Warning: Declaration of Jetpack_IXR_Client::query() should be compatible with IXR_Client::query(...$args) in /home/wejertyj/ftp/_wizytowka_old/public/wp-content/plugins/jetpack/class.jetpack-ixr-client.php on line 0

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /home/wejertyj/ftp/_wizytowka_old/public/wp-content/plugins/jetpack/class.jetpack-ixr-client.php:0) in /home/wejertyj/ftp/_wizytowka_old/public/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1794

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /home/wejertyj/ftp/_wizytowka_old/public/wp-content/plugins/jetpack/class.jetpack-ixr-client.php:0) in /home/wejertyj/ftp/_wizytowka_old/public/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1794

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /home/wejertyj/ftp/_wizytowka_old/public/wp-content/plugins/jetpack/class.jetpack-ixr-client.php:0) in /home/wejertyj/ftp/_wizytowka_old/public/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1794

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /home/wejertyj/ftp/_wizytowka_old/public/wp-content/plugins/jetpack/class.jetpack-ixr-client.php:0) in /home/wejertyj/ftp/_wizytowka_old/public/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1794

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /home/wejertyj/ftp/_wizytowka_old/public/wp-content/plugins/jetpack/class.jetpack-ixr-client.php:0) in /home/wejertyj/ftp/_wizytowka_old/public/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1794

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /home/wejertyj/ftp/_wizytowka_old/public/wp-content/plugins/jetpack/class.jetpack-ixr-client.php:0) in /home/wejertyj/ftp/_wizytowka_old/public/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1794

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /home/wejertyj/ftp/_wizytowka_old/public/wp-content/plugins/jetpack/class.jetpack-ixr-client.php:0) in /home/wejertyj/ftp/_wizytowka_old/public/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1794

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /home/wejertyj/ftp/_wizytowka_old/public/wp-content/plugins/jetpack/class.jetpack-ixr-client.php:0) in /home/wejertyj/ftp/_wizytowka_old/public/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1794
{"id":797,"date":"2019-09-18T13:15:19","date_gmt":"2019-09-18T13:15:19","guid":{"rendered":"https:\/\/przygodyscenarzysty.pl\/?p=797"},"modified":"2019-09-18T13:15:19","modified_gmt":"2019-09-18T13:15:19","slug":"gdynia-2019-na-co-najbardziej-czekam","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/przygodyscenarzysty.pl\/2019\/09\/18\/gdynia-2019-na-co-najbardziej-czekam\/","title":{"rendered":"Gdynia 2019 – na co najbardziej czekam?"},"content":{"rendered":"

Festiwal Polskich Film\u00f3w Fabularnych w Gdyni w\u0142a\u015bnie osi\u0105gn\u0105\u0142 p\u00f3\u0142metek. Za nami pierwsze wydarzenia, konferencje, seanse, opinie, recenzje i afery (Solid Gold!). \u015awi\u0119to kina hula ju\u017c na pe\u0142nych obrotach. Dzisiaj planuj\u0119 si\u0119 do tej zabawy przy\u0142\u0105czy\u0107.<\/p>\n

Gdynia to, po OFF Camerze w Krakowie<\/strong> i Kameralnym Lecie<\/strong> w Radomiu (z kt\u00f3rych wra\u017cenia opisa\u0142em tutaj<\/b><\/a> i tutaj<\/b><\/a>), trzeci festiwal w kt\u00f3rym wezm\u0119 udzia\u0142 w tym roku. W przeciwie\u0144stwie do dw\u00f3ch poprzednich, na kt\u00f3re zwabi\u0142y mnie przede wszystkim wydarzenia bran\u017cowe, tym razem nastawiam si\u0119 g\u0142\u00f3wnie na ogl\u0105danie film\u00f3w.\u00a0<\/span><\/p>\n

Niestety uda\u0142o mi si\u0119 wygospodarowa\u0107 tylko trzy wolne dni, wi\u0119c na pewno nie b\u0119d\u0119 w stanie zobaczy\u0107 wszystkiego co bym chcia\u0142. Z tego wzgl\u0119du wytypowa\u0142em dziesi\u0119\u0107 pozycji na kt\u00f3rych najbardziej mi zale\u017cy i te\u017c w stosunku do kt\u00f3rych mam najwi\u0119ksze oczekiwania.<\/strong><\/p>\n

 <\/p>\n

10. \u201e\u017belazny most\u201d<\/b><\/h3>\n

Re\u017cyseria:\u00a0 <\/span>Monika Jordan-M\u0142odzianowska<\/p>\n

Scenariusz:\u00a0 <\/span>Monika Jordan-M\u0142odzianowska<\/p>\n

Zdj\u0119cia:\u00a0 <\/span>Piotr Kukla<\/p>\n

Muzyka:\u00a0 <\/span>Andrey Dergachev<\/p>\n

Scenografia:\u00a0 <\/span>Micha\u0142 Hrisulidis<\/p>\n

Kostiumy:\u00a0 <\/span>Ma\u0142gorzata Karpiuk<\/p>\n

Monta\u017c:\u00a0 <\/span>Bartosz Pietras<\/p>\n

Produkcja:\u00a0 <\/span>Autograf Karol Wo\u017cbi\u0144ski<\/p>\n

Obsada:\u00a0 <\/span>Julia Kijowska, Bart\u0142omiej Topa, \u0141ukasz Simlat, Andrzej Konopka, Cezary \u0141ukaszewicz<\/p>\n

