Rozpoczynaj\u0105c scenariopisarskie blogowanie w grudniu 2018 roku wiedzia\u0142em, \u017ce b\u0119d\u0119 musia\u0142 si\u0119 z tym tematem zmierzy\u0107. Jednak w\u0142asna niech\u0119\u0107 do tej formy literackiej skutecznie mnie od tej konfrontacji odci\u0105ga\u0142a. Dopiero do\u015bwiadczenia ostatnich lat, podczas kt\u00f3rych tworzy\u0142em liczne treatmenty na potrzeby w\u0142asne, zawodowe i konkursowe, pozwoli\u0142y mi w pe\u0142ni doceni\u0107 ten dokument i zach\u0119ci\u0142y do podzielenia si\u0119 z wami wyci\u0105gni\u0119tymi wnioskami. Zapraszam!<\/p>\n
<\/p>\n
W poszukiwaniu najtrafniejszej definicji treatmentu zajrza\u0142em do ksi\u0105\u017cki Macieja Karpi\u0144skiego<\/strong> pt. \u201eNiedoskona\u0142e odbicie\u201d (nie po raz pierwszy zreszt\u0105, musz\u0119 kiedy\u015b przybli\u017cy\u0107 wam t\u0105 pozycj\u0119 w ramach cyklu Biblioteka Scenarzysty<\/strong><\/a>). Autor przytacza w niej s\u0142owa Rosanne Ehrlich<\/strong>, przez wiele lat zwi\u0105zanej z dzia\u0142em literackim studia Paramount:<\/p>\n \u201eTreatment to streszczenie fabu\u0142y, jak gdyby projekt przysz\u0142ej struktury scenariusza. Zazwyczaj zawiera zarys charakterystyki postaci, niekiedy elementy dialogu, opis relacji mi\u0119dzy bohaterami. Zasadniczym jego celem jest naszkicowanie fabu\u0142y, ale tak\u017ce powinien dawa\u0107 wyobra\u017cenie o atmosferze, i \u2013 jak dobrze p\u00f3jdzie \u2013 pozwala\u0142 zorientowa\u0107 si\u0119 w stronie wizualnej. Jednym s\u0142owem, powinien dawa\u0107 mo\u017cliwie pe\u0142ne wyobra\u017cenie o przysz\u0142ym filmie.\u201d<\/p>\n<\/blockquote>\n Trudno o prostszy i klarowniejszy opis tego co powinno kry\u0107 si\u0119 pod has\u0142em treatment.<\/p>\n <\/p>\n Nie ma jednego, \u015bwi\u0119tego przykazania dok\u0142adnie okre\u015blaj\u0105cego liczb\u0119 stron treatmentu. Dowolno\u015b\u0107 w tej materii obrazuje twierdzenie wspomnianej wy\u017cej Rosanne Ehrlich, kt\u00f3ra m\u00f3wi o obj\u0119to\u015bci od 4 do 70 stron<\/strong>. Sam Maciej Karpi\u0144ski sk\u0142ania si\u0119 do precyzyjniejszej warto\u015bci: od 10 do 20 stron. I jest to pogl\u0105d zdecydowanie mi bli\u017cszy.<\/p>\n By d\u0142ugo\u015b\u0107 nie stanowi\u0142a problemu nale\u017cy zawsze dok\u0142adnie doprecyzowa\u0107 u osoby zamawiaj\u0105cej, jej definicj\u0119 treatmentu. Tak, by dowolno\u015b\u0107 w kreacji tego dokumentu nie sta\u0142a si\u0119 \u017ar\u00f3d\u0142em niepowodzenia.<\/p>\n Gdy pisz\u0119 treatment na w\u0142asne potrzeby, bez wytycznych z zewn\u0105trz, staram si\u0119, by jedna strona odpowiada\u0142a dziesi\u0119ciu minutom przysz\u0142ego filmu. Czyli je\u015bli przygotowuj\u0119 streszczenie pe\u0142nometra\u017cowego filmu fabularnego to staram si\u0119 zmie\u015bci\u0107 w 9-12 stronach<\/strong>. Odcinek serialu premium to od 4 do 7 stron. Short, sitcom zajmuje mi 2-3 strony. To za\u0142o\u017cenie dyscyplinuje mnie i pozwala pilnowa\u0107 struktury opowie\u015bci ju\u017c na tym etapie, a to jeden z podstawowych cel\u00f3w tworzenia treatmentu.