O filmie:<\/u><\/strong><\/p>\nRe\u017cyser: Martin McDonagh<\/p>\n
Kraj: Wielka Brytania i USA<\/p>\n
Produkcja: Blueprint Pictures \/ Film4 \/ Fox Searchlight Pictures<\/p>\n
Szacowany bud\u017cet: 15 000 000$<\/p>\n
Czas: 115 min<\/p>\n
Obsada:<\/p>\n
Frances McDormand jako Mildred<\/p>\n
Sam Rockwell jako Dixon<\/p>\n
Woody Harrelson jako Willoughby<\/p>\n
Lucas Hedges jako Robbie<\/p>\n
Abbie Cornish jako Anne<\/p>\n
Peter Dinklage jako James<\/p>\n
John Hawkes jako Charlie<\/p>\n
<\/p>\n
O scenariuszu:<\/u><\/strong><\/p>\nAutor: Martin McDonagh<\/p>\n
Liczba stron: 83<\/p>\n
Gatunek: dramat kryminalny<\/p>\n
Logline: \u201eA mother personally challenges the local authorities to solve her daughter\u2019s murderwhen they fail to catch the culprit\u201d.<\/em><\/p>\nPunkt wyj\u015bcia: Pogr\u0105\u017cona w \u017ca\u0142obie Mildred decyduje si\u0119 w radykalny spos\u00f3b zmusi\u0107 miejscow\u0105 policj\u0119 do wyt\u0119\u017conych poszukiwa\u0144 sprawcy okrutnego morderstwa jej c\u00f3rki Angeli. W tym celu wynajmuje trzy du\u017ce billboardy na kt\u00f3rych wiesza wezwanie do dzia\u0142ania skierowane bezpo\u015brednio do uwielbianego przez lokaln\u0105 spo\u0142eczno\u015b\u0107 szeryfa Willoughby\u2019ego. Konflikt eskaluje gdy w spraw\u0119 miesza si\u0119 sk\u0142onny do przemocy, b\u0119d\u0105cy pod silnym wp\u0142ywem matki, zast\u0119pca szeryfa Dixon.<\/p>\n
<\/p>\n
SPOS\u00d3B ZAPISU<\/strong><\/h3>\nNa pocz\u0105tek kilka spostrze\u017ce\u0144 na temat stylu pisania Martina McDonagh\u2019a.<\/p>\n
Wersja kt\u00f3r\u0105 mia\u0142em okazj\u0119 przeczyta\u0107 pochodzi z kampanii przedoscarowej co jasno przekazuje pierwsza strona z ozdobnym logiem i has\u0142em \u201efor Your consideration\u201d<\/em>. Niestety zabrak\u0142o daty i oznaczenia z kt\u00f3rym draftem mamy do czynienia.<\/p>\n <\/p>\n
Postacie<\/strong><\/h3>\n\u201eMILDRED HAYES, a woman in her early 50\u2019s, driving along a country road, passes an old billboard, roadside.\u201d<\/p><\/blockquote>\n
Tak brzmi pierwsze zdanie w scenariuszu. Jak wida\u0107 autor poza wiekiem nie podaje \u017cadnych szczeg\u00f3\u0142\u00f3w odno\u015bnie swojej g\u0142\u00f3wnej bohaterki. Przy innych postaciach ogranicza si\u0119 do r\u00f3wnowa\u017cnik\u00f3w zda\u0144 lub pojedynczych s\u0142\u00f3w:<\/p>\n
RED, a cool-looking young guy<\/p>\n
JEROME, the black guy<\/p>\n
WILLOUGHBY, chief of police<\/p>\n
GEOFFREY, a fat dentist<\/p>\n
JAMES, a local dwarf<\/p>\n
<\/p>\n
Didaskalia<\/strong><\/h3>\nPo sposobie pisania didaskali\u00f3w mo\u017cna wyczu\u0107, \u017ce autor doskonale wie, \u017ce b\u0119dzie ten tekst re\u017cyserowa\u0142. Nie boi si\u0119 umieszcza\u0107 uwag odno\u015bnie ruchu kamery (\u201eWE TRACK HIM IN ONE CONTINUOUS SHOT…\u201d<\/em>), czy sposobu wypowiadania dialog\u00f3w (\u201eQuick-fire dialogue\u201d<\/em>).<\/p>\nZdarza mu si\u0119 tak\u017ce podpowiada\u0107 czytelnikowi, tak by \u017caden szczeg\u00f3\u0142 mu nie uciek\u0142 (np. \u201ewho interviewed MILDRED weeks back\u201d<\/em>).<\/p>\n <\/p>\n
Dialogi<\/strong><\/h3>\nMartin McDonagh s\u0142ynie z pisania \u015bwietnych dialog\u00f3w i \u201eTrzy billboardy za Ebbing, Missouri\u201d<\/em> to absolutnie potwierdzaj\u0105. Autor bardzo dba by ka\u017cda z postaci mia\u0142a sw\u00f3j w\u0142asny styl wypowiadania si\u0119, co \u015bwietnie wida\u0107 na przyk\u0142adzie pierwszego dialogu Dixona:<\/p>\nThe billboard reads, in large, stark letters \u201cHOW COME, CHIEF WILLOUGHBY?\u201d.<\/p>\n
DIXON<\/p>\n
Hey! What the Hell\u2019s this?!<\/p>\n
LATINO<\/p>\n
Que?<\/p>\n
DIXON<\/p>\n
\u201cHow come Chief Willoughby?\u201d what?<\/p>\n
LATINO<\/p>\n
What?<\/p>\n
DIXON<\/p>\n
Yeah!<\/p>\n
LATINO<\/p>\n
Huh?<\/p>\n
DIXON<\/p>\n
How come what?<\/p>\n
LATINO<\/p>\n
What?!<\/p>\n
DIXON<\/p>\n
Listen, I better start getting some straight answers outta you Mexican sons of bitches…<\/p>\n
The 2ND LATINO has pointed to the distant SECOND billboard, making an odd little gesture, and DIXON looks over…<\/p><\/blockquote>\n
Prawda, \u017ce wystarczy\u0142o kilka r\u00f3wnowa\u017cnik\u00f3w zda\u0144 by otrzyma\u0107 ca\u0142kiem sporo informacji o Dixonie?<\/p>\n