Opis filmu*:\u00a0<\/span> Dramatyczna opowie\u015b\u0107 o tr\u00f3jce bohater\u00f3w uwik\u0142anych w mi\u0142osn\u0105 relacj\u0119. Pracuj\u0105cy na stanowisku sztygara Kacper ma romans z \u017con\u0105 swojego przyjaciela, Oskara, r\u00f3wnie\u017c g\u00f3rnika. \u017beby m\u00f3c spotyka\u0107 si\u0119 z kochank\u0105, Kacper wysy\u0142a Oskara do pracy na dalekie i niebezpieczne odcinki kopalni. W trakcie jednej ze schadzek Oskar w wyniku t\u0105pni\u0119cia zostaje odci\u0119ty w zawalonym chodniku, a kochankowie rzucaj\u0105 si\u0119 w wir akcji ratowniczej. Musz\u0105 przy tym upora\u0107 si\u0119 z poczuciem winy oraz \u015bwiadomo\u015bci\u0105, \u017ce po\u015brednio przyczynili si\u0119 do dramatu zasypanego m\u0119\u017cczyzny. Nie pomaga im w tym \u017cywe uczucie, jakim nadal siebie darz\u0105. Zbyt wiele pyta\u0144, niepodj\u0119tych decyzji zostaje nagle bez rozwi\u0105zania, a niemo\u017cno\u015b\u0107 konfrontacji z zaginionym m\u0119\u017cem zmusza kochank\u00f3w do szukania odpowiedzi w samych sobie.<\/p>\n

Dlaczego chc\u0119 go obejrze\u0107:\u00a0<\/span> Ciekawy punkt wyj\u015bcia mog\u0105cy stanowi\u0107 przyczynek do interesuj\u0105cych rozwa\u017ca\u0144 na temat odpowiedzialno\u015bci, mi\u0142o\u015bci i poczucia winy. R\u00f3wnie\u017c obsada wygl\u0105da bardzo zach\u0119caj\u0105co. Julia Kijowska permanentnie obsadzana jest w rolach kobiet uwik\u0142anych w trudne relacje mi\u0142osne (\u201eMi\u0142o\u015b\u0107\u201d, \u201eDrog\u00f3wka\u201d, \u201eNina\u201d) i za ka\u017cdym razem wypada dobrze. Pierwsze p\u0142yn\u0105ce z Gdyni opinie tak\u017ce wskazuj\u0105, \u017ce to mo\u017ce by\u0107 bardzo udany debiut.<\/p>\n

 <\/p>\n

9. \u201eProceder\u201d<\/b><\/h3>\n

\"\"Re\u017cyseria:\u00a0 <\/span>Micha\u0142 W\u0119grzyn<\/p>\n

Scenariusz:\u00a0 <\/span>Maciej Chwedo, Aleksandra G\u00f3recka, Micha\u0142 Kalicki, Krzysztof Tyszowiecki<\/p>\n

Zdj\u0119cia:\u00a0 <\/span>Wojciech W\u0119grzyn<\/p>\n

Muzyka:\u00a0 <\/span>Rafa\u0142 Sielawa – RX<\/p>\n

Scenografia:\u00a0 <\/span>Jacek Mocny<\/p>\n

Kostiumy:\u00a0 <\/span>Anna Szalu\u015b<\/p>\n

Monta\u017c:\u00a0 <\/span>Bartosz Karczy\u0144ski<\/p>\n

Produkcja:\u00a0 <\/span>Global Studio<\/p>\n

Obsada:\u00a0 <\/span>Piotr Witkowski, Ma\u0142gorzata Ko\u017cuchowska, Agnieszka Wi\u0119d\u0142ocha, Anna Matysiak, Antoni Pawlicki, Jan Frycz<\/p>\n

Opis filmu:\u00a0 <\/span>Poruszaj\u0105ca historia rapera Tomasza Chady \u2013 ch\u0142opaka z blokowisk, z dusz\u0105 poety i darem do wpadania w powa\u017cne k\u0142opoty. Muzyka by\u0142a ca\u0142ym jego \u017cyciem \u2013 pasj\u0105 i \u015bwiatem, w kt\u00f3ry ucieka\u0142, gdy rzeczywisto\u015b\u0107 nie mia\u0142a mu zbyt wiele do zaoferowania. Prawdziwy i szczery do b\u00f3lu w swoich tekstach, Chada ginie w niewyja\u015bnionych okoliczno\u015bciach, zostawiaj\u0105c zszokowanych fan\u00f3w i dziewczyn\u0119, kt\u00f3r\u0105 kocha\u0142.<\/p>\n

Dlaczego chc\u0119 go obejrze\u0107:<\/strong>\u00a0 <\/span>Jedno z najwi\u0119kszych zaskocze\u0144 w Konkursie G\u0142\u00f3wnym. Bracia W\u0119grzyn nie ogl\u0105daj\u0105 si\u0119 na nikogo, tylko ca\u0142y czas pr\u0105 do przodu ze swoimi pomys\u0142ami na niezale\u017cne kino. Zapowiada si\u0119 mocne, energetyczne kino, licz\u0119, \u017ce b\u0119dzie odwa\u017cnie i bez zahamowa\u0144. Ostatnio gdy jurorzy w Gdyni s\u0142uchali hip-hopu sko\u0144czy\u0142o si\u0119 to 6 nagrodami\u2026<\/p>\n

