Warning: Declaration of Jetpack_IXR_Client::query() should be compatible with IXR_Client::query(...$args) in /home/wejertyj/ftp/_wizytowka_old/public/wp-content/plugins/jetpack/class.jetpack-ixr-client.php on line 0

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /home/wejertyj/ftp/_wizytowka_old/public/wp-content/plugins/jetpack/class.jetpack-ixr-client.php:0) in /home/wejertyj/ftp/_wizytowka_old/public/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1794

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /home/wejertyj/ftp/_wizytowka_old/public/wp-content/plugins/jetpack/class.jetpack-ixr-client.php:0) in /home/wejertyj/ftp/_wizytowka_old/public/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1794

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /home/wejertyj/ftp/_wizytowka_old/public/wp-content/plugins/jetpack/class.jetpack-ixr-client.php:0) in /home/wejertyj/ftp/_wizytowka_old/public/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1794

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /home/wejertyj/ftp/_wizytowka_old/public/wp-content/plugins/jetpack/class.jetpack-ixr-client.php:0) in /home/wejertyj/ftp/_wizytowka_old/public/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1794

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /home/wejertyj/ftp/_wizytowka_old/public/wp-content/plugins/jetpack/class.jetpack-ixr-client.php:0) in /home/wejertyj/ftp/_wizytowka_old/public/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1794

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /home/wejertyj/ftp/_wizytowka_old/public/wp-content/plugins/jetpack/class.jetpack-ixr-client.php:0) in /home/wejertyj/ftp/_wizytowka_old/public/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1794

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /home/wejertyj/ftp/_wizytowka_old/public/wp-content/plugins/jetpack/class.jetpack-ixr-client.php:0) in /home/wejertyj/ftp/_wizytowka_old/public/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1794

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /home/wejertyj/ftp/_wizytowka_old/public/wp-content/plugins/jetpack/class.jetpack-ixr-client.php:0) in /home/wejertyj/ftp/_wizytowka_old/public/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1794
{"id":377,"date":"2019-04-23T07:57:40","date_gmt":"2019-04-23T07:57:40","guid":{"rendered":"https:\/\/przygodyscenarzysty.pl\/?p=377"},"modified":"2019-05-14T15:49:13","modified_gmt":"2019-05-14T15:49:13","slug":"the-story-grid-czesc-2-mapa-opowiesci","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/przygodyscenarzysty.pl\/2019\/04\/23\/the-story-grid-czesc-2-mapa-opowiesci\/","title":{"rendered":"The Story Grid cz\u0119\u015b\u0107 2: Mapa opowie\u015bci"},"content":{"rendered":"

Dzi\u0119kuj\u0119 wszystkim czytelnikom za uwagi do pierwszego artyku\u0142u z cyklu<\/a>. S\u0105 dla mnie wa\u017cne. I wyci\u0105gam wnioski, tzn. b\u0119dzie kr\u00f3cej. \ud83d\ude09<\/p>\n

Poprzedni artyku\u0142 po\u015bwi\u0119cony by\u0142 gatunkowi, niniejszy traktuje o ciekawym narz\u0119dziu pisarskim Coyne’a<\/em>: „The Foolscap”<\/strong>.\"\" Moja propozycja polskiej nazwy to: „Mapa Opowie\u015bci”<\/strong>. Inspiracj\u0105 jest rada, kt\u00f3rej udzieli\u0142 Norm Stahl<\/em> Stevenowi Pressfieldowi<\/em>: „The reason why your work is letting you down is that you may have a clear destination in mind when you start, but you have no map.” („Przyczyna le\u017cy w tym, \u017ce znasz cel, ale brakuje ci mapy.”). A chwil\u0119 potem wyt\u0142umaczy\u0142 mu, jak tak\u0105 map\u0119 stworzy\u0107 w oparciu o omawian\u0105 tu metod\u0119. Coyne<\/em> przekonuje, \u017ce pozwoli\u0142a ona Pressfieldowi<\/em> w kr\u00f3tkim czasie napisa\u0107 debiutanck\u0105 powie\u015b\u0107, z kt\u00f3r\u0105 m\u0119czy\u0142 si\u0119 od 30 lat. Wyda\u0142 j\u0105 w 1995 roku, a pi\u0119\u0107 lat p\u00f3\u017aniej doczeka\u0142 si\u0119 ekranizacji. Polski tytu\u0142 powie\u015bci i filmu: „Nazywa\u0142 si\u0119 Bagger Vance”<\/em>, a w filmie zagrali Mat Damon<\/em>, Will Smith<\/em> i Charlize Theron<\/em>.<\/p>\n

