Warning: Declaration of Jetpack_IXR_Client::query() should be compatible with IXR_Client::query(...$args) in /home/wejertyj/ftp/_wizytowka_old/public/wp-content/plugins/jetpack/class.jetpack-ixr-client.php on line 0

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /home/wejertyj/ftp/_wizytowka_old/public/wp-content/plugins/jetpack/class.jetpack-ixr-client.php:0) in /home/wejertyj/ftp/_wizytowka_old/public/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1794

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /home/wejertyj/ftp/_wizytowka_old/public/wp-content/plugins/jetpack/class.jetpack-ixr-client.php:0) in /home/wejertyj/ftp/_wizytowka_old/public/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1794

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /home/wejertyj/ftp/_wizytowka_old/public/wp-content/plugins/jetpack/class.jetpack-ixr-client.php:0) in /home/wejertyj/ftp/_wizytowka_old/public/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1794

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /home/wejertyj/ftp/_wizytowka_old/public/wp-content/plugins/jetpack/class.jetpack-ixr-client.php:0) in /home/wejertyj/ftp/_wizytowka_old/public/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1794

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /home/wejertyj/ftp/_wizytowka_old/public/wp-content/plugins/jetpack/class.jetpack-ixr-client.php:0) in /home/wejertyj/ftp/_wizytowka_old/public/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1794

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /home/wejertyj/ftp/_wizytowka_old/public/wp-content/plugins/jetpack/class.jetpack-ixr-client.php:0) in /home/wejertyj/ftp/_wizytowka_old/public/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1794

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /home/wejertyj/ftp/_wizytowka_old/public/wp-content/plugins/jetpack/class.jetpack-ixr-client.php:0) in /home/wejertyj/ftp/_wizytowka_old/public/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1794

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /home/wejertyj/ftp/_wizytowka_old/public/wp-content/plugins/jetpack/class.jetpack-ixr-client.php:0) in /home/wejertyj/ftp/_wizytowka_old/public/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1794
{"id":1770,"date":"2021-11-13T11:54:47","date_gmt":"2021-11-13T11:54:47","guid":{"rendered":"https:\/\/przygodyscenarzysty.pl\/?p=1770"},"modified":"2021-11-13T20:46:30","modified_gmt":"2021-11-13T20:46:30","slug":"fade-in-1-tomasz-klimala","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/przygodyscenarzysty.pl\/2021\/11\/13\/fade-in-1-tomasz-klimala\/","title":{"rendered":"Fade In #1: Tomasz Klimala"},"content":{"rendered":"

Na pocz\u0105tku jest s\u0142owo.<\/strong> A dok\u0142adniej rzecz ujmuj\u0105c tysi\u0105ce s\u0142\u00f3w zamkni\u0119tych w formie scenariusza filmowego. To jest punkt wyj\u015bcia do ka\u017cdej filmowej przygody. Gdy droga jest tak d\u0142uga, cz\u0119sto wieloletnia, bardzo \u0142atwo jest zapomnie\u0107 gdzie to si\u0119 wszystko zacz\u0119\u0142o. I wielu widz\u00f3w, dziennikarzy, producent\u00f3w, re\u017cyser\u00f3w, aktor\u00f3w zapomina, \u017ce to wszystko wywodzi si\u0119 z zapisanego s\u0142owa. Tymczasem to te decyzje podj\u0119te na samym pocz\u0105tku, u zarania ca\u0142ego filmowego przedsi\u0119wzi\u0119cia, bardzo cz\u0119sto wp\u0142ywaj\u0105 na to jak ca\u0142o\u015b\u0107 jest finalnie odbierana.<\/p>\n

W nowym cyklu oddaj\u0119 g\u0142os tym, kt\u00f3rzy te s\u0142owa tworz\u0105, te decyzje podejmuj\u0105.<\/p>\n

Na dzie\u0144 dobry zapraszam do \u015bwiata Tomka Klimali,<\/strong> wsp\u00f3\u0142scenarzysty film\u00f3w „Furioza” – do obejrzenia nadal w kinach – oraz \u201eLokatorka\u201d, kt\u00f3rego premiera zapowiedziana jest na 3 grudnia.<\/p>\n

Fade In:<\/strong><\/p>\n

22 pa\u017adziernika do kin wszed\u0142 film \u201eFurioza\u201d, kt\u00f3rego jeste\u015b wsp\u00f3\u0142scenarzyst\u0105 (wraz z re\u017cyserem Cyprianem Olenckim). Kiedy rozpocz\u0119\u0142y si\u0119 prace nad tym projektem i jak do niego trafi\u0142e\u015b? <\/strong><\/h4>\n

