Warning: Declaration of Jetpack_IXR_Client::query() should be compatible with IXR_Client::query(...$args) in /home/wejertyj/ftp/_wizytowka_old/public/wp-content/plugins/jetpack/class.jetpack-ixr-client.php on line 0

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /home/wejertyj/ftp/_wizytowka_old/public/wp-content/plugins/jetpack/class.jetpack-ixr-client.php:0) in /home/wejertyj/ftp/_wizytowka_old/public/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1794

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /home/wejertyj/ftp/_wizytowka_old/public/wp-content/plugins/jetpack/class.jetpack-ixr-client.php:0) in /home/wejertyj/ftp/_wizytowka_old/public/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1794

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /home/wejertyj/ftp/_wizytowka_old/public/wp-content/plugins/jetpack/class.jetpack-ixr-client.php:0) in /home/wejertyj/ftp/_wizytowka_old/public/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1794

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /home/wejertyj/ftp/_wizytowka_old/public/wp-content/plugins/jetpack/class.jetpack-ixr-client.php:0) in /home/wejertyj/ftp/_wizytowka_old/public/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1794

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /home/wejertyj/ftp/_wizytowka_old/public/wp-content/plugins/jetpack/class.jetpack-ixr-client.php:0) in /home/wejertyj/ftp/_wizytowka_old/public/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1794

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /home/wejertyj/ftp/_wizytowka_old/public/wp-content/plugins/jetpack/class.jetpack-ixr-client.php:0) in /home/wejertyj/ftp/_wizytowka_old/public/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1794

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /home/wejertyj/ftp/_wizytowka_old/public/wp-content/plugins/jetpack/class.jetpack-ixr-client.php:0) in /home/wejertyj/ftp/_wizytowka_old/public/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1794

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /home/wejertyj/ftp/_wizytowka_old/public/wp-content/plugins/jetpack/class.jetpack-ixr-client.php:0) in /home/wejertyj/ftp/_wizytowka_old/public/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1794
{"id":292,"date":"2019-03-25T16:24:28","date_gmt":"2019-03-25T16:24:28","guid":{"rendered":"https:\/\/przygodyscenarzysty.pl\/?p=292"},"modified":"2019-03-25T16:24:28","modified_gmt":"2019-03-25T16:24:28","slug":"script-fiesta-2019","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/przygodyscenarzysty.pl\/2019\/03\/25\/script-fiesta-2019\/","title":{"rendered":"Script Fiesta 2019"},"content":{"rendered":"

26 marca rozpocznie si\u0119 \u00f3sma edycja festiwalu scenarzyst\u00f3w Script Fiesta. To jedyne takie wydarzenie w Polsce, wi\u0119c warto przyjrze\u0107 mu si\u0119 bli\u017cej.<\/p>\n

Ma\u0142o jest miejsc i wydarze\u0144, kt\u00f3re stawiaj\u0105 scenarzyst\u00f3w na pierwszym miejscu, wi\u0119c tym bardziej nale\u017cy doceni\u0107 starania organizator\u00f3w. Czego w tym roku b\u0119dziemy mogli do\u015bwiadczy\u0107?<\/p>\n

 <\/p>\n

Program<\/strong><\/a><\/h2>\n

\"\"<\/p>\n

\u00a0<\/strong><\/p>\n

\u00a0<\/strong><\/p>\n

Na co najbardziej czekam?<\/strong><\/h2>\n

Tegoroczny program wyj\u0105tkowo celnie trafi\u0142 w moje gusta wi\u0119c od razu uprzedzam, \u017ce lista b\u0119dzie d\u0142uga.<\/p>\n

 <\/p>\n

Ma\u0142y bohater \u2013 wielkie emocje<\/strong><\/a><\/h3>\n

Re\u017cyserii unikam jak ognia. To niezwykle fascynuj\u0105ca dziedzina, ale nieszczeg\u00f3lnie wsp\u00f3\u0142graj\u0105ca z moimi predyspozycjami. Wol\u0119 zdecydowanie skupi\u0107 si\u0119 na scenariopisarstwie. Jednak mo\u017cliwo\u015b\u0107 sprawdzenia chocia\u017c fragmentu swojego tekstu w ogniu inscenizacyjnej walki i konfrontacji z aktorami wyda\u0142a mi si\u0119 na tyle poci\u0105gaj\u0105ca, \u017ce zdecydowa\u0142em si\u0119 zg\u0142osi\u0107 na warsztaty prowadzone przez Martyn\u0119 Wojcieszek<\/strong> i Ann\u0119 Salamon-Kalinowsk\u0105<\/strong>. Jestem bardzo ciekaw efekt\u00f3w i wniosk\u00f3w.<\/p>\n