Odno\u015bnie dialog\u00f3w jeszcze jedna rzecz rzuci\u0142a mi si\u0119 w oczy. McDonagh wykorzystuje podkre\u015blanie wybranych s\u0142\u00f3w by zwr\u00f3ci\u0107 na nie uwag\u0119 i po\u0142o\u017cy\u0107 na nich mocniejszy akcent.<\/p>\n
Przyk\u0142ad:<\/p>\n
\nDIXON<\/p>\n
You do not<\/u> call an oficer of the law<\/u> a fucking prick<\/u> in his own station-house<\/u>, Mrs Hayes. Or anywhere<\/u>, actually.<\/p>\n<\/blockquote>\n
<\/p>\n
Podczas lektury dobrze mi to funkcjonowa\u0142o.<\/p>\n
Innym fajnie u\u017cytym przez scenarzyst\u0119 zabiegiem jest powt\u00f3rzenie. W 49 scenie Red i Pamela odbywaj\u0105 dialog w kt\u00f3rym ich siedem wypowiedzi pod rz\u0105d zaczyna si\u0119 od tego samego s\u0142\u00f3wka \u2013 Well<\/em>. Nadaje to ich rozmowie odpowiedniej specyfiki, dopasowanej do tych bohater\u00f3w.<\/p>\n <\/p>\n
STRUKTURA \/ NARRACJA<\/strong><\/h3>\n\u201eTrzy billboardy za Ebbing, Missouri\u201d<\/em> ma klasyczn\u0105 struktur\u0119 trzyaktow\u0105. Ubarwienia narracyjne w postaci retrospekcji wyst\u0119puj\u0105 incydentalnie.<\/p>\nWyr\u00f3\u017cnikiem jest ca\u0142kowita likwidacja scen ekspozycyjnych przed zak\u0142\u00f3ceniem<\/strong>, kt\u00f3re pojawia si\u0119 w drugiej scenie (a zapowiedziane jest ju\u017c w pierwszej). Wszystkie niezb\u0119dne informacje przekazywane s\u0105 nam na bie\u017c\u0105co, wraz z rozwojem akcji (jest to ostatnio bardzo popularny trend, kt\u00f3ry wielokrotnie \u015bwietnie si\u0119 sprawdza).<\/p>\n <\/p>\n
SCENY<\/strong><\/h3>\nPoni\u017cej przygl\u0105dam si\u0119 bli\u017cej pi\u0119tnastu najwa\u017cniejszym scenom, zwracaj\u0105c szczeg\u00f3ln\u0105 uwag\u0119 na konflikt, punkty zwrotne, ci\u0105g przyczynowo-skutkowy, wp\u0142yw na akcj\u0119, przekazywane informacje.<\/p>\n
<\/p>\n
Scena 2, strona 1: Mildred wynajmuje billboardy<\/strong><\/h4>\nPunkt wyj\u015bcia:<\/u> Mildred pojawia si\u0119 w biurze Ebbing Advertising Reda Welby\u2019ego by wynaj\u0105\u0107 trzy billboardy przy opuszczonej drodze.<\/p>\n
Konflikt:<\/u> opiera si\u0119 na zderzeniu osobowo\u015bci: dynamicznej, zdeterminowanej i bardzo konkretnej Mildred, z rozlaz\u0142ym, niezorientowanym i niepewnym Redem.<\/p>\n
Punkt zwrotny<\/u>: Dostrzegam dwa: w pierwszym dowiadujemy si\u0119, \u017ce po drodze przy kt\u00f3rej stoj\u0105 billboardy nikt nie je\u017adzi (wi\u0119c rodzi to pytanie po co Mildred te billboardy?). W drugim Red (i tylko Red, widz jeszcze nie) dowiaduje si\u0119 co ma by\u0107 umieszczone na tych billboardach i po jego reakcji orientujemy si\u0119, \u017ce to co\u015b powa\u017cnego i nios\u0105cego du\u017ce konsekwencje (ponownie nie otrzymujemy od razu odpowiedzi, wi\u0119c nasze zainteresowanie ro\u015bnie).<\/p>\n
Wp\u0142yw na akcj\u0119:<\/u> Wed\u0142ug definicji struktury trzyaktowej ta scena jest zak\u0142\u00f3ceniem, katalizatorem wyzwalaj\u0105cym akcj\u0119, pierwsz\u0105 kostk\u0105 domina, kt\u00f3ra porusza wszystko.<\/p>\n
Najwa\u017cniejsze informacje:<\/u> poznajemy imi\u0119 i typ osobowo\u015bci g\u0142\u00f3wnej bohaterki, wa\u017cno\u015b\u0107 billboard\u00f3w (ich cen\u0119 za miesi\u0105c, co p\u00f3\u017aniej b\u0119dzie mia\u0142o znaczenie), zostaje zasygnalizowana kwestia Angeli Hayes.<\/p>\n
<\/p>\n
Scena 18, strona 11: Willoughby rozmawia z Mildred<\/strong><\/h4>\nPunkt wyj\u015bcia:<\/u> Szeryf Willoughby, kt\u00f3ry personalnie zosta\u0142 wezwany do dzia\u0142ania na billboardach Mildred i podczas jej telewizyjnego wywiadu, postanawia osobi\u015bcie porozmawia\u0107 z Mildred.<\/p>\n
Konflikt:<\/u> Konfrontacja przekona\u0144 Mildred i Willoughby\u2019ego. Szeryf uwa\u017ca, \u017ce zrobili wszystko by z\u0142apa\u0107 sprawc\u0119 morderstwa, Mildred wierzy, \u017ce p\u00f3ki winny nie zostanie ukarany to nie mo\u017cna usta\u0107 w staraniach.<\/p>\n
Punkt zwrotny<\/u>: Informacja o \u015bmiertelnej chorobie Willoughby\u2019ego.<\/p>\n
Wp\u0142yw na akcj\u0119:<\/u> W mojej ocenie jest to pierwszy punkt zwrotny ca\u0142ej historii. Wed\u0142ug definicji powinien wprowadza\u0107 w nowy \u015bwiat, mie\u0107 potencja\u0142 generowania konflikt\u00f3w w II akcie i stawia\u0107 g\u0142\u00f3wne pytanie dramaturgiczne. Pierwsze dwie kwestie s\u0105 oczywiste: rozpocz\u0119cie otwartego konfliktu z miejscow\u0105 policj\u0105 spe\u0142nia te kryteria.<\/p>\n