<\/p>\n \u00a0<\/strong><\/p>\n No w\u0142a\u015bnie, zatrzymajmy si\u0119 na chwil\u0119 nad tymi celami. Moja niech\u0119\u0107 do tej formy skutkowa\u0142a tym, \u017ce na pytanie po co pisz\u0119 treatment zwykle odpowiada\u0142em – poniewa\u017c mi ka\u017c\u0105. I tylko wyra\u017ane \u017cyczenie producenta lub odpowiedniej instytucji by\u0142o w stanie mnie zmusi\u0107 do tworzenia treatmentu. Obecnie jednak mocno zmieni\u0142em swoje nastawienie.<\/p>\n Oczywi\u015bcie nadal podstawowym zadaniem treatmentu jest szczeg\u00f3\u0142owe opowiedzenie naszej historii \u201eobcym\u201d. To jest dokument, kt\u00f3ry w najwi\u0119kszym stopniu sprzedaje nasz pomys\u0142, ale te\u017c nas, jako tw\u00f3rc\u00f3w<\/strong>. Od jego jako\u015bci zale\u017cy czy ktokolwiek zechce spojrze\u0107 na sam scenariusz.<\/p>\n Treatment jest wymagany w\u0142a\u015bciwie zawsze \u2013 przez producent\u00f3w, instytucje filmowe, organizator\u00f3w r\u00f3\u017cnych konkurs\u00f3w, stacje telewizyjne. Nawet je\u015bli dysponujemy ca\u0142ym scenariuszem to b\u0119dziemy proszeni o dostarczenie treatmentu<\/strong>. Niestety, ilo\u015b\u0107 czasu os\u00f3b decyzyjnych jest ograniczona \u2013 \u0142atwiej i szybciej mo\u017cna przeczyta\u0107 10 stron ni\u017c 90 (a jeszcze \u0142atwiej jedn\u0105 stron\u0119, wi\u0119c nad synopsisem<\/a> te\u017c pracujcie!).<\/p>\n Sprowadzanie treatmentu tylko do funkcji reklamowo-sprzeda\u017cowej jest jednak niew\u0142a\u015bciwe i nierozwojowe.<\/strong> Warto spojrze\u0107 na ten tekst szerzej, jako kolejny etap pracy nad tekstem i szans\u0119 na w\u0142a\u015bciwe zdiagnozowanie problem\u00f3w. Forma treatmentu jest bardzo ods\u0142aniaj\u0105ca. W kr\u00f3tszych tekstach jak np. synopsis czy one pager, \u0142atwiej mo\u017cna ukry\u0107 ewentualne braki. Skr\u00f3towo\u015b\u0107 tego typu streszcze\u0144 powoduje, \u017ae automatycznie dopowiadamy sobie w g\u0142owie reszt\u0119. W treatmencie tego nie ma. Wszystko co najwa\u017cniejsze w twojej historii musi<\/u> si\u0119 tutaj znale\u017a\u0107<\/strong>. Tak samo je\u015bli mamy jakie\u015b problemy \u2013 je\u015bli kt\u00f3ry\u015b w\u0105tek nie dzia\u0142a, nie jest czytelny, na poziomie treatmentu, nie b\u0119dzie funkcjonowa\u0142 r\u00f3wnie\u017c w scenariuszu.<\/p>\n Treatment to r\u00f3wnie\u017c ostatnia szansa na, w miar\u0119, bezpieczne eksperymentowanie.<\/strong> To tutaj mo\u017cemy jeszcze wywr\u00f3ci\u0107 nasz\u0105 opowie\u015b\u0107 do g\u00f3ry nogami i przyjrze\u0107 si\u0119 skutkom. Zmiana narracji, struktury, g\u0142\u00f3wnego bohatera, przes\u0142ania, to wszystko mo\u017ce si\u0119 wydarzy\u0107 i kosztowa\u0107 nas stosunkowo niewiele. \u0141atwiej pisa\u0107 kilka wersji 10 stron ni\u017c kilka wersji 90 stron\u2026 Im wi\u0119cej pracy wykonamy przed rozpocz\u0119ciem pisania scenariusza tym mniej k\u0142opot\u00f3w i frustracji przyniesie mierzenie si\u0119 z tworzeniem kolejnych scen.