Mam nadziej\u0119, \u017ce po tej przeprowadzonej przez Coyne’a<\/em> w i\u015bcie ameryka\u0144skim stylu, brawurowej zach\u0119cie wszyscy s\u0105 ju\u017c gotowi do zapoznanie si\u0119 z sam\u0105 metod\u0105. \ud83d\ude09<\/p>\n

Potrzebna do tego jest strona papieru kancelaryjnego (ang. foolscape) oraz pisak. Niewiele, chocia\u017c automatycznie pojawia si\u0119 i trzecia rzecz: pytanie, czym si\u0119 to r\u00f3\u017cni od narz\u0119dzi, kt\u00f3re s\u0105 w powszechnym u\u017cyciu w \u015bwiecie scenarzyst\u00f3w, takich jak: One-pager, Synopsis i Drabinka<\/a>?<\/strong> Bo mo\u017ce Coyne<\/em> „sprzedaje” kolegom pisarzom to, co my scenarzy\u015bci u\u017cywamy od lat i nie ma si\u0119 specjalnie czym emocjonowa\u0107?<\/p>\n

Z t\u0105 my\u015bl\u0105 w tyle g\u0142owy czyta\u0142em Coyne’a<\/em>, a wniosek, do kt\u00f3rego ostatecznie doszed\u0142em, brzmi: mimo analogii i zgodno\u015bci funkcji „Mapa Opowie\u015bci” (Metoda Foolscape) wprowadza kilka istotnych nowinek, kt\u00f3rych w pozosta\u0142ych narz\u0119dziach mi brakuje. W podsumowaniu niniejszego artyku\u0142u obiecuj\u0119 je nazwa\u0107.<\/p>\n

Ale najpierw przedstawi\u0119 sam\u0105 metod\u0119. Coyne<\/em> prosi, aby zacz\u0105\u0107 od podzielenia kartki na cztery r\u00f3wne cz\u0119\u015bci i opisania w nast\u0119puj\u0105cy spos\u00f3b:<\/p>\n

\"\"<\/p>\n

 <\/p>\n

Prezentuj\u0119 formularz w dw\u00f3ch wersjach j\u0119zykowych: po lewej stronie oryginalny Foolscape<\/em> po angielsku, tak jak go zaproponowa\u0142 Coyne<\/em>, a zaraz obok po prawej stronie wersja z moj\u0105 propozycj\u0105 t\u0142umaczenia na polski.<\/p>\n

Dla zainteresowanych tu umie\u015bci\u0142em ten formularz w excelu:\u00a0 Mapa opowie\u015bci<\/strong><\/a><\/p>\n

Aby sprawdzi\u0107, jak dzia\u0142a, wzi\u0105\u0142em na tapet\u0119 (no a jak\u017ce!) Kopciuszka. Z setek r\u00f3\u017cnych wersji, wybra\u0142em oryginaln\u0105 ba\u015b\u0144 braci Grimm w t\u0142umaczeniu Boles\u0142awa Londy\u0144skiego (mo\u017cecie si\u0119 z ni\u0105 zapozna\u0107 tutaj<\/a>). To kr\u00f3tki, kilkustronicowy i bardzo urokliwy pod wzgl\u0119dem j\u0119zykowym tekst.<\/p>\n

Oto rezultat:<\/p>\n

\"\"<\/p>\n

\u0141atwo zauwa\u017cy\u0107, \u017ce Foolscape<\/em> to kolejna wersja arystotelesowskich trzech akt\u00f3w. Ale ciekawie u\u017cytych. To, \u017ce trzy akty okre\u015blaj\u0105 globaln\u0105 struktur\u0119 opowie\u015bci (wst\u0119p, rozwini\u0119cie i zako\u0144czenie), nie jest \u017cadn\u0105 nowin\u0105, ale zagnie\u017cd\u017cenie struktury trzech akt\u00f3w w strukturze trzech akt\u00f3w, to ju\u017c niekoniecznie jest taka oczywista sprawa. Bo warto zauwa\u017cy\u0107, \u017ce wszystkie pi\u0119\u0107 punkt\u00f3w, kt\u00f3re Coyne proponuje do opisania ka\u017cdej z trzech cz\u0119\u015bci opowie\u015bci: Inciting Incident, Complication, Crisis, Climax i Resolution, to r\u00f3wnie\u017c trzy akty, tylko inaczej podane. Podsumowuj\u0105c Mapa Opowie\u015bci zawiera \u0142\u0105cznie a\u017c cztery struktury trzyaktowe: globaln\u0105 i trzy zagnie\u017cd\u017cone w niej dla ka\u017cdej cz\u0119\u015bci powie\u015bci oddzielnie<\/strong>. Na marginesie, tym pi\u0119ciu punktom po\u015bwi\u0119cony b\u0119dzie m\u00f3j nast\u0119pny artyku\u0142 z cyklu.<\/p>\n