Szukaj\u0105c pytania dramaturgicznego znajduj\u0119 dwa: w linii akcji brzmi ono \u201eCzy Mildred uda si\u0119 zmusi\u0107 policj\u0119 do dzia\u0142ania?\u201d<\/em>. W linii relacji mo\u017cna je sformu\u0142owa\u0107 nast\u0119puj\u0105co: \u201eCzy Mildred pogodzi si\u0119 ze \u015bmierci\u0105 c\u00f3rki?\u201d<\/em>. To co powoduje, \u017ce te pytania mog\u0105 si\u0119 w tym miejscu pojawi\u0107 jest determinacja Mildred, kt\u00f3ra jest gotowa walczy\u0107 o swoje bez wzgl\u0119du na wszystko, nawet na \u015bmierteln\u0105 chorob\u0119 dobrotliwego szeryfa i ostracyzm lokalnej spo\u0142eczno\u015bci.<\/p>\nNajwa\u017cniejsze informacje:<\/u> Czynno\u015bci wykonane przez policj\u0119 w sprawie Angeli (liche nadzieje na znalezienie sprawcy), podbicie stawki (przypomnienie, \u017ce morderca pozostaje na wolno\u015bci i mo\u017ce znowu zaatakowa\u0107), informacja o \u015bmiertelnej chorobie Szeryfa.<\/p>\n
<\/p>\n
Scena 24, strona 15: Wizyta ksi\u0119dza<\/strong><\/h4>\nPunkt wyj\u015bcia:<\/u> Mildred i Robbie\u2019go odwiedza reprezentant lokalnej spo\u0142eczno\u015bci \u2013 ksi\u0105dz Montgomery.<\/p>\n
Konflikt:<\/u> Ksi\u0105dz Montgomery jasno artyku\u0142uje, \u017ce nikomu w miasteczku nie podoba si\u0119 jej akcja, wytyka nie chodzenie do ko\u015bcio\u0142a. Mildred w odpowiedzi wytacza najci\u0119\u017csze zarzuty w kierunku ko\u015bcio\u0142a.<\/p>\n
Punkt zwrotny<\/u>: Niespodziewana wizyta ksi\u0119dza (szczeg\u00f3lnie, \u017ce Mildred nie chodzi do ko\u015bcio\u0142a, o czym za chwil\u0119 si\u0119 dowiadujemy).<\/p>\n
Wp\u0142yw na akcj\u0119:<\/u> Ta scena i nast\u0119puj\u0105ca chwil\u0119 p\u00f3\u017aniej konfrontacja u dentysty maj\u0105 na celu pokazanie ostracyzmu z jakim spotyka si\u0119 Mildred. Pokazuje jej samotno\u015b\u0107.<\/p>\n
Najwa\u017cniejsze informacje:<\/u> Mildred jest niewierz\u0105ca, Lokalnej spo\u0142eczno\u015bci nie podoba si\u0119 akcja Mildred. Robbie ma k\u0142opoty w szkole ze wzgl\u0119du na billboardy.<\/p>\n
<\/p>\n
Scena 32, strona 22: Mildred na przes\u0142uchaniu<\/strong><\/h4>\nPunkt wyj\u015bcia:<\/u> Po naruszeniu nietykalno\u015bci cielesnej dentysty Mildred zostaje zatrzymana.<\/p>\n
Konflikt:<\/u> Mildred vs Willoughby. Szeryf grozi Mildred ci\u0105gni\u0119ciem po s\u0105dach, drena\u017cem finansowym, by\u0142ym m\u0119\u017cem.<\/p>\n
Punkt zwrotny<\/u>: Atak kaszlu Szeryfa. Cz\u0105stki krwi l\u0105duj\u0105 na Mildred. To ca\u0142kowiecie zmienia nastr\u00f3j sceny, tworzy ni\u0107 porozumienia mi\u0119dzy bohaterami.<\/p>\n
Wp\u0142yw na akcj\u0119:<\/u> Problemy Mildred zaczynaj\u0105 si\u0119 pi\u0119trzy\u0107. Od spokojnych rozm\u00f3w po aresztowanie, robi si\u0119 coraz trudniej i niebezpieczniej.<\/p>\n
Najwa\u017cniejsze informacje:<\/u> Dentysta chcia\u0142by j\u0105 oskar\u017cy\u0107 o naruszenie nietykalno\u015bci cielesnej, Mildred potrafi si\u0119 m\u0105drze broni\u0107, sytuacja finansowa Mildred jest kiepska, jej by\u0142y m\u0105\u017c, policjant, j\u0105 bi\u0142. Zdrowie Willoughby\u2019ego si\u0119 pogarsza.<\/p>\n
<\/p>\n
Scena 36 i 37, strona 26: Wybuch Robbie\u2019go i flashback z Angel\u0105<\/strong><\/h4>\nPunkt wyj\u015bcia:<\/u> Podczas mijania billboard\u00f3w Robbie nie wytrzymuje i m\u00f3wi Mildred jak boli go ci\u0105g\u0142e przypominanie co sta\u0142o si\u0119 z Angel\u0105.<\/p>\n
Konflikt:<\/u> W pierwszej jest to konflikt mi\u0119dzy Mildred i jej synem, kt\u00f3ry r\u00f3wnie\u017c ma do\u015b\u0107 tych billboard\u00f3w. W drugiej we flashbacku widzimy ostatni\u0105 rozmow\u0119 mi\u0119dzy Mildred a jej c\u00f3rk\u0105, kt\u00f3ra zamienia si\u0119 w pot\u0119\u017cn\u0105 k\u0142\u00f3tni\u0119.<\/p>\n
Punkt zwrotny<\/u>: W pierwszej zaskoczeniem jest gwa\u0142towny wybuch Robbie\u2019go, kt\u00f3ry do tej pory wydawa\u0142 si\u0119 milcz\u0105cym wsparciem Matki. W drugiej scenie jeden du\u017cy punkt zwrotny zast\u0105piony jest kilkoma malutkimi zmieniaj\u0105cymi trajektori\u0119 k\u0142\u00f3tni (wyci\u0105gni\u0119cie Mildred prowadzenia po alkoholu, informacja, \u017ce Angela cz\u0119sto widuje si\u0119 z ojcem, wulgarna odzywka Robbie\u2019go).<\/p>\n
Wp\u0142yw na akcj\u0119:<\/u> Obie sceny pokazuj\u0105 relacje Mildred z dzie\u0107mi i obie s\u0105 \u017ar\u00f3d\u0142em wzmo\u017conych wyrzut\u00f3w sumienia g\u0142\u00f3wnej bohaterki.<\/p>\n
