W dniach 28-30 kwietnia, w go\u015bcinnych progach Ma\u0142opolskiego Ogrodu Sztuki<\/em>, w ramach festiwalu Mastercard OFF Camera<\/em><\/a>, odby\u0142y si\u0119 wydarzenia dedykowane dla bran\u017cy filmowej sygnowane nazw\u0105 Pro Industry.<\/a> Po raz pierwszy mia\u0142em okazj\u0119 wzi\u0105\u0107 w nich udzia\u0142, co by\u0142o konsekwencj\u0105 zaproszenia \u201eRoju\u201d<\/em> do konsultacji scenariuszowej z ekspertami Torino Film Lab<\/em>.<\/p>\n <\/p>\n Torino Film Lab<\/strong><\/a> od wielu lat specjalizuje si\u0119 w rozwoju projekt\u00f3w filmowych ze szczeg\u00f3lnym uwzgl\u0119dnieniem developmentu scenariuszowego. Ich flagowymi przedsi\u0119wzi\u0119ciami s\u0105 programy ScriptLab<\/em>, FeatureLab<\/em> i SeriesLab<\/em>. Przygl\u0105da\u0142em si\u0119 ich dzia\u0142aniom od d\u0142u\u017cszego czasu, ws\u0142uchiwa\u0142em si\u0119 w opinie (rok temu u nich na konsultacjach by\u0142 m.in. \u201eDetektyw Bruno\u201d<\/em> Ewy Rozenbajgier i Marcina Ciastonia,<\/em> kt\u00f3ry w tym roku otrzyma\u0142 honorowe wyr\u00f3\u017cnienie podczas konkursu Script Pro<\/em>) i bardzo chcia\u0142em przekona\u0107 si\u0119 na w\u0142asnej sk\u00f3rze jak pracuj\u0105 i jakie przynosi to efekty. Dlatego spotkanie z ekspertami Torino Film Lab<\/em> by\u0142 podstawowym i najwa\u017cniejszym powodem mojego udzia\u0142u w Mastercard OFF Camera Pro Industry<\/em>.<\/strong><\/p>\n Moje konsultacje (wsp\u00f3\u0142scenarzyst\u0119 i re\u017cysera \u201eRoju\u201d Bartka Bal\u0119<\/em>, kt\u00f3ry niestety nie m\u00f3g\u0142 by\u0107 obecny, godnie i ze swad\u0105 zast\u0105pi\u0142a producentka kreatywna Roma Zachemba<\/em>) z ramienia Torino Film Lab<\/em> poprowadzi\u0142a Marietta von Hauswolff von Baumgarten<\/strong>, scenarzystka, ekspertka licznych program\u00f3w edukacyjnych i do\u015bwiadczona script doctor (ponad 30 film\u00f3w zrealizowanych w ca\u0142ej Europie, m.in. \u201eCall Girl\u201d<\/em>).<\/p>\n Ze wzgl\u0119du na ograniczenia czasowe (3 godziny) skupili\u015bmy si\u0119 na trzech najwa\u017cniejszych zagadnieniach wskazanych przez konsultantk\u0119:<\/p>\n Konsultacje przebieg\u0142y w fantastycznej, bardzo tw\u00f3rczej i przyjaznej atmosferze. Na pewno by\u0142 to silny bodziec do przyjrzenia si\u0119 \u201eRojowi\u201d<\/em> z nowej perspektywy, ale te\u017c du\u017cy kop motywacyjny poniewa\u017c historia przeze mnie i Bartka opowiadana potwierdzi\u0142a sw\u00f3j uniwersalny walor na czym mi od samego pocz\u0105tku bardzo zale\u017ca\u0142o.<\/p>\n Jestem bardzo wdzi\u0119czny organizatorom Pro Industry za docenienie „Roju”<\/em> i umo\u017cliwienie mi zdobycia tego cennego do\u015bwiadczenia. Mam nadziej\u0119, \u017ce w przysz\u0142o\u015bci b\u0119d\u0119 mia\u0142 wi\u0119cej okazji do spotykania na swojej tw\u00f3rczej drodze ekspert\u00f3w z Torino Film Lab<\/em>.