\u00a0 <\/span>60 min<\/p>\nObsada:<\/p>\n
Jared Harris jako Valery Legasov<\/p>\n
Jessie Buckley jako Lyudmila Ignatenko<\/p>\n
Paul Ritter jako Anatoly Dyatlov<\/p>\n
Sam Troughton jako Alexandr Akimov<\/p>\n
Robert Emms jako Leonid Toptunov<\/p>\n
Adrian Rawlins jako Nikolai Fomin<\/p>\n
Stellan Skarsgaard jako Boris Scherbina\u00a0<\/span><\/p>\n <\/p>\n
O scenariuszu:<\/u><\/strong><\/p>\nAutor:\u00a0 <\/span>Craig Mazin<\/p>\nLiczba stron:\u00a0 <\/span>55<\/p>\nGatunek:\u00a0 <\/span>dramat historyczny<\/p>\nLogline:\u00a0 <\/span>\u201eIn april 1986, an explosion at the Chernobyl nuclear power plant in the Union of Soviet Socialist Republics becomes one of the world\u2019s worst man-made catastrophes.\u201d<\/p>\nPunkt wyj\u015bcia:\u00a0 <\/span>Wybitny naukowiec, specjalista w zakresie reaktor\u00f3w nuklearnych Valerij Legasov i bezwzgl\u0119dny urz\u0119dnik, minister energetyki ZSRR Boris Shcherbina musz\u0105 po\u0142\u0105czy\u0107 si\u0142y i znale\u017a\u0107 spos\u00f3b na ograniczenie skutk\u00f3w wybuchu w elektrowni atomowej w Czarnobylu.<\/p>\n <\/p>\n
SPOS\u00d3B ZAPISU<\/b><\/h2>\n
Wersja kt\u00f3r\u0105 mia\u0142em okazj\u0119 przeczyta\u0107 datowana jest na 15 sierpnia 2018 roku (czyli na 9 miesi\u0119cy przed premier\u0105 serialu). Brak informacji o numerze draftu lub jego przeznaczeniu (final draft, shooting draft, for Your consideration).\u00a0<\/span><\/p>\nPostacie<\/b><\/h3>\n\n\u201eThe listening man is: VALERY LEGASOV, 52. Glasses. Pale skin, a bit papery. His hair is thinning in odd patches\u201d<\/p>\n
\u201eLEGASOV wakes up. It\u2019s two years before we first met him, but he looks much younger. Full head of hair. More weight in his face. Healthy color.\u201d<\/p>\n<\/blockquote>\n
W ten spos\u00f3b zostaje nam przedstawiony g\u0142\u00f3wny bohater. Dwukrotnie. Za pierwszym razem w sekwencji otwieraj\u0105cej i za drugim, ju\u017c w czasie g\u0142\u00f3wnej akcji serialu. Podkre\u015blona r\u00f3\u017cnica w wygl\u0105dzie ma znaczenie dramaturgiczne – pokazuje zdrowotny koszt poniesiony przez g\u0142\u00f3wnego bohatera.<\/p>\n
Inne postacie:<\/strong><\/p>\nLYUDMILLA IGNATENKO, 23<\/p>\n
ANATOLY DYATLOV, 55 years old, gray mustache, white hair swept back on his head<\/p>\n
ALEXANDR AKIMOV, 33, black mustache, glasses<\/p>\n
LEONID TOPTUNOV, 25, blond, thin, terrified. His boyish mustache is struggling, wispy version of Akimov\u2019s<\/p>\n
YUVCHENKO, 25 years old, 6`5„, powerful and athletic<\/p>\n
Zwraca uwag\u0119 podawanie pe\u0142nego imienia i nazwiska wielu postaci. Odczytuj\u0119 to jako podkre\u015blenie prawdziwo\u015bci przedstawionych wydarze\u0144 i realno\u015bci pojawiaj\u0105cych si\u0119 bohater\u00f3w. Opisy s\u0105 kr\u00f3tkie i zwi\u0119z\u0142e, w maksymalnie prosty spos\u00f3b pr\u00f3buj\u0105 nada\u0107 poszczeg\u00f3lnym bohaterom indywidualne cechy.<\/p>\n
<\/p>\n