 <\/p>\n

Surprise! Jeste\u015b w pierwszym punkcie zwrotnym<\/strong><\/a><\/h3>\n

Jestem fanem sposobu w jaki swoj\u0105 wiedz\u0119 przekazuje Agnieszka Kruk<\/strong>, wi\u0119c z przyjemno\u015bci\u0105 wybior\u0119 si\u0119 na jej wyk\u0142ad. Tym bardziej, \u017ce o pierwszym punkcie zwrotnym, kt\u00f3rego jako\u015b\u0107 cz\u0119sto zawa\u017ca na odbiorze ca\u0142ego filmu, mo\u017cna rozmawia\u0107 bez ko\u0144ca.<\/p>\n

 <\/p>\n

Horror a sprawa polska<\/strong><\/a><\/h3>\n

To zdecydowanie najbardziej oczekiwany przeze mnie wyk\u0142ad! Absolutnie zgadzam si\u0119 z opini\u0105 zawart\u0105 w jego opisie:<\/p>\n

\u201epolska kinematografia teoretycznie dysponuje wszelkimi sk\u0142adowymi do tworzenia wybitnych horror\u00f3w: zbiorow\u0105 wyobra\u017ani\u0119 Polak\u00f3w kszta\u0142tuj\u0105 od najm\u0142odszych lat dzie\u0142a romantyczne, w historii kraju nie brakuje traum i dramatycznych wydarze\u0144, a rzeczywisto\u015b\u0107 cz\u0119sto dostarcza\u0142a a\u017c nadto materia\u0142\u00f3w mog\u0105cych stanowi\u0107 paliwo dla kina grozy.\u201d<\/p><\/blockquote>\n

Czas by kto\u015b to wykorzysta\u0142! Sam, ze swoj\u0105 tw\u00f3rczo\u015bci\u0105, nie planuj\u0119 zap\u0119dza\u0107 si\u0119 na trudne wody tego gatunku, nie jest to tematyka przeze mnie preferowana, ale jako odbiorcy polskiego kina marzy mi si\u0119 zdecydowanie wi\u0119ksza r\u00f3\u017cnorodno\u015b\u0107 filmowej oferty. Dlatego mocno trzymam kciuki za ka\u017cde przedsi\u0119wzi\u0119cie nios\u0105ce znamiona nietypowo\u015bci. Ch\u0119tnie pos\u0142ucham jak\u0105 przysz\u0142o\u015b\u0107 horrorowi w Polsce wr\u00f3\u017cy Tomasz Kolankiewicz<\/strong>.<\/p>\n

 <\/p>\n

\u017barty na bok. Zasady komedii<\/strong><\/a><\/h3>\n

Szczerze m\u00f3wi\u0105c nie jestem jako\u015b wyj\u0105tkowo zaznajomiony z tw\u00f3rczo\u015bci\u0105 Jonathana Lynna<\/strong>. Ale dosz\u0142y mnie plotki od naocznych \u015bwiadk\u00f3w, \u017ce angielski scenarzysta i re\u017cyser wyk\u0142ada w spos\u00f3b bardzo interesuj\u0105cy i motywuj\u0105cy, wi\u0119c pewnie b\u0119d\u0119 chcia\u0142 si\u0119 przekona\u0107 o tym na w\u0142asnej sk\u00f3rze. Tym bardziej, \u017ce masterclass dotyczy komedii \u2013wdzi\u0119cznego ale i piekielnie trudnego gatunku.<\/p>\n

 <\/p>\n

Scenarzysta na pierwszym planie \u2013 Gildia Polskich Scenarzyst\u00f3w<\/strong><\/a><\/h3>\n

Utworzenie Gildii Polskich Scenarzyst\u00f3w to niezwykle wa\u017cne wydarzenie. Czas pozna\u0107 wi\u0119cej szczeg\u00f3\u0142\u00f3w na temat tego przedsi\u0119wzi\u0119cia.<\/p>\n

 <\/p>\n

Jak stworzy\u0107 ciekaw\u0105 posta\u0107? Aktor a scenariusz<\/strong><\/a><\/h3>\n

Bardzo ciekawi mnie aktorski punkt widzenia na scenariusz. Jak na podstawie tekstu przygotowuje si\u0119 do roli? Czego szuka w scenariuszu? Co wed\u0142ug niego definiuje ciekaw\u0105 posta\u0107? Jak du\u017cy wp\u0142yw chcia\u0142by mie\u0107 na kszta\u0142towanie dialog\u00f3w? Nied\u0142ugo do\u015bwiadcz\u0119 zderzenia mojej wizji z opiniami aktor\u00f3w przy okazji \u201eRoju\u201d<\/em> i my\u015bl\u0119, \u017ce spotkanie z Arkadiuszem Jakubikiem<\/strong>, kt\u00f3rego uwa\u017cam za wybitnego aktora, jednego z najlepszych swojego pokolenia, b\u0119dzie dobrym do tego wst\u0119pem.<\/p>\n

