Warning: Declaration of Jetpack_IXR_Client::query() should be compatible with IXR_Client::query(...$args) in /home/wejertyj/ftp/_wizytowka_old/public/wp-content/plugins/jetpack/class.jetpack-ixr-client.php on line 0

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /home/wejertyj/ftp/_wizytowka_old/public/wp-content/plugins/jetpack/class.jetpack-ixr-client.php:0) in /home/wejertyj/ftp/_wizytowka_old/public/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1794

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /home/wejertyj/ftp/_wizytowka_old/public/wp-content/plugins/jetpack/class.jetpack-ixr-client.php:0) in /home/wejertyj/ftp/_wizytowka_old/public/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1794

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /home/wejertyj/ftp/_wizytowka_old/public/wp-content/plugins/jetpack/class.jetpack-ixr-client.php:0) in /home/wejertyj/ftp/_wizytowka_old/public/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1794

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /home/wejertyj/ftp/_wizytowka_old/public/wp-content/plugins/jetpack/class.jetpack-ixr-client.php:0) in /home/wejertyj/ftp/_wizytowka_old/public/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1794

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /home/wejertyj/ftp/_wizytowka_old/public/wp-content/plugins/jetpack/class.jetpack-ixr-client.php:0) in /home/wejertyj/ftp/_wizytowka_old/public/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1794

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /home/wejertyj/ftp/_wizytowka_old/public/wp-content/plugins/jetpack/class.jetpack-ixr-client.php:0) in /home/wejertyj/ftp/_wizytowka_old/public/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1794

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /home/wejertyj/ftp/_wizytowka_old/public/wp-content/plugins/jetpack/class.jetpack-ixr-client.php:0) in /home/wejertyj/ftp/_wizytowka_old/public/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1794

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /home/wejertyj/ftp/_wizytowka_old/public/wp-content/plugins/jetpack/class.jetpack-ixr-client.php:0) in /home/wejertyj/ftp/_wizytowka_old/public/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1794
{"id":423,"date":"2019-04-30T12:14:04","date_gmt":"2019-04-30T12:14:04","guid":{"rendered":"https:\/\/przygodyscenarzysty.pl\/?p=423"},"modified":"2019-05-14T15:48:32","modified_gmt":"2019-05-14T15:48:32","slug":"the-story-grid-czesc-3-scenariusz-to-struktura","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/przygodyscenarzysty.pl\/2019\/04\/30\/the-story-grid-czesc-3-scenariusz-to-struktura\/","title":{"rendered":"The Story Grid cz\u0119\u015b\u0107 3: Scenariusz to struktura"},"content":{"rendered":"

Kolejny rozdzia\u0142 „The Story Grid”<\/em>\u00a0Shawn Coyne<\/em> po\u015bwi\u0119ca temu, co nazywa ponadczasowymi zasadami („timeless principles), a\u00a0jako, \u017ce jest ich pi\u0119\u0107, nazwa\u0142 je „The Five Commandments”, co mo\u017cnaby przet\u0142umaczy\u0107 jako: Pi\u0119\u0107 Przykaza\u0144.<\/p>\n

\"\"Ta terminologia sprowokowa\u0142a mnie do za\u0142\u0105czenia obrazka obok. S\u0142owa w dymku t\u0142umacz\u0105 si\u0119 tak: „Arystotelesie, poznaj Shawna Coyne’a. Zamierza zaktualizowa\u0107 Twoj\u0105 Poetyk\u0119”<\/em> ;). I\u00a0je\u017celi kto\u015b my\u015bli, \u017ce imputuj\u0119 Coyne’owi<\/em> religijne uniesienia, to cytuj\u0119 pierwsze zdanie, kt\u00f3rego u\u017cywa w jednym z podrozdzia\u0142\u00f3w: „Thou must have an Inciting Incident”<\/em> ( Jak to przet\u0142umaczy\u0107: „Azali\u017c mie\u0107 b\u0119dziesz Wydarzenie Uruchamiaj\u0105ce”?). A w innym: „Thou must have a crisis”<\/em> (jak wy\u017cej tylko odno\u015bnie Kryzysu)\u2026<\/p>\n

Uwa\u017cny czytelnik, pewnie zauwa\u017cy\u0142, \u017ce poj\u0119cia te pojawi\u0142y si\u0119 ju\u017c w poprzednim artykule. Oto ca\u0142a pi\u0105tka Coyne’a:<\/p>\n\n\n\n\n
Angielski<\/td>\nPolski<\/td>\n<\/tr>\n
1. Inciting Incident<\/p>\n