Tomasz Klimala:<\/strong> \u00a0Gdy do\u0142\u0105czy\u0142em do projektu, prace nad nim trwa\u0142y ju\u017c od d\u0142ugiego czasu. Cyprian nie by\u0142 zadowolony z \"\"tekstu, szuka\u0142 kogo\u015b do pomocy i napisania nowej wersji. Sporz\u0105dzi\u0142em analiz\u0119 scenariusza z sugestiami zmian; zaproponowany kierunek spodoba\u0142 si\u0119 i zacz\u0119li\u015bmy wsp\u00f3ln\u0105 prac\u0119.<\/p>\n

\u00a0<\/strong><\/p>\n

Kt\u00f3r\u0105 wersj\u0119 scenariusza widzimy na ekranie?<\/strong><\/h4>\n

Pewnie jaka\u015b 1224 \ud83d\ude09 Zmian, koncepcji i wersji by\u0142o bardzo du\u017co.<\/p>\n

\u00a0<\/strong><\/p>\n

W jaki spos\u00f3b przygotowywa\u0142e\u015b si\u0119 do pisania \u201eFuriozy\u201d? Jak wygl\u0105da\u0142 tw\u00f3j research?<\/strong><\/h4>\n

G\u0142\u00f3wna cz\u0119\u015b\u0107 dokumentacji odby\u0142a si\u0119 przed moim do\u0142\u0105czeniem do zespo\u0142u. Cho\u0107 mia\u0142em do\u015b\u0107 g\u0142\u0119boki osobisty \u201eresearch\u201d, bo kiedy\u015b dosta\u0142em no\u017cem w brzuch pod jednym z krakowskich stadion\u00f3w.<\/strong><\/p>\n

Ja przede wszystkim mia\u0142em pom\u00f3c warsztatem scenariuszowym; moim zadaniem by\u0142o w g\u0142\u00f3wnej mierze zbudowanie postaci, struktury i dramaturgii.<\/strong><\/p>\n

W trakcie prac spotykali\u015bmy si\u0119 te\u017c z jednym kibolem na \u201eemeryturze\u201d, kt\u00f3ry opowiada\u0142 wiele ciekawych historii. Je\u015bli akurat m\u00f3g\u0142 przyjecha\u0107 \u2013 bo kiedy\u015b zadzwoni\u0142, \u017ce przeprasza, ale musi i\u015b\u0107 na miesi\u0105c do wi\u0119zienia.<\/p>\n

\u00a0<\/strong><\/p>\n

Ogl\u0105daj\u0105c film czu\u0107, \u017ce, wraz ze wsp\u00f3\u0142scenarzyst\u0105 i re\u017cyserem, mocno zg\u0142\u0119bili\u015bcie temat i mieli\u015bcie du\u017co interesuj\u0105cych rzeczy do opowiedzenia. Czy proces selekcji tego co ma si\u0119 ostatecznie znale\u017a\u0107 w waszej opowie\u015bci by\u0142 trudny?<\/strong><\/h4>\n

Tak, cierpieli\u015bmy raczej na problem bogactwa; wybranie najciekawszych element\u00f3w i redukcja materia\u0142u by\u0142y du\u017cym wyzwaniem. R\u00f3wnie\u017c przetworzenie prawdziwych wydarze\u0144 na sk\u0142adowe fabu\u0142y i po\u0142\u0105czenie ich z bohaterami.<\/p>\n

\u00a0<\/strong><\/p>\n

Kt\u00f3ra scena\/sekwencja sprawi\u0142a ci najwi\u0119cej k\u0142opot\u00f3w przy pisaniu, a kt\u00f3ra dostarczy\u0142a najwi\u0119cej rado\u015bci?<\/strong><\/h4>\n

Przeczuwam, \u017ce wi\u0119kszo\u015b\u0107 scenarzyst\u00f3w si\u0119 ze mn\u0105 zgodzi: najtrudniejsze jest zwykle przej\u015bcie aktu drugiego w trzeci.<\/strong> Wtedy wi\u0119kszo\u015b\u0107 historii si\u0119 rozlatuje. Najtrudniejsza wi\u0119c by\u0142a sekwencja \u201erozkwitu biznesu\u201d Goldena i jej przej\u015bcie w fina\u0142, w kt\u00f3rym trzeba by\u0142o sp\u00f3jnie pozamyka\u0107 w\u0105tki, zaskoczy\u0107 widza i da\u0107 mu satysfakcj\u0119. Na szcz\u0119\u015bcie w filmie to tour de force Mateusza Dami\u0119ckiego<\/strong>, wi\u0119c widzowie wybaczaj\u0105 pewne mankamenty.<\/p>\n

Lubi\u0119 w\u0105tki komediowe, wi\u0119c najwi\u0119cej frajdy sprawi\u0142o mi chyba pisanie los\u00f3w Bu\u0142y, granego przez wspania\u0142ego Sebastiana Stankiewicza<\/strong>. Jego bohater jest nieco przerysowany, ale z tego co s\u0142ysz\u0119 widownia odbiera go bardzo dobrze i docenia rozbrajanie humorem do\u015b\u0107 ci\u0119\u017ckiego i brutalnego w\u0105tku g\u0142\u00f3wnego.<\/p>\n