 <\/p>\n

Wied\u017amin – serial, film, gra komputerowa. R\u00f3\u017cnica w podej\u015bciu do pisania scenariuszy<\/strong><\/a><\/h3>\n

To jest m\u00f3j numer dwa na li\u015bcie must to see. Uwielbiam \u201eWied\u017amina\u201d<\/em> w wersji ksi\u0105\u017ckowej. Nie cierpi\u0119 go w wersji filmowej. Doceniam sukces gry komputerowej. Jedno \u017ar\u00f3d\u0142o, a tyle emocji. Dodatkowo wszelkie adaptacje, ze wzgl\u0119du na moje najbli\u017csze plany<\/a>, bardzo mnie interesuj\u0105. Licz\u0119 na\u00a0 ciekaw\u0105 dyskusj\u0119.<\/p>\n

 <\/p>\n

Jak pokaza\u0107 muzyk\u0119? O scenariuszach teledysk\u00f3w fabularnych<\/strong><\/a><\/h3>\n

Pisanie scenariuszy teledysk\u00f3w nie le\u017cy w sferze moich obecnych zainteresowa\u0144, ale znam prowadz\u0105c\u0105 Dorot\u0119 Piskor<\/strong> i niezmiernie ceni\u0119 zar\u00f3wno jako osob\u0119, jak i tw\u00f3rc\u0119, wi\u0119c ch\u0119tnie pos\u0142ucham co ma ciekawego do powiedzenia o pokazywaniu muzyki.<\/p>\n

 <\/p>\n

Team is everything! Match&Spark \u2013 agencja talent\u00f3w<\/strong><\/a><\/h3>\n

Wielu scenarzyst\u00f3w ma du\u017ce problemy ze sprzeda\u017c\u0105 siebie i swojej tw\u00f3rczo\u015bci. \u0179r\u00f3d\u0142a tego mo\u017cna szuka\u0107 w specyfice pracy pisarskiej, kt\u00f3ra przyci\u0105ga cz\u0119sto ludzi o naturze introwertycznej, ceni\u0105cych spok\u00f3j i samodzielno\u015b\u0107, skupiaj\u0105cych si\u0119 bardziej na obserwowaniu \u015bwiata, ni\u017c czynnie w nim uczestnicz\u0105cych. To co pomaga w tworzeniu, przeszkadza jednak p\u00f3\u017aniej w monetyzowaniu efekt\u00f3w pracy. Rozwi\u0105zaniem mo\u017ce by\u0107 agent. W Stanach jest to uk\u0142ad absolutnie powszechny, w\u0142a\u015bciwie jedyny mo\u017cliwy, w Polsce to dopiero raczkuje. Ch\u0119tnie poznam punkt widzenia agent\u00f3w ju\u017c u nas dzia\u0142aj\u0105cych.<\/p>\n

 <\/p>\n

\u201eWilko\u0142ak\u201d<\/strong><\/a><\/h3>\n

Czekam na ten film od pierwszego jego logline\u2019u. Wymkn\u0105\u0142 mi si\u0119 na licznych festiwalach, dystrybutor wystawi\u0142 moj\u0105 cierpliwo\u015b\u0107 na wielk\u0105 pr\u00f3b\u0119, ale wreszcie jest. Mam nadziej\u0119, \u017ce jest tak dobry jak si\u0119 zapowiada!<\/p>\n

 <\/p>\n

Pitch Fiesta<\/strong><\/a><\/h3>\n

W tym roku nie bior\u0119 udzia\u0142u, nie mam za bardzo czego pitchowa\u0107, ale uwa\u017cam to za wspania\u0142\u0105 inicjatyw\u0119, by\u0107 mo\u017ce najbardziej warto\u015bci\u0105 na ca\u0142ym festiwalu. Mam nadziej\u0119, \u017ce frekwencja, zar\u00f3wno ze strony autor\u00f3w jak i producent\u00f3w dopisze!<\/p>\n

 <\/p>\n

M\u00f3w do mnie, czyli praca nad dialogiem poprzez dog\u0142\u0119bn\u0105 charakterystyk\u0119 postaci<\/strong><\/a><\/h3>\n