 <\/p>\n

8. \u201eObywatel Jones\u201d<\/b><\/h3>\n

\"\"Re\u017cyseria:\u00a0 <\/span>Agnieszka Holland<\/p>\n

Scenariusz:\u00a0 <\/span>Andrea Chalupa<\/p>\n

Zdj\u0119cia:\u00a0 <\/span>Tomasz Naumiuk<\/p>\n

Muzyka:\u00a0 <\/span>Antoni Komasa-\u0141azarkiewicz<\/p>\n

Scenografia:\u00a0 <\/span>Grzegorz Pi\u0105tkowski<\/p>\n

Kostiumy:\u00a0 <\/span>Aleksandra Staszko<\/p>\n

Monta\u017c:\u00a0 <\/span>Micha\u0142 Czarnecki<\/p>\n

Produkcja:\u00a0 <\/span>Film Produkcja<\/p>\n

Obsada:\u00a0 <\/span>James Norton, Vanessa Kirby, Michalina Olsza\u0144ska, Peter Sarsgaard, Fenella Woolgar, Krzysztof Pieczy\u0144ski<\/p>\n

Opis filmu:\u00a0<\/span> M\u0142ody dziennikarz Gareth Jones przymierza si\u0119 do wielkiego tematu \u2013 gwa\u0142townej modernizacji Zwi\u0105zku Radzieckiego. Wybiera si\u0119 do Moskwy, aby przeprowadzi\u0107 wywiad ze Stalinem. Poznaje tam brytyjsk\u0105 dziennikark\u0119 Ad\u0119 Brooks, dzi\u0119ki kt\u00f3rej odkrywa, \u017ce prawda o stalinowskim re\u017cimie jest brutalnie t\u0142umiona przez sowieckich cenzor\u00f3w. S\u0142ysz\u0105c plotki na temat wielkiej kl\u0119ski g\u0142odowej w ZSRR, Jones udaje si\u0119 w samotn\u0105 podr\u00f3\u017c przez Ukrain\u0119. Staje si\u0119 naocznym \u015bwiadkiem tragedii Ho\u0142odomoru, kt\u00f3r\u0105 po powrocie do Londynu opisuje. Publikacja jest wyciszana, a jej autentyczno\u015b\u0107 podwa\u017cana przez zachodnich dziennikarzy, pozostaj\u0105cych pod presj\u0105 Kremla. Pomimo \u015bmiertelnych pogr\u00f3\u017cek Gareth nie ustaje w walce o prawd\u0119. Odkryciami postanawia podzieli\u0107 si\u0119 z m\u0142odym, aspiruj\u0105cym pisarzem \u2013 George\u2019em Orwellem.<\/p>\n

Dlaczego chc\u0119 go obejrze\u0107:<\/strong>\u00a0 <\/span>Agnieszka Holland, od lat \u017cyj\u0105ca na pograniczu kultur wschodu i zachodu, opowiada histori\u0119 idealnie skrojon\u0105 pod jej predyspozycje i zainteresowania. Ostatni raz takie zdanie u\u0142o\u017cy\u0142bym pisz\u0105c o \u201eW ciemno\u015bci\u201d, wi\u0119c oczekiwania wzgl\u0119dem \u201eObywatela Jonesa\u201d mam r\u00f3wnie wysokie.<\/p>\n

 <\/p>\n

7. \u201eSupernova\u201d<\/b><\/h3>\n

\"\"Re\u017cyseria:\u00a0 <\/span>Bartosz Kruhlik<\/p>\n

Scenariusz:\u00a0 <\/span>Bartosz Kruhlik<\/p>\n

Zdj\u0119cia:\u00a0 <\/span>Micha\u0142 Dymek<\/p>\n

Muzyka:\u00a0 <\/span>Endy Yden<\/p>\n

Scenografia:\u00a0 <\/span>Rados\u0142aw Zielonka<\/p>\n

Kostiumy:\u00a0 <\/span>Krzysztof \u0141oszewski<\/p>\n

Monta\u017c:\u00a0 <\/span>Magdalena Chowa\u0144ska<\/p>\n

Produkcja:\u00a0 <\/span>SFP – Studio Munka<\/p>\n

Obsada:\u00a0 <\/span>Marek Braun, Agnieszka Skibicka, Anna Mrozowska, Ma\u0142gorzata Witkowska, Marcin Hycnar, Marcin Zarzeczny<\/p>\n

Opis filmu:\u00a0 <\/span>Trzech m\u0119\u017cczyzn, jedno miejsce i jedno zdarzenie, kt\u00f3re zmieni \u017cycie ka\u017cdego z nich. Utrzymana w realistycznym stylu uniwersalna historia opowiada o kilku godzinach z \u017cycia wiejskiej spo\u0142eczno\u015bci, przygl\u0105da si\u0119 kondycji cz\u0142owieka postawionego w sytuacji granicznej oraz stawia pytania o istot\u0119 przypadku i przeznaczenia. Krwista obyczajowa opowie\u015b\u0107, oscyluj\u0105ca na granicy dramatu, thrillera i kina katastroficznego.<\/p>\n