<\/strong><\/p>\n <\/p>\n <\/p>\n Technicznie rzecz bior\u0105c treatment jest nieskomplikowanym tekstem, do stworzenia kt\u00f3rego potrzebna jest tylko doskona\u0142a znajomo\u015b\u0107 w\u0142asnej historii. Jednak ten wydawa\u0142oby si\u0119 oczywisty warunek wcale nie jest taki prosty. Oczywi\u015bcie wszystko zale\u017cy ile czasu po\u015bwi\u0119ci\u0142o si\u0119 na budowaniu drabinki, tworzeniu kolejnych wersji synopsis\u00f3w, kreowaniu i poznawaniu swoich bohater\u00f3w, ale i tak nasze \u201edziecko\u201d potrafi nas zaskoczy\u0107. Czasami wychodz\u0105 braki fabularne, czasami nadmiar materia\u0142u nie daje si\u0119 upchn\u0105\u0107 w odpowiedniej formie. Raz w\u0105tki s\u0105 nier\u00f3wnomiernie roz\u0142o\u017cone, raz wychodz\u0105 problemy z prowadzeniem przemiany bohatera. Przyst\u0119puj\u0105c do tworzenia treatmentu musimy by\u0107 doskonale przygotowani, pewni dokonanych wybor\u00f3w, a nast\u0119pnie zmierzy\u0107 si\u0119 z problemami, kt\u00f3re treatment przed nami ods\u0142oni.<\/p>\n Warto my\u015ble\u0107 o treatmencie jako o kompletnym, \u0142atwym do przyswojenia i ciekawym przewodniku po naszej fabule, prezentuj\u0105cym wszystkie zalety naszej opowie\u015bci, w taki spos\u00f3b, by wzbudza\u0107 zainteresowanie i pytanie \u201eciekawe co b\u0119dzie dalej\u201d w ka\u017cdym czytaj\u0105cym.<\/strong><\/p>\n Ka\u017cdy spos\u00f3b by to osi\u0105gn\u0105\u0107 jest dobry. Nie ma jednej z\u0142otej recepty. Tylu ilu scenarzyst\u00f3w tyle r\u00f3\u017cnych wersji treatment\u00f3w<\/strong>. Dodatkowym utrudnieniem jest fakt, \u017ce bardzo ma\u0142o treatment\u00f3w jest dost\u0119pnych w domenie publicznej (w przeciwie\u0144stwie do samych scenariuszy), przez to trudno uczy\u0107 si\u0119 na przyk\u0142adach innych. Poni\u017cej, by zwr\u00f3ci\u0107 uwag\u0119 na kilka istotnych element\u00f3w, pos\u0142u\u017c\u0119 si\u0119 w\u0142asnym przyk\u0142adem.<\/p>\n <\/p>\n <\/p>\n <\/p>\n Tak jak zapis scenariusza powinien prezentowa\u0107 nasz indywidualny spos\u00f3b pisania, tak i treatment daje mo\u017cliwo\u015b\u0107 pokazania naszego podej\u015bcia do opowiadania historii<\/strong>. Wida\u0107 to mocno w dost\u0119pnych w internecie tekst\u00f3w uznanych autor\u00f3w. Poni\u017cej kilka przyk\u0142ad\u00f3w:<\/p>\n <\/p>\n <\/p>\n <\/p>\n <\/p>\n <\/p>\n A za prac\u0119 nale\u017cy si\u0119 wynagrodzenie.<\/p>\n Tak jak wspomnia\u0142em wy\u017cej, warto jest pisa\u0107 treatmenty na w\u0142asne potrzeby, by rozwija\u0107 sw\u00f3j warsztat i poprawia\u0107 tworzon\u0105 opowie\u015b\u0107. Je\u015bli jednak to producent prosi o was o tego typu tekst, to walczcie o stosowne wynagrodzenie<\/strong>. Jest to nie tylko istotne ze wzgl\u0119d\u00f3w czysto materialnych, ale tak\u017ce jest to wyraz szacunku do pracy scenarzysty i miernik prawdziwego zainteresowania danego producenta. Jestem przekonany, \u017ce ka\u017cdy profesjonalny producent jest w stanie oceni\u0107 na bazie synopsisu i rozmowy ze scenarzyst\u0105 czy dana historia ma dla niego odpowiednio du\u017cy potencja\u0142. Je\u015bli ma, to nie b\u0119dzie mia\u0142 opor\u00f3w przed inwestycj\u0105 w treatment. Je\u015bli nie ma, to po co to dalej ci\u0105gn\u0105\u0107? Szkoda czasu i pracy obu stron.