\u00a0<\/strong><\/p>\n

Wiarygodno\u015b\u0107 i przemiana g\u0142\u00f3wnego bohatera (Mateusz Banasiuk) oparta jest na dw\u00f3ch silnych relacjach: braterskiej z Kaszubem (Wojciech Zieli\u0144ski) i mi\u0142osnej z Dzik\u0105 (Weronika Ksi\u0105\u017ckiewicz). Z oczywistych wzgl\u0119d\u00f3w, w gatunkowym, sensacyjnym kinie jest mniej miejsca na tworzenie skomplikowanych powi\u0105za\u0144 mi\u0119dzy bohaterami. W jaki spos\u00f3b pracowa\u0142e\u015b nad tym elementem? Co okaza\u0142o si\u0119 decyduj\u0105ce dla ostatecznego kszta\u0142tu tych w\u0105tk\u00f3w?<\/strong><\/h4>\n

Relacje mi\u0119dzy bohaterami, ich motywacje i konflikty, s\u0105 dla mnie jednym z fundament\u00f3w scenariusza, dlatego ich budowa zaj\u0119\u0142a du\u017c\u0105 cz\u0119\u015b\u0107 pracy. Starali\u015bmy si\u0119 stworzy\u0107 tak\u0105 konstelacj\u0119, kt\u00f3ra by\u0142aby wiarygodna, a zarazem dawa\u0142a potencjalnie najwi\u0119cej tar\u0107 i napi\u0119\u0107.<\/p>\n

Zaproponowa\u0142em pomys\u0142 na g\u0142\u00f3wnego bohatera i jego backstory, maj\u0105c na uwadze jak najwi\u0119kszy potencja\u0142 na zjawisko \u201eprojekcji\u201d i \u201eidentyfikacji\u201d u widza. Najciekawsza historia nic by nie da\u0142a, je\u015bli bohater by nas nie obchodzi\u0142 a jego dzia\u0142ania by\u0142yby nam oboj\u0119tne.<\/strong><\/p>\n

Dlatego Dawid od pocz\u0105tku filmu znajduje si\u0119 w pewnej matni emocjonalnej, w kt\u00f3rej z biegiem wydarze\u0144 tylko mocniej si\u0119 pogr\u0105\u017ca. Jego motywacj\u0105 jest uratowanie brata, kt\u00f3remu na dodatek nie mo\u017ce nic powiedzie\u0107 o swoich dzia\u0142aniach. Widzimy te\u017c, \u017ce Golden ma jaki\u015b powa\u017cny zatarg z Dawidem zwi\u0105zany ze wsp\u00f3ln\u0105 przesz\u0142o\u015bci\u0105 \u2013 a Dawid poczucie winy \u2013 i chcemy dowiedzie\u0107 si\u0119, co si\u0119 mi\u0119dzy nimi wydarzy\u0142o. Odpowiednie pouk\u0142adanie klock\u00f3w na pocz\u0105tku przek\u0142ada si\u0119 na zaanga\u017cowanie emocjonalne widza przez ca\u0142y seans.<\/p>\n

\u00a0<\/strong><\/p>\n

W twoim filmie w g\u0142\u00f3wnych rolach wyst\u0119puj\u0105 aktorzy, kt\u00f3rzy zdecydowanie id\u0105 pod pr\u0105d swojego dotychczasowego, aktorskiego emploi. Czy taki casting pokrywa si\u0119 z twoj\u0105 wizj\u0105 tych postaci, czy by\u0142 dla ciebie zaskoczeniem? Co wnie\u015bli aktorzy do finalnego kszta\u0142tu tych postaci?<\/strong><\/h4>\n

Tak, pokrywa\u0142 si\u0119 z moj\u0105 wizj\u0105 i mia\u0142em pewien wp\u0142yw na casting, z czego czuj\u0119 du\u017c\u0105 satysfakcj\u0119. Zaproponowa\u0142em Mateusza Banasiuka<\/strong> do roli Dawida, poniewa\u017c spotka\u0142em go wcze\u015bniej na planie \u201eP\u0142yn\u0105cych wie\u017cowc\u00f3w\u201d Tomasza Wasilewskiego \u2013 i widzia\u0142em, jak dobrym jest aktorem, a przy tym sprawnym fizycznie, co nie by\u0142o bez znaczenia w przypadku tej roli.<\/p>\n

