Warning: Declaration of Jetpack_IXR_Client::query() should be compatible with IXR_Client::query(...$args) in /home/wejertyj/ftp/_wizytowka_old/public/wp-content/plugins/jetpack/class.jetpack-ixr-client.php on line 0

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /home/wejertyj/ftp/_wizytowka_old/public/wp-content/plugins/jetpack/class.jetpack-ixr-client.php:0) in /home/wejertyj/ftp/_wizytowka_old/public/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1794

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /home/wejertyj/ftp/_wizytowka_old/public/wp-content/plugins/jetpack/class.jetpack-ixr-client.php:0) in /home/wejertyj/ftp/_wizytowka_old/public/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1794

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /home/wejertyj/ftp/_wizytowka_old/public/wp-content/plugins/jetpack/class.jetpack-ixr-client.php:0) in /home/wejertyj/ftp/_wizytowka_old/public/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1794

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /home/wejertyj/ftp/_wizytowka_old/public/wp-content/plugins/jetpack/class.jetpack-ixr-client.php:0) in /home/wejertyj/ftp/_wizytowka_old/public/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1794

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /home/wejertyj/ftp/_wizytowka_old/public/wp-content/plugins/jetpack/class.jetpack-ixr-client.php:0) in /home/wejertyj/ftp/_wizytowka_old/public/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1794

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /home/wejertyj/ftp/_wizytowka_old/public/wp-content/plugins/jetpack/class.jetpack-ixr-client.php:0) in /home/wejertyj/ftp/_wizytowka_old/public/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1794

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /home/wejertyj/ftp/_wizytowka_old/public/wp-content/plugins/jetpack/class.jetpack-ixr-client.php:0) in /home/wejertyj/ftp/_wizytowka_old/public/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1794

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /home/wejertyj/ftp/_wizytowka_old/public/wp-content/plugins/jetpack/class.jetpack-ixr-client.php:0) in /home/wejertyj/ftp/_wizytowka_old/public/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1794
{"id":215,"date":"2019-02-25T16:47:57","date_gmt":"2019-02-25T16:47:57","guid":{"rendered":"https:\/\/przygodyscenarzysty.pl\/?p=215"},"modified":"2020-04-27T10:35:54","modified_gmt":"2020-04-27T10:35:54","slug":"porozmawiajmy-o-script-pro","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/przygodyscenarzysty.pl\/2019\/02\/25\/porozmawiajmy-o-script-pro\/","title":{"rendered":"Porozmawiajmy o Script Pro"},"content":{"rendered":"

Kilka dni temu og\u0142oszono deadline naboru do najbardziej presti\u017cowego konkursu scenariuszowego w Polsce \u2013 Script Pro 2019<\/a>. To dobry moment by przyjrze\u0107 mu si\u0119 troch\u0119 bli\u017cej.<\/p>\n

 <\/p>\n

Kilka fakt\u00f3w<\/strong><\/h2>\n

Script Pro jest kontynuacj\u0105 konkursu Hartley-Merrill, kt\u00f3rego pierwsza edycja odby\u0142a si\u0119 w 1992 roku. Zwyci\u0119\u017cy\u0142 wtedy Andrzej Dziurawiec tekstem pt. \u201eJudasz ze Lwowa\u201d.<\/p>\n

Od 11 lat za organizacj\u0119 konkursu odpowiada Szko\u0142a Wajdy, kt\u00f3ra siedem lat temu przemianowa\u0142a nazw\u0119 na Script Pro i zwi\u0105za\u0142a wydarzenie z Festiwalem OFF Camera.<\/p>\n

Ka\u017cdego roku do rywalizacji o nagrod\u0119 g\u0142\u00f3wn\u0105 przyst\u0119puje od 150 do 250 scenariuszy, kt\u00f3re najpierw filtruje komisja selekcyjna, a nast\u0119pnie jury wybiera 10 finalist\u00f3w. W ostatniej edycji zwyci\u0119zc\u0119, kt\u00f3rym okaza\u0142a si\u0119 Marta Konarzewska (\u201eW\u0142ast\u201d)<\/strong>, wytypowali: Anna Wa\u015bniewska-Gill, Ma\u0142gorzata Jurczak, Ma\u0142gorzata Szczepkowska-Kalemba, Micha\u0142 Komar i Maciej Sobieszcza\u0144ski.<\/p>\n

Pula nagr\u00f3d wynios\u0142a 65 000 z\u0142. Niestety w najnowszej edycji, jak dot\u0105d, zapowiedziano jedynie nagrod\u0119 g\u0142\u00f3wn\u0105 w wysoko\u015bci 15 000 z\u0142.<\/p>\n

Wed\u0142ug s\u0142\u00f3w organizator\u00f3w powsta\u0142o 26 film\u00f3w (ja doliczy\u0142em si\u0119 27) na podstawie wyr\u00f3\u017cnionych scenariuszy, a kolejnych 8 jest w produkcji.<\/strong><\/p>\n

 <\/p>\n

Warto przypomnie\u0107 sobie te filmy i ich autor\u00f3w:<\/p>\n\n\n\n\n\n\n\n\n\n\n\n\n\n\n\n\n\n\n\n\n\n\n\n\n\n\n\n\n\n\n
Tytu\u0142:<\/td>\nScenarzysta:<\/td>\nRe\u017cyser:<\/td>\n\n

Script Pro:<\/p>\n<\/td>\n<\/tr>\n

\u201eBandyta\u201d<\/td>\nCezary Harasimowicz<\/td>\nMaciej Dejczer<\/td>\nZwyci\u0119zca 1994<\/td>\n<\/tr>\n
\u201eTam gdzie \u017cyj\u0105 Eskimosi\u201d<\/td>\nTomasz Wiszniewski i Robert Brutter<\/td>\nTomasz Wiszniewski<\/td>\nZwyci\u0119zca 1996<\/td>\n<\/tr>\n
\u201eBajland\u201d<\/td>\nHenryk Dederko<\/td>\nHenryk Dederko<\/td>\nZwyci\u0119zca 1998<\/td>\n<\/tr>\n
\u201eStacja\u201d<\/td>\nPiotr Were\u015bniak<\/td>\nPiotr Were\u015bniak<\/td>\nZwyci\u0119zca 1999<\/td>\n<\/tr>\n
\n

