Po fali euforii jaka towarzyszy uko\u0144czeniu pierwszego draftu scenariusza i prze\u015bwiadczeniu o dobrze wykonanej pracy, przychodzi czas by zderzy\u0107 w\u0142asne wyobra\u017cenia z tym co s\u0105dz\u0105 inni.<\/p>\n
<\/p>\n
<\/p>\n
Pierwsz\u0105 aren\u0105 konfrontacji by\u0142y Niezobowi\u0105zuj\u0105ce Spotkania Scenariuszowe<\/em>. Inicjatywa, o kt\u00f3rej wspomina\u0142em ju\u017c kilka razy, narodzi\u0142a si\u0119 3 lata temu z pomys\u0142u Wojtka Koniecznego<\/strong>. Polega ona na cotygodniowych spotkaniach w \u017coliborskiej kawiarni Fawory<\/em>\u00a0i omawianiu, dyskutowaniu, analizowaniu, w mo\u017cliwie najszerszym gronie, pomys\u0142\u00f3w, streszcze\u0144, treatment\u00f3w i kolejnych draft\u00f3w scenariuszy ka\u017cdego kto ma odwag\u0119 podda\u0107 si\u0119 surowej i zr\u00f3\u017cnicowanej krytyce. Przekr\u00f3j scenarzyst\u00f3w przychodz\u0105cych na spotkania jest bardzo du\u017cy: od os\u00f3b b\u0119d\u0105cych na zupe\u0142nym pocz\u0105tku swojej drogi, maj\u0105cych za sob\u0105 pierwsze pisarskie wprawki, po zwyci\u0119zc\u00f3w ScriptPro oraz zawodowo oceniaj\u0105cych i konsultuj\u0105cych scenariusze. Ta r\u00f3\u017cnorodno\u015b\u0107 ma swoje wady i zalety, ale na pewno konfrontacja tekstu z takimi krytykami ma du\u017co warto\u015bci \u2013 otrzymujesz du\u017co uwag, od konkretnych, merytorycznych po og\u00f3lne, emocjonalne. Jest z czego wyci\u0105ga\u0107 wnioski.<\/p>\n Rok wcze\u015bniej kole\u017canki i koledzy z Niezobowi\u0105zuj\u0105cych Spotka\u0144 Scenariuszowych mieli<\/em> okazj\u0119 czyta\u0107 i opiniowa\u0107 \u201eR\u00f3j\u201d<\/em> w wersji trzydziestominutowej. Teraz wr\u00f3cili\u015bmy z pe\u0142nym metra\u017cem. By\u0142em bardzo ciekawy czy odbi\u00f3r naszej historii si\u0119 zmieni\u0142, czy wykorzystali\u015bmy drzemi\u0105cy w niej potencja\u0142. Spotkanie, jak zawsze, by\u0142o o\u017cywione i stymuluj\u0105ce. Zebrali\u015bmy kilka pochwa\u0142 i kilka uwag krytycznych, ale bilans wyszed\u0142 na plus. Wi\u0119kszo\u015b\u0107 os\u00f3b potwierdzi\u0142o, \u017ce by\u0142o warto rozwija\u0107 t\u0105 histori\u0119 do pe\u0142nego metra\u017cu<\/strong>. Kilka zastrze\u017ce\u0144 powtarza\u0142o si\u0119. Najcz\u0119\u015bciej odno\u015bnie przesz\u0142o\u015bci bohater\u00f3w. Do zapami\u0119tania i rozwa\u017cenia.<\/p>\n <\/p>\n Przed konsultacjami Micha\u0142a Oleszczyka<\/strong> zna\u0142em tylko z jego dzia\u0142alno\u015bci publicznej \u2013 krytyka filmowego i dyrektora artystycznego Festiwalu Filmowego w Gdyni. Zdecydowa\u0142em si\u0119 skorzysta\u0107 z jego pomocy poniewa\u017c s\u0142ysza\u0142em wiele dobrych s\u0142\u00f3w o formie i jako\u015bci jego pracy. Nie zawiod\u0142em si\u0119. By\u0142 dobrze przygotowany, \u015bwietnie korzysta\u0142 z gargantuicznej wiedzy o filmach, potrafi\u0142 jasno formu\u0142owa\u0107 uwagi i pytania zar\u00f3wno z zakresu struktury scenariuszowej jak i tych dotycz\u0105cych emocji wywo\u0142ywanych u widz\u00f3w.