Je\u017celi przeczyta si\u0119 powsta\u0142e pi\u0119tna\u015bcie punkt\u00f3w (3 x 5) jednym ci\u0105giem, to wy\u0142ania si\u0119 ca\u0142kiem zgrabna ca\u0142o\u015b\u0107 – bez przerost\u00f3w i pomini\u0119\u0107 \u2013 idealny wsad do pitchingu!<\/p>\n

Ciekawym konceptem jest „\u0142adunek sceny”<\/strong>. Aby scena nie by\u0142a „pustym przebiegiem” powinna wnie\u015b\u0107 albo co\u015b \"\"pozytywnego, albo negatywnego do rozwoju akcji. Kiedy Kopciuszek spotyka Wr\u00f3\u017ck\u0119, to w schemacie zewn\u0119trznym przybli\u017ca go to do NAGRODY. Czyli ta scena ma \u0142adunek Plus. Kiedy musi ucieka\u0107 z balu, bo dochodzi p\u00f3\u0142noc, to ta scena oddala go od NAGRODY. Minus. Proste. Niekt\u00f3re sceny mog\u0105 nie\u015b\u0107 ze sob\u0105 jednocze\u015bnie dwa przekazy. Gdy Kr\u00f3l zaprasza na bal wszystkich poddanych, jest to DOBRE i SPRAWIEDLIWE, ale razem z t\u0105 informacj\u0105 jednocze\u015bnie dowiadujemy si\u0119, \u017ce Macocha nie zgadza si\u0119 na udzia\u0142 Kopciuszka. Jej Z\u0141O i NIESPRAWIEDLIWO\u015a\u0106 nie przekre\u015blaj\u0105 DOBRA i SPRAWIEDLIWO\u015aCI Kr\u00f3la. Czyli w schemacie wewn\u0119trznym mamy jednocze\u015bnie przekaz pozytywny i negatywny, \u015bwiat jest taki i taki jednocze\u015bnie: Plus\/Minus.<\/p>\n

Inaczej dzia\u0142a to w schemacie zewn\u0119trznym, gdzie mamy jednoznaczny Minus w przypadku tej sceny, bo NAGRODA si\u0119 oddala (W\u0142adza Macochy jest silniejsza od Kr\u00f3la w jej w\u0142asnym domu).<\/p>\n

Zrobi\u0142em krok dalej i wrzuci\u0142em przebieg \u0142adunku dla obu schemat\u00f3w z powy\u017cszego kopciuszkowego foolscapa na wykres (przypisuj\u0105c warto\u015bci: +1 dla Plusa, -1 dla Minusa i –\u00a00,5 dla Plus\/Minus)<\/p>\n

Oto co otrzyma\u0142em:<\/p>\n

\"\"<\/p>\n

I gdy to zobaczy\u0142em, zagwizda\u0142em z uznaniem. Bo przed oczami wyrysowa\u0142 mi si\u0119 dok\u0142adnie taki przebieg napi\u0119cia, jaki bym oczekiwa\u0142 po dobrze skomponowanej historii<\/strong>. W linii akcji wznosi si\u0119 stale do g\u00f3ry, lokalnie za\u0142amuj\u0105c si\u0119 w reakcji na przeszkody. W schemacie wewn\u0119trznym pikuje w d\u00f3\u0142, aby p\u00f3\u017aniej mozolnie podnosi\u0107 si\u0119 do g\u00f3ry (nawet fa\u0142szywe zako\u0144czenie si\u0119 ujawni\u0142o). Przy czym wcale nie twierdz\u0119, \u017ce Kopciuszek nagle przesta\u0142 by\u0107 naiwn\u0105 histori\u0105. Naiwno\u015b\u0107 tej ba\u015bni upatruj\u0119 w uto\u017csamieniu pi\u0119kna z dobrem. Ksi\u0105\u017c\u0119 nie dlatego wybra\u0142 Kopciuszka, bo by\u0142 dobry, ale bo by\u0142 urodziwy \u2013 a czytelnikowi (lub widzowi) autorzy sugeruj\u0105 co\u015b innego. Tak wi\u0119c wci\u0105\u017c to naiwna historia – ale dobrze skomponowana.<\/p>\n