\u201eKomornik\u201d<\/p>\n<\/td>\n

Grzegorz \u0141oszewski<\/td>\nFeliks Falk<\/td>\n\n

Zwyci\u0119zca 2003<\/p>\n<\/td>\n<\/tr>\n

\n

\u201eZ mi\u0142o\u015bci\u201d<\/p>\n<\/td>\n

Anna Jadowska<\/td>\nAnna Jadowska<\/td>\n\n

Zwyci\u0119zca 2005<\/p>\n<\/td>\n<\/tr>\n

\n

\u201eZdj\u0119cie\u201d<\/p>\n<\/td>\n

Maciej Adamek<\/td>\nMaciej Adamek<\/td>\n\n

Zwyci\u0119zca 2006<\/p>\n<\/td>\n<\/tr>\n

\n

\u201eRozmowy noc\u0105\u201d<\/p>\n<\/td>\n

Karolina Szymczyk<\/td>\nMaciej \u017bak<\/td>\n\n

Nagroda specjalna 2006<\/p>\n<\/td>\n<\/tr>\n

\n

\u201eTamagotchi\u201d<\/p>\n<\/td>\n

Marcin Wrona i Gra\u017cyna Trela<\/td>\nMarcin Wrona<\/td>\n\n

Zwyci\u0119zca 2007<\/p>\n<\/td>\n<\/tr>\n

\n

\u201eKi\u201d<\/p>\n<\/td>\n

Pawe\u0142 Ferdek<\/td>\nLeszek Dawid<\/td>\n\n

III miejsce 2007<\/p>\n<\/td>\n<\/tr>\n

\u201eLetnie przesilenie\u201d<\/td>\nMicha\u0142 Rogalski<\/td>\nMicha\u0142 Rogalski<\/td>\n\n

Zwyci\u0119zca 2008<\/p>\n<\/td>\n<\/tr>\n

\n

\u201eL\u0119k wysoko\u015bci\u201d<\/p>\n<\/td>\n

Bartosz Konopka i Piotr Borowski<\/td>\nBartosz Konopka<\/td>\n\n

III miejsce 2009<\/p>\n<\/td>\n<\/tr>\n

\n

\u201eDaas\u201d<\/p>\n<\/td>\n

Adrian Panek<\/td>\nAdrian Panek<\/td>\n\n

Finalista 2009<\/p>\n<\/td>\n<\/tr>\n

\u201eWyj\u0105tkowo ch\u0142odny kwiecie\u0144\u201d<\/td>\nMicha\u0142 Ot\u0142owski<\/td>\nMicha\u0142 Ot\u0142owski<\/td>\n\n

Finalista 2009<\/p>\n<\/td>\n<\/tr>\n

\n

\u201eJeste\u015b Bogiem\u201d<\/p>\n<\/td>\n

Maciej Pisuk<\/td>\nLeszek Dawid<\/td>\n\n

II miejsce 2010<\/p>\n<\/td>\n<\/tr>\n

\u201eOstatnia rodzina\u201d<\/td>\nRobert Bolesto<\/td>\nJan P. Matuszy\u0144ski<\/td>\n\n

Finalista 2010<\/p>\n<\/td>\n<\/tr>\n

\n

\u201eMur\u201d<\/p>\n<\/td>\n

Dariusz Glazer<\/td>\nDariusz Glazer<\/td>\n\n

Zwyci\u0119zca 2012<\/p>\n<\/td>\n<\/tr>\n

\n

\u201eZgoda\u201d<\/p>\n<\/td>\n

Ma\u0142gorzata Sobieszcza\u0144ska<\/td>\nMaciej Sobieszcza\u0144ski<\/td>\n\n

III miejsce 2012<\/p>\n<\/td>\n<\/tr>\n

\n

\u201eCarte blanche\u201d<\/p>\n<\/td>\n

Jacek Lusi\u0144ski<\/td>\nJacek Lusi\u0144ski<\/td>\n\n

Finalista 2012<\/p>\n<\/td>\n<\/tr>\n

\n

\u201eC\u00f3rki dancingu\u201d<\/p>\n<\/td>\n

Robert Bolesto<\/td>\nAgnieszka Smoczy\u0144ska<\/td>\n\n

Finalista 2013<\/p>\n<\/td>\n<\/tr>\n

\n

\u201eS\u0142owo\u201d<\/p>\n<\/td>\n

Anna Kazejak i Magnus Van Horn<\/td>\nAnna Kazejak<\/td>\n\n

Finalista 2013<\/p>\n<\/td>\n<\/tr>\n

\n

\u201eBogowie\u201d<\/p>\n<\/td>\n

Krzysztof Rak<\/td>\n\u0141ukasz Palkowski<\/td>\n\n

Finalista 2013<\/p>\n<\/td>\n<\/tr>\n

\n

\u201ePlac zabaw\u201d<\/p>\n<\/td>\n

Bartosz Kowalski i Stanis\u0142aw Warwas<\/td>\nBartosz Kowalski<\/td>\n\n

Zwyci\u0119zca 2014<\/p>\n<\/td>\n<\/tr>\n

\n

\u201eDziura w g\u0142owie\u201d<\/p>\n<\/td>\n

Piotr Subbotko<\/td>\nPiotr Subbotko<\/td>\n\n

Finalista 2014<\/p>\n<\/td>\n<\/tr>\n

\n

\u201eOdpady\u201d<\/p>\n<\/td>\n

Pawe\u0142 Ma\u015blona<\/td>\nPawe\u0142 Ma\u015blona<\/td>\n\n

Finalista 2014<\/p>\n<\/td>\n<\/tr>\n

\n

\u201eRed planet, white flag\u201d<\/p>\n<\/td>\n

\n

Jaros\u0142aw Marszewski<\/p>\n<\/td>\n

Jaros\u0142aw Marszewski<\/td>\n\n

Zwyci\u0119zca 2015<\/p>\n<\/td>\n<\/tr>\n

\u201eZabawa, zabawa\u201d<\/td>\nKinga D\u0119bska i Mika Dunin<\/td>\nKinga D\u0119bska<\/td>\n\n

