Warning: Declaration of Jetpack_IXR_Client::query() should be compatible with IXR_Client::query(...$args) in /home/wejertyj/ftp/_wizytowka_old/public/wp-content/plugins/jetpack/class.jetpack-ixr-client.php on line 0

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /home/wejertyj/ftp/_wizytowka_old/public/wp-content/plugins/jetpack/class.jetpack-ixr-client.php:0) in /home/wejertyj/ftp/_wizytowka_old/public/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1794

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /home/wejertyj/ftp/_wizytowka_old/public/wp-content/plugins/jetpack/class.jetpack-ixr-client.php:0) in /home/wejertyj/ftp/_wizytowka_old/public/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1794

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /home/wejertyj/ftp/_wizytowka_old/public/wp-content/plugins/jetpack/class.jetpack-ixr-client.php:0) in /home/wejertyj/ftp/_wizytowka_old/public/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1794

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /home/wejertyj/ftp/_wizytowka_old/public/wp-content/plugins/jetpack/class.jetpack-ixr-client.php:0) in /home/wejertyj/ftp/_wizytowka_old/public/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1794

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /home/wejertyj/ftp/_wizytowka_old/public/wp-content/plugins/jetpack/class.jetpack-ixr-client.php:0) in /home/wejertyj/ftp/_wizytowka_old/public/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1794

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /home/wejertyj/ftp/_wizytowka_old/public/wp-content/plugins/jetpack/class.jetpack-ixr-client.php:0) in /home/wejertyj/ftp/_wizytowka_old/public/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1794

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /home/wejertyj/ftp/_wizytowka_old/public/wp-content/plugins/jetpack/class.jetpack-ixr-client.php:0) in /home/wejertyj/ftp/_wizytowka_old/public/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1794

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /home/wejertyj/ftp/_wizytowka_old/public/wp-content/plugins/jetpack/class.jetpack-ixr-client.php:0) in /home/wejertyj/ftp/_wizytowka_old/public/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1794
{"id":565,"date":"2019-05-28T20:55:59","date_gmt":"2019-05-28T20:55:59","guid":{"rendered":"https:\/\/przygodyscenarzysty.pl\/?p=565"},"modified":"2019-05-28T20:55:59","modified_gmt":"2019-05-28T20:55:59","slug":"the-story-grid-czesc-6-pierwsze-studium-przypadku","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/przygodyscenarzysty.pl\/2019\/05\/28\/the-story-grid-czesc-6-pierwsze-studium-przypadku\/","title":{"rendered":"The Story Grid cz\u0119\u015b\u0107 6: „Pierwsze” – studium przypadku"},"content":{"rendered":"

Poniewa\u017c we wcze\u015bniejszych artyku\u0142ach om\u00f3wi\u0142em ju\u017c wszystkie najwa\u017cniejsze teoretyczne konstrukty The Story Grid<\/strong>, w niniejszym zapraszam do praktycznego \u0107wiczenia: analizy filmu z jego u\u017cyciem<\/strong>.<\/p>\n

Na potrzeby niniejszego artyku\u0142u poszukiwa\u0142em filmu, kt\u00f3ry by spe\u0142nia\u0142 kilka kryteri\u00f3w. Przede wszystkim zale\u017ca\u0142o mi, aby podoba\u0142 mi si\u0119, jako widzowi \u2013 nie tylko po to, by praca nad jego analiz\u0105 by\u0142a przyjemniejsza, ale r\u00f3wnie\u017c, by punktem wyj\u015bcia by\u0142a \u017cyczliwo\u015b\u0107 i do dzie\u0142a i do Autor\u00f3w (w ko\u0144cu wybieram si\u0119 i zapraszam wszystkich w podr\u00f3\u017c po rubie\u017cach oceniania cudzej pracy!). Po wt\u00f3re szuka\u0142em kr\u00f3tkiego metra\u017cu, aby mie\u0107 szans\u0119 ogarn\u0105\u0107 ca\u0142o\u015b\u0107 w ramach relatywnie kr\u00f3tkich artyku\u0142\u00f3w. Dodatkowo chcia\u0142em, aby by\u0142a to profesjonalna produkcja, tzn. by stanowi\u0142a wyzwanie i dla mnie i dla metody. Nie zale\u017cy mi na trywialnych wnioskach. Jednocze\u015bnie zale\u017ca\u0142o mi na wczesnym, albo jednym z wcze\u015bniejszych dzie\u0142 Autor\u00f3w \u2013 aby by\u0142 to kto\u015b blisko mojego wyobra\u017cenia \u201eidealnego czytelnika\u201d dla niniejszego cyklu artyku\u0142\u00f3w.<\/p>\n