Dlaczego chc\u0119 go obejrze\u0107:\u00a0 <\/span><\/strong>\u201eSupernova\u201d wysz\u0142a tak dobrze, \u017ce Jerzy Kapu\u015bci\u0144ski, szef Studia Munka, zgodzi\u0142 si\u0119 aby pierwszy film zrealizowany w programie 60 minut nie mia\u0142 60 minut, tylko sta\u0142 si\u0119 pe\u0142nym metra\u017cem. Odczytuj\u0119 to jako przekonanie, \u017ce Bartosz Kruhlik stworzy\u0142\u00a0co\u015b wyj\u0105tkowego, wartego podwa\u017cenia sensu nowopowsta\u0142ego programu.\u00a0<\/span><\/p>\n

 <\/p>\n

6. \u201eEastern\u201d<\/b><\/h3>\n

Re\u017cyseria:\u00a0 <\/span>Piotr Adamski<\/p>\n

Scenariusz:\u00a0 <\/span>Micha\u0142 Grochowiak i Piotr Adamski<\/p>\n

Zdj\u0119cia:\u00a0 <\/span>Bartosz Nalazek<\/p>\n

Scenografia:\u00a0 <\/span>Agata Lepacka, Ewa Solecka<\/p>\n

Kostiumy:\u00a0 <\/span>Sandra Kowalska<\/p>\n

Monta\u017c:\u00a0 <\/span>Bartosz Pietras<\/p>\n

Produkcja:\u00a0 <\/span>SFP – Studio Munka<\/p>\n

Obsada:\u00a0 <\/span>Maja Pankiewicz, Marcin Czarnik, Paulina Krzy\u017ca\u0144ska, Edyta Torhan, Bruno Tomczyk, Bart\u0142omiej Krat<\/p>\n

Opis filmu:\u00a0 <\/span>\u015awiat regulowany bezwzgl\u0119dnym patriarchalnym kodeksem. W imi\u0119 honoru rodzin dwie m\u0142ode dziewczyny musz\u0105 doko\u0144czy\u0107 krwaw\u0105 wendet\u0119. Film jest pe\u0142nometra\u017cowym debiutem fabularnym re\u017cysera.\u00a0<\/span><\/p>\n

Dlaczego chc\u0119 go obejrze\u0107:<\/strong>\u00a0 <\/span>M\u00f3g\u0142bym skopiowa\u0107 to co napisa\u0142em przy \u201eSupernovej\u201d. \u201eEastern\u201d to r\u00f3wnie\u017c wytw\u00f3r programu 60 minut, kt\u00f3ry jego ramy rozsadzi\u0142. Do tego intryguj\u0105cy punkt wyj\u015bcia, kt\u00f3ry daje obietnic\u0119 czego\u015b bardzo nietypowego w stylu Lanthimosopodobnym.\u00a0<\/span><\/p>\n

 <\/p>\n

5. \u201eMowa ptak\u00f3w\u201d<\/b><\/h3>\n

\"\"Re\u017cyseria:\u00a0 <\/span>Xawery \u017bu\u0142awski<\/p>\n

Scenariusz:\u00a0 <\/span>Andrzej \u017bu\u0142awski<\/p>\n

Zdj\u0119cia:\u00a0 <\/span>Andrzej Jaroszewicz<\/p>\n

Muzyka:\u00a0 <\/span>Andrzej Korzy\u0144ski<\/p>\n

Scenografia:\u00a0 <\/span>Elwira Pluta<\/p>\n

Kostiumy:\u00a0 <\/span>Anna Englert<\/p>\n

Monta\u017c:\u00a0 <\/span>Wojciech W\u0142odarski<\/p>\n

Produkcja:\u00a0 <\/span>Metro Films<\/p>\n

Obsada:\u00a0 <\/span>Sebastian Fabija\u0144ski, Ja\u015bmina Polak, Marta \u017bmuda-Trzebiatowska, Daniel Olbrychski, \u017baneta Palica, Andrzej Chyra<\/p>\n

Opis filmu:\u00a0<\/span> Historia Mariana, trzydziestoletniego polonisty z liceum, kt\u00f3ry po wyrzuceniu z pracy musi u\u0142o\u017cy\u0107 sobie \u017cycie na nowo, oraz jego kolegi \u2013 Ludwika, nauczyciela historii, kt\u00f3ry szuka sposobu na funkcjonowanie w brutalnej rzeczywisto\u015bci zawodowej.<\/p>\n

Dlaczego chc\u0119 go obejrze\u0107:<\/strong>\u00a0 <\/span>\u017bu\u0142awski to raz. Drugi \u017bu\u0142awski to dwa. Ale przede wszystkim mam nadziej\u0119, \u017ce Sebastian Fabija\u0144ski, kt\u00f3rego talent bardzo sobie ceni\u0119, dosta\u0142 do zagrania rol\u0119 jak\u0105 b\u0119dzie m\u00f3g\u0142 zaprezentowa\u0107 pe\u0142ni\u0119 swoich mo\u017cliwo\u015bci.<\/p>\n