Didaskalia<\/b><\/h3>\n
Craig Mazin<\/strong> w scenariuszu \u201eCzarnobyla\u201d wielokrotnie u\u017cywa w didaskaliach opisu emocji bohater\u00f3w. To rzadko stosowany zabieg, cz\u0119sto wr\u0119cz odradzany ze wzgl\u0119du na pogl\u0105d, \u017ce jest to wchodzenie w kompetencje re\u017cysera i aktor\u00f3w.<\/p>\nKilka przyk\u0142ad\u00f3w:<\/p>\n
\u201eShe couldn\u2019t say why or how she knows. She just does. Something\u2019s wrong\u201d<\/p>\n
\u201eAkimov looks down. That can\u2019t be true. But the alternative is unthinkable.\u201d<\/p>\n
\u201eAnd in an instant, Bryukhanov can envision a very likely fate for himself. An inquiry. An arrest. A trial. A bullet.\u201d<\/p><\/blockquote>\n
Zabieg ten mocno zbli\u017ca scenariusz w stron\u0119 powie\u015bci. U\u0142atwia czytelnikowi wczucie si\u0119 w dan\u0105 chwil\u0119 i zwi\u0105zanie si\u0119 z bohaterem.\u00a0<\/span><\/p>\nZreszt\u0105 to nie jedyna \u201esztuczka\u201d z jakiej scenarzysta korzysta by pobudzi\u0107 emocje i zainteresowanie czytelnika:<\/p>\n
\n- Podkre\u015blenia, by zwr\u00f3ci\u0107 uwag\u0119 na wyj\u0105tkowo wa\u017cne s\u0142owa, zdania.<\/li>\n<\/ul>\n
„The man’s face is dark brown”<\/u><\/p><\/blockquote>\n\n- Du\u017ce litery, by nikt nie mia\u0142 w\u0105tpliwo\u015bci, \u017ce to co teraz si\u0119 pojawi\u0142o jest bardzo wa\u017cne.<\/li>\n<\/ul>\n
\u201eA BURN MARK in the shape of Shashenok’s HAND.\u201d<\/p><\/blockquote>\n
\n- Dialog wewn\u0119trzny bohatera, by dobrze zrozumie\u0107 to co si\u0119 dzieje<\/li>\n<\/ul>\n
\u201eMore whispers. Evacuate? To where? No, he’s right– no,he’s insane, an alarmist!\u201d<\/p><\/blockquote>\n
\n- Hiperbola, by podkr\u0119ci\u0107 emocje<\/li>\n<\/ul>\n
\u201eApplause for delusion. Applause for death. Applause for the Vladimir I. Lenin Nuclear Power Station.\u201d<\/p><\/blockquote>\n
Jest tego naprawd\u0119 du\u017co. Mi osobi\u015bcie to ubarwia\u0142o, uprzyjemnia\u0142o i u\u0142atwia\u0142o lektur\u0119, chocia\u017c trzeba przyzna\u0107, \u017ce to bardzo ryzykowny zabieg. Nadu\u017cywanie t\u0142umaczenia emocji bohater\u00f3w mo\u017ce nie tylko zosta\u0107 odebrane jako wchodzenie w zakres kompetencji re\u017cysera i aktor\u00f3w, ale r\u00f3wnie\u017c \u015bwiadczy\u0107 o braku zaufania do czytelnika.<\/p>\n
<\/p>\n
Dialogi<\/b><\/h3>\n
Tw\u00f3rca serialu bardzo mocno postawi\u0142 na autentyczno\u015b\u0107. Odzwierciedla si\u0119 to w doskona\u0142ej charakteryzacji aktor\u00f3w, scenografii, kostiumach i r\u00f3wnie\u017c w dialogach.\u00a0<\/span><\/p>\nJ\u0119zyk u\u017cywany przez bohater\u00f3w jest dostosowany do ich wykszta\u0142cenia, pozycji i pe\u0142nionej w historii roli.<\/p>\n
I tak najbardziej kwieci\u015bcie wyra\u017ca si\u0119 ten najlepiej wykszta\u0142cony, czyli Legasov:<\/p>\n
Przyk\u0142ad:<\/p>\n
\nLEGASOV<\/p>\n