III miejsce 2017<\/p>\n<\/td>\n<\/tr>\n<\/tbody>\n<\/table>\n

Jak wida\u0107 na li\u015bcie znalaz\u0142o si\u0119 wiele film\u00f3w, kt\u00f3re w ostatnich latach zdoby\u0142y uznanie zar\u00f3wno krytyk\u00f3w (\u201eOstatnia rodzina\u201d \u2013 m.in. Z\u0142ote Lwy w Gdyni, \u201eC\u00f3rki dancingu\u201d \u2013 m.in. nagroda specjalna jury festiwalu Sundance, \u201eKomornik\u201d \u2013 m.in. Z\u0142ote Lwy w Gdyni) jak i widz\u00f3w (\u201eBogowie\u201d \u2013 2 265 000 widz\u00f3w, \u201eJeste\u015b Bogiem\u201d \u2013 1 445 000 widz\u00f3w, \u201eZabawa, zabawa\u201d \u2013 430 000 widz\u00f3w, nadal w kinach).<\/p>\n

Tak wygl\u0105daj\u0105 suche fakty. By pozna\u0107 szczeg\u00f3\u0142y postanowi\u0142em zasi\u0119gn\u0105\u0107 opinii u \u017ar\u00f3d\u0142a, czyli u dw\u00f3ch scenarzyst\u00f3w, kt\u00f3rzy w ostatnich latach zrobili furor\u0119 w konkursie – Bartek Konarski<\/strong> zwyci\u0119\u017cy\u0142 w 2017 roku, Marcin Ciasto\u0144<\/strong> dwa lata z rz\u0119du dotar\u0142 do fina\u0142u.<\/p>\n

 <\/p>\n

\"\"
fot. Pawe\u0142 Kubisz<\/figcaption><\/figure>\n

Rozmowa z Bartkiem Konarskim<\/strong><\/h2>\n

Wygra\u0142e\u015b konkurs Script Pro<\/em> w 2017 roku. O czym jest, napisany wraz z Arkiem Biedrzyckim, scenariusz \u201eWe w\u0142asnej osobie\u201d?<\/strong><\/p>\n

To oparta na faktach historia polskiego szpiega, kt\u00f3ry w latach 70. przyj\u0105\u0142 to\u017csamo\u015b\u0107 prostego robotnika, a nast\u0119pnie wyjecha\u0142 do RFN i nawi\u0105za\u0142 tam kontakt z jego biologiczn\u0105 matk\u0105, przedstawiaj\u0105c si\u0119 jako jej porzucony w czasie wojny syn. Nast\u0119pnie, przez wiele lat, dzia\u0142a\u0142 tam z sukcesem, ale cena jego misji by\u0142a olbrzymia. Scenariusz przeplata\u0142 histori\u0119 szpiega, z histori\u0105 tzw. „dawcy sytuacji”, czyli m\u0119\u017cczyzny, kt\u00f3rego to\u017csamo\u015b\u0107 zosta\u0142a wykorzystana.<\/p>\n

 <\/p>\n

Jak d\u0142ugo pracowa\u0142e\u015b nad tym scenariuszem? Kt\u00f3ry draft zg\u0142osili\u015bcie do konkursu?<\/strong><\/p>\n

Oryginalna historia jest do\u015b\u0107 dobrze udokumentowana, znale\u017ali\u015bmy sporo publikacji, s\u0105 te\u017c dost\u0119pne materia\u0142y IPN, tak wi\u0119c praca sz\u0142a do\u015b\u0107 g\u0142adko. Poza tym Arek zmierzy\u0142 si\u0119 ju\u017c raz z t\u0105 histori\u0105 jako re\u017cyser przy serialu dokumentalnym Discovery „Polscy szpiedzy”. Wiedzieli\u015bmy te\u017c, \u017ce mamy \u015bwietn\u0105 histori\u0119 i znale\u017ali\u015bmy dla niej w\u0142a\u015bciwy spos\u00f3b opowiadania, dlatego zg\u0142osili\u015bmy od razu pierwszy draft.<\/p>\n

 <\/p>\n

By\u0142e\u015b ju\u017c w finale Script Pro<\/em> w 2008 roku. Czy przez te 9 lat konkurs jako\u015b si\u0119 zmieni\u0142?<\/strong><\/p>\n

Na pewno zmieni\u0142a si\u0119 nazwa, bo w 2008 nazywa\u0142 si\u0119 jeszcze „Hartley-Merrill”<\/em>. Patronat Szko\u0142y Wajdy zwi\u0119kszy\u0142 na pewno presti\u017c i zapewni\u0142 lepsz\u0105 opraw\u0119. Teraz nagrody s\u0105 przyznawane podczas festiwalu OFF Camera<\/em>. Pami\u0119tam, \u017ce w 2008 roku rozdanie mia\u0142o miejsce w kinie Muran\u00f3w, a po wszystkim by\u0142 seans filmu „Once”.<\/p>\n

 <\/p>\n

Jak potoczy\u0142y si\u0119 losy tamtego scenariusza pt. \u201eZosta\u0144cie z nami po przerwie\u201d?<\/strong><\/p>\n

Scenariuszem by\u0142 bardzo zainteresowany jeden z czo\u0142owych wtedy re\u017cyser\u00f3w, laureat Or\u0142\u00f3w i nagr\u00f3d w Gdyni. By\u0142em tak oszo\u0142omiony, \u017ce zarezerwowa\u0142em ten scenariusz tylko dla niego i przez dwa lata nikomu innemu go nie udost\u0119pnia\u0142em. Niemal dos\u0142ownie siedzia\u0142em i czeka\u0142em na telefon od niego. To by\u0142 m\u00f3j pierwszy scenariusz i dopiero zaczyna\u0142em przygod\u0119 z pisaniem. Niestety pan re\u017cyser nie oddzwania\u0142, a sam scenariusz, kt\u00f3ry opowiada\u0142 histori\u0119 kobiety, kt\u00f3ra swoj\u0105 dramatyczn\u0105 histori\u0119 chce sprzeda\u0107 do prasy i w ten spos\u00f3b zmieni\u0107 swoje \u017cycie, w nadchodz\u0105cej erze facebooka i instagrama sta\u0142 si\u0119 nieaktualny. Niemniej by\u0142a to bardzo cenna lekcja tego jak wygl\u0105da to \u015brodowisko i jego przedstawiciele.<\/p>\n