 <\/p>\n

4. \u201ePan T.\u201d<\/strong><\/h3>\n

\"\"Re\u017cyseria:\u00a0 <\/span>Marcin Krzyszta\u0142owicz<\/p>\n

Scenariusz:\u00a0 <\/span>Andrzej Go\u0142da i Marcin Krzyszta\u0142owicz<\/p>\n

Zdj\u0119cia:\u00a0 <\/span>Adam Bajerski<\/p>\n

Muzyka:\u00a0 <\/span>Micha\u0142\u00a0Wo\u017aniak<\/p>\n

Scenografia:\u00a0 <\/span>Magdalena Dipont<\/p>\n

Kostiumy:\u00a0 <\/span>Magdalena Biedrzycka<\/p>\n

Monta\u017c:\u00a0 <\/span>Wojciech Mr\u00f3wczy\u0144ski<\/p>\n

Produkcja:\u00a0 <\/span>Propeller Film<\/p>\n

Obsada:\u00a0 <\/span>Maria Soboci\u0144ska, Pawe\u0142 Wilczak, Sebastian Stankiewicz, Wojciech Mecwaldowski, Jacek Braciak, Katarzyna Gniewkowska<\/p>\n

Opis filmu:\u00a0 <\/span>Powstaj\u0105ca z powojennych ruin Warszawa roku 1953 to miejsce, w kt\u00f3rym wszystko jest mo\u017cliwe. Wszechobecna niepewno\u015b\u0107, donosy i kontrola oswajane s\u0105 w\u00f3dk\u0105 i dobrym towarzystwem, w podziemiach ko\u015bcio\u0142a daje si\u0119 s\u0142ysze\u0107 jazz, a przypadkowe spotkanie w toalecie z I sekretarzem Boles\u0142awem Bierutem mo\u017ce zako\u0144czy\u0107 si\u0119 niespodziewan\u0105 nietrze\u017awo\u015bci\u0105. To wszystko zna z w\u0142asnego do\u015bwiadczenia niejaki Pan T. \u2013 uznany pisarz, kt\u00f3ry mieszka w hotelu dla literat\u00f3w. M\u0119\u017cczyzna utrzymuje si\u0119 z korepetycji dawanych pi\u0119knej maturzystce, z kt\u00f3r\u0105 \u0142\u0105czy go p\u0142omienny romans. Pewnego dnia do s\u0105siedniego mieszkania wprowadza si\u0119 ch\u0142opak z prowincji, kt\u00f3ry marzy o karierze dziennikarza. Pan T. staje si\u0119 dla niego mistrzem i nauczycielem. \u017bycie g\u0142\u00f3wnego bohatera nabierze tempa, gdy w\u0142adze zaczn\u0105 podejrzewa\u0107 go o niecne zamiary wysadzenia Pa\u0142acu Kultury i Nauki, pon\u0119tna uczennica zaszokuje go niespodziewanym wyznaniem, a Urz\u0105d Bezpiecze\u0144stwa zacznie \u015bledzi\u0107 ka\u017cdy jego ruch. W tej rzeczywisto\u015bci pe\u0142nej absurd\u00f3w trudno b\u0119dzie zachowa\u0107 powag\u0119.<\/p>\n

Dlaczego chc\u0119 go obejrze\u0107:\u00a0 <\/span><\/strong>\u201eOb\u0142awa\u201d Marcina Krzyszta\u0142owicza to dla mnie jeden z lepszych polskich film\u00f3w ostatniej dekady, wi\u0119c na ka\u017cdy nowy film tego re\u017cysera czekam z niecierpliwo\u015bci\u0105. Dodatkowo bardzo interesuje mnie jak wypad\u0142 Pawe\u0142 Wilczak w roli tytu\u0142owej. Od siedmiu lat praktycznie nie wyst\u0119powa\u0142 w filmach, licz\u0119 na spektakularny powr\u00f3t.<\/p>\n

 <\/p>\n

3<\/strong>. \u201eIkar. Legenda Mietka Kosza\u201d<\/b><\/h3>\n

\"\"Re\u017cyseria:\u00a0 <\/span>Maciej Pieprzyca<\/p>\n

Scenariusz:\u00a0 <\/span>Maciej Pieprzyca<\/p>\n

Zdj\u0119cia:\u00a0 <\/span>Witold P\u0142\u00f3ciennik<\/p>\n

Muzyka:\u00a0 <\/span>Leszek Mo\u017cd\u017cer<\/p>\n

Scenografia:\u00a0 <\/span>Joanna Anastazja W\u00f3jcik<\/p>\n

Kostiumy:\u00a0 <\/span>Agata Culak<\/p>\n

Monta\u017c:\u00a0 <\/span>Piotr Kmiecik<\/p>\n

Produkcja:\u00a0 <\/span>RE Studio<\/p>\n

Obsada:\u00a0 <\/span>Dawid Ogrodnik, Justyna Wasilewska, Wiktoria Gorodeckaya, Piotr Adamczyk, Miko\u0142aj Chroboczek, Jowita Budnik<\/p>\n