Natomiast je\u015bli chodzi o Mateusza Dami\u0119ckiego<\/strong>, pisa\u0142em wcze\u015bniej serial \u201eW rytmie serca\u201d i mia\u0142em okazj\u0119 ogl\u0105da\u0107 go na planie. Opr\u00f3cz bycia absolutnym profesjonalist\u0105, mia\u0142em wra\u017cenie, \u017ce jest w stanie aktorsko podo\u0142a\u0107 ka\u017cdemu wyzwaniu<\/strong>, je\u015bli tylko dosta\u0142by tak\u0105 mo\u017cliwo\u015b\u0107. Bardzo wi\u0119c mnie ucieszy\u0142o obsadzenie go w roli Goldena. Og\u00f3lnie, jestem fanem anga\u017cowania aktor\u00f3w wbrew emploi; oby wi\u0119cej tw\u00f3rc\u00f3w mia\u0142o na to odwag\u0119.<\/p>\n

Aktorsko \u201eFurioza\u201d stoi wed\u0142ug mnie na bardzo wysokim poziomie i aktorzy wspaniale o\u017cywili bohater\u00f3w, wiele dodaj\u0105c od siebie \u2013 tak\u017ce na drugim i trzecim planie. Dla scenarzysty, kt\u00f3ry miesi\u0105cami widzia\u0142 postaci tylko na papierze, ogl\u0105danie ich to du\u017ca przyjemno\u015b\u0107<\/strong>. To, \u017ce film nie zosta\u0142 zakwalifikowany do Gdyni, uwa\u017cam za nonsens.<\/p>\n

\u00a0\"\"<\/strong><\/p>\n

\u201eFurioza\u201d wype\u0142niona jest wieloma scenami walk. W Polsce rzadko mamy okazj\u0119 \u0107wiczy\u0107 tworzenie tego typu scen. Czy ich pisanie by\u0142o k\u0142opotliwe? Czy by\u0142y to szczeg\u00f3\u0142owe opisy bijatyk czy og\u00f3lny zarys?<\/strong><\/h4>\n

Opisy scen walk by\u0142y szczeg\u00f3\u0142owe pod wzgl\u0119dem dramaturgicznym \u2013 aby w ich ramach r\u00f3wnie\u017c by\u0142y zwroty akcji i jakie\u015b mniej oczywiste rozwi\u0105zania; sama efektowno\u015b\u0107 to by\u0142oby za ma\u0142o. Natomiast oczywi\u015bcie nie opisywali\u015bmy wszystkich wyprowadzanych cios\u00f3w \ud83d\ude09<\/p>\n

\u00a0<\/strong><\/p>\n

Scena otwieraj\u0105ca film to moment, w kt\u00f3rym kupowana jest uwaga widz\u00f3w. Wasz pocz\u0105tek sprawdza si\u0119 jako samodzielna, wci\u0105gaj\u0105ca, dynamiczna scena, ale jest r\u00f3wnie\u017c silnie zwi\u0105zany z reszt\u0105 fabu\u0142y i dobrze wsp\u00f3\u0142gra z zako\u0144czeniem. W rezultacie otrzymujemy sekwencj\u0119 z klasyczn\u0105, trzyaktow\u0105 struktur\u0105, rozcz\u0142onkowan\u0105 i roz\u0142o\u017con\u0105 na ca\u0142o\u015b\u0107 filmu. Czy by\u0142 to zamys\u0142 ju\u017c na poziomie scenariusza czy ostatecznego kszta\u0142tu nabra\u0142 w monta\u017cu?<\/strong><\/h4>\n

Tak, zosta\u0142o to w ten spos\u00f3b zapisane w scenariuszu. Uznali\u015bmy, \u017ce b\u0119dzie to ciekawa struktura i spore zaskoczenie dla widza.<\/p>\n

\u00a0<\/strong><\/p>\n

\"\"3 grudnia kinow\u0105 premier\u0119 b\u0119dzie mia\u0142 jeszcze jeden film, kt\u00f3rego jeste\u015b wsp\u00f3\u0142scenarzyst\u0105: \u201eLokatorka\u201d, premierowo pokazana w Konkursie G\u0142\u00f3wnym w Gdyni. <\/strong>Mo\u017cesz co\u015b wi\u0119cej powiedzie\u0107 o tym projekcie?\u00a0<\/strong>Jak wa\u017cne by\u0142o dla ciebie opowiedzenie tej historii?<\/strong><\/h4>\n

Autorem pierwszej wersji scenariusza i pomys\u0142odawc\u0105 (razem z Jaros\u0142awem Talach\u0105<\/strong>) by\u0142 \u015bp. Jacek Matecki<\/strong>, kt\u00f3ry wykona\u0142 ogromn\u0105 prac\u0119 i by\u0142 bardzo zaanga\u017cowany w spraw\u0119. Zosta\u0142em zatrudniony przez producenta Miko\u0142aja Pokromskiego<\/strong> do napisania nowej wersji tekstu. Okoliczno\u015bci by\u0142y do\u015b\u0107 nietypowe, poniewa\u017c sam chcia\u0142em nakr\u0119ci\u0107 kr\u00f3tki metra\u017c inspirowany Jolant\u0105 Brzesk\u0105<\/strong>. Uwa\u017ca\u0142em losy jej i innych ofiar afery reprywatyzacyjnej za wstrz\u0105saj\u0105ce i domagaj\u0105ce si\u0119 nag\u0142o\u015bnienia. Nie mog\u0142em uwierzy\u0107, jak to jest mo\u017cliwe, \u017ce w stolicy europejskiego kraju kobieta zostaje spalona \u017cywcem i nikt specjalnie si\u0119 tym nie przejmuje.<\/p>\n