 <\/p>\n

W ilu edycjach Script Pro<\/em> bra\u0142e\u015b udzia\u0142?<\/strong><\/p>\n

W trzech. Za drugim razem, w 2013 roku, zg\u0142osi\u0142em scenariusz horroru historycznego. Akcja dzia\u0142a si\u0119 podczas powstania styczniowego i opowiada\u0142a o tajemniczych \u015bmierciach, za kt\u00f3re obwiniany by\u0142 rzekomy diabe\u0142 z lasu. Scenariusz tym razem nie dosta\u0142 si\u0119 do fina\u0142u. Spotka\u0142 si\u0119 te\u017c ze sporym zdziwieniem i niemal szyderstwem producent\u00f3w, kt\u00f3rzy powiedzieli, \u017ce nie ma szans na realizacj\u0119 czego\u015b takiego. Szcz\u0119\u015bliwe dzi\u015b powstaj\u0105 takie filmy jak „Wilko\u0142ak”<\/em> Adriana Panka i mam satysfakcj\u0119, \u017ce wtedy jednak nie wykazywa\u0142em si\u0119 jakim\u015b szczeg\u00f3lnym szale\u0144stwem i szuka\u0142em w dobrych rejonach.<\/p>\n

 <\/p>\n

Opowiedz troch\u0119 o tym co si\u0119 dzia\u0142o od zakwalifikowania si\u0119 do fina\u0142u, a og\u0142oszeniem ostatecznych wynik\u00f3w. Czy projekty by\u0142y pitchowane przed jury? <\/strong><\/p>\n

Od zakwalifikowania do fina\u0142u niewiele si\u0119 dzieje. Scenariusze s\u0105 gotowe i czyta je jury, kt\u00f3re nie dostaje do czytania wszystkich nades\u0142anych scenariuszy, ale pul\u0119 kilkunastu wybranych wcze\u015bniej przez komisj\u0119 selekcyjn\u0105. Ju\u017c po rozdaniu nagr\u00f3d, niezale\u017cnie od rezultatu, jako finalista jest si\u0119 um\u00f3wionym na konsultacje w Szkole Wajdy, kt\u00f3re daj\u0105 okazj\u0119 do rozmowy o swoim tek\u015bcie z kim\u015b takim jak Wojciech Marczewski. Je\u017celi chodzi o kontakt z producentami, to poznajesz ich podczas uroczystego bankietu lub p\u00f3\u017aniej si\u0119 do ciebie odzywaj\u0105 r\u00f3\u017cnymi drogami.<\/p>\n

 <\/p>\n

Od wygranej za chwil\u0119 min\u0105 dwa lata. Czy znalaz\u0142e\u015b producenta? Co obecnie dzieje si\u0119 z tym projektem? <\/strong><\/p>\n

Tak, mamy producenta, kt\u00f3rego poznali\u015bmy ju\u017c podczas fina\u0142u. Trwa\u0142y usilne prace, aby zrealizowa\u0107 „We w\u0142asnej osobie”<\/em> jako debiut fabularny Arka. Niestety zamieszanie wok\u00f3\u0142 PISF, plus du\u017cy bud\u017cet, bo film nie do\u015b\u0107, \u017ce historyczny to musia\u0142by by\u0107 kr\u0119cony r\u00f3wnie\u017c w Niemczech, sprawi\u0142y, \u017ce aktualnie taka produkcja by\u0142aby bardzo ryzykowna. Zosta\u0142a podj\u0119ta decyzja, \u017ce „We w\u0142asnej osobie” powstanie jako o\u015bmioodcinkowy serial fabularny, kt\u00f3ry \u0142atwiej zrealizowa\u0107, bo pieni\u0105dze b\u0119d\u0105 pochodzi\u0107 ze \u017ar\u00f3de\u0142 telewizyjnych. Obecnie pracujemy nad przepisaniem scenariusza na ten format.<\/p>\n

 <\/p>\n

Jakie, wed\u0142ug Ciebie, s\u0105 najwi\u0119ksze zalety i wady konkursu Script Pro<\/em>?<\/strong><\/p>\n

G\u0142\u00f3wn\u0105 zalet\u0105 jest przede wszystkim to, \u017ce ten konkurs jest rozpoznawalny. Gdy musz\u0119 si\u0119 przedstawia\u0107 lub co\u015b pitchuj\u0119 has\u0142o Script Pro<\/em> zwraca uwag\u0119 i jest kojarzone. Poza tym zwyci\u0119skie teksty s\u0105 rzeczywi\u015bcie w polu zainteresowania producent\u00f3w. No i presti\u017c. Nic nie \u0142echce scenarzyst\u0119 bardziej, ni\u017c to, \u017ce w CV mo\u017cesz sobie wpisa\u0107 „zwyci\u0119zca najbardziej presti\u017cowego konkursu scenariuszowego w Polsce”. A najwi\u0119ksz\u0105 wad\u0105 jest presja, bo ka\u017cdy teraz oczekuje, \u017ce zwyci\u0119ski scenariusz zostanie zrealizowany, na co jako scenarzysta nie masz ju\u017c wi\u0119kszego wp\u0142ywu.<\/p>\n

Dzi\u0119kuj\u0119 za rozmow\u0119.<\/strong><\/p>\n

 <\/p>\n

\"\"<\/p>\n

 <\/p>\n

Rozmowa z Marcinem Ciastoniem<\/strong><\/h2>\n

Dotar\u0142e\u015b do fina\u0142u Script Pro<\/em> dwa lata z rz\u0119du (2016 i 2017). Fantastyczne osi\u0105gni\u0119cie! Jakie historie przedstawia\u0142y oba scenariusze?<\/strong><\/p>\n

\u201eGorzki fiolet\u201d<\/em> to krymina\u0142 z elementami melodramatu i mocnym t\u0142em historycznym \u2013 w 1985 roku m\u0142ody milicjant prowadzi dochodzenie w sprawie morderstw w hermetycznym \u015brodowisku warszawskich gej\u00f3w, tymczasem w tle toczy si\u0119 akcja \u201eHiacynt\u201d<\/em>. \u201ePowr\u00f3t\u201d<\/em>, dramat\/thriller, to opowie\u015b\u0107 o rodzinie wracaj\u0105cej do Polski po latach na emigracji. Kiedy jej m\u0105\u017c zostaje niespodziewanie aresztowany, g\u0142\u00f3wna bohaterka, Joanna, zag\u0142\u0119bia si\u0119 w \u015brodowisko radykalnej grupy nacjonalistycznej, \u017ceby pozna\u0107 prawd\u0119 o jego przesz\u0142o\u015bci.<\/p>\n