<\/p>\n Niech si\u0119 pisze!<\/p>\n <\/p>\n <\/p>\n <\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":" Rozpoczynaj\u0105c scenariopisarskie blogowanie w grudniu 2018 roku wiedzia\u0142em, \u017ce b\u0119d\u0119 musia\u0142 si\u0119 z tym tematem zmierzy\u0107. Jednak w\u0142asna niech\u0119\u0107 do tej formy literackiej skutecznie mnie od tej konfrontacji odci\u0105ga\u0142a. Dopiero do\u015bwiadczenia ostatnich lat, podczas kt\u00f3rych tworzy\u0142em liczne treatmenty na potrzeby w\u0142asne, zawodowe i konkursowe, pozwoli\u0142y mi w pe\u0142ni doceni\u0107 ten dokument i zach\u0119ci\u0142y do podzielenia…<\/p>\n","protected":false},"author":1,"featured_media":1827,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"spay_email":"","footnotes":"","jetpack_publicize_message":""},"categories":[128,2,3],"tags":[455,40,454,274,7,8,9,382],"jetpack_featured_media_url":"https:\/\/i1.wp.com\/przygodyscenarzysty.pl\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/treatment.png?fit=945%2C756&ssl=1","jetpack_publicize_connections":[],"jetpack-related-posts":[{"id":1211,"url":"https:\/\/przygodyscenarzysty.pl\/2020\/05\/05\/one-pager-wizytowka-twojego-scenariusza\/","url_meta":{"origin":1813,"position":0},"title":"One Pager \u2013 wizyt\u00f3wka twojego scenariusza","date":"05\/05\/2020","format":false,"excerpt":"Wszystko zaczyna si\u0119 od pomys\u0142u, kt\u00f3ry szybko przybiera form\u0119 logline\u2019u. Z czasem jednozdaniowy opis naszej historii rozrasta si\u0119 do jednostronicowego synopsisu. On, po roz\u0142o\u017ceniu na poszczeg\u00f3lne etapy przeradza si\u0119 w kilkustronicowe streszczenie, kt\u00f3re z biegiem czasu zamienia si\u0119 w kilkunastostronicowy treatment, cz\u0119sto jeszcze rozcz\u0142onkowywany na kilkadziesi\u0105t punkt\u00f3w drabinki scenariuszowej. Na\u2026","rel":"nofollow","context":"W \"Niezb\u0119dnik scenarzysty\"","img":{"src":"","width":0,"height":0},"classes":[]},{"id":1138,"url":"https:\/\/przygodyscenarzysty.pl\/2020\/04\/15\/biblioteka-scenarzysty-scenariusz-w-przerwie-na-kawe\/","url_meta":{"origin":1813,"position":1},"title":"Biblioteka scenarzysty: \u201eScenariusz w przerwie na kaw\u0119\u201d","date":"15\/04\/2020","format":false,"excerpt":"Rozpoczynaj\u0105c cykl artyku\u0142\u00f3w prezentuj\u0105cych ksi\u0105\u017cki o scenariopisarstwie od \u201eScenariusza w przerwie na kaw\u0119\u201d Pilar Alessandry czuj\u0119 si\u0119 jakbym zdradza\u0142 \u201ePrzygody scenarzysty\u201d Williama Goldmana, czyli tytu\u0142 od kt\u00f3rego nie tylko zapo\u017cyczy\u0142em nazw\u0119 