<\/p>\n <\/p>\n <\/p>\n Obok wspomnianych wy\u017cej konsultacji, drugim najwa\u017cniejszym wydarzeniem Pro Industry<\/em> dla mnie by\u0142o zaprezentowanie platformy dla scenarzyst\u00f3w TVN Discovery Talents<\/strong>. O jej budowie s\u0142ysza\u0142em ju\u017c od d\u0142u\u017cszego czasu i by\u0142em bardzo ciekawy jaka jest wizja medialnego koncernu. Ze strony TVN<\/em> projekt prezentowali Katarzyna \u015aliwi\u0144ska-K\u0142osowicz<\/em>, Monika Trz\u00f3s\u0142o<\/em> i Adrian Luzar,<\/em> a spotkanie poprowadzi\u0142a Agnieszka Kruk<\/em>.<\/p>\n TVN Discovery Talents<\/em> w swoim za\u0142o\u017ceniu ma upro\u015bci\u0107 i wyklarowa\u0107 \u015bcie\u017ck\u0119 dotarcia tw\u00f3rc\u00f3w do grupy medialnej. Ka\u017cdy b\u0119dzie m\u00f3g\u0142 si\u0119 na tej platformie zarejestrowa\u0107 i przedstawi\u0107 sw\u00f3j pomys\u0142 na serial (w przysz\u0142o\u015bci r\u00f3wnie\u017c na film) z gwarancj\u0105, \u017ce wykwalifikowana osoba to przeczyta i oceni.<\/p>\n Co mi si\u0119 spodoba\u0142o:<\/p>\n Co mnie niepokoi:<\/p>\n TVN Discovery Talents<\/em> oficjalnie wystartuje 1 lipca. Na pierwsze efekty i realne wra\u017cenia z u\u017cytkowania i wsp\u00f3\u0142pracy trzeba b\u0119dzie troch\u0119 poczeka\u0107. Ciesz\u0119 si\u0119, \u017ce po Polsacie<\/em> i jego Cyfrowej Strefy Tw\u00f3rc\u00f3w<\/em> powstaje kolejne miejsce dedykowane dla scenarzyst\u00f3w gdzie mo\u017cna zaprezentowa\u0107 swoje pomys\u0142y. Trzymam kciuki za liczne realizacje!<\/p>\n <\/p>\n Wyk\u0142ad otwieraj\u0105cy Pro Industry<\/em> nosi\u0142 tytu\u0142 \u201eNowe trendy \u015bwiatowego rynku audiowizualnego\u201d<\/em>. Osob\u0105, kt\u00f3ra podj\u0119\u0142a si\u0119 w ci\u0105gu 90 minut ogarn\u0105\u0107 tak rozleg\u0142y temat okaza\u0142 si\u0119 Mike Goodridge<\/em>, do\u015bwiadczony agent sprzeda\u017cy (Protagonist Pictures<\/em>, m.in. \u201eLobster\u201d, \u201eFrank\u201d, \u201eLady M.\u201d, \u201eThe Florida Project\u201d<\/em>) i producent (m.in. \u201eAmerican Honey\u201d<\/em>).<\/p>\n Ograniczenie czasowe zmusi\u0142o go\u015bcia i prowadz\u0105c\u0105 Joann\u0119 Szyma\u0144sk\u0105<\/em> do skupienia si\u0119 na jednym, dominuj\u0105cym zagadnieniu: wp\u0142ywie platform streamingowych na rynek audiowizualny. Goodridge<\/em> nie ma w\u0105tpliwo\u015bci, \u017ce jest to rewolucja, kt\u00f3rej wp\u0142yw na kszta\u0142t produkcji i dystrybucji filmowej b\u0119dzie olbrzymia. I o ile mo\u017cna wyczu\u0107, \u017ce has\u0142o Netflix i wszyscy, kt\u00f3rzy krocz\u0105 za nim (Amazon, Hulu, Disney+, Apple TV\u2026) budzi lekki niepok\u00f3j w\u015br\u00f3d producent\u00f3w (nie m\u00f3wi\u0105c ju\u017c o agentach sprzeda\u017cy), to dla scenarzyst\u00f3w mo\u017ce to by\u0107 du\u017ca szansa. Ka\u017cda z tych platform b\u0119dzie potrzebowa\u0142a olbrzymich ilo\u015bci nowego, oryginalnego contentu, r\u00f3wnie\u017c lokalnego. Warto\u015b\u0107 umiej\u0119tno\u015bci kreatywnych ca\u0142y czas ro\u015bnie.