Obieca\u0142em nazwa\u0107 zalety tego narz\u0119dzia w por\u00f3wnaniu do One-pagera, Synopsisu i Drabinki. Widz\u0119 dwie podstawowe. Mapa Opowie\u015bci Coyne’a<\/em>:<\/p>\n

    \n
  1. pilnuje, aby autorowi nie umkn\u0119\u0142a \u017cadna istotna dla historii informacja<\/em> poprzez narzucenie metody tabelarycznej. Dzia\u0142a w zasadzie jak lista kontrolna<\/em>.<\/li>\n
  2. zapewnia odpowiedni\u0105 proporcj\u0119 opowie\u015bci<\/em> poprzez narzucenie 15 wymaganych punkt\u00f3w (3 x Inciting Incident, 3 x Complication, itd) bez narzucania rozwi\u0105za\u0144 w zakresie tre\u015bci (typu: „teraz bohater musi spotka\u0107 si\u0119 m\u0105drym starcem”). Du\u017ca swoboda tworzenia po\u0142\u0105czona z minimalizacj\u0105 ryzyka stworzenia Frankensteina o stopie wi\u0119kszej od reszty cia\u0142a.<\/li>\n<\/ol>\n

    Przy czym – chce to wyra\u017anie podkre\u015bli\u0107 – Foolscape nie eliminuje \u017cadnego z wymienionych powy\u017cej narz\u0119dzi. Ka\u017cde z nich ma do odegrania swoj\u0105 rol\u0119. Foolscape jedynie i a\u017c je uzupe\u0142nia. Natomiast je\u017celi chodzi o ich wzajemn\u0105 korelacj\u0119 (kiedy, co i w jakiej kolejno\u015bci), to uwa\u017cam, \u017ce Map\u0119 Opowie\u015bci (Foolscape) powinno wype\u0142nia\u0107 si\u0119 na samym pocz\u0105tku, zanim podejdzie si\u0119 do jakiegokolwiek innego narz\u0119dzia.<\/strong><\/p>\n

    Podsumowanie<\/strong><\/h3>\n
      \n
    1. Pisarz w trakcie pisania potrzebuje nie tylko celu dla swojej historii, ale przede wszystkim mapy opowie\u015bci, kt\u00f3ra pomo\u017ce mu przeprowadzi\u0107 bohater\u00f3w do zak\u0142adanego celu.<\/li>\n
    2. Metoda Foolscape Coyne’a<\/em> (Mapa Opowie\u015bci) nie zast\u0119puje, ale skutecznie uzupe\u0142nia takie narz\u0119dzia jak One-pager, Synopsis, Drabinka (r\u00f3wnie\u017c kre\u015bl\u0105ce map\u0119 opowie\u015bci). Przy czym w moim przekonaniu prac\u0119 pisarsk\u0105 nale\u017cy zacz\u0105\u0107 w\u0142a\u015bnie od Foolscape’a,<\/li>\n
    3. Warto w tym miejscu zacytowa\u0107 sze\u015b\u0107 fundamentalnych pyta\u0144, kt\u00f3re wed\u0142ug Coyne\u2019a ka\u017cdy pisarz powinien sobie zada\u0107 odno\u015bnie w\u0142asnego tekstu:<\/li>\n<\/ol>\n
        \n
      • Jaki jest gatunek opowie\u015bci? (\u201eWhat\u2019s the Genre?\u201d)<\/li>\n
      • Jakie obowi\u0105zuj\u0105 dla wybranego gatunku konwencje i obowi\u0105zkowe sceny? (\u201eWhat are the conventions and obligatory scenes for that Genre?\u201d)<\/li>\n
      • Z czyjego punktu widzenia przedstawiana jest historia? (\u201cWhat\u2019s the Point of View\u201d)<\/li>\n
      • Jakie s\u0105 pragnienia bohater\u00f3w? (\u201eWhat are the objects of desire?\u201d)<\/li>\n
      • Jakie jest przes\u0142anie i temat? (\u201eWhat\u2019s the controlling idea\/ theme?\u201d)<\/li>\n
      • Jakie s\u0105 kluczowe punkty dla Wst\u0119pu, Rozwini\u0119cia i Zako\u0144czenia? (\u201eWhat is the Beginning Hook, the Middle Build, and Ending Payoff?\u201d)<\/li>\n<\/ul>\n