Opis filmu:\u00a0 <\/span>\u201eIkar. Legenda Mietka Kosza\u201d to inspirowana prawdziwymi wydarzeniami historia niewidomego geniusza fortepianu. Mietek (Dawid Ogrodnik) jako dziecko traci wzrok. Jego matka (Jowita Budnik), oddaje go pod opiek\u0119 si\u00f3str zakonnych w Laskach. W o\u015brodku dla niewidomych ch\u0142opiec odkrywa, \u017ce muzyka mo\u017ce sta\u0107 si\u0119 dla niego sposobem, by na nowo widzie\u0107 i opowiada\u0107 \u015bwiat. Mietek zostaje \u015bwietnym pianist\u0105 klasycznym. Jednak, gdy odkrywa jazz \u2013 ma ju\u017c tylko jeden cel: zosta\u0107 najlepszym pianist\u0105 jazzowym w Polsce. Odnosi coraz wi\u0119ksze sukcesy, nie tylko w kraju, ale i na \u015bwiecie. Wygrywa presti\u017cowy Montreux Jazz Festival. W jego \u017cyciu niespodziewanie pojawia si\u0119 charyzmatyczna wokalistka Zuza (Justyna Wasilewska). To spotkanie zmieni jego \u017cycie.<\/p>\n

Dlaczego chc\u0119 go obejrze\u0107:<\/strong>\u00a0 <\/span>Maciej Pieprzyca w ostatnich latach, za spraw\u0105 \u201eJestem morderc\u0105\u201d i \u201eChce si\u0119 \u017cy\u0107\u201d, awansowa\u0142 na podium moich ulubionych polskich tw\u00f3rc\u00f3w. Dlatego oczywistym jest, \u017ce jego najnowszy film jest przeze mnie mocno wyczekiwany. Tym bardziej, \u017ce ponownie si\u0119gn\u0105\u0142 po prawdziw\u0105 histori\u0119, a opowiadanie takich wychodzi mu zdecydowanie najlepiej.<\/p>\n

 <\/p>\n

2<\/strong>. \u201eUkryta gra\u201d<\/b><\/h3>\n

\"\"Re\u017cyseria:\u00a0 <\/span>\u0141ukasz Ko\u015bmicki<\/p>\n

Scenariusz:\u00a0 <\/span>Marcel Sawicki i \u0141ukasz Ko\u015bmicki<\/p>\n

Zdj\u0119cia:\u00a0 <\/span>Pawe\u0142 Edelman<\/p>\n

Muzyka:\u00a0 <\/span>\u0141ukasz Targosz<\/p>\n

Scenografia:\u00a0 <\/span>Allan Starski<\/p>\n

Kostiumy:\u00a0 <\/span>Ewa Gronowska<\/p>\n

Produkcja:\u00a0 <\/span>Watchout Studio<\/p>\n

Obsada:\u00a0 <\/span>Bill Pullman, Robert Wi\u0119ckiewicz, Lotte Verbeek, Aleksey Serebryakov,\u00a0<\/span><\/p>\n

Opis filmu:\u00a0 <\/span>Pocz\u0105tek lat sze\u015b\u0107dziesi\u0105tych. U szczytu kryzysu kuba\u0144skiego ameryka\u0144skie tajne s\u0142u\u017cby porywaj\u0105 wybitnego matematyka Joshu\u0119 Mansky\u2019ego. Nadu\u017cywaj\u0105cy alkoholu zapomniany geniusz ma wyst\u0105pi\u0107 w szachowym pojedynku przeciwko sowieckiemu mistrzowi Gawry\u0142owowi na mi\u0119dzynarodowym turnieju w warszawskim Pa\u0142acu Kultury i Nauki. Rywalizacja to jednak tylko przykrywka do szpiegowskiej rozgrywki. Kiedy sojusznicy okazuj\u0105 si\u0119 wrogami i nie wiadomo, komu naprawd\u0119 ufa\u0107, Mansky musi wykona\u0107 decyduj\u0105cy ruch, maj\u0105cy powstrzyma\u0107 konflikt nuklearny.<\/p>\n

Dlaczego chc\u0119 go obejrze\u0107:\u00a0 <\/span><\/strong>W kwietniu, przy okazji OFF Camery, by\u0142em na panelu dyskusyjnym, gdzie Piotr Wo\u017aniak-Starak, ze swad\u0105 i humorem, opowiada\u0142 o kulisach produkcji tego filmu. Wszystko co us\u0142ysza\u0142em bardzo mi si\u0119 spodoba\u0142o – zar\u00f3wno je\u015bli chodzi o sam\u0105 histori\u0119 i jej realizacj\u0119, jak i og\u00f3lne ambicje oraz pomys\u0142y producenta na prac\u0119 i dalszy rozw\u00f3j. Wtedy te\u017c postanowi\u0142em, \u017ce obejrz\u0119 \u201eUkryt\u0105 gr\u0119\u201d przy pierwszej mo\u017cliwej okazji. Naznaczony niedawn\u0105 tragedi\u0105 b\u0119dzie to trudny seans dla ka\u017cdego fana polskiego kina.\u00a0<\/span><\/p>\n

 <\/p>\n

1<\/strong>. \u201eBo\u017ce cia\u0142o\u201d<\/b><\/h3>\n

\"\"Re\u017cyseria:\u00a0 <\/span>Jan Komasa<\/p>\n

Scenariusz:\u00a0 <\/span>Mateusz Pacewicz<\/p>\n

Zdj\u0119cia:\u00a0 <\/span>Piotr Soboci\u0144ski jr<\/p>\n

Muzyka:\u00a0 <\/span>Evgueni i Sascha Galperin<\/p>\n

Scenografia:\u00a0 <\/span>Marek Zawierucha<\/p>\n

Kostiumy:\u00a0 <\/span>Dorota Roqueplo<\/p>\n

Monta\u017c:\u00a0 <\/span>Przemys\u0142aw Chru\u015bcielewski<\/p>\n

Produkcja:\u00a0 <\/span>Aurum Film<\/p>\n

Obsada:\u00a0 <\/span>Bartosz Bielenia, Aleksandra Konieczna, Eliza Rycembel, Barbara Kurzaj, Tomasz Zi\u0119tek, \u0141ukasz Simlat<\/p>\n