Najwa\u017cniejsze informacje:<\/u> Z\u0142o\u015b\u0107 Robbie\u2019go, dlaczego Angela wraca\u0142a noc\u0105 piechot\u0105, zarys relacji mi\u0119dzy Mildred i Angel\u0105, szukanie przez Angel\u0119 wsparcia u ojca.<\/p>\n
<\/p>\n
Scena 42, strona 31: Wkracza Charlie<\/strong><\/h4>\nPunkt wyj\u015bcia:<\/u> Do tej pory o by\u0142ym m\u0119\u017cu Mildred tylko s\u0142yszeli\u015bmy (od Willoughby\u2019ego, Angeli i samej Mildred). Teraz pojawia si\u0119 osobi\u015bcie.<\/p>\n
Konflikt:<\/u> Mildred vs Charlie. Charlie r\u00f3wnie\u017c domaga si\u0119 zdj\u0119cia billboard\u00f3w, sugeruje ich nieskuteczno\u015b\u0107. K\u0142\u00f3tnia szybko przechodzi na osobiste \u015bcie\u017cki (\u017carty z 19-letniej dziewczyny Charlie\u2019go). Konflikt szybko eskaluje ods\u0142aniaj\u0105c brutaln\u0105 natur\u0119 Charlie\u2019go (i jednocze\u015bnie niejako potwierdzaj\u0105c s\u0142owa Mildred o tym, \u017ce j\u0105 bi\u0142). Nast\u0119pnie dochodzi do konfliktu mi\u0119dzy Charlie\u2019m a Robbie\u2019m, kt\u00f3ry staje w obronie matki.<\/p>\n
Punkt zwrotny<\/u>: Trzy: wybuch agresji Charlie\u2019go, si\u0119gni\u0119cie po n\u00f3\u017c Robbie\u2019go, wej\u015bcie Penelopy roz\u0142adowuj\u0105ce sytuacj\u0119.<\/p>\n
Wp\u0142yw na akcj\u0119:<\/u> To kolejna scena kt\u00f3ra nak\u0142ada na g\u0142\u00f3wn\u0105 bohaterk\u0119 jeszcze wi\u0119ksz\u0105 presj\u0119 i pokazuje, \u017ce w tej krucjacie jest absolutnie sama.<\/p>\n
Najwa\u017cniejsze informacje:<\/u> Potwierdzenie sytuacji finansowej Mildred (za billboardy zap\u0142aci\u0142a sprzedaj\u0105c przyczep\u0119 Charliego), pokazanie stosunk\u00f3w mi\u0119dzy Mildred a jej by\u0142ym m\u0119\u017cem (i sugestia jak mog\u0142o wygl\u0105da\u0107 ich \u017cycie kiedy byli razem), przedstawienie Penelopy, informacja, \u017ce Angela przed \u015bmierci\u0105 chcia\u0142a zamieszka\u0107 z ojcem.<\/p>\n
<\/p>\n
Scena 54, strona 43: Willoughby strzela sobie w g\u0142ow\u0119<\/strong><\/h4>\nPunkt wyj\u015bcia:<\/u> Po sp\u0119dzeniu cudownego dnia z rodzin\u0105 szeryf Willoughby pope\u0142nia samob\u00f3jstwo.<\/p>\n
Konflikt:<\/u> Opis samob\u00f3jstwa zamyka si\u0119 w siedmiu linijkach. Jest zwarty i konkretny. I takie s\u0105 w filmie dzia\u0142ania szeryfa. To sugeruje, \u017ce Willoughby si\u0119 nie waha\u0142, nie mia\u0142 w\u0105tpliwo\u015bci. Jednak za tym zdarzeniem na pewno kryje si\u0119 olbrzymi konflikt wewn\u0119trzny, Tym bardziej, \u017ce chwil\u0119 wcze\u015bniej, poprzez idylliczn\u0105 scen\u0119 rodzinnego pikniku, pokazano nam z jak cudownym \u017cyciem postanowi\u0142 si\u0119 po\u017cegna\u0107.<\/p>\n
Punkt zwrotny<\/u>: Za\u0142o\u017cenie worka, przy\u0142o\u017cenie broni i poci\u0105gni\u0119cie za spust.<\/p>\n
Wp\u0142yw na akcj\u0119:<\/u> Olbrzymi! Dzia\u0142ania Mildred ju\u017c do tej pory nie przysparza\u0142y jej sympatii w miasteczku, a co dopiero gdy doprowadzaj\u0105 one (czemu Szeryf osobi\u015bcie w po\u015bmiertnych listach zaprzecza, ale\u2026) do \u015bmierci uwielbianego i zas\u0142u\u017conego przedstawiciela prawa. Cho\u0107 wydawa\u0142o si\u0119 to niemo\u017cliwe, presja na\u0142o\u017cona na bohaterk\u0119 jeszcze si\u0119 wzmaga!<\/p>\n
Najwa\u017cniejsze informacje:<\/u> \u015bmier\u0107 szeryfa, du\u017co informacji na temat jego charakteru (posprz\u0105tanie stajni, karteczka nakazuj\u0105ca nie zdejmowanie worka, niezgoda na poddanie si\u0119 chorobie).<\/p>\n
<\/p>\n
Scena 61, strona 47: Dixon wyrzuca Reda przez okno<\/strong><\/h4>\nPunkt wyj\u015bcia:<\/u> Dixon dowiaduje si\u0119 o samob\u00f3jczej \u015bmierci szeryfa. Postanawia wy\u0142adowa\u0107 swoj\u0105 z\u0142o\u015b\u0107 na Redzie.<\/p>\n
Konflikt:<\/u> Jasny i klarowny: Dixon vs Red i w wyniku tego Red vs okno i Red vs asfaltowa ulica.<\/p>\n
Punkt zwrotny<\/u>: Jakkolwiek spodziewamy si\u0119, \u017ce reakcja Dixona b\u0119dzie agresywna i prawdopodobnie dopu\u015bci si\u0119 przemocy, to jednak wyrzucenia cz\u0142owieka przez okno, z pierwszego pi\u0119tra, w bia\u0142y dzie\u0144, na oczach wszystkich, raczej ma\u0142o kto si\u0119 spodziewa\u0142.<\/p>\n