<\/p>\n <\/p>\n Tego samego dnia mog\u0142em r\u00f3wnie\u017c pos\u0142ucha\u0107 case study filmu \u201eC\u00f3rka trenera\u201d<\/em>. A dok\u0142adnie wyja\u015bnienia w jaki spos\u00f3b ma\u0142ej, niekomercyjnej produkcji uda\u0142o si\u0119 pozyska\u0107 prywatnych inwestor\u00f3w<\/strong>.<\/p>\n Historia zosta\u0142a przedstawiona z trzech punkt\u00f3w widzenia: producentki Natalii Grzegorzek<\/em>, szefowej funduszu inwestycyjnego Black Swan Kingi Nowakowskiej<\/em> i inwestora Filipa El\u017canowskiego<\/em>. Wnioski? Warto czyta\u0107 \u201eWysokie obcasy\u201d<\/em> (w zamieszczonym tam wywiadzie producentka przeczyta\u0142a o dzia\u0142alno\u015bci Kingi Nowakowskiej<\/em> i jej tenisowej przesz\u0142o\u015bci, co na pewno by\u0142o \u015bwietnym punktem wyj\u015bciowym do rozmowy o \u201eC\u00f3rce trenera\u201d<\/em>), my\u015ble\u0107 niekonwencjonalnie (Na pytanie dlaczego Black Swan Fund<\/em><\/a> wybra\u0142 akurat ten projekt filmowy Kinga Nowakowska<\/em> odpowiedzia\u0142a, \u017ce to jedyny<\/u> jaki do nich trafi\u0142) i by\u0107 profesjonalnym (Filip El\u017canowski kilkukrotnie podkre\u015bla\u0142 merytoryczno\u015b\u0107 przygotowanej dla inwestor\u00f3w prezentacji).<\/p>\n Wygl\u0105da na to, a przecie\u017c do finansowego sukcesu tego filmu droga jest jeszcze bardzo daleka, \u017ce wszystkie strony tego przedsi\u0119wzi\u0119cia s\u0105 na ten moment bardzo zadowolone ze wsp\u00f3\u0142pracy i planuj\u0105 j\u0105 powt\u00f3rzy\u0107. To wielki sukces producentki Natalii Grzegorzek<\/em><\/strong>, kt\u00f3ra otrzyma\u0142a od inwestor\u00f3w pi\u0119kn\u0105 laurk\u0119 i zosta\u0142a wskazana przez oboje inwestor\u00f3w jako czynnik zdecydowanie przewa\u017caj\u0105cy w procesie decyzji o zainwestowaniu w produkcj\u0119 filmow\u0105. Gratulacje!<\/p>\n <\/p>\n Ambitnie zatytu\u0142owany panel \u201ePolski ameryka\u0144ski sen \u2013 o tym jak zrealizowa\u0107 polski film z hollywoodzkim rozmachem\u201d<\/em> mia\u0142 bardzo ciekawy sk\u0142ad: Krzysztof Terej i Piotr Wo\u017aniak-Starak<\/em> z Watchout Studio<\/em><\/a> opowiadali o swojej najnowszej produkcji \u2013 \u201eThe Coldest Game\u201d<\/em> z Billem Pullmanem w roli g\u0142\u00f3wnej, Klaudia \u015amieja-Rostworowska<\/em> z Madants<\/em><\/a> m\u00f3wi\u0142a o \u201eMr Jones\u201d,<\/em> najnowszym dziele Agnieszki Holland, Joanna Szyma\u0144ska<\/em> z Shipsboy<\/em><\/a> dzieli\u0142a si\u0119 do\u015bwiadczeniem zdobytym przy realizacji \u201eGeniuszy\u201d<\/em> i Anna R\u00f3\u017calska<\/em> z Match&Spark<\/em><\/a> m\u00f3wi\u0142a o dokumencie fabularyzowanym \u201eKto napisze nasz\u0105 histori\u0119\u201d<\/em>. Moderowa\u0142a Alicja Grawon-Jaksik.