Tworzenie dialog\u00f3w to jeden z najtrudniejszych element\u00f3w scenariopisarskiego rzemios\u0142a. Wymaga nie tylko wiedzy i pisarskiej sprawno\u015bci, ale r\u00f3wnie\u017c, a mo\u017ce przede wszystkim, do\u015bwiadczenia i wyczucia. B\u0119d\u0105c tego \u015bwiadomym staram si\u0119 wykorzystywa\u0107 ka\u017cd\u0105 okazj\u0119 do poprawienia swoich umiej\u0119tno\u015bci w tym zakresie, a tak\u0105 powinien by\u0107 wyk\u0142ad Kiry-Anne Pelican<\/strong>, konsultantki scenariuszowej z 25-letnim sta\u017cem w bran\u017cy.<\/p>\n

 <\/p>\n

Oczywi\u015bcie powy\u017csza lista jest bardzo obszerna i \u017cyczeniowa, pewnie zostanie brutalnie zweryfikowana przez codzienne obowi\u0105zki, ale mam nadziej\u0119, \u017ce na wi\u0119kszo\u015bci wspomnianych wydarze\u0144 uda mi si\u0119 by\u0107.<\/p>\n

 <\/p>\n

Rozmowa z Ann\u0105 Bielak, dyrektorem artystyczn\u0105 Script Fiesty<\/strong><\/h2>\n

\"\"<\/p>\n

Jak d\u0142ugo trwaj\u0105 przygotowania do festiwalu? Ile os<\/strong>\u00f3<\/strong>b przy nim pracuje? Co jest najwa\u017cniejsze przy organizacji takiego wydarzenia?<\/strong><\/p>\n

Przygotowania do festiwalu rozpoczynaj\u0105 si\u0119 zwykle oko\u0142o p\u00f3\u0142 roku przed pierwszym dniem imprezy, czyli w przypadku Script Fiesty – w pa\u017adzierniku. Nie oznacza to jednak, \u017ce mi\u0119dzy kwietniem a wrze\u015bniem \u017cadna praca si\u0119 nie odbywa. Powiedzia\u0142abym nawet, \u017ce w przypadku takich imprez, najwa\u017cniejsze i najtrudniejsze jest utrzymanie pami\u0119ci o festiwalu we wszystkie pozosta\u0142e dni roku. Staramy si\u0119 dba\u0107 o to, \u017ceby wchodzi\u0107 w partnerstwa z innymi wydarzeniami oraz instytucjami i pozostajemy aktywni w mediach spo\u0142eczno\u015bciowych. Dzi\u0119ki temu wok\u00f3\u0142 festiwalu tworzy si\u0119 spo\u0142eczno\u015b\u0107, kt\u00f3ra ma szans\u0119 si\u0119 spotka\u0107 na wiosn\u0119 – w trakcie trwania imprezy. Ca\u0142y czas je\u017adzimy r\u00f3wnie\u017c na inne festiwale, ogl\u0105damy filmy, czytamy, staramy si\u0119 by\u0107 na bie\u017c\u0105co z tym, co dzieje si\u0119 na rynku filmowym w Polsce i na \u015bwiecie.<\/p>\n

Script Fiesta jest organizowana przez Warszawsk\u0105 Szko\u0142\u0119 Filmow\u0105 – jej Kanclerza Macieja \u015alesickiego, doradczyni\u0119 programow\u0105 Barbar\u0119 Paw\u0142owsk\u0105, wieloletniego producenta Jarka Grzyma\u0142\u0119, Dyrektor Kreatywn\u0105 Ew\u0119 Szczepanowsk\u0105 (kt\u00f3ra odpowiada za elementy programu zwi\u0105zane z grami) oraz specjalistk\u0119 PR Mart\u0119 Sikorsk\u0105, za materia\u0142y audiowizualne realizowane podczas festiwalu odpowiada Julia Ruszczy\u0144ska oraz Micha\u0142 Sierszak, Sesje Czytania Scenariuszy w tym roku prowadzi Veronika Andersson, re\u017cyserka i scenarzystka, kt\u00f3ra uko\u0144czy\u0142a WSF, opraw\u0119 graficzn\u0105 przygotowa\u0142a Dorota Piskor, a dzia\u0142ania w Kinie Elektronik nadzoruje Marlena Gabryszewska i jej fantastyczna ekipa. W czasie najbardziej intensywnych przygotowa\u0107 do ekipy do\u0142\u0105cza moja asystentka, kt\u00f3ra zajmuje si\u0119 logistyk\u0105 i organizacj\u0105 wydarze\u0144 – Marta Szymanowska oraz Karolina Sienkiewicz, kt\u00f3ra dba o aktywne dzia\u0142ania PR-owe. Dla mnie podczas pracy nad organizacj\u0105 festiwalu najwa\u017cniejszy jest jasny podzia\u0142 obowi\u0105zk\u00f3w, sprawna, p\u0142ynna komunikacja oraz zaufanie, kt\u00f3rym musz\u0105 si\u0119 darzy\u0107 cz\u0142onkowie zespo\u0142u, \u017ceby w zgranej grupie i zgodnie z wcze\u015bniej ustalonymi metodami – kopa\u0107 pi\u0142k\u0119 do jednej bramki.<\/p>\n