Wp\u0142yw na akcj\u0119:<\/u> W wyniku tej akcji Dixon zostaje zwolniony z policji i niejako przez to zostanie poparzony (gdyby nadal by\u0142 policjantem nie musia\u0142by przychodzi\u0107 po list od szeryfa w \u015brodku nocy). Scena ta umo\u017cliwia r\u00f3wnie\u017c p\u00f3\u017aniej rozwini\u0119cie przemiany Dixona, daj\u0105c mu szans\u0119 otrzymania rozgrzeszenia za swoje grzechy.<\/p>\n
Najwa\u017cniejsze informacje:<\/u> Bez Williughby\u2019ego Dixon jest jak spuszczony ze smyczy Rottweiler \u2013 nikt i nic nie mo\u017ce go zatrzyma\u0107 i zmusi\u0107 do my\u015blenia.<\/p>\n
<\/p>\n
Scena 72, strona 57: Podpalenie billboard\u00f3w<\/strong><\/h4>\nPunkt wyj\u015bcia:<\/u> Mildred i Robbie zauwa\u017caj\u0105 p\u0142on\u0105ce billboardy.<\/p>\n
Konflikt:<\/u> Mamy tutaj klasyczny przyk\u0142ad globalnego konfliktu, w kt\u00f3rym bohater zmaga si\u0119 z \u017cywio\u0142em, w tym przypadku ogniem. Ale McDonagh na tym nie poprzestaje i dok\u0142ada konflikt mi\u0119dzy Mildred i Robbie\u2019m, oparty na podej\u015bciu do gaszenia po\u017caru \u2013 Mildred chce go ugasi\u0107 za wszelk\u0105 cen\u0119, nie zwa\u017caj\u0105c na bezpiecze\u0144stwo, Robbie pr\u00f3buje j\u0105 powstrzyma\u0107.<\/p>\n
Punkt zwrotny<\/u>: brak wyra\u017anego punktu zwrotnego.<\/p>\n
Wp\u0142yw na akcj\u0119:<\/u> W zem\u015bcie za podpalenie billboard\u00f3w Mildred postanowi spali\u0107 komisariat policji.<\/p>\n
Najwa\u017cniejsze informacje:<\/u> Nic co do tej pory si\u0119 wydarzy\u0142o nie zmieni\u0142o przekonania Mildred o s\u0142uszno\u015bci jej dzia\u0142a\u0144. Dlatego pr\u00f3bowa\u0142a za wszelk\u0105 cen\u0119 ugasi\u0107 billboardy nie zwa\u017caj\u0105c na w\u0142asne bezpiecze\u0144stwo i (po raz kolejny) syna.<\/p>\n
<\/p>\n
Scena 101, strona 65: Mildred podpala komisariat<\/strong><\/h4>\nPunkt wyj\u015bcia:<\/u> Mildred, w\u015bciek\u0142a po podpaleniu billboard\u00f3w, postanawia zem\u015bci\u0107 si\u0119 w spektakularny spos\u00f3b \u2013 niszcz\u0105c komisariat. W tym celu planuje obrzuci\u0107 go koktajlami Mo\u0142otowa z znajduj\u0105cego si\u0119 na przeciwko biura Reda.<\/p>\n
Konflikt:<\/u>\u00a0Chwila zawahania przed rzuceniem pierwszego koktajlu Mo\u0142otowa sugeruje konflikt rozgrywaj\u0105cy si\u0119 we wn\u0119trzu Mildred. W dalszej cz\u0119\u015bci mamy klasyczny przyk\u0142ad zmagania si\u0119 bohatera z \u017cywio\u0142em (Dixon vs ogie\u0144).<\/p>\n
Punkt zwrotny<\/u>: Pierwszy wyst\u0119puje gdy orientujemy si\u0119 co de facto chce zrobi\u0107 Mildred. Drugi kiedy z p\u0142on\u0105cego budynku wyskakuje Dixon.<\/p>\n
Wp\u0142yw na akcj\u0119:<\/u> Jeste\u015bmy w drugim punkcie zwrotnym. Wed\u0142ug definicji to moment w kt\u00f3rym g\u0142\u00f3wny bohater jest najdalej od swojego celu, poni\u00f3s\u0142 spektakularn\u0105 pora\u017ck\u0119, jest za\u0142amany, ale znajduje w sobie si\u0142\u0119 by spr\u00f3bowa\u0107 jeszcze raz zawalczy\u0107 o zrealizowanie swojego celu. Niew\u0105tpliwie spalenie billboard\u00f3w jest dla Mildred wydarzeniem, kt\u00f3re sprawi\u0142o (a przynajmniej tak w tym momencie si\u0119 wydaje), \u017ce ca\u0142y jej dotychczasowy wysi\u0142ek i olbrzymie po\u015bwi\u0119cenie posz\u0142o na marne. Jednak Mildred nie nale\u017cy do postaci, kt\u00f3re \u0142atwo si\u0119 za\u0142amuj\u0105. Szybko decyduje si\u0119 dzia\u0142a\u0107. I kiedy, na chwil\u0119 przed rzuceniem pierwszego koktajlu Mo\u0142otowa, klnie soczy\u015bcie \u201eFuck them!\u201d, wiemy, \u017ce podj\u0119\u0142a decyzj\u0119 walczy\u0107 do samego ko\u0144ca \u2013 swojego lub ich.<\/p>\n
To jeden z tych, mniej licznych, przypadk\u00f3w kiedy druga cz\u0119\u015b\u0107 II punktu zwrotnego -decyzja o dzia\u0142aniu, jest wa\u017cniejsza ni\u017c umieszczenie bohatera w mrocznej jaskini najwi\u0119kszej pora\u017cki w opowiadanej historii.<\/p>\n
To te\u017c punkt zwrotny w \u017cyciu Dixona, kt\u00f3rego rola w drugiej cz\u0119\u015bci scenariusza (i filmu) tak zdecydowanie ro\u015bnie, \u017ce adekwatne wydaje si\u0119 pytanie czy nawet nie wysuwa si\u0119 przed Mildred (Uwa\u017cam, \u017ce to celowy zabieg scenarzysty zastosowany by rozwi\u0105za\u0107 problem pojawiaj\u0105cy si\u0119 w tej cz\u0119\u015bci scenariusza). Bohater, pod wp\u0142ywem g\u0142osu zza grobu, przechodzi przemian\u0119, odbywa piekieln\u0105 pokut\u0119 i w p\u0142omieniach rodzi si\u0119 na nowo, jako porz\u0105dny cz\u0142owiek (co Willoughby zapowiada ju\u017c na \u00f3smej stronie).<\/p>\n