bloga, ale kt\u00f3ry jest jedn\u0105 z najwa\u017cniejszych pozycji jakie kiedykolwiek przeczyta\u0142em. Mam jednak ku temu co najmniej dwa dobre\u2026","rel":"nofollow","context":"W \"Biblioteka scenarzysty\"","img":{"src":"","width":0,"height":0},"classes":[]},{"id":1435,"url":"https:\/\/przygodyscenarzysty.pl\/2020\/10\/28\/biblioteka-scenarzysty-2-scenariusz-na-miare-xxi-wieku\/","url_meta":{"origin":1813,"position":2},"title":"Biblioteka scenarzysty #2: \u201eScenariusz na miar\u0119 XXI wieku\u201d","date":"28\/10\/2020","format":false,"excerpt":"Jestem wielkim fanem ksi\u0105\u017cek o scenariopisarstwie, przeczyta\u0142em ich ju\u017c kilkana\u015bcie i w ka\u017cdej znalaz\u0142em co\u015b ciekawego co pomog\u0142o poprawi\u0107 mi moje pisarskie umiej\u0119tno\u015bci. St\u0105d te\u017c o prawie ka\u017cdej wypowiadam si\u0119 z sympati\u0105 i \u017cyczliwo\u015bci\u0105. Jednak trzy z nich darz\u0119 wyj\u0105tkowymi wzgl\u0119dami - jedn\u0105 z przyczyn sentymentalnych (pierwsza tego typu jak\u0105\u2026","rel":"nofollow","context":"W \"Biblioteka scenarzysty\"","img":{"src":"","width":0,"height":0},"classes":[]}],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/przygodyscenarzysty.pl\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/1813"}],"collection":[{"href":"https:\/\/przygodyscenarzysty.pl\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/przygodyscenarzysty.pl\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/przygodyscenarzysty.pl\/wp-json\/wp\/v2\/users\/1"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/przygodyscenarzysty.pl\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=1813"}],"version-history":[{"count":6,"href":"https:\/\/przygodyscenarzysty.pl\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/1813\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":1826,"href":"https:\/\/przygodyscenarzysty.pl\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/1813\/revisions\/1826"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/przygodyscenarzysty.pl\/wp-json\/wp\/v2\/media\/1827"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/przygodyscenarzysty.pl\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=1813"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/przygodyscenarzysty.pl\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=1813"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/przygodyscenarzysty.pl\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=1813"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}\n
Jak d\u0142ugi powinien by\u0107 treatment?<\/strong><\/h2>\n
Po co piszemy treatment?<\/strong><\/h2>\n
Co powinni\u015bmy wiedzie\u0107 pisz\u0105c treatment?<\/strong><\/h2>\n
\n
Jak pisz\u0105 inni?<\/strong><\/h2>\n
\n
\n
\n
\n
\n
Pisanie treatmentu to praca!<\/strong><\/h2>\n
W ramach cyklu Niezb\u0119dnik Scenarzysty do tej pory ukaza\u0142y si\u0119 nast\u0119puj\u0105ce artyku\u0142y:<\/strong><\/h3>\n
\n