 <\/p>\n

\u201dGorzki fiolet\u201d<\/em> to by\u0142 tw\u00f3j pierwszy pe\u0142nometra\u017cowy scenariusz? Co wcze\u015bniej pisa\u0142e\u015b?<\/strong><\/p>\n

Pracowa\u0142em ju\u017c troch\u0119 jako scenarzysta, m.in. w komediowym serialu TVN \u201eNie r\u00f3b scen\u201d<\/em>. Na r\u00f3\u017cnych kursach tworzy\u0142em kr\u00f3tkie metra\u017ce i za\u0142o\u017cenia seriali, pope\u0142ni\u0142em trzy piloty. Zanim \u201eGorzki fiolet\u201d<\/em> wyszed\u0142 na \u015bwiat, wykona\u0142em spor\u0105 dokumentacj\u0119 i stworzy\u0142em za\u0142o\u017cenia serii dokumentalnej \u201eKomiks \u2013 Superbohater PRL\u201d<\/em>, kt\u00f3ry wyprodukowa\u0142 ATM dla Canal+. To by\u0142a dobra nauka warsztatu i pierwsze powa\u017cne zawodowe kroki.<\/p>\n

 <\/p>\n

Dlaczego zdecydowa\u0142e\u015b si\u0119 wzi\u0105\u0107 udzia\u0142 w konkursie Script Pro<\/em>? Bra\u0142e\u015b udzia\u0142 w innych konkursach?<\/strong><\/p>\n

Dwa razy wys\u0142a\u0142em projekty seriali na konkurs Script Fiesty, ale bez sukcesu. Potem pracowa\u0142em nad \u201eGorzkim fioletem\u201d<\/em> w ramach studi\u00f3w w WSF i Agnieszka Kruk zach\u0119ci\u0142a nas do wys\u0142ania scenariuszy na Script Pro<\/em>. To by\u0142 dobry impuls, bo sam nie zak\u0142ada\u0142em, \u017ce m\u00f3j pierwszy pe\u0142nometra\u017cowy scenariusz mo\u017ce zosta\u0107 zauwa\u017cony. Wys\u0142anie tekstu na konkurs to pewnego rodzaju test. Pokazanie go najbli\u017cszym znajomym spe\u0142nia podobn\u0105 funkcj\u0119, ale jest dobre na wczesnym etapie. Nieznajomi oceniaj\u0105 obiektywniej, bardziej surowo. Dlatego rok p\u00f3\u017aniej zrobi\u0142em podobnie z \u201ePowrotem\u201d<\/em>, do kt\u00f3rego pomys\u0142 kie\u0142kowa\u0142 w tym samym czasie, ale pisaniem zaj\u0105\u0142em si\u0119 ju\u017c po wys\u0142aniu pierwszego tekstu w \u015bwiat. \u201eGorzki fiolet\u201d<\/em> w nowych wcieleniach \u2013 po wielu poprawkach \u2013 mia\u0142 jeszcze dalsz\u0105 \u201ekarier\u0119\u201d konkursow\u0105: ju\u017c jako \u201eHiacynt\u201d<\/em> wygra\u0142 Script Wars w 2017, a potem trafi\u0142 do p\u00f3\u0142fina\u0142u Cannes Golden Plume International Screenwriting Competition<\/em>.<\/p>\n

 <\/p>\n

My\u015bla\u0142e\u015b o tym aby wykorzysta\u0107 fakt bycia t\u0142umaczem angielskiego i spr\u00f3bowa\u0107 swoich si\u0142 w konkursach zagranicznych?<\/strong><\/p>\n

Zdecydowanie tak. To kolejny test \u2013 tym razem na uniwersalno\u015b\u0107 tekstu. Z tym \u017ce paradoksalnie sam nie t\u0142umaczy\u0142em \u201eHiacynta\u201d<\/em>, zleci\u0142em to innej osobie, co pozwoli\u0142o na zachowanie obiektywizmu. Trudno jest t\u0142umaczy\u0107 swoje teksty. Zrobi\u0142em tylko korekt\u0119. Natomiast umiej\u0119tno\u015bci j\u0119zykowe przydaj\u0105 mi si\u0119 w pracy \u2013 z \u201eGorzkim fioletem\u201d<\/em> by\u0142em w 2016 na zagranicznych warsztatach Cross Channel Film Lab<\/em>, gdzie pracowa\u0142em na treatmencie po angielsku i jego kolejnych wersjach. \u201eDetektyw Bruno\u201d<\/em>, kt\u00f3rego stworzy\u0142em i pisz\u0119 z Ew\u0105 Rozenbajgier, te\u017c by\u0142 rozwijany na angloj\u0119zycznych warsztatach Kino Dzieci.Pro, gdzie naszym opiekunem by\u0142 Philip LaZebnik. A najpe\u0142niejszym do\u015bwiadczeniem pracy w obcym j\u0119zyku mia\u0142em w developmencie serialu Joanny Szyma\u0144skiej \u2013 \u201e1989\u201d<\/em> \u2013 gdzie pracowali\u015bmy w polsko-s\u0142owacko-niemieckim teamie.<\/p>\n

 <\/p>\n

Co najcz\u0119\u015bciej wskazywano jako najwi\u0119kszy atut twoich scenariuszy?<\/strong><\/p>\n

Teksty by\u0142y te\u017c na r\u00f3\u017cne sposoby krytykowane, ale to znacznie milsze pytanie. My\u015bl\u0119, \u017ce najwi\u0119kszym komplementem by\u0142o stwierdzenie, \u017ce m\u00f3j styl pozwala na wyobra\u017cenie sobie, jak ma wygl\u0105da\u0107 opisywany \u015bwiat, ale jednocze\u015bnie nie przyt\u0142acza szczeg\u00f3\u0142em i zostawia, na przyk\u0142ad re\u017cyserowi, przestrze\u0144 do dopowiedzenia. Postacie \u017cyj\u0105, s\u0105 pe\u0142nokrwiste \u2013 to kolejna uwaga \u2013 ale zawsze jest nad czym pracowa\u0107, zw\u0142aszcza gdy w gr\u0119 wchodz\u0105 postacie kobiece. Cieszy\u0142y mnie te\u017c uwagi na temat dialog\u00f3w \u2013 s\u0105 oszcz\u0119dne, nie ekspozycyjne, czyli ju\u017c na pocz\u0105tku uda\u0142o mi si\u0119 unikn\u0105\u0107 popularnej pu\u0142apki w\u015br\u00f3d debiutant\u00f3w.<\/p>\n