<\/p>\n Ka\u017cdy z go\u015bci mia\u0142 wiele bardzo ciekawych do\u015bwiadcze\u0144 do przekazania i ch\u0119tnie si\u0119 z nimi dzieli\u0142, jednak show absolutnie skrad\u0142 Piotr Wo\u017aniak-Starak<\/em>, kt\u00f3rego barwne anegdotki, spos\u00f3b opowiadania i rozbrajaj\u0105ca szczero\u015b\u0107 bawi\u0142y do \u0142ez. On te\u017c u\u017cy\u0142 por\u00f3wnania, kt\u00f3re szybko podchwycili pozostali rozm\u00f3wcy i kt\u00f3re sta\u0142o si\u0119 leitmotivem tej dyskusji. R\u00f3\u017cnic\u0119 mi\u0119dzy produkcj\u0105 stricte polsk\u0105, a tak\u0105 z ameryka\u0144skim udzia\u0142em i\/lub aspiracjami przyr\u00f3wna\u0142 do w\u0142a\u015bciciela kilkunastoletniego Opla, kt\u00f3ry wyznaj\u0105c zasad\u0119, \u017ce samoch\u00f3d to samoch\u00f3d, prowadzi si\u0119 tak samo, postanowi\u0142 przejecha\u0107 si\u0119 Ferrari.<\/strong> Okazuje si\u0119, \u017ce ta sama czynno\u015b\u0107 w odmiennych okoliczno\u015bciach zatraca cechy wsp\u00f3lne, wprowadza kierowc\u0119 na zupe\u0142nie nowe obszary, zdecydowanie zwi\u0119ksza ryzyko kraksy, kt\u00f3ra jednocze\u015bnie mo\u017ce by\u0107 bardzo kosztowna, by nie powiedzie\u0107 zab\u00f3jcza. Piotr Wo\u017aniak-Starak<\/em>, a pozostali go\u015bcie si\u0119 z nim zgodzili, powiedzia\u0142, \u017ce czasem warto doceni\u0107 tego swojego starego Opla, kt\u00f3ry mo\u017ce nie jest tak szybki i spektakularny, ale pewnie dowozi nas do celu.<\/p>\n Wszyscy rozm\u00f3wcy zgodzili si\u0119 r\u00f3wnie\u017c w czterech kwestiach: trzeba by\u0107 pewnym siebie i swoich atut\u00f3w, nie wolno oszcz\u0119dza\u0107 na prawnikach, my\u015bl\u0105c o mi\u0119dzynarodowej obsadzie trzeba dobrze \u017cy\u0107 z ameryka\u0144skimi agencjami aktorskimi, a je\u015bli chodzi o kreatywno\u015b\u0107 polskich tw\u00f3rc\u00f3w to ju\u017c dawno osi\u0105gn\u0119li\u015bmy \u015bwiatowy poziom.<\/p>\n Idealnym zwie\u0144czeniem rozmowy by\u0142a wypowied\u017a Klaudii \u015amiei-Rostworowskiej<\/em>, kt\u00f3ra owszem przyzna\u0142a, \u017ce tak du\u017ce produkcje ich wszystkich mocno wym\u0119czy\u0142y, by\u0142y bardzo czasoch\u0142onne, nerwowe i z wieloma gro\u017anymi perturbacjami, ale ka\u017cdy doprowadzi\u0142 je do ko\u0144ca i przede wszystkim bardzo du\u017co si\u0119 nauczy\u0142 i te do\u015bwiadczenia s\u0105 bezcenne i b\u0119d\u0105 procentowa\u0107 na przysz\u0142o\u015b\u0107.<\/p>\n Fascynuj\u0105ce spotkanie, oby wi\u0119cej takich!<\/p>\n <\/p>\n Niestety nie we wszystkich wydarzeniach mog\u0142em wzi\u0105\u0107 udzia\u0142. Poni\u017cej kr\u00f3tki opis innych paneli kt\u00f3re mia\u0142y miejsce podczas tegorocznego Pro Industry:<\/p>\n <\/p>\n Ten zgrabny slogan by\u0142 jednym z hase\u0142 towarzysz\u0105cych Pro Industry<\/em> w mediach spo\u0142eczno\u015bciowych. Trzeba przyzna\u0107, \u017ce \u015bwietnie oddaje esencj\u0119 i najwi\u0119ksz\u0105 warto\u015b\u0107 takich wydarze\u0144. W jednym miejscu jest zgromadzonych mn\u00f3stwo utalentowanych tw\u00f3rc\u00f3w i obrotnych producent\u00f3w nastawionych na poznawanie si\u0119, wymian\u0119 