Opis filmu:\u00a0 <\/span>Historia dwudziestoletniego Daniela, kt\u00f3ry w trakcie pobytu w poprawczaku przechodzi duchow\u0105 przemian\u0119 i skrycie marzy, \u017ceby zosta\u0107 ksi\u0119dzem. Po warunkowym zwolnieniu ch\u0142opak zaprzyja\u017ania si\u0119 z proboszczem niewielkiej parafii. Pod nieobecno\u015b\u0107 duchownego Daniel wykorzystuje niespodziewan\u0105 okazj\u0119 i udaj\u0105c ksi\u0119dza, zaczyna pe\u0142ni\u0107 pos\u0142ug\u0119 kap\u0142a\u0144sk\u0105 w miasteczku. Jego metody ewangelizacji budz\u0105 spore kontrowersje w\u015br\u00f3d mieszka\u0144c\u00f3w, z czasem jednak nauki i charyzma fa\u0142szywego ksi\u0119dza poruszaj\u0105 ludzi. Ten niezwykle oryginalny projekt w polskim i europejskim kinie ociera si\u0119 o tematy tabu, dotyka kwestii spo\u0142ecznych podzia\u0142\u00f3w oraz skomplikowanej duchowo\u015bci m\u0142odych ludzi.<\/p>\n

Dlaczego chc\u0119 go obejrze\u0107:<\/strong>\u00a0 <\/span>Polski kandydat do Oscara, bardzo prawdopodobny zwyci\u0119zca Z\u0142otych Lw\u00f3w, ogl\u0105dany i oklaskiwany na festiwalach w Wenecji i Toronto, ceniony re\u017cyser potrafi\u0105cy nowocze\u015bnie opowiada\u0107 ciekawe historie, uznany producent\u2026 Powod\u00f3w by obejrze\u0107 ten film jest mn\u00f3stwo. Ja wska\u017c\u0119 jeszcze jeden, mniej oczywisty. Przy okazji \u201eBo\u017cego cia\u0142a\u201d jeste\u015bmy \u015bwiadkami narodzin nowej gwiazdy polskiego scenariopisarstwa – Mateusza Pacewicza<\/strong>. Wsp\u00f3\u0142praca z Janem Komas\u0105 sprawi\u0142a, \u017ce przez najbli\u017csze p\u00f3\u0142 roku b\u0119dzie o nim bardzo g\u0142o\u015bno. Najpierw kolejne festiwale zdobywa \u201eBo\u017ce cia\u0142o\u201d, a na pocz\u0105tku 2020 roku kina podbija\u0107 b\u0119dzie \u201eSala Samob\u00f3jc\u00f3w. Hejter\u201d, r\u00f3wnie\u017c wed\u0142ug jego scenariusza. Ostatnio tak dobry start kariery zanotowa\u0142 Robert Bolesto. Warto \u015bledzi\u0107 t\u0105 karier\u0119 od samego pocz\u0105tku.<\/p>\n

    \n
  • Opisy film\u00f3w za programem Festiwalu w Gdyni<\/li>\n<\/ul>\n

    W powy\u017cszym zestawieniu nie uwzgl\u0119dni\u0142em film\u00f3w, kt\u00f3re ju\u017c widzia\u0142em – \u201eKurier\u201d, \u201eCiemno, prawie noc\u201d, \u201eS\u0142odki koniec dnia\u201d i tych, kt\u00f3re mog\u0119 zobaczy\u0107 teraz w kinie poza festiwalem\u00a0 <\/span>– \u201ePi\u0142sudski\u201d, \u201eLegiony\u201d.<\/p>\n

     <\/p>\n

    A je\u015bli nie filmy, to…<\/h3>\n

    Poza filmami moj\u0105 uwag\u0119 przyci\u0105gn\u0119\u0142o kilka wydarze\u0144 bran\u017cowych w ramach Gdynia Industry:<\/p>\n

    19.09, godz. 10.00\u00a0 <\/span>–\u00a0 <\/span>\u015bniadanie producenckie KIPA<\/p>\n

    19.09, godz. 12.00\u00a0 <\/span>–\u00a0 <\/span>prezentacja platformy TVN Discovery Talents (ptaszki \u0107wierkaj\u0105, \u017ce pojawi si\u0119 na platformie nowa mo\u017cliwo\u015b\u0107, bardzo oczekiwana przez scenarzyst\u00f3w)<\/p>\n

    20.09, godz. 12.00\u00a0 <\/span>–\u00a0 <\/span>platformy streamingowe i nowe trendy<\/p>\n

    Zapowiada si\u0119 ciekawie, intensywnie i rozwijaj\u0105co. Czyli tak jak lubi\u0119.<\/p>\n

     <\/p>\n

    To co, widzimy si\u0119 w Gdyni?<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