What is the cost of lies? It\u2019s not that we\u2019ll mistake them for the truth. The real danger is that if we hear enough lies, then we no longer recognize the truth at all. What can we do then? What else is left but to abandon even the hope of truth, and content ourselves instead\u2026 with stories.<\/p>\n<\/blockquote>\n
Pracownicy elektrowni pos\u0142uguj\u0105 si\u0119 naukowym \u017cargonem, stra\u017cacy u\u017cywaj\u0105 prostych, konkretnych komend, a monologi dzia\u0142aczy politycznych wype\u0142nione s\u0105 wieloma typowymi, partyjnymi sloganami.<\/p>\n
Przyk\u0142ad:<\/p>\n
\nZHARKOV<\/p>\n
From the Central Committee all the way down to each of us in this room\u2014 we represent the perfect expression of the collective will of the Soviet proletariat.<\/p>\n<\/blockquote>\n
Wszystko jest odpowiednio dopasowane.\u00a0<\/span><\/p>\nPodobnie jak Martin McDonagh w \u201eTrzech billboardach za Ebbing, Missouri\u201d, tak i Craig Mazin u\u017cywa w swoim scenariuszu podkre\u015ble\u0144 wybranych s\u0142\u00f3w w celu eksponowania ich wagi.<\/p>\n
Przyk\u0142ad:<\/p>\n
\nZHARKOV<\/p>\n
We seal off the city. No one leaves.<\/u>\u00a0And cut the phone lines. Contain the spread of misinformation. That<\/u>\u00a0is how you keep the people from undermining the fruits of their own labour. That<\/u> is how your names become inscribed in the hallways of the Kremlin.<\/p>\n<\/blockquote>\n
Ponownie dobrze si\u0119 to sprawdzi\u0142o.\u00a0<\/span><\/p>\nDialogi w \u201eCzarnobylu\u201d s\u0105 absolutnie utylitarne. <\/b>S\u0142u\u017c\u0105 przekazaniu wielu niezb\u0119dnych informacji.\u00a0<\/span><\/p>\n <\/p>\n
STRUKTURA \/ NARRACJA<\/b><\/h2>\n
Odcinek serialu jest elementem wi\u0119kszej ca\u0142o\u015bci, wi\u0119c na jego struktur\u0119 nale\u017cy spojrze\u0107 zar\u00f3wno jak na samodzieln\u0105 jednostk\u0119 fabularn\u0105, jak i sk\u0142adow\u0105 d\u0142u\u017cszej historii.\u00a0<\/span><\/p>\nMaj\u0105c to z ty\u0142u g\u0142owy analiza struktury pierwszego odcinka \u201eCzarnobyla\u201d doprowadzi\u0142a mnie do ciekawych wniosk\u00f3w.<\/p>\n
<\/p>\n
Pilot jako samodzielna forma<\/b><\/h3>\n
Najpierw spojrza\u0142em na pilota jak na samodzieln\u0105 histori\u0119. I doszed\u0142em do wniosku, \u017ce jej g\u0142\u00f3wnym bohaterem jest Dyatlov<\/b>, czyli posta\u0107 og\u00f3lnie postrzegana jako jeden z kluczowych antagonist\u00f3w ca\u0142ego serialu.<\/p>\n
Sk\u0105d taki wniosek? Jednym z podstawowych wymog\u00f3w wzgl\u0119dem g\u0142\u00f3wnego bohatera jest jego wyst\u0119powanie we wszystkich najwa\u017cniejszych punktach (wydarzeniach) dramaturgicznych danej historii<\/strong>. Jak to wygl\u0105da w \u201eCzarnobylu\u201d?<\/p>\nZak\u0142\u00f3ceniem<\/strong>, zwiastunem g\u0142\u00f3wnych wydarze\u0144 pierwszego odcinka jest nagranie przez Legasova ta\u015bm, a nast\u0119pnie pope\u0142nienie samob\u00f3jstwa. Dyatlov nie pojawia si\u0119 oczywi\u015bcie osobi\u015bcie w tej scenie, ale jest wspomniany przez Legasova i zostaje podkre\u015blony jego wielki udzia\u0142 w minionych wydarzeniach.