informacji, dzielenie si\u0119 do\u015bwiadczeniami i szukanie okazji do wsp\u00f3\u0142pracy<\/strong>. Organizatorzy zadbali by mo\u017cliwo\u015bci do poznawania si\u0119 by\u0142o maksymalnie du\u017co \u2013 networking brunch, spotkania round tables, one to one, oficjalne kolacje, mniej formalne bankiety. Nawet osoby o bardziej introwertycznej naturze musia\u0142y ulec tej atmosferze otwarto\u015bci i wymieni\u0107 kilka wizyt\u00f3wek.<\/p>\n To by\u0142 bardzo inspiruj\u0105cy, ciekawy czas okraszony przede wszystkim spotkaniami z niezwykle ciekawymi lud\u017ami. Do zobaczenia za rok!<\/p>\n <\/p>\n <\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":" W dniach 28-30 kwietnia, w go\u015bcinnych progach Ma\u0142opolskiego Ogrodu Sztuki, w ramach festiwalu Mastercard OFF Camera, odby\u0142y si\u0119 wydarzenia dedykowane dla bran\u017cy filmowej sygnowane nazw\u0105 Pro Industry. Po raz pierwszy mia\u0142em okazj\u0119 wzi\u0105\u0107 w nich udzia\u0142, co by\u0142o konsekwencj\u0105 zaproszenia \u201eRoju\u201d do konsultacji scenariuszowej z ekspertami Torino Film Lab. Konsultacje Torino Film Lab Torino…<\/p>\n","protected":false},"author":1,"featured_media":451,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"spay_email":"","footnotes":"","jetpack_publicize_message":""},"categories":[2],"tags":[24,54,112,111,110,7,8,9,113],"jetpack_featured_media_url":"https:\/\/i1.wp.com\/przygodyscenarzysty.pl\/wp-content\/uploads\/2019\/05\/Pro-Industry.jpg?fit=2900%2C2100&ssl=1","jetpack_publicize_connections":[],"jetpack-related-posts":[{"id":645,"url":"https:\/\/przygodyscenarzysty.pl\/2019\/06\/26\/roj-czesc-4-czyli-czas-na-egzamin-dojrzalosci\/","url_meta":{"origin":444,"position":0},"title":"\"R\u00f3j\" cz\u0119\u015b\u0107 4, czyli czas na egzamin dojrza\u0142o\u015bci","date":"26\/06\/2019","format":false,"excerpt":"W filmie \u201eZodiac\u201d w re\u017cyserii Davida Finchera, wed\u0142ug scenariusza Jamesa Vanderbilta, wraz z napisami pocz\u0105tkowymi, pojawia si\u0119 sekwencja przemierzania listu mordercy od listonosza, przez sortowni\u0119, redakcj\u0119, sekretark\u0119, naczelnego, a\u017c do wydawcy. Jego tre\u015b\u0107 na ka\u017cdym robi piorunuj\u0105ce wra\u017cenie. Mam nadziej\u0119, \u017ce scenariusz \u201eRoju\u201d, kt\u00f3ry trafi\u0142 do krwiobiegu Polskiego Instytutu Sztuki\u2026","rel":"nofollow","context":"W \"Przygody scenarzysty\"","img":{"src":"","width":0,"height":0},"classes":[]},{"id":215,"url":"https:\/\/przygodyscenarzysty.pl\/2019\/02\/25\/porozmawiajmy-o-script-pro\/","url_meta":{"origin":444,"position":1},"title":"Porozmawiajmy o Script Pro","date":"25\/02\/2019","format":false,"excerpt":"Kilka dni temu og\u0142oszono deadline naboru do najbardziej presti\u017cowego konkursu scenariuszowego w Polsce \u2013 Script Pro 2019. To dobry moment by przyjrze\u0107 mu si\u0119 troch\u0119 bli\u017cej. \u00a0 Kilka