 <\/p>\n

Finalistom Script Pro<\/em> przys\u0142uguj\u0105 konsultacje scenariuszowe w Szkole Wajdy. Jak je oceniasz? Czy mocno wp\u0142yn\u0119\u0142y na aktualny kszta\u0142t twoich scenariuszy?<\/strong><\/p>\n

To naprawd\u0119 fajna sprawa, \u017ce opr\u00f3cz udzia\u0142u w finale, ewentualnych nagr\u00f3d, Szko\u0142a Wajdy daje mo\u017cliwo\u015b\u0107 rozmowy ze swoimi ekspertami. Uwagi by\u0142y cenne, ale jak to z uwagami bywa, nale\u017cy je powa\u017cnie przemy\u015ble\u0107, sprawdzi\u0107, czy s\u0142u\u017c\u0105 historii, kt\u00f3r\u0105 ja chc\u0119 opowiedzie\u0107, czy kieruj\u0105 j\u0105 na zupe\u0142nie inne tory. Ta konfrontacja z oczekiwaniami innych jest cz\u0119sto cenniejsza ni\u017c same wskaz\u00f3wki, jak powinna rozwija\u0107 si\u0119 historia. My\u015bl\u0119, \u017ce w tym sensie konsultacje na pewno wp\u0142yn\u0119\u0142y na kszta\u0142t scenariuszy.<\/p>\n

 <\/p>\n

Po dotarciu do fina\u0142\u00f3w jak du\u017ce by\u0142o zainteresowanie Tob\u0105 i twoimi scenariuszami?<\/strong><\/p>\n

Po finale w 2016 roku rozmawia\u0142em dosy\u0107 powa\u017cnie z dwoma producentami i kilkoma re\u017cyserami. Jedna z tych wsp\u00f3\u0142pracy trwa\u0142a rok, ale zaj\u0119to\u015b\u0107 drugiej strony nie pozwoli\u0142a na kontynuacj\u0119. Rozwija\u0142em wi\u0119c projekt samodzielnie, pracuj\u0105c jednocze\u015bnie nad nowymi. My\u015bl\u0119, \u017ce obecno\u015b\u0107 w finale daje szans\u0119 na zaistnienie przynajmniej w \u015bwiadomo\u015bci os\u00f3b z bran\u017cy, stwarza okazj\u0119 do networkingu, przedstawienia si\u0119 innym, co jest wyj\u0105tkowo wa\u017cne na pocz\u0105tku drogi. Czasem napisany scenariusz to przede wszystkim wizyt\u00f3wka i nawet je\u015bli nie powstanie, to po pierwsze wzbogaca warsztat, po drugie otwiera drog\u0119 do rozmowy.<\/p>\n

 <\/p>\n

Co obecnie dzieje si\u0119 z \u201eGorzkim fioletem\u201d<\/em> i \u201ePowrotem\u201d<\/em>? Znalaz\u0142e\u015b dla nich producenta?<\/strong><\/p>\n

W sprawie \u201eGorzkiego fioletu\u201d<\/em> \u2013 obecnie \u201eHiacynta\u201d<\/em> \u2013 po kr\u00f3tkiej przerwie znowu trwaj\u0105 rozmowy z zainteresowanymi producentami. Na \u201ePowr\u00f3t\u201d<\/em> spad\u0142a zas\u0142ona milczenia \u2013 w finale us\u0142ysza\u0142em, \u017ce najwi\u0119ksz\u0105 warto\u015bci\u0105 tekstu jest jego bardzo aktualny wyd\u017awi\u0119k, ale z jakiego\u015b powodu historie o takiej tematyce nie powstaj\u0105. Nie dotyczy to tylko mojego tekstu.<\/p>\n

 <\/p>\n

Wiem, \u017ce na zaawansowanym etapie preprodukcji jest inny tw\u00f3j scenariusz. Czy konkursowe osi\u0105gni\u0119cia mia\u0142y na to wp\u0142yw czy ten projekt poradzi\u0142by sobie bez tego? <\/strong><\/p>\n

To prawda, \u017ce \u0142atwiej jest zaprezentowa\u0107 nowy pomys\u0142, kiedy producent czy re\u017cyser wie, \u017ce jeste\u015b aktywnym scenarzyst\u0105\/aktywn\u0105 scenarzystk\u0105. W wypadku \u201eDetektywa Bruno\u201d<\/em> uda\u0142o nam si\u0119 stworzy\u0107 z Ew\u0105 tekst z du\u017cym potencja\u0142em i jestem przekonany, \u017ce pr\u0119dzej czy p\u00f3\u017aniej dotarliby\u015bmy do producenta, kt\u00f3ry pokocha\u0142by t\u0119 histori\u0119 tak jak my. Nasze osi\u0105gni\u0119cia do tej pory na pewno u\u0142atwi\u0142y nam t\u0119 drog\u0119. Jednak ostatecznie liczy si\u0119 tekst. Bez dobrego tekstu nie ma dobrego filmu. Ale ta realizacyjna weryfikacja w przypadku pe\u0142nego metra\u017cu jest jeszcze przede mn\u0105.<\/p>\n

 <\/p>\n

Jakie, wed\u0142ug Ciebie, s\u0105 najwi\u0119ksze zalety i wady konkursu Script Pro?<\/strong><\/p>\n