    Festiwal Polskich Film\u00f3w Fabularnych w Gdyni w\u0142a\u015bnie osi\u0105gn\u0105\u0142 p\u00f3\u0142metek. Za nami pierwsze wydarzenia, konferencje, seanse, opinie, recenzje i afery (Solid Gold!). \u015awi\u0119to kina hula ju\u017c na pe\u0142nych obrotach. Dzisiaj planuj\u0119 si\u0119 do tej zabawy przy\u0142\u0105czy\u0107. Gdynia to, po OFF Camerze w Krakowie i Kameralnym Lecie w Radomiu (z kt\u00f3rych wra\u017cenia opisa\u0142em tutaj i tutaj), trzeci…<\/p>\n","protected":false},"author":1,"featured_media":810,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"spay_email":"","footnotes":"","jetpack_publicize_message":""},"categories":[5,2],"tags":[191,188,182,183,192,194,190,185,189,186,8,9,187,193,184],"jetpack_featured_media_url":"https:\/\/i0.wp.com\/przygodyscenarzysty.pl\/wp-content\/uploads\/2019\/09\/Gdynia-2019.jpg?fit=548%2C768&ssl=1","jetpack_publicize_connections":[],"jetpack-related-posts":[{"id":1508,"url":"https:\/\/przygodyscenarzysty.pl\/2020\/12\/05\/gdynia-2020-oczekiwania-i-nadzieje\/","url_meta":{"origin":797,"position":0},"title":"Gdynia 2020 \u2013 oczekiwania i nadzieje","date":"05\/12\/2020","format":false,"excerpt":"To jest dziwny rok. I taki te\u017c b\u0119dzie Festiwal Polskich Film\u00f3w Fabularnych w Gdyni, kt\u00f3ry startuje ju\u017c \u00f3smego grudnia. Pierwotnie\u00a0 najwa\u017cniejsze, krajowe wydarzenie bran\u017cowe zosta\u0142o odwo\u0142ane ze wzgl\u0119du na sytuacj\u0119 pandemiczn\u0105. Jednak w odpowiedzi na liczne g\u0142osy tw\u00f3rc\u00f3w zdecydowano si\u0119 by spr\u00f3bowa\u0107 imprez\u0119 przeprowadzi\u0107, przenosz\u0105c ca\u0142o\u015b\u0107 do Internetu. Oczywi\u015bcie, si\u0142\u0105\u2026","rel":"nofollow","context":"W \"Przygody scenarzysty\"","img":{"src":"","width":0,"height":0},"classes":[]},{"id":1245,"url":"https:\/\/przygodyscenarzysty.pl\/2020\/05\/15\/mojeekino-pl-platforma-internetowa-sieci-kin-studyjnych\/","url_meta":{"origin":797,"position":1},"title":"Mojeekino.pl \u2013 platforma internetowa sieci kin studyjnych","date":"15\/05\/2020","format":false,"excerpt":"Epidemia jaka jest ka\u017cdy widzi. Troch\u0119 uci\u0105\u017cliwa, ale og\u00f3lnie da si\u0119 z ni\u0105 \u017cy\u0107. Jedyne za czym tak naprawd\u0119 t\u0119skni\u0119 to kino. Tak si\u0119 pechowo z\u0142o\u017cy\u0142o, \u017ce osoby decyduj\u0105ce uzna\u0142y domy X muzy za najwi\u0119ksze zagro\u017cenie ze wszystkich, planuj\u0105c ich otwarcie dopiero w ostatnim etapie odmra\u017cania gospodarki. Licz\u0105c od pierwszej\u2026","rel":"nofollow","context":"W \"Aktualno\u015bci\"","img":{"src":"","width":0,"height":0},"classes":[]},{"id":1049,"url":"https:\/\/przygodyscenarzysty.pl\/2020\/03\/01\/script-fiesta-2020\/","url_meta":{"origin":797,"position":2},"title":"Script Fiesta 2020","date":"01\/03\/2020","format":false,"excerpt":"Ju\u017c po raz dziewi\u0105ty Warszawska Szko\u0142a Filmowa zaprasza scenarzyst\u00f3w do udzia\u0142u w wyj\u0105tkowym wydarzeniu jakim jest Script Fiesta - festiwal specjalnie dla nich dedykowany. \u00a0Mam wra\u017cenie, \u017ce z ka\u017cdym rokiem znaczenie i rozpoznawalno\u015b\u0107 tej imprezy ro\u015bnie czego odzwierciedleniem jest coraz wi\u0119cej ciekawych propozycji programowych. Jednak g\u0142\u00f3wnym wyznacznikiem powodzenia tego rodzaju\u2026","rel":"nofollow","context":"W \"Aktualno\u015bci\"","img":{"src":"","width":0,"height":0},"classes":[]}],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/przygodyscenarzysty.pl\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/797"}],"collection":[{"href":"https:\/\/przygodyscenarzysty.pl\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/przygodyscenarzysty.pl\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/przygodyscenarzysty.pl\/wp-json\/wp\/v2\/users\/1"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/przygodyscenarzysty.pl\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=797"}],"version-history":[{"count":6,"href":"https:\/\/przygodyscenarzysty.pl\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/797\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":813,"href":"https:\/\/przygodyscenarzysty.pl\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/797\/revisions\/813"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/przygodyscenarzysty.pl\/wp-json\/wp\/v2\/media\/810"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/przygodyscenarzysty.pl\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=797"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/przygodyscenarzysty.pl\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=797"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/przygodyscenarzysty.pl\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=797"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}