Poszed\u0142em z tym projektem do Szko\u0142y Wajdy, gdzie na egzaminie wst\u0119pnym Wojciech Marczewski<\/strong> poinformowa\u0142 mnie, \u017ce w ramach Pisfu w\u0142a\u015bnie udzieli\u0142 dofinansowania na pe\u0142ny metra\u017c inspirowany Jolant\u0105 Brzesk\u0105. Zadzwoni\u0142em do re\u017cysera Micha\u0142a Ot\u0142owskiego<\/strong>, \u017ceby dowiedzie\u0107 si\u0119, na czym skupia si\u0119 ich projekt i zdecydowa\u0107, czy m\u00f3j w tym kontek\u015bcie ma sens. Micha\u0142 powiedzia\u0142, \u017ce w\u0142a\u015bnie szukaj\u0105 kogo\u015b do pomocy ze scenariuszem i uzna\u0142, \u017ce mo\u017ce to nie przypadek, \u017ce zadzwoni\u0142em w\u0142a\u015bnie w tej chwili.<\/p>\n

\u00a0<\/strong><\/p>\n

\u00a0<\/strong>Trzy kinowe premiery w dwa lata. Jak to si\u0119 robi?<\/strong><\/h4>\n

Nast\u0105pi\u0142a teraz jaka\u015b kumulacja, ale wcze\u015bniej by\u0142o 10 lat ci\u0119\u017ckiej pracy i nauki, wielu zw\u0105tpie\u0144 i noszenia si\u0119 z zamiarem porzucenia tego.<\/strong> Dostawa\u0142em nagrody w konkursach, a jednocze\u015bnie nie mog\u0142em zdoby\u0107 \u017cadnej pisarskiej pracy zarobkowej, nawet otrzyma\u0107 szansy spr\u00f3bowania. Us\u0142ysza\u0142em te\u017c kiedy\u015b od pewnego decydenta, \u017ce nie nadaj\u0119 si\u0119 do tego i lepiej, \u017cebym zaj\u0105\u0142 si\u0119 czym\u015b innym.<\/strong> Najtrudniejszy w tej bran\u017cy jest, jak by to powiedzie\u0107\u2026 \u201eelement ludzki\u201d. Trzeba wi\u0119c mie\u0107 du\u017co cierpliwo\u015bci, odporno\u015bci i wytrwa\u0142o\u015bci. Sporo tych \u201eo\u015bci\u201d.<\/p>\n

\u00a0<\/strong><\/p>\n

Jak zacz\u0119\u0142a si\u0119 twoja przygoda ze scenariopisarstwem?<\/strong><\/h4>\n

Obejrza\u0142em \u201eLeona zawodowca\u201d i \u201eWielki b\u0142\u0119kit\u201d Luca Bessona. Tak zakocha\u0142em si\u0119 w kinie.<\/strong> Zawsze co\u015b tam pisa\u0142em, wymy\u015bla\u0142em gry komputerowe i stopniowo kierowa\u0142em si\u0119 w stron\u0119 filmu, cho\u0107 traktowa\u0142em to czysto hobbystycznie. Tu\u017c przed matur\u0105 nagle zmieni\u0142em plany zawodowe i ku rozpaczy rodziny poszed\u0142em na filmoznawstwo na UJ. P\u00f3\u017aniej zacz\u0105\u0142em Krakowsk\u0105 Szko\u0142\u0119 Scenariuszow\u0105, w kt\u00f3rej napisa\u0142em pierwszy scenariusz pe\u0142nometra\u017cowy: \u201eDwadzie\u015bcia siedem\u201d, w kt\u00f3ry wla\u0142em wszystko, co by\u0142o dla mnie wtedy wa\u017cne. Mam nadziej\u0119, \u017ce kiedy\u015b uda si\u0119 go zrealizowa\u0107.<\/p>\n

\u00a0<\/strong><\/p>\n

Jak wygl\u0105da twoja praca nad scenariuszem? Od czego zaczynasz? Co jest w niej najwa\u017cniejsze?<\/strong><\/h4>\n

W przypadku moich autorskich scenariuszy przede wszystkim musz\u0119 wiedzie\u0107, \u017ce mam co\u015b do powiedzenia.<\/strong> Zastanawiam si\u0119, o czym naprawd\u0119 ma by\u0107 dany film, co ma wywo\u0142a\u0107 w widzu, z czym go zostawi\u0107. Wydaje mi si\u0119, \u017ce cz\u0119sto zaniedbuje si\u0119 ten aspekt, a tw\u00f3rcy czasami robi\u0105 film dla siebie, a nie dla widz\u00f3w.<\/p>\n