I znalaz\u0142em.<\/p>\n

 <\/p>\n

„Pierwsze” studium przypadku<\/strong><\/h2>\n

Tym filmem jest „Pierwsze”<\/em>\u00a0\u00a0Moniki Majorek<\/strong>: zdobywczyni Panavision Award 2016<\/em> w Polish American Forum dla m\u0142odych tw\u00f3rc\u00f3w filmowych w Los Angeles oraz nominacji do nagrody Machulskiego za najlepszy scenariusz w 2017 roku (OFFskar). Co w szczeg\u00f3lno\u015bci oznacza, \u017ce nie nale\u017cy spodziewa\u0107 si\u0119 \u017cadnych trywialnych „obszar\u00f3w do rozwoju”. Ha! Przeciwnie, stawia mnie przed pytaniem, co ja, uzbrojony w metod\u0119 The Story Grid, mog\u0119 jeszcze zaproponowa\u0107? Sam jestem (a raczej by\u0142em na tym etapie pisania artyku\u0142u) ciekawy.<\/p>\n

Przy czym, podkre\u015blam, \u017ce sytuacja jest bardzo umowna. The Story Grid s\u0142u\u017cy do pracy nad p\u00f3\u017anymi draftami, kiedy Autor jeszcze mo\u017ce co\u015b ze swoim dzie\u0142em zrobi\u0107<\/strong>. Tu tak nie jest. „Pierwsze” jest dzie\u0142em sko\u0144czonym, opublikowanym i nagrodzonym. \u015awiadomo\u015b\u0107 tej umowno\u015bci jest wa\u017cna i przyda si\u0119 w tych momentach, kiedy b\u0119d\u0119 pisa\u0142, \u017ce po analizie widzia\u0142bym taki to a taki obszar do dyskusji z Autork\u0105. Ma to jedynie charakter \u0107wiczeniowy i prezentacyjny.<\/p>\n

Na szcz\u0119\u015bcie The Story Grid z definicji nie s\u0142u\u017cy warto\u015bciowaniu: dobrze\/ \u017ale. Spektrum DOBRZE w tej metodzie rozpi\u0119te pomi\u0119dzy Mini-plot a Anti-plot zaczyna si\u0119 w \u015brodku Wszech\u015bwiata (czyli gdziekolwiek), a ko\u0144czy tam, gdzie Wszech\u015bwiat osi\u0105ga sw\u00f3j kres, w niesko\u0144czono\u015bci. Podstawowa funkcja tej metody jest inna, polega na identyfikacji i dostarczaniu precyzyjnego j\u0119zyka do opisu obszar\u00f3w, kt\u00f3re w taki lub inny spos\u00f3b odbiegaj\u0105 od tego, co statystycznie stanowi filmowy mainstream: Arch-plot.<\/strong> A wszystko po to, aby Autor m\u00f3g\u0142 to zauwa\u017cy\u0107 i podda\u0107 \u015bwiadomej refleksji. I na tym te\u017c b\u0119dzie polega\u0142o niniejsze studium przypadku. Bo oczywist\u0105 \u015bmieszno\u015bci\u0105 by\u0142aby pr\u00f3ba krytykowania \u2013 w oparciu o Story Grid- tego, \u017ce w Romie g\u0142\u00f3wna bohaterka nie jest aktywna, a w „Pulp Fiction\u201d akcja nie jest poprowadzona liniowo. Brrr… S\u0142owo klucz dla tej metody to: \u015aWIADOMO\u015a\u0106, a nie ocena.<\/p>\n

Chcia\u0142bym napomkn\u0105\u0107 jeszcze (i to ju\u017c jest ostatnie zastrze\u017cenie), \u017ce tej analizy nie da si\u0119 zrobi\u0107 bez spojlerowania. Dlatego zach\u0119cam ka\u017cdego, kto jeszcze nie widzia\u0142 filmu, do przej\u015bcia na drug\u0105 stron\u0119 mocy. Mi\u0142ego seansu!<\/p>\n

\n