2. Complication<\/p>\n

3. Crisis<\/p>\n

4. Climax<\/p>\n

5. Resolution<\/td>\n

1. Wydarzenie Uruchamiaj\u0105ce<\/p>\n

2. Komplikacja<\/p>\n

3. Kryzys\/ Prze\u0142om<\/p>\n

4. Kulminacja<\/p>\n

5. Rozwi\u0105zanie<\/td>\n<\/tr>\n<\/tbody>\n<\/table>\n

\"\"P\u00f3ki co nie dostrzegam w nich nic rewolucyjnego. To inna (co zastanawiaj\u0105ce uproszczona) wersja krytycznych punkt\u00f3w z Trzech Akt\u00f3w. Obok, dzi\u0119ki uprzejmo\u015bci Agnieszki Kruk<\/em>, przedstawiam schemat Trzech Akt\u00f3w, tak jak Inez<\/em> zwyk\u0142a go prezentowa\u0107 studentom.<\/p>\n

Opisuj\u0105c poni\u017cej ka\u017cdy z pi\u0119ciu element\u00f3w Coyne\u2019a<\/em> b\u0119d\u0119 r\u00f3wnie\u017c dzieli\u0142 si\u0119 swoim zrozumieniem mapowania ich na struktur\u0119 Trzech Akt\u00f3w.<\/p>\n

Bardzo ciekawie robi si\u0119, gdy Coyne<\/em> pisze, jak nale\u017cy tej struktury u\u017cywa\u0107.<\/p>\n

A czyni to mniej wi\u0119cej tymi s\u0142owy: Te pi\u0119\u0107 element\u00f3w musi by\u0107 jasno okre\u015blone dla ka\u017cdej jednostki fabularnej: dla ka\u017cdego beatu, sceny, sekwencji, aktu, w\u0105tku i historii globalnej.”<\/span><\/em><\/strong>\u00a0(„These five elements must be clearly defined and executed for each unit of Story. (..) Every beat(..) scene (..) sequences (..) acts (..) subplots (..) and lastly, the global Story(…)”)<\/span><\/p>\n

I to jest co\u015b przy czym mo\u017ce i nie wyskoczy\u0142em z wanny jak Archimedes i nie zakrzykn\u0105\u0142em szlachetnie „Eureka”, ale poderwa\u0142em si\u0119 z kanapy i wyrwa\u0142o mi si\u0119 WOW.<\/p>\n

Bo – jak si\u0119 dobrze zastanowi\u0107 – to to jest WOW.<\/p>\n

Maciej \u015alesicki<\/em> powiedzia\u0142 (powo\u0142ywa\u0142em si\u0119 na jego s\u0142owa w pierwszej cz\u0119\u015bci cyklu<\/a>) \u017ce „scenariusz jest struktur\u0105”<\/em>. Postulat Shawn Coyne’a<\/em> to stwierdzenie doprecyzowuje: „scenariusz jest struktur\u0105 o budowie fraktala, kt\u00f3rego funkcj\u0105 rekurencyjn\u0105 s\u0105 trzy akty!”<\/em>.<\/p>\n

\"\"Proste i znosz\u0105ce wszelkie znane mi ograniczenia. WOW.<\/p>\n

A do tego jeszcze dowcipne, bo jako fraktal scenariusz trafia do wsp\u00f3lnej kategorii z takimi bytami jak p\u0142atki \u015bniegu, system naczy\u0144 krwiono\u015bnych, systemy wodne rzek, b\u0142yskawice i… kwiaty kalafiora.<\/p>\n

Teraz naprawd\u0119 warto przyjrze\u0107 si\u0119, co Coyne<\/em> ma od siebie do powiedzenia na temat ka\u017cdej z zasad. Obiecuj\u0119 powyci\u0105ga\u0107 i podzieli\u0107 si\u0119 najsmakowitszymi k\u0105skami.<\/p>\n

 <\/p>\n

<\/h3>\n

1. Wydarzenie Uruchamiaj\u0105ce („Inciting Incident”)<\/strong><\/h3>\n

Mapowanie na Trzy Akty:<\/p>\n\n\n\n\n
Coyne<\/em><\/strong><\/td>\nTrzy Akty<\/em><\/strong><\/td>\n<\/tr>\n
Wydarzenia Uruchamiaj\u0105ce<\/em><\/td>\nZaburzenie; Pierwszy Punkt Zwrotny<\/em><\/td>\n<\/tr>\n<\/tbody>\n<\/table>\n

Z ciekawostek odnotowa\u0142em poni\u017csze:<\/p>\n