Staram si\u0119 na pocz\u0105tku wybra\u0107 jeden konkretny temat i cel bohatera. Nast\u0119pnie buduj\u0119 podstawow\u0105 struktur\u0119, do kt\u00f3rej przywi\u0105zuj\u0119 du\u017c\u0105 wag\u0119, bo \u2013 chcemy czy nie chcemy \u2013 decyduje ona w znacznym stopniu o tym, czy film b\u0119dzie si\u0119 \u201eogl\u0105da\u0142\u201d i anga\u017cowa\u0142 emocjonalnie widza. Gdzie\u015b w tym momencie zaczynam wi\u0119cej my\u015ble\u0107 o bohaterach, ich cechach, motywacjach, potencjalnych konfliktach.<\/p>\n

Mo\u017ce to Ci\u0119 zaskoczy, ale najwa\u017cniejszym stadium jest dla mnie drabinka<\/a><\/strong> \u2013 czyli szczeg\u00f3\u0142owy plan wszystkich scen \u2013 i z ca\u0142ego tworzenia scenariusza to jej po\u015bwi\u0119cam najwi\u0119cej czasu. Wed\u0142ug mnie nie ma sensu rozpisywa\u0107 ca\u0142ych scen, je\u015bli nie ma si\u0119 kompletnej struktury, wszystkich zdarze\u0144 i nie jest si\u0119 pewnym, \u017ce wszystko dzia\u0142a, jak nale\u017cy.<\/strong> A naj\u0142atwiej zobaczy\u0107 to i korygowa\u0107 na etapie drabinki. Nie ma nic gorszego ni\u017c po\u015bwi\u0119cenie mn\u00f3stwa czasu na napisanie scenariusza, a nast\u0119pnie stwierdzenie, \u017ce ma z\u0142e fundamenty i konieczne s\u0105 powa\u017cne zmiany. Ko\u0144czy si\u0119 to czasami wyrzuceniem po\u0142owy scen i poprawianiem w niesko\u0144czono\u015b\u0107.<\/p>\n

 <\/p>\n

Jakie s\u0105 najwa\u017cniejsze elementy dobrego scenariusza?<\/strong><\/h4>\n

My\u015bl\u0119, \u017ce we wcze\u015bniejszych punktach jest cz\u0119\u015b\u0107 odpowiedzi na to pytanie. Jak m\u00f3wi\u0142em, staram si\u0119 maksymalnie du\u017co my\u015ble\u0107 o widzu i o tym, jak skupi\u0107 jego uwag\u0119, zaanga\u017cowa\u0107 emocjonalnie. Je\u015bli odbiorca pozostanie poza histori\u0105, to najwymy\u015blniejsze zwroty akcji, efektowne obrazy czy genialne bon moty nic nie dadz\u0105.<\/p>\n

Scenariusz, to w zasadzie dokument, kt\u00f3ry na osi czasu programuje emocje widza, steruje tym, co ma w danej chwili czu\u0107.<\/strong> Czy ma wsp\u00f3\u0142czu\u0107 bohaterowi, ba\u0107 si\u0119 o niego, w\u015bcieka\u0107 si\u0119 czy \u015bmia\u0107 razem z nim. Nie oznacza to wcale, \u017ce wszystko jest mechaniczne i przewidywalne \u2013 o ostatecznej jako\u015bci decyduj\u0105 detale. Je\u015bli uda nam si\u0119 sprawi\u0107, \u017ce odbiorc\u0119 naprawd\u0119 b\u0119dzie obchodzi\u0142 bohater i jego prze\u017cycia \u2013 to ju\u017c po\u0142owa sukcesu.<\/p>\n

\"\"
fot. Katarzyna Majewska<\/figcaption><\/figure>\n

Jak\u0105 rad\u0119 da\u0142by\u015b osobie zaczynaj\u0105cej przygod\u0119 ze scenariopisarstwem?<\/strong><\/h4>\n