Najwa\u017cniejsze informacje:<\/u> Przede wszystkim dostajemy paliwo do przemiany Dixona (list Willoughby\u2019ego) i potwierdzenie nienaruszalno\u015bci postawy Mildred.<\/p>\n
<\/p>\n
Scena 113, strona 72: Dixon spotyka morderc\u0119, pobicie<\/strong><\/h4>\nPunkt wyj\u015bcia:<\/u> Dixon przypadkiem spotyka w barze cz\u0142owieka, kt\u00f3ry chwali si\u0119 kumplowi co zrobi\u0142 jakiej\u015b dziewczynie.<\/p>\n
Konflikt:<\/u> bezpo\u015brednie starcie fizyczne pomi\u0119dzy Dixonem i morderc\u0105.<\/p>\n
Punkt zwrotny<\/u>: Pierwszym punktem zwrotnym jest gdy Dixon s\u0142yszy opowie\u015b\u0107 mordercy. Drugim podrapanie go po twarzy w celu zdobycia jego DNA.<\/p>\n
Wp\u0142yw na akcj\u0119:<\/u> Daje nadziej\u0119 na z\u0142apanie sprawcy morderstwa Angeli i szans\u0119 na rehabilitacj\u0119 i przemian\u0119 Dixona.<\/p>\n
Najwa\u017cniejsze informacje:<\/u> Dixon przeszed\u0142 przemian\u0119, jest gotowy do po\u015bwi\u0119ce\u0144 i zacz\u0105\u0142 my\u015ble\u0107 jak policjant.<\/p>\n
<\/p>\n
Scena 114, strona 74: Mildred vs Charlie vs James<\/strong><\/h4>\nPunkt wyj\u015bcia:<\/u> Mildred, b\u0119d\u0105c na randce z Jamesem, spotyka Charliego i jego nastoletni\u0105 dziewczyn\u0119.<\/p>\n
Konflikt:<\/u> Mildred vs Charlie i Mildred vs James<\/p>\n
Punkt zwrotny<\/u>: Kilka: pierwszy to pojawienie si\u0119 w restauracji Charliego. Drugi to wyznanie Charliego, \u017ce to on podpali\u0142 billboardy. Trzeci to wybuch Jamesa.<\/p>\n
Wp\u0142yw na akcj\u0119:<\/u>\u00a0Dowiadujemy si\u0119 w tej scenie, \u017ce billboardy podpali\u0142 Charlie. Jednak dla mnie jeszcze wa\u017cniejsze jest pokazanie, \u017ce prawdopodobnie Mildred nie b\u0119dzie ju\u017c w stanie powr\u00f3ci\u0107 ze swoim \u017cyciem na normalne tory. Morderstwo c\u00f3rki spowodowa\u0142o w niej spustoszenie, kt\u00f3rego nie da si\u0119 ju\u017c naprawi\u0107.<\/p>\n
Najwa\u017cniejsze informacje:<\/u> Najwa\u017cniejsza informacja to przyznanie si\u0119 Charliego do podpalenia billboard\u00f3w.<\/p>\n
<\/p>\n
Scena 121, strona 78: Mildred godzi si\u0119 z Dixonem<\/strong><\/h4>\nPunkt wyj\u015bcia:<\/u> Dixon przychodzi do Mildred by powiedzie\u0107 jej, \u017ce by\u0107 mo\u017ce znalaz\u0142 sprawc\u0119 morderstwa Angeli.<\/p>\n
Konflikt:<\/u> Nie jest \u0142atwo dostrzec konflikt w scenie w kt\u00f3rej jeden z bohater\u00f3w m\u00f3wi szczerze drugiemu to co ten bardzo chce us\u0142ysze\u0107 i znajduj\u0105 wsp\u00f3ln\u0105 ni\u0107 porozumienia. My\u015bl\u0119, \u017ce mo\u017cna go dostrzec w ich wn\u0119trzu \u2013 Dixon bardzo stara si\u0119 nie rozbudzi\u0107 nadmiernych nadziei Mildred, jednocze\u015bnie b\u0119d\u0105c bardzo dumnym z tego czego dokona\u0142 i r\u00f3wnocze\u015bnie Mildred nie chce robi\u0107 sobie zbyt wielkich oczekiwa\u0144 mimo, \u017ce na tego typu informacj\u0119 czeka\u0142a od wielu miesi\u0119cy.<\/p>\n
Punkt zwrotny<\/u>: \u201eThanks\u201d \u2013 jedno, kr\u00f3tkie, szczere s\u0142owo Milderd na ko\u0144cu ich rozmowy jest punktem zwrotnym w historii ich ca\u0142ej znajomo\u015bci.<\/p>\n
Wp\u0142yw na akcj\u0119:<\/u> Daje nadziej\u0119 Mildred, \u017ce ca\u0142y wysi\u0142ek jaki w\u0142o\u017cy\u0142a w t\u0105 spraw\u0119 nie poszed\u0142 na marne. Jest to te\u017c zacz\u0105tek, cytuj\u0105c klasyka, pi\u0119knej przyja\u017ani i sugestia wchodzenia Dixona w rol\u0119 Willoughby\u2019ego (powt\u00f3rzenie antura\u017cu sceny gdy Willoughby odwiedza Mildred).<\/p>\n
Najwa\u017cniejsze informacje:<\/u> Mildred dowiaduje si\u0119 o znalezieniu podejrzanego w sprawie morderstwa jej c\u00f3rki.<\/p>\n
<\/p>\n
Scena 129, strona 80: Let\u2019s go to Idaho<\/strong><\/h4>\nPunkt wyj\u015bcia:<\/u> Mildred dowiaduje si\u0119, \u017ce podejrzany Dixona nie jest morderc\u0105 jej c\u00f3rki.<\/p>\n
Konflikt:<\/u>\u00a0Wewn\u0119trzny u obu bohater\u00f3w: Mildred walczy by si\u0119 nie za\u0142ama\u0107 po informacji od Dixona i znale\u017a\u0107 motywacj\u0119 do dalszego dzia\u0142ania, a Dixon zmaga si\u0119 z rozczarowaniem jakie sprawi\u0142 Mildred.<\/p>\n
Punkt zwrotny<\/u>: Mildred postanawia jecha\u0107 do Idaho, do mordercy. Dixon chce si\u0119 przy\u0142\u0105czy\u0107.<\/p>\n