<\/p>\nPierwszym punktem zwrotnym<\/strong> pilota jest wybuch w Elektrowni w Czarnobylu. Dyatlov jest pierwsz\u0105 osob\u0105, kt\u00f3rej reakcj\u0119 widzimy po wybuchu. On zostaje postawiony w centrum uwagi, on zaczyna dzia\u0142a\u0107. Przed nim stawiane s\u0105 najwa\u017cniejsze pytania tej historii: co w\u0142a\u015bnie si\u0119 wydarzy\u0142o? I jak gro\u017ane s\u0105 skutki tego wybuchu?<\/p>\nW drugim punkcie zwrotnym<\/strong> Sitnikov informuje Dyatlova i jego prze\u0142o\u017conego Bryukhanova, \u017ce skutki wybuchu s\u0105 du\u017co powa\u017cniejsze ni\u017c Dyatlov zak\u0142ada\u0142. Bohater stara si\u0119 podj\u0105\u0107 ostatni\u0105 pr\u00f3b\u0119 walki o swoje racje – decyduje si\u0119 samemu p\u00f3j\u015b\u0107 do bloku z reaktorem. Nag\u0142y atak wymiot\u00f3w (choroba popromienna) niweczy ten plan.<\/p>\nChwil\u0119 p\u00f3\u017aniej, w kulminacji<\/strong>, Sitnikov, wys\u0142any przez Bryukhanova w miejsce Dyatlova, patrzy z dachu w otch\u0142a\u0144 zniszcze\u0144. Otrzymujemy odpowiedzi: wybuch\u0142 reaktor nuklearny i skutki tego wybuchu s\u0105 \u015bmiertelnie gro\u017ane – dla ca\u0142ej Ukrainy albo i Europy. Tymczasem Dyatlov, prowadzony przez \u017co\u0142nierzy do lekarza na w\u0142asne oczy przekonuje si\u0119 jak bardzo si\u0119 myli\u0142.<\/p>\nW ten spos\u00f3b pierwszy odcinek staje si\u0119 swoistym prologiem<\/strong>, wprowadzeniem do prawdziwej akcji. Przywodzi mi to na my\u015bl filmy kryminalne, kt\u00f3re cz\u0119sto zaczynaj\u0105 si\u0119 od morderstwa. Tutaj to dzia\u0142a tak samo – najpierw mamy zbrodni\u0119, kt\u00f3r\u0105 obserwujemy oczami jednego ze sprawc\u00f3w, a dopiero p\u00f3\u017aniej pojawia si\u0119 bohater i zabiera si\u0119 do rozwi\u0105zania zagadki.<\/p>\n <\/p>\n
Pilot jak cz\u0119\u015b\u0107 wi\u0119kszej ca\u0142o\u015bci<\/b><\/h3>\n
A teraz sp\u00f3jrzmy na pierwszy odcinek jako element wi\u0119kszej ca\u0142o\u015bci – ca\u0142ego sezonu.\u00a0<\/span><\/p>\nNajwa\u017cniejszym celem pilota serialu, opr\u00f3cz przedstawienia g\u0142\u00f3wnego bohatera i zaprezentowania \u015bwiata opowie\u015bci, jest postawienie g\u0142\u00f3wnego pytania dramaturgicznego dla opowiadanej historii<\/strong>. W \u201eCzarnobylu\u201d jest ono wyartyku\u0142owane bezpo\u015brednio i bardzo szybko – to pierwsze s\u0142owa jakie s\u0142yszymy:<\/p>\n\nRECORDED VOICE (LEGASOV)<\/p>\n
What is the cost of lies?<\/p>\n<\/blockquote>\n
B\u0119dziemy sobie zadawa\u0107 to pytanie przez ca\u0142y czas trwania serialu, a\u017c do ostatecznej odpowiedzi w ostatnich scenach pi\u0105tego, finalnego odcinka. W tych kilku s\u0142owach zawarty jest r\u00f3wnie\u017c temat oraz przes\u0142anie ca\u0142ego serialu.<\/strong><\/p>\nZwykle to kluczowe pytanie zostaje zadane w pierwszym punkcie zwrotnym. Czy to znaczy, \u017ce pierwsza scena pilota jest jednocze\u015bnie pierwszym punktem zwrotnym ca\u0142ego serialu? To nie takie proste.<\/p>\n
