwietny pomys\u0142 daj\u0105cy szans\u0119 na realizacj\u0119 dofinansowanych projekt\u00f3w i pozwalaj\u0105cy chocia\u017c troszeczk\u0119 doceni\u0107 tych co \u015bci\u0105gaj\u0105 widz\u00f3w do kin.<\/p>\n <\/p>\n Na stypendia scenariuszowe przeznaczono w 2019 roku 500 tysi\u0119cy z\u0142otych. To oznacza, \u017ce Instytut planuje rocznie dofinansowa\u0107 12-15 projekt\u00f3w.<\/p>\n Wysoko\u015b\u0107 przyznanego stypendium mo\u017ce wynie\u015b\u0107 od 15 000 do 40 000 dla ka\u017cdej kategorii projektu.<\/p>\n Tak jak by\u0142o wcze\u015bniej, w momencie sprzeda\u017cy scenariusza otrzymane stypendium nale\u017cy zwr\u00f3ci\u0107 w ca\u0142o\u015bci, bez wzgl\u0119du na cen\u0119 zbycia.<\/p>\n <\/p>\n O stypendium nie mog\u0105 ubiega\u0107 si\u0119 scenarzy\u015bci-debiutanci,<\/strong> nie posiadaj\u0105cy w dorobku filmu wyprodukowanego na podstawie scenariusza ich autorstwa lub wsp\u00f3\u0142autorstwa. Wyj\u0105tkiem jest posiadanie znacz\u0105cego dorobku literackiego lub dziennikarskiego.<\/p>\n W tym roku zamkni\u0119to furtk\u0119 jak\u0105 w zesz\u0142ym rozdaniu by\u0142a mo\u017cliwo\u015b\u0107 aplikowania debiutant\u00f3w pod warunkiem posiadania list\u00f3w intencyjnych od producenta i dystrybutora. Teraz przekaz jest jasny \u2013 tylko zawodowcy.<\/p>\n Oczywi\u015bcie ten zapis mnie nie cieszy. Uwa\u017cam, \u017ce stypendium scenariuszowe mia\u0142o szans\u0119 sta\u0107 si\u0119 inkubatorem nowych talent\u00f3w scenariopisarskich zamiast tego jest gro\u017aba, \u017ce b\u0119dzie to kropl\u00f3wka i poczekalnia dla re\u017cyser\u00f3w. Wszystko zale\u017cy od nastawienia komisji. Jestem bardzo ciekaw jej pierwszych decyzji.<\/p>\n Mo\u017cna sk\u0142ada\u0107 jeden wniosek na dofinansowanie procesu tworzenia oryginalnego scenariusza, czyli nie mo\u017cna sk\u0142ada\u0107 gotowego scenariusza ani adaptacji (chyba, \u017ce si\u0119 jest autorem pierwowzoru lub naby\u0142o si\u0119 do niego prawa).<\/p>\n <\/p>\n Do wniosku nale\u017cy do\u0142\u0105czy\u0107:<\/p>\n 1.Streszczenie<\/p>\n 2.O\u015bwiadczenie o wy\u0142\u0105czno\u015bci posiadania autorskich praw maj\u0105tkowych<\/p>\n 3.Opis walor\u00f3w artystycznych i ekonomicznych<\/p>\n 4.Opis oczekiwanych przez scenarzyst\u0119 rezultat\u00f3w<\/p>\n 5.Dokumentacj\u0119 dotychczasowego dorobku artystycznego<\/p>\n 6.List intencyjny od potencjalnego re\u017cysera (opcjonalne)<\/p>\n 7.List intencyjny od historyka (obligatoryjne w kategorii projekt\u00f3w historycznych)<\/p>\n 8.Treatment (15-20 stron)<\/p>\n 9.Dwie sceny dialogowe<\/p>\n 10.CV tw\u00f3rcy<\/p>\n 11.Eksplikacja scenarzysty<\/p>\n 12.Plan pracy<\/p>\nTerminy<\/strong><\/h3>\n
Rodzaje projekt\u00f3w<\/strong><\/h3>\n
\n
Finanse<\/strong><\/h3>\n
Kto si\u0119 mo\u017ce ubiega\u0107?<\/strong><\/h3>\n
Jakie dokumenty s\u0105 potrzebne?<\/strong><\/h3>\n