Z zalet wymieni\u0142bym otwarcie drzwi, cho\u0107by na chwil\u0119. Pierwsze do\u015bwiadczenia z konkursem by\u0142y niesamowitym prze\u017cyciem \u2013 mia\u0142em okazj\u0119 stan\u0105\u0107 w\u015br\u00f3d aspiruj\u0105cych scenarzyst\u00f3w jak ja, ale te\u017c uznanych filmowc\u00f3w i mog\u0142em rozmawia\u0107 o moim tek\u015bcie, kt\u00f3ry zosta\u0142 dostrze\u017cony. Po gali wr\u0119czenia nagr\u00f3d w 2016 roku pozna\u0142em re\u017cysera z Niemiec, pochodz\u0105cego z Polski Piotra Lewandowskiego, kt\u00f3ry prezentowa\u0142 na Off Camerze<\/em> sw\u00f3j pe\u0142nometra\u017cowy debiut. Zaciekawi\u0142 go m\u00f3j tekst, przeczyta\u0142 go. Teraz pracujemy nad treatmentem wsp\u00f3lnego filmu.\u00a0Nie potrafi\u0119 by\u0107 krytyczny, bo wiele zawdzi\u0119czam temu konkursowi. Gdybym m\u00f3g\u0142 co\u015b zasugerowa\u0107, to wprowadzenie dodatkowej opcji uzyskania feedbacku za op\u0142at\u0105 \u2013 jak na wielu zagranicznych konkursach. W takim wypadku uczestnicy, kt\u00f3rych prace nie trafiaj\u0105 do fina\u0142u, mieliby okazj\u0119 dosta\u0107 na profesjonaln\u0105 opini\u0119. Domy\u015blam si\u0119 jednak, \u017ce to spore wyzwanie logistyczne.<\/p>\n

Dzi\u0119kuj\u0119 za rozmow\u0119.<\/strong><\/p>\n

 <\/p>\n

Co doceniam?<\/strong><\/h2>\n

By dope\u0142ni\u0107 obraz wypada\u0142oby jeszcze porozmawia\u0107 z kim\u015b kto nie odni\u00f3s\u0142 sukcesu w konkursie. Takiej osoby daleko szuka\u0107 nie musz\u0119. W Script Pro<\/em> bra\u0142em udzia\u0142 raz, zg\u0142aszaj\u0105c sw\u00f3j pierwszy pe\u0142nometra\u017cowy scenariusz, kt\u00f3ry jednocze\u015bnie by\u0142 moj\u0105 prac\u0105 licencjack\u0105 na studiach scenariopisarskich w \u0141odzi. Tekst nie przeszed\u0142 selekcji, ale wspomnienia zwi\u0105zane z uczestnictwem mimo wszystko mam dobre.<\/p>\n

Przede wszystkim doceniam rol\u0119 deadline\u2019u<\/strong>. Wielu pisz\u0105cych, w tym te\u017c czasami ja, ma obawy przed postawieniem ostatecznej kropki i wypuszczeniu swojej pracy w \u015bwiat. Ci\u0105gle widzi si\u0119 jakie\u015b niedoskona\u0142o\u015bci, ca\u0142y czas chce si\u0119 co\u015b poprawia\u0107, szlifowa\u0107, udoskonala\u0107. Kiedy\u015b jednak trzeba powiedzie\u0107 stop. Wyznaczenie sobie konkretnej daty kt\u00f3rej wyb\u00f3r jest umotywowany konkursem scenariuszowym mo\u017ce bardzo pom\u00f3c. Tak by\u0142o przy moim pierwszym podej\u015bciu i tak b\u0119dzie zapewne przy nast\u0119pnym.<\/p>\n

 <\/p>\n

Czego mi brakuje?<\/strong><\/h2>\n

Doceniaj\u0105c wszystkie zalety konkursu Script Pro<\/em> dostrzegam trzy aspekty w kt\u00f3rych by\u0142aby szansa na wi\u0119ksze wykorzystanie potencja\u0142u tego wydarzenia:<\/p>\n

1. Ewaluacja zg\u0142oszonych scenariuszy<\/strong><\/p>\n

M\u00f3wi\u0142 o tym w powy\u017cszej rozmowie Marcin Ciasto\u0144. Mo\u017cliwo\u015b\u0107 otrzymania, dodatkowo p\u0142atnej, konkretnej, profesjonalnej oceny scenariusza \u015bwietnie s\u0142u\u017cy\u0142aby scenarzystom chc\u0105cym si\u0119 dalej rozwija\u0107 i pracowa\u0107 nad konkursowym tekstem.<\/p>\n

2.P\u00f3\u0142fina\u0142y<\/strong><\/p>\n

Ka\u017cdy pisz\u0105cy jest z\u0142akniony jakiego\u015b ma\u0142ego sukcesu potwierdzaj\u0105cego s\u0142uszno\u015b\u0107 obranej przez niego drogi. W konkursie w kt\u00f3rym co roku startuje oko\u0142o 200 scenarzyst\u00f3w tylko 5% z nich ma szans\u0119 taki pozytywny impuls otrzyma\u0107. Dlaczego nie rozda\u0107 nadziei, cho\u0107by symbolicznej, szczodrzej? P\u00f3\u0142fina\u0142 do kt\u00f3rego kwalifikowa\u0142oby si\u0119 20-30 scenariuszy by\u0142by dobrym rozwi\u0105zaniem.<\/p>\n

3.Promocja zwyci\u0119zcy<\/strong><\/p>\n

W najwy\u017cszym interesie konkursu jest by zwyci\u0119ski scenariusz zosta\u0142 zrealizowany. Dlatego te\u017c organizatorzy powinni maksymalnie dba\u0107 o promocj\u0119 zar\u00f3wno tekstu jak i samego autora. Mo\u017cliwo\u015bci jest wiele, wspomn\u0119 o najprostszym i najta\u0144szym pomy\u015ble \u2013 niech zwyci\u0119zca b\u0119dzie zapraszany do sk\u0142adu jury nast\u0119pnej edycji. Prosty spos\u00f3b by o nim przypomnie\u0107, doceni\u0107, wesprze\u0107 jego mark\u0119 osobist\u0105.<\/p>\n

 <\/p>\n

\"\"<\/p>\n

Na koniec\u2026<\/strong><\/h2>\n

Z racji tego, \u017ce organizatorem Script Pro<\/em> jest jedna, konkretna szko\u0142a pojawiaj\u0105 si\u0119 g\u0142osy, \u017ce studentom i absolwentom ich kurs\u00f3w \u0142atwiej o sukces w konkursie. To jest zarzut z kt\u00f3rym, ze wzgl\u0119du na ograniczone zasoby ludzkie i finansowe, musi mierzy\u0107 si\u0119 ka\u017cde wydarzenie filmowe poczynaj\u0105c od dotacji PISF, przez programy Studia Munka, na wszelkich konkursach i festiwalach ko\u0144cz\u0105c.<\/p>\n