Craig Mazin<\/strong>\u00a0do opowiedzenia historii Valerija Legasova wykorzysta\u0142 narracj\u0119 z retrospekcj\u0105 ok\u0142adkow\u0105<\/strong>, czyli tak\u0105 w kt\u00f3rej film\/serial rozpoczyna i ko\u0144czy si\u0119 scen\u0105\/sekwencj\u0105 z tera\u017aniejszo\u015bci, a \u015brodek jest wype\u0142niony wydarzeniami z przesz\u0142o\u015bci. Dzi\u0119ki temu autor mo\u017ce zabi\u0107 g\u0142\u00f3wnego bohatera na samym pocz\u0105tku, a nast\u0119pnie cofn\u0105\u0107 si\u0119 w czasie i opowiedzie\u0107 co doprowadzi\u0142o do tej \u015bmierci.\u00a0<\/span><\/p>\nBez tego zabiegu przedstawiona historia wygl\u0105da\u0142aby nast\u0119puj\u0105co (w du\u017cym skr\u00f3cie):<\/strong><\/p>\n1.Wybuch w elektrowni w Czarnobylu<\/p>\n
2.Pierwsze decyzje Dyatlova i Bryukhanova<\/p>\n
3.Legasov odbiera telefon od Shcherbiny, dowiaduje si\u0119 o katastrofie<\/p>\n
4.Zebranie u Gorbaczowa – Legasov i Shcherbina wys\u0142ani do Czarnobyla<\/p>\n
5.Zaczyna dzia\u0142a\u0107 Ulana Khomyuk<\/p>\n
6.Legasov opracowuje plan ograniczenia skutk\u00f3w katastrofy<\/p>\n
7.Legasov i Shcherbina walcz\u0105 ze skutkami katastrofy<\/p>\n
8.Khomyuk prowadzi \u015bledztwo<\/p>\n
9.Legasov i Shcherbina podejmuj\u0105 kluczowe decyzje<\/p>\n
10.Khomyuk docieka prawdy o powodach katastrofy<\/p>\n
11.Proces – Legasov ujawnia prawd\u0119<\/p>\n
12.Legasov dowiaduje si\u0119 co go czeka<\/p>\n
13.Legasov nagrywa ta\u015bmy<\/p>\n
14.Legasov pope\u0142nia samob\u00f3jstwo<\/p>\n
Zauwa\u017ccie, \u017ce opowiadaj\u0105c t\u0105 histori\u0119 chronologicznie zmienia si\u0119 jej temat, przes\u0142anie i pytanie dramaturgiczne<\/strong> – z rozwa\u017ca\u0144 na temat k\u0142amstwa i jego skutk\u00f3w przechodzimy do pyta\u0144 odno\u015bnie samej katastrofy – czy g\u0142\u00f3wny bohater ograniczy skutki katastrofy. U\u017cycie retrospekcji ok\u0142adkowej, w mojej ocenie, bardzo pog\u0142\u0119bia przedstawion\u0105 histori\u0119.<\/p>\nWspomniane wy\u017cej pytanie s\u0142yszymy na samym pocz\u0105tku, z offu, na czarnym tle. I mimo, \u017ce jest cz\u0119\u015bci\u0105 sk\u0142adow\u0105 pierwszej sceny zostaje ono niejako wyci\u0105gni\u0119te przed nawias, otrzymuje pewn\u0105 niezale\u017cno\u015b\u0107 i uniwersalno\u015b\u0107. Nast\u0119pnie mamy sekwencj\u0119 scen (nagranie ta\u015bm, ukrycie ta\u015bm, samob\u00f3jstwo) kt\u00f3re sk\u0142adaj\u0105 si\u0119 na kulminacj\u0119 ca\u0142ej opowiadanej historii. Po tym cofamy si\u0119 w czasie do zak\u0142\u00f3cenia, katalizatora wydarze\u0144 – wybuchu w elektrowni. Pierwszy odcinek ko\u0144czy wprowadzenie g\u0142\u00f3wnego bohatera – Legasova w nowy \u015bwiat poprzez telefon od Shcherbiny.<\/p>\n