 <\/p>\n

Pozyskanie kt\u00f3rego prelegenta by\u0142o najwi\u0119kszym wyzwaniem?<\/strong><\/p>\n

Prelegenci zazwyczaj bardzo ch\u0119tnie pojawiaj\u0105 si\u0119 na festiwalu czy jakichkolwiek wydarzeniach maj\u0105cych profil edukacyjny. Je\u015bli co\u015b jest w tej kwestii wyzwaniem, s\u0105 to terminy – kalendarze go\u015bci bywaj\u0105 wype\u0142nione wydarzeniami po brzegi na p\u00f3\u0142 roku do przodu, dlatego stworzenie programu i koordynacja spotka\u0144 wymaga czasu i jest to przys\u0142owiowa – koronkowa robota.<\/p>\n

 <\/p>\n

Zdaj\u0119 sobie spraw\u0119, \u017ce to pytanie w stylu kt\u00f3re dziecko kochasz bardziej, ale jednak spr\u00f3buj\u0119 \u2013 kt\u00f3re wydarzenie tegorocznej edycji jest przez ciebie najbardziej oczekiwane?<\/strong><\/p>\n

Na wszystkie wydarzenia czekam z r\u00f3wn\u0105 ekscytacj\u0105! Niemniej, bardzo si\u0119 ciesz\u0119, \u017ce w tegorocznym programie uda\u0142o si\u0119 postawi\u0107 mocne akcenty na dwa gatunki, kt\u00f3re polskim tw\u00f3rcom rzucaj\u0105 najwi\u0119cej wyzwa\u0144 – na komedi\u0119 i horror. Obejrzymy \u201cWilko\u0142aka\u201d i porozmawiamy z jego tw\u00f3rcami, a wyk\u0142ad na temat gatunku poprowadzi Tomasz Kolankiewicz.<\/p>\n

Honorowym go\u015bciem festiwalu b\u0119dzie w tym roku Jonathan Lynn, kultowy tw\u00f3rca film\u00f3w komediowych, kt\u00f3ry poprowadzi warsztaty, otwarty masterclass oraz b\u0119dzie promowa\u0142 swoj\u0105 ksi\u0105\u017ck\u0119 \u201c\u017barty na bok. Zasady komedii\u201d. Jestem bardzo dumna, \u017ce dzi\u0119ki wsp\u00f3\u0142pracy Warszawskiej Szko\u0142y Filmowej i Wydawnictwa Akademickiego Dialog uda\u0142o si\u0119 j\u0105 sprowadzi\u0107 na polski rynek. Wznawiamy te\u017c uwielbian\u0105 przez scenarzyst\u00f3w i nie bez powodu, bo fantastyczn\u0105 ksi\u0105\u017ck\u0119 Lindy Aronson \u201cScenariusz na miar\u0119 XXI wieku\u201d.<\/p>\n

Bardzo cieszy mnie te\u017c to, \u017ce postawimy du\u017cy nacisk na tworzenie wielowymiarowych postaci, bez kt\u00f3rych \u017caden (klasyczny) scenariusz si\u0119 nie ob\u0119dzie. Spojrzymy na ten proces z wielu perspektyw – masterclass o kobiecie w roli g\u0142\u00f3wnej poprowadzi Helen Jacey, Arkadiusz Jakubik opowie o tym, czego aktor szuka w scenariuszu przygotowuj\u0105c si\u0119 do roli, a Kira-Anne Pelican zdradzi, jak my\u015ble\u0107 o dialogu bior\u0105c pod uwag\u0119 psychologiczne uwarunkowania postaci.<\/p>\n

 <\/p>\n

Tradycyjnie najwi\u0119cej emocji budz\u0105 konkursy \u2013 na koncepcj\u0119 serialu telewizyjnego i scenariusz etiudy. Mo\u017cesz powiedzie\u0107 ile nadesz\u0142o na nie zg\u0142osze\u0144?<\/strong><\/p>\n

Na Konkurs na Koncepcj\u0119 Serialu nadesz\u0142o 125 zg\u0142osze\u0144, na Konkurs na Etiud\u0119 – 138 zg\u0142osze\u0144.<\/p>\n