Wp\u0142yw na akcj\u0119:<\/u> W tym momencie warto cofn\u0105\u0107 si\u0119 do sceny 18. Zadali\u015bmy wtedy dwa pytania: \u201eCzy Mildred uda si\u0119 zmusi\u0107 policj\u0119 do dzia\u0142ania?\u201d i \u201eCzy Mildred pogodzi si\u0119 ze \u015bmierci\u0105 c\u00f3rki?\u201d. Omawiana scena na nie odpowiada (W moim przekonaniu odpowiednio \u201eTak, przynajmniej Dixona\u201d i \u201eNie, jeszcze nie teraz\u201d), co czyni j\u0105 kulminacj\u0105 ca\u0142ego filmu.<\/p>\n
Najwa\u017cniejsze informacje:<\/u> Mildred dowiaduje si\u0119, gdzie podejrzany Dixona mieszka i mimo, \u017ce wie, \u017ce to nie on zamordowa\u0142 Angel\u0119 to wyra\u017ca ch\u0119\u0107 odwiedzenia go.<\/p>\n
<\/p>\n
Scena 134, strona 82: Fina\u0142<\/strong><\/h4>\nPunkt wyj\u015bcia:<\/u> Mildred i Dixon ruszaj\u0105 do Idaho by spotka\u0107 si\u0119 z potencjalnym morderc\u0105.<\/p>\n
Konflikt:<\/u> Wewn\u0119trzny, dotyczy ch\u0119ci zabicia gwa\u0142ciciela.<\/p>\n
Punkt zwrotny<\/u>: Mildred przyznaje si\u0119, \u017ce to ona podpali\u0142a komisariat, okazuje si\u0119, \u017ce Dixon o tym wiedzia\u0142 (\u201eWell, who the Hell else would it have been?\u201d<\/em>).<\/p>\nWp\u0142yw na akcj\u0119:<\/u> Zamkni\u0119cie filmu. Sugestia narodzin prawdziwej przyja\u017ani mi\u0119dzy Mildred i Dixonem.<\/p>\n
Najwa\u017cniejsze informacje:<\/u> Dixon dowiaduje si\u0119, \u017ce to Mildred podpali\u0142a komisariat.Poznaj\u0105 r\u00f3wnie\u017c sw\u00f3j punkt widzenia na zabicie gwa\u0142ciciela.<\/span><\/p>\n <\/p>\n
Czego si\u0119 nauczy\u0142em?<\/strong><\/h3>\nCzas na najwa\u017cniejsze wnioski jakie wyci\u0105gn\u0105\u0142em z lektury bardzo ciekawego scenariusza \u201eTrzy billboardy za Ebbing, Missouri\u201d<\/em> autorstwa Martina McDonagha:<\/p>\n\n- Niech scena otwieraj\u0105ca sugeruje klimat opowie\u015bci i zwiastuje ca\u0142y film.<\/li>\n
- Zaczynaj szybko! Przedstawienie normalnego \u015bwiata protagonisty jest przereklamowane!<\/li>\n
- Szkoda czasu i miejsca na szczeg\u00f3\u0142owe opisy postaci, chyba, \u017ce ma to znaczenie fabularne.<\/li>\n
- Wyra\u017caj bohater\u00f3w dialogami.<\/li>\n
- Podkre\u015blanie (akcentowanie) s\u0142\u00f3w w dialogach mo\u017ce dobrze dzia\u0142a\u0107.<\/li>\n
- Je\u015bli na pocz\u0105tku wzbudzisz wzgl\u0119dem protagonisty empati\u0119 u widz\u00f3w, potem mo\u017cesz pozwoli\u0107 by robi\u0142 du\u017co rzeczy, kt\u00f3re mog\u0105 mu sympatii nie przysparza\u0107.<\/li>\n
- Warto dba\u0107 o \u015brodowisko wok\u00f3\u0142 najwa\u017cniejszych bohater\u00f3w \u2013 ono \u015bwietnie o nich \u201eopowiada\u201d (Mildred i jej by\u0142y m\u0105\u017c, Dixon i Mamusia, Willoughby i cudowna, idylliczna rodzina).<\/li>\n
- Czasami bohaterowie mog\u0105 dobrze funkcjonowa\u0107 nawet po \u015bmierci (listy Willoughby\u2019ego).<\/li>\n
- Pami\u0119taj, \u017ceby skala k\u0142opot\u00f3w protagonisty ros\u0142a lawinowo.<\/li>\n
- Protagonista nie musi przechodzi\u0107 g\u0142\u0119bokiej przemiany je\u015bli inna wa\u017cna posta\u0107 przechodzi j\u0105 bardzo wyra\u017anie.<\/li>\n
- Planowanie zab\u00f3jstwa zbli\u017ca ludzi. \ud83d\ude09<\/li>\n<\/ul>\n
<\/h3>\nNa koniec…<\/strong><\/h3>\nPierwsza analiza za nami! Mam nadziej\u0119, \u017ce przyda si\u0119 wam w pracy nad w\u0142asnymi tekstami. Dajcie zna\u0107 w komentarzach czy przyj\u0119ta przeze mnie formu\u0142a wam odpowiada, czy czego\u015b wam zabrak\u0142o, czy macie ochot\u0119 na wi\u0119cej, a je\u015bli tak to analizy jakich film\u00f3w by was najbardziej interesowa\u0142y. B\u0119d\u0119 wdzi\u0119czny za wszystkie uwagi!<\/strong><\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"Ch\u0119\u0107 stworzenia cyklu analiz wyrazi\u0142em ju\u017c w pierwszym wpisie na blogu. Potrzebowa\u0142em jednak a\u017c siedmiu miesi\u0119cy by znale\u017a\u0107 odpowiedni\u0105 dla niego formu\u0142\u0119. Lepiej p\u00f3\u017ano ni\u017c wcale. Zapraszam do lektury pilotowego artyku\u0142u z serii \u201eJak to jest napisane?