        Na zako\u0144czenie pozwol\u0119 sobie na jeszcze jedn\u0105 osobist\u0105 refleksj\u0119. M\u00f3j powa\u017cny dylemat dotycz\u0105cy metodyk tworzenia fabu\u0142y brzmi nast\u0119puj\u0105co: klasyczny model 3-aktowy wydaje si\u0119 zbyt prosty (lu\u017any?), aby radzi\u0142 sobie samodzielnie z pe\u0142nometra\u017cowymi fabu\u0142ami. Natomiast bardziej rozbudowane metody typu: droga bohatera, metoda sekwencyjna bywaj\u0105 zbyt wyspecjalizowane i nie pasuj\u0105 do wszystkich typ\u00f3w opowie\u015bci. Brakuje mi czego\u015b po \u015brodku. Propozycja Coyne’a<\/em> niesie dla mnie obietnic\u0119 prze\u0142amania powy\u017cszych ogranicze\u0144, bycia tym brakuj\u0105cym ogniwem pomi\u0119dzy niedostatkiem a nadmiarem struktury<\/strong>. To jest moja wielka nadzieja i hipoteza zwi\u0105zana z Coyne’m<\/em>. Wr\u00f3c\u0119 do tego jeszcze w dalszych cz\u0119\u015bciach cyklu.<\/p>\n

        O Autorze<\/h3>\n

        \"\"Karol Lema\u0144ski – scenarzysta i konsultant scenariuszowy (w trakcie szkolenia), rocznik 1972. Oczekuje medalu za 20-letni sta\u017c ma\u0142\u017ce\u0144ski z t\u0105 sam\u0105 kobiet\u0105 (\u017ceby nie by\u0142o, Iwonie medal te\u017c si\u0119 nale\u017cy, wi\u0119kszy). Ojciec dw\u00f3jki cudownych stworze\u0144, kt\u00f3re w swoim mniemaniu osi\u0105gn\u0119\u0142y pe\u0142ni\u0119 o\u015bwiecenia i ch\u0119tnie t\u0142umacz\u0105 mu – i ka\u017cdemu ch\u0119tnemu – jak \u017cy\u0107. Czyli nastolatk\u00f3w.<\/p>\n

        Poszukuje \u015awi\u0119tego Graala idealnej struktury fabularnej. W\u00a0tym celu uczy si\u0119, studiuje, czyta. A ko\u0144ca tego spodziewa si\u0119 wraz z ostatnim namaszczeniem.<\/p>\n

        Chcia\u0142by napisa\u0107 kilkana\u015bcie, a mo\u017ce nawet kilkadziesi\u0105t, dobrych tekst\u00f3w (uwa\u017ca, \u017ce ju\u017c ma dwa!) i pom\u00f3c innym scenarzystom napisa\u0107 kilkadziesi\u0105t, a mo\u017ce nawet sto kilkadziesi\u0105t, \u015bwietnych historii.<\/p>\n

        Podsumowuj\u0105c: wierzy w \u017cycie proste i pogodne, a \u017cyciowe zawirowania pozostawia literackiej fikcji.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