<\/p>\n Nie ze wszystkimi uwagami Micha\u0142a si\u0119 zgodzi\u0142em. G\u0142\u00f3wn\u0105 potrzeb\u0119 jak\u0105 zg\u0142osi\u0142, odno\u015bnie konieczno\u015bci wprowadzenia dodatkowego zagro\u017cenia, odrzuci\u0142em. Ale na tym polegaj\u0105 dobre konsultacje \u2013 stawiaj\u0105 pytania i zmuszaj\u0105 do my\u015blenia nad swoimi wyborami, a nie dyktuj\u0105 wersj\u0119 twojej historii w interpretacji konsultanta.<\/strong><\/p>\n <\/p>\n Anna Bielak<\/strong> jest do\u015bwiadczon\u0105 konsultantk\u0105 scenariuszow\u0105, blisko wsp\u00f3\u0142pracuj\u0105c\u0105 z Aurum Film<\/em> i Centrala Film<\/em>, wsp\u00f3\u0142za\u0142o\u017cycielk\u0105 Atelier Scenariuszowego<\/em> i dyrektork\u0105 artystyczn\u0105 festiwalu Script Fiesta<\/em>. Je\u015bli do tego dodamy udzia\u0142 w wielu mi\u0119dzynarodowych warsztatach scenariuszowych, uko\u0144czone filmoznawstwo na Uniwersytecie Jagiello\u0144skim i do\u015bwiadczenie w ocenianiu projekt\u00f3w m. in. dla Mazowieckiego Funduszu Filmowego<\/em> otrzymujemy osob\u0119 wszechstronnie przygotowan\u0105 do \u015bwiadczenia pomocy scenarzy\u015bcie i jego tekstowi.<\/p>\n Podczas trzygodzinnego spotkania konsultacyjnego stara\u0142em si\u0119 maksymalnie z jej wiedzy i \u017cyczliwo\u015bci skorzysta\u0107.<\/p>\n Najciekawszym, ale te\u017c najtrudniejszym momentem by\u0142a rozmowa o g\u0142\u00f3wnej bohaterce, jej wyborach, dzia\u0142aniach i motywacjach. Kilka scen interpretowali\u015bmy zupe\u0142nie inaczej<\/strong>, co wzbudzi\u0142o m\u00f3j niepok\u00f3j i zmusi\u0142o do jeszcze g\u0142\u0119bszego przemy\u015blenia paru scenariuszowych decyzji.<\/p>\n <\/p>\n \u201eR\u00f3j\u201d<\/em>, w troch\u0119 mniejszym zakresie, by\u0142 r\u00f3wnie\u017c konsultowany z psychologami, lud\u017ami zajmuj\u0105cymi si\u0119 surwiwalem, lekarzem, pszczelarzem, rolnikiem\u2026 Razem z Bartkiem lubimy i cenimy sobie rozmowy z lud\u017ami i staramy si\u0119 czerpa\u0107 z nich pe\u0142nymi gar\u015bciami, z korzy\u015bci\u0105 dla naszego scenariusza.<\/p>\n Efekty wszystkich powy\u017cszych konsultacji i wielu innych rozm\u00f3w z rodzinami, przyjaci\u00f3\u0142mi, cz\u0142onkami przysz\u0142ej ekipy filmowej wraz z Bartkiem przekuli\u015bmy w aktualny, trzeci draft scenariusza.<\/p>\n <\/p>\n <\/p>\nMicha\u0142 Oleszczyk<\/strong><\/h3>\n
Anna Bielak<\/strong><\/h3>\n
To jeszcze nie koniec…<\/strong><\/h3>\n
Porozmawiajmy<\/strong><\/h3>\n