 <\/p>\n

Dla pocz\u0105tkuj\u0105cych scenarzyst<\/strong>\u00f3<\/strong>w cz\u0119sto najwa\u017cniejszym wydarzeniem festiwalu jest Pitch Fiesta otwieraj\u0105ca przed nimi\u00a0 mo\u017cliwo\u015b\u0107 przekonania producent<\/strong>\u00f3<\/strong>w do swojej wizji. W tym roku nast\u0105pi\u0142a delikatna modyfikacja zasad rejestracji, powiedz prosz\u0119 na czym ona polega i sk\u0105d taka decyzja?<\/strong><\/p>\n

Zdecydowali\u015bmy si\u0119 na lekk\u0105 modyfikacj\u0119 procesu rejestracji, poniewa\u017c zale\u017cy nam na tym, \u017ceby scenarzy\u015bci znale\u017ali producent\u00f3w, a producenci – interesuj\u0105cych ich scenarzyst\u00f3w i projekty, w kt\u00f3re chcieliby zainwestowa\u0107. Nigdy nie wiadomo, co mo\u017ce rozpali\u0107 wyobra\u017ani\u0119 producenta i bez w\u0105tpienia warto pozosta\u0107 otwartym na wszystkie mo\u017cliwo\u015bci, ale zale\u017cy nam na unikni\u0119ciu sytuacji, w kt\u00f3rej – pozwol\u0119 sobie na skrajny przyk\u0142ad – scenarzysta prezentuje projekt kr\u00f3tkometra\u017cowego dokumentu producentowi zainteresowanemu projektami mainstreamowych horror\u00f3w. Postaramy si\u0119 tak zorganizowa\u0107 Pitch Fiest\u0119, by unikn\u0105\u0107 takich sytuacji i by tw\u00f3rcy prezentowali swoje projekty producentom zainteresowanym dan\u0105 form\u0105 lub gatunkiem. Z tego wzgl\u0119du scenarzy\u015bci i re\u017cyserzy chc\u0105cy zarejestrowa\u0107 si\u0119 na Pitch Fiest\u0119 zostali poproszeni o wype\u0142nienie prostego formularza, w kt\u00f3rym zaznaczali, z jakim projektem lub projektami pojawi\u0105 si\u0119 na wydarzeniu (fabularny film pe\u0142nometra\u017cowy, fabularny film kr\u00f3tkometra\u017cowy, pe\u0142nometra\u017cowy dokument, kr\u00f3tkometra\u017cowy dokument, serial, mini serial) i (horror, komedia, thriller, obyczajowy, fantasy, dramedy, dramat, arthouse, komercyjny, kostiumowy, melodramat, science-fiction). Producenci wype\u0142niali analogiczny formularz, ale oni zaznaczali, co ich interesuje. Rejestracja nie mia\u0142a na celu selekcji, ale zebranie informacji, kt\u00f3re maj\u0105 s\u0142u\u017cy\u0107 u\u0142atwieniu sparowania odpowiednich scenarzyst\u00f3w i producent\u00f3w. Scenarzy\u015bci otrzymaj\u0105 pe\u0142en pakiet informacji na temat producent\u00f3w. Liczymy, \u017ce to u\u0142atwi komunikacj\u0119 i oszcz\u0119dzi czasu obu stronom, a mo\u017ce przyczyni si\u0119 do nawi\u0105zania interesuj\u0105cych relacji zawodowych. Tw\u00f3rcy, kt\u00f3rzy nie zd\u0105\u017cyli si\u0119 zarejestrowa\u0107, w dniu Pitch Fiesty b\u0119d\u0105 mogli przyj\u015b\u0107 do Warszawskiej Szko\u0142y Filmowej i w miar\u0119 wolnych miejsc, wzi\u0105\u0107 udzia\u0142 w sesji.<\/p>\n

 <\/p>\n

Jakiej rady udzieli\u0142aby\u015b scenarzy\u015bcie pierwszy raz wybieraj\u0105cemu si\u0119 <\/strong>na Pitch Fiest<\/strong>\u0119?<\/strong><\/p>\n