\u015awiat filmu jest ma\u0142y i cz\u0119sto da si\u0119 poprowadzi\u0107 nitk\u0119 znajomo\u015bci od przyznaj\u0105cego pieni\u0105dze do odbieraj\u0105cego. Tylko czy warto? Czy jest sens w doszukiwaniu si\u0119 nieprzychylnych zbieg\u00f3w okoliczno\u015bci i nepotycznych spisk\u00f3w? Czy tracenie energii na poszukiwanie ewentualnych wym\u00f3wek i potencjalnych uzasadnie\u0144 przegranej przybli\u017ca nas do sukcesu w przysz\u0142o\u015bci?<\/p>\n

Trzeba wierzy\u0107, \u017ce dobry scenariusz przebije si\u0119 bez wzgl\u0119du na okoliczno\u015bci. Tak jak by\u0142o w przypadku Bartka i Marcina.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Kilka dni temu og\u0142oszono deadline naboru do najbardziej presti\u017cowego konkursu scenariuszowego w Polsce \u2013 Script Pro 2019. To dobry moment by przyjrze\u0107 mu si\u0119 troch\u0119 bli\u017cej.   Kilka fakt\u00f3w Script Pro jest kontynuacj\u0105 konkursu Hartley-Merrill, kt\u00f3rego pierwsza edycja odby\u0142a si\u0119 w 1992 roku. Zwyci\u0119\u017cy\u0142 wtedy Andrzej Dziurawiec tekstem pt. \u201eJudasz ze Lwowa\u201d. Od 11 lat…<\/p>\n","protected":false},"author":1,"featured_media":221,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"spay_email":"","footnotes":"","jetpack_publicize_message":""},"categories":[5,265,2],"tags":[68,70,69,8,9,66,67],"jetpack_featured_media_url":"https:\/\/i0.wp.com\/przygodyscenarzysty.pl\/wp-content\/uploads\/2019\/02\/scriptpro_2.png?fit=816%2C557&ssl=1","jetpack_publicize_connections":[],"jetpack-related-posts":[{"id":1645,"url":"https:\/\/przygodyscenarzysty.pl\/2021\/02\/10\/konkurs-scenariuszowy-script-up-poznajcie-finalistow\/","url_meta":{"origin":215,"position":0},"title":"Konkurs scenariuszowy Script Up - poznajcie finalist\u00f3w!","date":"10\/02\/2021","format":false,"excerpt":"Tak, tak, to ten dzie\u0144! Nadszed\u0142 czas by og\u0142osi\u0107 dziesi\u0105tk\u0119 finalist\u00f3w pierwszej edycji konkursu scenariuszowego Script Up! Kilka ciekawostek w celu budowania napi\u0119cia\u2026 Mieli\u015bmy z czego wybiera\u0107. Ostatecznie do konkursu 88 scenarzyst\u00f3w zg\u0142osi\u0142o 121 pomys\u0142\u00f3w. Pierwsze zg\u0142oszenie wp\u0142yn\u0119\u0142o ju\u017c 22 grudnia, a wi\u0119c zaledwie 24 godziny po starcie! Z kolei\u2026","rel":"nofollow","context":"W \"Aktualno\u015bci\"","img":{"src":"","width":0,"height":0},"classes":[]},{"id":2002,"url":"https:\/\/przygodyscenarzysty.pl\/2023\/02\/10\/konkurs-scenariuszowy-script-pro-2023-najwazniejsze-informacje\/","url_meta":{"origin":215,"position":1},"title":"Konkurs scenariuszowy Script Pro 2023 \u2013 najwa\u017cniejsze informacje","date":"10\/02\/2023","format":false,"excerpt":"Przed chwil\u0105 sko\u0144czy\u0142 si\u0119 nab\u00f3r do Script Fiesty, za moment nadejdzie deadline konkursu Wyobra\u017a sobie, a ju\u017c og\u0142oszono kolejne wa\u017cne wydarzenie \u2013 Script Pro! Pocz\u0105tek roku jest dla scenarzyst\u00f3w bardzo intensywnym czasem. Script Pro jest najstarszym i najbardziej rozpoznawalnym konkursem scenariuszowym w Polsce. Wiele wyr\u00f3\u017cnionych w nim tekst\u00f3w znalaz\u0142o swoj\u0105\u2026","rel":"nofollow","context":"W \"Aktualno\u015bci\"","img":{"src":"","width":0,"height":0},"classes":[]},{"id":1465,"url":"https:\/\/przygodyscenarzysty.pl\/2020\/11\/11\/script-wars-2020-po-drugiej-stronie-lustra\/","url_meta":{"origin":215,"position":2},"title":"Script Wars 2020 \u2013 po drugiej stronie lustra","date":"11\/11\/2020","format":false,"excerpt":"Pisanie to stawianie bardzo wielu pyta\u0144, a nast\u0119pnie szukanie na nie mo\u017cliwie najlepszych, najciekawszych odpowiedzi. Problem polega na tym, \u017ce weryfikacja czy nasze odpowiedzi s\u0105 w\u0142a\u015bciwe przychodzi bardzo p\u00f3\u017ano, ju\u017c ze strony producenta, a jak wiadomo pierwsze wra\u017cenie robi si\u0119 tylko raz. Dlatego warto szuka\u0107 wszelkich sposobno\u015bci do testowania swoich\u2026","rel":"nofollow","context":"W \"Konkursy scenariuszowe\"","img":{"src":"","width":0,"height":0},"classes":[]}],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/przygodyscenarzysty.pl\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/215"}],"collection":[{"href":"https:\/\/przygodyscenarzysty.pl\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/przygodyscenarzysty.pl\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/przygodyscenarzysty.pl\/wp-json\/wp\/v2\/users\/1"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/przygodyscenarzysty.pl\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=215"}],"version-history":[{"count":14,"href":"https:\/\/przygodyscenarzysty.pl\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/215\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":1048,"href":"https:\/\/przygodyscenarzysty.pl\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/215\/revisions\/1048"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/przygodyscenarzysty.pl\/wp-json\/wp\/v2\/media\/221"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/przygodyscenarzysty.pl\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=215"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/przygodyscenarzysty.pl\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=215"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/przygodyscenarzysty.pl\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=215"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}