        Dzi\u0119kuj\u0119 wszystkim czytelnikom za uwagi do pierwszego artyku\u0142u z cyklu. S\u0105 dla mnie wa\u017cne. I wyci\u0105gam wnioski, tzn. b\u0119dzie kr\u00f3cej. \ud83d\ude09 Poprzedni artyku\u0142 po\u015bwi\u0119cony by\u0142 gatunkowi, niniejszy traktuje o ciekawym narz\u0119dziu pisarskim Coyne’a: „The Foolscap”. Moja propozycja polskiej nazwy to: „Mapa Opowie\u015bci”. Inspiracj\u0105 jest rada, kt\u00f3rej udzieli\u0142 Norm Stahl Stevenowi Pressfieldowi: „The reason why your…<\/p>\n","protected":false},"author":1,"featured_media":396,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"spay_email":"","footnotes":"","jetpack_publicize_message":""},"categories":[3,117],"tags":[104,106,105,31,8,9,101,107],"jetpack_featured_media_url":"https:\/\/i1.wp.com\/przygodyscenarzysty.pl\/wp-content\/uploads\/2019\/04\/Stroy-Grid-2.png?fit=526%2C461&ssl=1","jetpack_publicize_connections":[],"jetpack-related-posts":[{"id":1984,"url":"https:\/\/przygodyscenarzysty.pl\/2023\/02\/06\/pierwsza-scena-11-drive-vs-baby-driver\/","url_meta":{"origin":377,"position":0},"title":"Pierwsza scena #11: \"Drive\" vs \"Baby Driver\"","date":"06\/02\/2023","format":false,"excerpt":"Wrooom!!! Pojechali! Po d\u0142u\u017cszej przerwie zapraszam was do lektury analizy scen otwieraj\u0105cych dw\u00f3ch film\u00f3w, w kt\u00f3rych samochody, a dok\u0142adnie umiej\u0119tno\u015bci ich prowadzenia, odgrywaj\u0105 ogromn\u0105 rol\u0119. Czy tego typu kino akcji, jakie w Polsce praktycznie nie powstaje, mo\u017ce nas czego\u015b nauczy\u0107 je\u015bli chodzi o inicjowanie opowie\u015bci? Owszem! \u00a0 Co analizuj\u0119? R\u00f3\u017cne\u2026","rel":"nofollow","context":"W \"Pierwsza scena\"","img":{"src":"","width":0,"height":0},"classes":[]},{"id":583,"url":"https:\/\/przygodyscenarzysty.pl\/2019\/06\/06\/the-story-grid-czesc-7-pierwsze-studium-przypadku-final\/","url_meta":{"origin":377,"position":1},"title":"The Story Grid cz\u0119\u015b\u0107 7: \"Pierwsze\" - studium przypadku. Fina\u0142","date":"06\/06\/2019","format":false,"excerpt":"Zapraszam na drug\u0105 cz\u0119\u015b\u0107 analizy filmu Moniki Majorek p.t. \"Pierwsze\" (z pierwsz\u0105 cz\u0119\u015bci\u0105 mo\u017cecie zapozna\u0107 si\u0119 tutaj). Tym razem moim szkie\u0142kiem i okiem b\u0119dzie \"The Story Grid Spreadsheet\" (patrz cz\u0119\u015b\u0107 5), a ca\u0142os\u0107 podsumuj\u0119 \"FoolScapem\" (patrz cz\u0119\u015b\u0107 2). Powtarzam si\u0119, ale wa\u017cne rzeczy warto powt\u00f3rzy\u0107: Story Grid jest sposobem precyzyjnego\u2026","rel":"nofollow","context":"W \"Scenariopisarstwo\"","img":{"src":"","width":0,"height":0},"classes":[]},{"id":423,"url":"https:\/\/przygodyscenarzysty.pl\/2019\/04\/30\/the-story-grid-czesc-3-scenariusz-to-struktura\/","url_meta":{"origin":377,"position":2},"title":"The Story Grid cz\u0119\u015b\u0107 3: Scenariusz to struktura","date":"30\/04\/2019","format":false,"excerpt":"Kolejny rozdzia\u0142 \"The Story Grid\"\u00a0Shawn Coyne po\u015bwi\u0119ca temu, co nazywa ponadczasowymi zasadami (\"timeless principles), a\u00a0jako, \u017ce jest ich pi\u0119\u0107, nazwa\u0142 je \"The Five Commandments\", co mo\u017cnaby przet\u0142umaczy\u0107 jako: Pi\u0119\u0107 Przykaza\u0144. Ta terminologia sprowokowa\u0142a mnie do za\u0142\u0105czenia obrazka obok. S\u0142owa w dymku t\u0142umacz\u0105 si\u0119 tak: \"Arystotelesie, poznaj Shawna Coyne'a. Zamierza zaktualizowa\u0107\u2026","rel":"nofollow","context":"W \"Scenariopisarstwo\"","img":{"src":"","width":0,"height":0},"classes":[]}],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/przygodyscenarzysty.pl\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/377"}],"collection":[{"href":"https:\/\/przygodyscenarzysty.pl\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/przygodyscenarzysty.pl\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/przygodyscenarzysty.pl\/wp-json\/wp\/v2\/users\/1"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/przygodyscenarzysty.pl\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=377"}],"version-history":[{"count":20,"href":"https:\/\/przygodyscenarzysty.pl\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/377\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":409,"href":"https:\/\/przygodyscenarzysty.pl\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/377\/revisions\/409"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/przygodyscenarzysty.pl\/wp-json\/wp\/v2\/media\/396"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/przygodyscenarzysty.pl\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=377"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/przygodyscenarzysty.pl\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=377"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/przygodyscenarzysty.pl\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=377"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}