Gdy zaczyna\u0142em, wiele os\u00f3b z bran\u017cy, np. w szkole scenariuszowej, m\u00f3wi\u0142o, jakie to ci\u0119\u017ckie; w\u0142a\u015bciwie pr\u00f3bowa\u0142o nas zniech\u0119ci\u0107. Wtedy nie rozumia\u0142em tego, dziwi\u0142em si\u0119. Teraz wydaje mi si\u0119, \u017ce\u2026 m\u00f3wili zbyt \u0142agodnie. Scenariopisarstwo to wyj\u0105tkowo trudne, a przede wszystkim niewdzi\u0119czne zaj\u0119cie.<\/strong> Czasami \u201eprzebicie si\u0119\u201d trwa latami. Po drodze rozmaite osoby \u2013 korzystaj\u0105c z nier\u00f3wnowagi si\u0142 i wy\u017cszej pozycji \u2013 eksploatuj\u0105 scenarzyst\u00f3w, pozbawiaj\u0105 autorstwa lub dopisuj\u0105 si\u0119 do niego, okradaj\u0105, pomijaj\u0105, albo po prostu nie szanuj\u0105. To oczywi\u015bcie generalizacja, ale zbyt wiele mieli\u015bmy ze znajomymi takich prze\u017cy\u0107, \u017ceby traktowa\u0107 to jako \u201ewypadek przy pracy\u201d. Sorry za pesymizm, ale lepiej o tym wiedzie\u0107 zawczasu; ja chcia\u0142bym mie\u0107 pe\u0142ny obraz w momencie, gdy zaczyna\u0142em. Pewnie i tak nie zmieni\u0142bym drogi, ale mo\u017ce mniej by mnie kosztowa\u0142a. Na szcz\u0119\u015bcie mia\u0142em te\u017c bardzo dobre, partnerskie wsp\u00f3\u0142prace, np. z ekip\u0105 \u201eLokatorki\u201d i Miko\u0142ajem Pokromskim.<\/p>\n

Gdy ju\u017c jakim\u015b cudem film lub serial zostanie zrealizowany, zazwyczaj s\u0105 dwie opcje. Je\u015bli jest z\u0142y, prawie na pewno jest to wina kiepskiego scenariusza. Je\u015bli jest dobry, zwykle okazuje si\u0119, \u017ce ma fantastyczn\u0105 re\u017cyseri\u0119, aktor\u00f3w, zdj\u0119cia<\/strong>. A 2-3 letni wysi\u0142ek scenarzysty, tysi\u0105ce godzin pracy \u2013 zostaj\u0105 pomini\u0119te.<\/p>\n

Na szcz\u0119\u015bcie obecnie du\u017co si\u0119 zmienia, m.in. dzi\u0119ki Gildii Scenarzyst\u00f3w Polskich<\/strong><\/a>, kt\u00f3rej wysi\u0142kom bardzo kibicuj\u0119 i staram si\u0119 te\u017c dzia\u0142a\u0107. Jest to niezwykle wa\u017cne, zw\u0142aszcza dla pocz\u0105tkuj\u0105cych scenarzyst\u00f3w, kt\u00f3rzy \u2013 mam nadziej\u0119 \u2013 b\u0119d\u0105 si\u0119 ju\u017c porusza\u0107 w ramach lepszych, w ko\u0144cu normalnych standard\u00f3w. Jedn\u0105 z akcji Gildii jest #ScenarzystaNieJestDuchem<\/strong>, kt\u00f3ra ma zwi\u0119kszy\u0107 obecno\u015b\u0107 medialn\u0105 scenarzyst\u00f3w i bran\u017cow\u0105 \u015bwiadomo\u015b\u0107 (innych tw\u00f3rc\u00f3w, dziennikarzy, widz\u00f3w) ich wk\u0142adu w dzie\u0142o filmowe.<\/p>\n

Co do rady, podstawowa brzmia\u0142aby: nigdy nie podpisuj umowy bez prawnika.<\/strong><\/p>\n

 <\/p>\n

Jakie s\u0105 twoje dalsze plany scenariuszowe?<\/strong><\/h4>\n

Przede wszystkim, wci\u0105\u017c zapraszam do kin na \u201eFurioz\u0119\u201d, a od 3 grudnia na \u201eLokatork\u0119\u201d.<\/p>\n

Je\u015bli chodzi o dalsze plany, mam trzy propozycje pe\u0142nometra\u017cowe, ale jeszcze nie podpisa\u0142em \u017cadnej umowy. Do\u0142\u0105czy\u0142em ostatnio do jednego serialu.<\/p>\n

Opr\u00f3cz tego zacz\u0105\u0142em prac\u0119 nad dwoma w\u0142asnymi scenariuszami komediowymi: jeden jest o \u015bwiatku filmowym, drugi o influencerach.<\/p>\n

Polecam si\u0119 te\u017c do wsp\u00f3\u0142pracy jako konsultant i script doctor.<\/p>\n