Bez wzgl\u0119du na to, czy scenarzysta wybiera si\u0119 na Pitch Fiest\u0119 po raz pierwszy czy dziesi\u0105ty – rady by\u0142yby takie same. Przede wszystkim trzeba by\u0107 sob\u0105 i nikogo nie udawa\u0107. Zgadzam si\u0119 z tym, co napisa\u0142 Chris Jones w swoim przewodniku po networkingu, kt\u00f3ry opublikowali\u015bmy na stronie SF \u201ctalent to wspania\u0142a rzecz, ale to dzi\u0119ki relacjom mi\u0119dzyludzkim podpisuje si\u0119 kontrakty.\u00a0Networking nie polega na kolekcjonowaniu wizyt\u00f3wek i przekonywaniu siebie, \u017ce s\u0105 one ekwiwalentami znajomo\u015bci – w networkingu chodzi o budowanie prawdziwych, znacz\u0105cych dla obu stron relacji\u201d. Je\u015bli producent zdecyduje si\u0119 wzi\u0105\u0107 pod swoje skrzyd\u0142a projekt, jest to r\u00f3wnoznaczne z ch\u0119ci\u0105 wsp\u00f3\u0142pracy z danym scenarzyst\u0105 lub re\u017cyserem przez lata. Takie osoby musz\u0105 si\u0119 lubi\u0107 – zwyczajnie, po ludzku. Nikt z nas nie chce wsp\u00f3\u0142pracowa\u0107 z cz\u0142owiekiem, z kt\u00f3rym nie umie znale\u017a\u0107 wsp\u00f3lnego j\u0119zyka. Scenarzy\u015bcie te\u017c nie b\u0119dzie \u0142atwo funkcjonowa\u0107 w takiej relacji. Poza tym liczy si\u0119 klarowny spos\u00f3b zaprezentowania projektu. Pitching nie polega na tym, \u017ceby opowiedzie\u0107 histori\u0119 w szczeg\u00f3\u0142ach od A do Z, ale by zainteresowa\u0107 producenta konceptem, bohaterem, sytuacj\u0105, o jakiej si\u0119 opowiada lub wybran\u0105 form\u0105. Dobrze te\u017c powiedzie\u0107, dlaczego akurat ta historia jest dla danego scenarzysty tak wa\u017cna. Dlaczego on lub ona jest w\u0142a\u015bciw\u0105 osob\u0105, by j\u0105 opowiedzie\u0107? Podczas pitching\u00f3w nigdy nie chodzi o to, by przypodoba\u0107 si\u0119 producentom, ale o to, by jak najlepiej pokaza\u0107 siebie i sw\u00f3j projekt.<\/p>\n

 <\/p>\n

Opr<\/strong>\u00f3<\/strong>cz zarz\u0105dzania ca\u0142o\u015bci\u0105 zasiadasz r<\/strong>\u00f3<\/strong>wnie\u017c w jury konkursu na koncepcj\u0119 serialu. Co powinien mie\u0107 projekt by zyska\u0107 twoj\u0105 przychylno\u015b\u0107? Czego szukasz w tekstach?\u00a0<\/strong><\/p>\n

Zawsze, kiedy czytam teksty – i nie tyczy si\u0119 to wy\u0142\u0105cznie jurorowania w Konkursie na Koncepcj\u0119 Serialu – szukam oryginalnych historii i oryginalnego g\u0142osu. Prawa i potrzeby rynku to jedno i naturalnie trzeba je bra\u0107 pod uwag\u0119, bo nikt z nas nie \u017cyje w pr\u00f3\u017cni i wszyscy podlegamy modom i cz\u0119\u015bciej, ni\u017c by\u015bmy chcieli, musimy sprosta\u0107 narzuconym z g\u00f3ry oczekiwaniom. Jednak bardzo wierz\u0119 w to, \u017ce odwa\u017cni tw\u00f3rcy, kt\u00f3ry wykraczaj\u0105 poza schematy, pokazuj\u0105 \u015bwiat z nowej perspektywy, nie boj\u0105 si\u0119 eksperymentowa\u0107 z narracj\u0105, ale jednocze\u015bnie pozostaj\u0105 klarowni w sposobie opowiadania – s\u0105 najciekawsi i warto da\u0107 im szans\u0119. Bo to oni – koniec ko\u0144c\u00f3w – zmieniaj\u0105 rynek, jego zasady i panuj\u0105ce na nim trendy.<\/p>\n

 <\/p>\n

Dzi\u0119kuj\u0119 za rozmow\u0119.<\/strong><\/p>\n

 <\/p>\n

To co, widzimy si\u0119 na Script Fie\u015bcie?<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