Drugim punktem zwrotnym ca\u0142ego serialu jest, maj\u0105cy miejsce w ostatnim, pi\u0105tym odcinku, proces Dyatlova, Bryukhanova i Fomina, i wyst\u0105pienie na nim Legasova.<\/p>\n
Tak wi\u0119c trzy z czterech najwa\u017cniejszych punkt\u00f3w dramaturgicznych ca\u0142ej historii umieszczone s\u0105 w pierwszym odcinku serialu! (Warto w tym miejscu podkre\u015bli\u0107, \u017ce „Czarnobyl” sk\u0142ada si\u0119 tylko z pi\u0119ciu odcink\u00f3w).<\/p>\n
Podobnie jak w \u201eTrzech billboardach za Ebbing, Missouri\u201d, r\u00f3wnie\u017c tutaj sceny ekspozycyjne zosta\u0142y praktycznie skasowane. Pierwsze sceny (nagranie ta\u015bm, samob\u00f3jstwo, wybuch elektrowni) pierwszego odcinka naje\u017c\u0105 do najwa\u017cniejszych i najbardziej emocjonalnych w ca\u0142ym serialu.<\/p>\n
<\/p>\n
SCENY<\/b><\/h2>\n
Z 54-stronicowego scenariusza pierwszego odcinka wybra\u0142em siedem scen, kt\u00f3re w mojej ocenie maj\u0105 najwi\u0119ksze znaczenie dla opowiadanej historii. Szczeg\u00f3lnie zwr\u00f3ci\u0142em uwag\u0119 na konflikt, punkty zwrotne, ci\u0105g przyczynowo-skutkowy, wp\u0142yw na akcj\u0119 i przekazywane informacje.<\/p>\n
Scena 2 i 4, strona 1 i 3:\u00a0 <\/span>Legasov nagrywa ta\u015bmy<\/b><\/h4>\nPunkt wyj\u015bcia<\/u>:\u00a0 <\/span>Dwa lata po katastrofie w Czarnobylu Legasov nagrywa ta\u015bmy na kt\u00f3rych przedstawia swoj\u0105 wersj\u0119 wydarze\u0144.<\/p>\nKonflikt:<\/u>\u00a0\u00a0<\/span>Na tych kilku stronach scenarzysta przedstawi\u0142 wszystkie trzy rodzaje konflikt\u00f3w: globalny – w tym przypadku Legasov vs aparat pa\u0144stwowy (wyartyku\u0142owany w tre\u015bci nagranych ta\u015bm), lokalny – czyli Legasov vs obserwuj\u0105cy go agent s\u0142u\u017cby bezpiecze\u0144stwa i wewn\u0119trzny – targaj\u0105cy ka\u017cdym cz\u0142owiekiem, kt\u00f3ry planuje pope\u0142ni\u0107 samob\u00f3jstwo.<\/p>\nPunkt zwrotny<\/u>:\u00a0 <\/span>Legasov pope\u0142nia samob\u00f3jstwo.<\/p>\nWp\u0142yw na akcj\u0119<\/u>:\u00a0 <\/span>Jest to kulminacja ca\u0142ej opowiadanej historii, stawia g\u0142\u00f3wne pytanie dramaturgiczne i wzmaga zainteresowanie widza.<\/p>\nNajwa\u017cniejsze informacje<\/u>:\u00a0 <\/span>Ca\u0142e mn\u00f3stwo: prezentacja g\u0142\u00f3wnego bohatera, przedstawienie jego podstawowego problemu (\u201eWhat is the cost of lies?\u201d), opis Dyatlova – jednego z g\u0142\u00f3wnych bohater\u00f3w serialu, informacja o nagraniu swojej wersji przez Legasova, samob\u00f3jstwo protagonisty.<\/p>\n <\/p>\n