\u201d. Analiza scenariuszowa, czyli co? Pierwotnie planowa\u0142em rozk\u0142ada\u0107 na czynniki pierwsze filmy. Jednak z ka\u017cdym mijaj\u0105cym miesi\u0105cem w…<\/p>\n","protected":false},"author":1,"featured_media":633,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"spay_email":"","footnotes":"","jetpack_publicize_message":""},"categories":[143],"tags":[134,126,40,147,145,148,7,8,9,146,144],"jetpack_featured_media_url":"https:\/\/i1.wp.com\/przygodyscenarzysty.pl\/wp-content\/uploads\/2019\/06\/jak-to-jest-napisane.png?fit=800%2C1200&ssl=1","jetpack_publicize_connections":[],"jetpack-related-posts":[{"id":1415,"url":"https:\/\/przygodyscenarzysty.pl\/2020\/10\/08\/jak-to-jest-napisane-5-analiza-scenariuszowa-pilota-serialu-teoria-wielkiego-podrywu\/","url_meta":{"origin":605,"position":0},"title":"Jak to jest napisane? #5 Analiza scenariuszowa pilota serialu \u201eTeoria wielkiego podrywu\u201d","date":"08\/10\/2020","format":false,"excerpt":"Mimo rosn\u0105cej konkurencji sitcomy nadal s\u0105 wa\u017cnym elementem ka\u017cdej stacji telewizyjnej jak r\u00f3wnie\u017c serwis\u00f3w streamingowych (wystarczy przypomnie\u0107 sobie walk\u0119 Netflixa o mo\u017cliwo\u015b\u0107 pokazywania \u201ePrzyjaci\u00f3\u0142\u201d). Zapewniaj\u0105 przyjemn\u0105, podan\u0105 w kr\u00f3tkiej formie rozrywk\u0119, opart\u0105 na maksymie, \u017ce lubimy to co ju\u017c znamy. Zapraszam na analiz\u0119 scenariuszow\u0105 pilota jednego z najwa\u017cniejszych tego typu\u2026","rel":"nofollow","context":"W \"Jak to jest napisane?\"","img":{"src":"","width":0,"height":0},"classes":[]},{"id":1305,"url":"https:\/\/przygodyscenarzysty.pl\/2020\/06\/27\/jak-to-jest-napisane-4-analiza-scenariuszowa-filmu-cicha-noc\/","url_meta":{"origin":605,"position":1},"title":"Jak to jest napisane? #4 Analiza scenariuszowa filmu \"Cicha noc\"","date":"27\/06\/2020","format":false,"excerpt":"Od dawna uwa\u017cam, \u017ce ograniczony dost\u0119p do polskich scenariuszy mocno utrudnia rozw\u00f3j rodzimych scenarzyst\u00f3w b\u0119d\u0105cych na pocz\u0105tku swojej drogi. Oczywi\u015bcie w sieci mo\u017cna znale\u017a\u0107 mn\u00f3stwo \u015bwietnych zagranicznych tekst\u00f3w, ale po pierwsze nie ka\u017cdy musi w\u0142ada\u0107 j\u0119zykiem angielskim na takim poziomie by wy\u0142apa\u0107 z nich wszystko to co najwa\u017cniejsze, a po\u2026","rel":"nofollow","context":"W \"Jak to jest napisane?\"","img":{"src":"","width":0,"height":0},"classes":[]},{"id":656,"url":"https:\/\/przygodyscenarzysty.pl\/2019\/07\/04\/plany-2019-polmetek\/","url_meta":{"origin":605,"position":2},"title":"Plany 2019 - p\u00f3\u0142metek","date":"04\/07\/2019","format":false,"excerpt":"Wydawa\u0142oby si\u0119, \u017ce jeszcze chwil\u0119 temu cz\u0142owiek \u015bwi\u0119towa\u0142 wchodzenie w nowy rok, a tu ju\u017c sze\u015b\u0107 miesi\u0119cy stukn\u0119\u0142o i czas rozliczy\u0107 si\u0119 z dotychczasowych dzia\u0142a\u0144 i zaplanowa\u0107 co\u015b na przysz\u0142o\u015b\u0107. Czas szybko leci! W noworocznym wpisie \u201eChcesz roz\u015bmieszy\u0107 Boga?\u201d przedstawi\u0142em najwa\u017cniejsze plany na 2019 rok. W tym miejscu dokona\u0142em pierwszych\u2026","rel":"nofollow","context":"W \"Przygody scenarzysty\"","img":{"src":"","width":0,"height":0},"classes":[]}],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/przygodyscenarzysty.pl\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/605"}],"collection":[{"href":"https:\/\/przygodyscenarzysty.pl\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/przygodyscenarzysty.pl\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/przygodyscenarzysty.pl\/wp-json\/wp\/v2\/users\/1"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/przygodyscenarzysty.pl\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=605"}],"version-history":[{"count":16,"href":"https:\/\/przygodyscenarzysty.pl\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/605\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":644,"href":"https:\/\/przygodyscenarzysty.pl\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/605\/revisions\/644"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/przygodyscenarzysty.pl\/wp-json\/wp\/v2\/media\/633"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/przygodyscenarzysty.pl\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=605"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/przygodyscenarzysty.pl\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=605"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/przygodyscenarzysty.pl\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=605"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}