26 marca rozpocznie si\u0119 \u00f3sma edycja festiwalu scenarzyst\u00f3w Script Fiesta. To jedyne takie wydarzenie w Polsce, wi\u0119c warto przyjrze\u0107 mu si\u0119 bli\u017cej. Ma\u0142o jest miejsc i wydarze\u0144, kt\u00f3re stawiaj\u0105 scenarzyst\u00f3w na pierwszym miejscu, wi\u0119c tym bardziej nale\u017cy doceni\u0107 starania organizator\u00f3w. Czego w tym roku b\u0119dziemy mogli do\u015bwiadczy\u0107?   Program \u00a0 \u00a0 Na co najbardziej czekam?…<\/p>\n","protected":false},"author":1,"featured_media":294,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"spay_email":"","footnotes":"","jetpack_publicize_message":""},"categories":[5],"tags":[89,91,92,90,8,19,9,87,88],"jetpack_featured_media_url":"https:\/\/i2.wp.com\/przygodyscenarzysty.pl\/wp-content\/uploads\/2019\/03\/Script-Fiesta_plakat.png?fit=752%2C1024&ssl=1","jetpack_publicize_connections":[],"jetpack-related-posts":[{"id":1049,"url":"https:\/\/przygodyscenarzysty.pl\/2020\/03\/01\/script-fiesta-2020\/","url_meta":{"origin":292,"position":0},"title":"Script Fiesta 2020","date":"01\/03\/2020","format":false,"excerpt":"Ju\u017c po raz dziewi\u0105ty Warszawska Szko\u0142a Filmowa zaprasza scenarzyst\u00f3w do udzia\u0142u w wyj\u0105tkowym wydarzeniu jakim jest Script Fiesta - festiwal specjalnie dla nich dedykowany. \u00a0Mam wra\u017cenie, \u017ce z ka\u017cdym rokiem znaczenie i rozpoznawalno\u015b\u0107 tej imprezy ro\u015bnie czego odzwierciedleniem jest coraz wi\u0119cej ciekawych propozycji programowych. Jednak g\u0142\u00f3wnym wyznacznikiem powodzenia tego rodzaju\u2026","rel":"nofollow","context":"W \"Aktualno\u015bci\"","img":{"src":"","width":0,"height":0},"classes":[]},{"id":1803,"url":"https:\/\/przygodyscenarzysty.pl\/2022\/01\/01\/script-fiesta-2022-konkurs-na-koncepcje-serialu-telewizyjnego-lub-internetowego\/","url_meta":{"origin":292,"position":1},"title":"Script Fiesta 2022 \u2013 konkurs na koncepcj\u0119 serialu telewizyjnego lub internetowego","date":"01\/01\/2022","format":false,"excerpt":"Stephen King twierdzi, \u017ce nie pisze tylko dwa dni w roku -\u00a0 w swoje urodziny i w wigili\u0119. Warto bra\u0107 z niego przyk\u0142ad, wi\u0119c dlaczego by nie rozpocz\u0105\u0107 nowego roku od postukania w klawiatur\u0119 komputera? Je\u015bli kto\u015b potrzebuje dodatkowej zach\u0119ty to takow\u0105 mo\u017ce by\u0107 og\u0142oszony konkurs na koncepcj\u0119 serialu telewizyjnego\u2026","rel":"nofollow","context":"W \"Aktualno\u015bci\"","img":{"src":"","width":0,"height":0},"classes":[]},{"id":1629,"url":"https:\/\/przygodyscenarzysty.pl\/2021\/02\/02\/script-fiesta-2021-konkurs-na-koncepcje-serialu-internetowego\/","url_meta":{"origin":292,"position":2},"title":"Script Fiesta 2021 - konkurs na koncepcj\u0119 serialu internetowego","date":"02\/02\/2021","format":false,"excerpt":"Towarzysz\u0105cy nam od roku nieszcz\u0119sny wirus spustoszy\u0142 wiele dziedzin naszego \u017cycia. Mi\u0119dzy innymi odebra\u0142 mo\u017cliwo\u015b\u0107 do\u015bwiadczania film\u00f3w i spotka\u0144 bran\u017cowych na festiwalach. Niekt\u00f3re wydarzenia by\u0142y odwo\u0142ywane (Cannes), inne przenios\u0142y si\u0119 do internetu (Gdynia), by\u0142y te\u017c pr\u00f3by dzia\u0142ania w modelu hybrydowym. Jednym z nielicznych festiwali, kt\u00f3ry zd\u0105\u017cy\u0142 spotka\u0107 si\u0119 z widzami\u2026","rel":"nofollow","context":"W \"Aktualno\u015bci\"","img":{"src":"","width":0,"height":0},"classes":[]}],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/przygodyscenarzysty.pl\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/292"}],"collection":[{"href":"https:\/\/przygodyscenarzysty.pl\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/przygodyscenarzysty.pl\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/przygodyscenarzysty.pl\/wp-json\/wp\/v2\/users\/1"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/przygodyscenarzysty.pl\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=292"}],"version-history":[{"count":9,"href":"https:\/\/przygodyscenarzysty.pl\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/292\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":304,"href":"https:\/\/przygodyscenarzysty.pl\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/292\/revisions\/304"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/przygodyscenarzysty.pl\/wp-json\/wp\/v2\/media\/294"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/przygodyscenarzysty.pl\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=292"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/przygodyscenarzysty.pl\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=292"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/przygodyscenarzysty.pl\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=292"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}