 <\/p>\n

Dzi\u0119kuj\u0119 za rozmow\u0119.<\/strong><\/h4>\n

 <\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Na pocz\u0105tku jest s\u0142owo. A dok\u0142adniej rzecz ujmuj\u0105c tysi\u0105ce s\u0142\u00f3w zamkni\u0119tych w formie scenariusza filmowego. To jest punkt wyj\u015bcia do ka\u017cdej filmowej przygody. Gdy droga jest tak d\u0142uga, cz\u0119sto wieloletnia, bardzo \u0142atwo jest zapomnie\u0107 gdzie to si\u0119 wszystko zacz\u0119\u0142o. I wielu widz\u00f3w, dziennikarzy, producent\u00f3w, re\u017cyser\u00f3w, aktor\u00f3w zapomina, \u017ce to wszystko wywodzi si\u0119 z zapisanego s\u0142owa….<\/p>\n","protected":false},"author":1,"featured_media":1777,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"spay_email":"","footnotes":"","jetpack_publicize_message":""},"categories":[443],"tags":[440,28,437,442,430,438,444,439,178,55,118,7,8,9,441,119,436],"jetpack_featured_media_url":"https:\/\/i1.wp.com\/przygodyscenarzysty.pl\/wp-content\/uploads\/2021\/11\/Fade-in-Klimala.png?fit=800%2C1200&ssl=1","jetpack_publicize_connections":[],"jetpack-related-posts":[{"id":1959,"url":"https:\/\/przygodyscenarzysty.pl\/2022\/09\/26\/fade-in-3-agnieszka-dabrowska\/","url_meta":{"origin":1770,"position":0},"title":"Fade In #3: Agnieszka D\u0105browska","date":"26\/09\/2022","format":false,"excerpt":"Od niedawna uroczy Waldi Mocarny podbija serca m\u0142odych u\u017cytkownik\u00f3w Netflixa. Jego \"matk\u0105\" jest Agnieszka D\u0105browska, kt\u00f3ra najpierw opowiedzia\u0142a jego przygody w formie ksi\u0105\u017ckowej, a nast\u0119pnie przeku\u0142a w scenariusz filmowy. \"Za du\u017cy na bajki\" jest jej debiutem fabularnym, ale ju\u017c za rogiem czaj\u0105 si\u0119 inne, liczne i ciekawe projekty, wi\u0119c to\u2026","rel":"nofollow","context":"W \"Fade In - scenarzy\u015bci\"","img":{"src":"","width":0,"height":0},"classes":[]},{"id":237,"url":"https:\/\/przygodyscenarzysty.pl\/2019\/03\/05\/co-dalej-czyli-wybieram-nowy-projekt-scenariuszowy\/","url_meta":{"origin":1770,"position":1},"title":"Co dalej, czyli wybieram nowy projekt scenariuszowy","date":"05\/03\/2019","format":false,"excerpt":"Scenariusz \u201eRoju\u201d od kilku tygodni le\u017cakuje sobie w oczekiwaniu na dalsze etapy produkcyjnie. Po kr\u00f3tkim odpoczynku przyszed\u0142 czas by zacz\u0105\u0107 rozgl\u0105da\u0107 si\u0119 za nowym przedsi\u0119wzi\u0119ciem scenariuszowym. Podejmuj\u0105c si\u0119 pracy nad \u201eRojem\u201d\u00a0odstawi\u0142em na boczny tor kilka projekt\u00f3w, nad kt\u00f3rymi wtedy pracowa\u0142em. Przyszed\u0142 czas by do nich wr\u00f3ci\u0107. Tym bardziej, \u017ce ka\u017cdy\u2026","rel":"nofollow","context":"W \"Przygody scenarzysty\"","img":{"src":"","width":0,"height":0},"classes":[]},{"id":896,"url":"https:\/\/przygodyscenarzysty.pl\/2019\/11\/24\/synopsis-wszystko-co-warto-wiedziec\/","url_meta":{"origin":1770,"position":2},"title":"Synopsis - wszystko co warto wiedzie\u0107","date":"24\/11\/2019","format":false,"excerpt":"Tworzenie nowych cykl\u00f3w (takich jak na przyk\u0142ad Pierwsza scena) jest fascynuj\u0105ce, ale by mia\u0142y one racj\u0119 bytu (i nazwy) musz\u0105 by\u0107 kontynuowane. Dlatego dzisiaj chcia\u0142bym powr\u00f3ci\u0107 do Niezb\u0119dnika scenarzysty, serii zapocz\u0105tkowanej wpisem dotycz\u0105cym logline\u2019u i przedstawi\u0107 wam zasady tworzenia synopsisu. \u00a0 Czym jest synopsis? O ile logline i treatment s\u0105\u2026","rel":"nofollow","context":"W \"Niezb\u0119dnik scenarzysty\"","img":{"src":"","width":0,"height":0},"classes":[]}],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/przygodyscenarzysty.pl\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/1770"}],"collection":[{"href":"https:\/\/przygodyscenarzysty.pl\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/przygodyscenarzysty.pl\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/przygodyscenarzysty.pl\/wp-json\/wp\/v2\/users\/1"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/przygodyscenarzysty.pl\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=1770"}],"version-history":[{"count":11,"href":"https:\/\/przygodyscenarzysty.pl\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/1770\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":1786,"href":"https:\/\/przygodyscenarzysty.pl\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/1770\/revisions\/1786"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/przygodyscenarzysty.pl\/wp-json\/wp\/v2\/media\/1777"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/przygodyscenarzysty.pl\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=1770"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/przygodyscenarzysty.pl\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=1770"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/przygodyscenarzysty.pl\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=1770"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}