fakt\u00f3w Script Pro jest kontynuacj\u0105 konkursu Hartley-Merrill, kt\u00f3rego pierwsza edycja odby\u0142a si\u0119 w 1992 roku. Zwyci\u0119\u017cy\u0142 wtedy Andrzej Dziurawiec tekstem pt. \u201eJudasz\u2026","rel":"nofollow","context":"W \"Aktualno\u015bci\"","img":{"src":"","width":0,"height":0},"classes":[]},{"id":1770,"url":"https:\/\/przygodyscenarzysty.pl\/2021\/11\/13\/fade-in-1-tomasz-klimala\/","url_meta":{"origin":444,"position":2},"title":"Fade In #1: Tomasz Klimala","date":"13\/11\/2021","format":false,"excerpt":"Na pocz\u0105tku jest s\u0142owo. A dok\u0142adniej rzecz ujmuj\u0105c tysi\u0105ce s\u0142\u00f3w zamkni\u0119tych w formie scenariusza filmowego. To jest punkt wyj\u015bcia do ka\u017cdej filmowej przygody. Gdy droga jest tak d\u0142uga, cz\u0119sto wieloletnia, bardzo \u0142atwo jest zapomnie\u0107 gdzie to si\u0119 wszystko zacz\u0119\u0142o. I wielu widz\u00f3w, dziennikarzy, producent\u00f3w, re\u017cyser\u00f3w, aktor\u00f3w zapomina, \u017ce to wszystko\u2026","rel":"nofollow","context":"W \"Fade In - scenarzy\u015bci\"","img":{"src":"","width":0,"height":0},"classes":[]}],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/przygodyscenarzysty.pl\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/444"}],"collection":[{"href":"https:\/\/przygodyscenarzysty.pl\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/przygodyscenarzysty.pl\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/przygodyscenarzysty.pl\/wp-json\/wp\/v2\/users\/1"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/przygodyscenarzysty.pl\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=444"}],"version-history":[{"count":20,"href":"https:\/\/przygodyscenarzysty.pl\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/444\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":473,"href":"https:\/\/przygodyscenarzysty.pl\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/444\/revisions\/473"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/przygodyscenarzysty.pl\/wp-json\/wp\/v2\/media\/451"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/przygodyscenarzysty.pl\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=444"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/przygodyscenarzysty.pl\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=444"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/przygodyscenarzysty.pl\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=444"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}Konsultacje Torino Film Lab<\/strong><\/h3>\n
\n
TVN Discovery Talents<\/strong><\/h3>\n
\n
\n
Kto si\u0119 boi Netflixa?<\/strong><\/h3>\n
\u201eC\u00f3rka trenera\u201d przeciera ciekawy szlak<\/strong><\/h3>\n
Ameryka\u0144ski sen, czyli czym r\u00f3\u017cni si\u0119 jazda Oplem od Ferrari<\/strong><\/h3>\n
Co mnie omin\u0119\u0142o?<\/strong><\/h3>\n
\n
Networking is everything!<\/strong><\/h3>\n