Scena 6, strona 4:\u00a0 <\/span>Wybuch w Czarnobylu<\/b><\/h4>\nPunkt wyj\u015bcia<\/u>: \u00a0<\/span>Lyudmilla, kt\u00f3ra w\u0142a\u015bnie dowiedzia\u0142a si\u0119, \u017ce jest w ci\u0105\u017cy, z okna swojego mieszkania widzi wybuch w czarnobylskiej elektrowni.<\/p>\nKonflikt:<\/u> \u00a0<\/span>Brak jednoznacznego, oczywistego konfliktu. Na pocz\u0105tku sceny mo\u017cna za taki potraktowa\u0107 zmagania Lyudmily z dolegliwo\u015bciami ci\u0105\u017cowymi. P\u00f3\u017aniej wszystko przys\u0142ania niepok\u00f3j spowodowany wybuchem w elektrowni.<\/p>\nPunkt zwrotny<\/u>: \u00a0<\/span>Wybuch w czarnobylskiej elektrowni.\u00a0<\/span><\/p>\nWp\u0142yw na akcj\u0119<\/u> \u00a0<\/span>Poznajemy dw\u00f3jk\u0119 wa\u017cnych bohater\u00f3w – Lyudmi\u0142\u0119 i jej m\u0119\u017ca Vasilija. Przede wszystkim jest to r\u00f3wnie\u017c pierwszy punkt zwrotny pierwszego odcinka i zak\u0142\u00f3cenie (katalizator) ca\u0142ego sezonu.<\/p>\nNajwa\u017cniejsze informacje<\/u>:\u00a0 <\/span>Lyudmilla jest w ci\u0105\u017cy. Wybuch w elektrowni – inny ni\u017c zwykle: bezg\u0142o\u015bny, wielki rozb\u0142ysk, snop b\u0142\u0119kitnego \u015bwiat\u0142a.\u00a0<\/span><\/p>\n <\/p>\n
Scena 14, strona 12:\u00a0 <\/span>Obraz spustoszenia<\/b><\/h4>\nPunkt wyj\u015bcia<\/u>: \u00a0<\/span>Pod\u0105\u017caj\u0105c za Perevozchenk\u0105 obserwujemy sytuacj\u0119 w budynku reaktora nr 4.<\/p>\nKonflikt:<\/u> \u00a0<\/span>Bohaterowie (opr\u00f3cz Perevozchenki pod\u0105\u017camy r\u00f3wnie\u017c za Gorbachenk\u0105 i Yuvchenk\u0105) zmagaj\u0105 si\u0119 ze skutkami wybuchu. Jeszcze do ko\u0144ca nie zdaj\u0105 sobie spraw\u0119 z czym maj\u0105 do czynienia i nie mog\u0105 sprawdzi\u0107 jak \u017ale jest (dozymetry o ma\u0142ej skali). Musz\u0105 pokona\u0107 naturalne przeszkody (niedzia\u0142aj\u0105ce windy, dziury w pod\u0142ogach i sufitach, ogie\u0144, zagruzowane przej\u015bcia) i w\u0142asny, narastaj\u0105cy strach.<\/p>\nPunkt zwrotny<\/u>: \u00a0<\/span>W pierwszym Perevozchenko odkrywa, \u017ce ma do dyspozycji dozymetr ze skal\u0105 do 3,6 Roentgena. Widzi, \u017ce to zdecydowanie za ma\u0142o. W drugim widzimy wymiotuj\u0105cego krwi\u0105 Perevozchenk\u0119, martwego Khodemchuka i gigantyczn\u0105 dziur\u0119 w suficie budynku reaktora nr 4.<\/p>\nWp\u0142yw na akcj\u0119:<\/u> \u00a0<\/span>Ta scena pokazuje skal\u0119 zniszczenia, przedstawia pierwsze ofiary katastrofy i zwiastuje jeszcze wi\u0119ksze k\u0142opoty (rosn\u0105ce poza skal\u0119 promieniowanie).<\/p>\nNajwa\u017cniejsze informacje<\/u>:\u00a0 <\/span>Budynek reaktora nr 4 jest powa\u017cnie zniszczony. Dost\u0119pne dla pracownik\u00f3w dozymetry\u00a0maj\u0105 skal\u0119 tylko do 3,6 Roentgena. Twarz Perevozchenki robi si\u0119 ciemna – skutek promieniowania. Pierwsze ofiary \u015bmiertelne.\u00a0<\/span><\/p>\n <\/p>\n
Scena 21, strona 21:\u00a0 <\/span>Ods\u0142oni\u0119ty reaktor nuklearny<\/b><\/h4>\nPunkt wyj\u015bcia<\/u>: \u00a0<\/span>Dw\u00f3ch m\u0142odych pracownik\u00f3w elektrowni wys\u0142anych przez szefa, dostaje si\u0119 do hallu g\u0142\u00f3wnego reaktora.<\/p>\nKonflikt:<\/u> \u00a0<\/span>Pracownicy, z pomoc\u0105 Yuvchenki, musz\u0105 pokona\u0107 masywne, metalowe drzwi do hallu g\u0142\u00f3wnego reaktora.\u00a0<\/span><\/p>\nPunkt zwrotny<\/u>: \u00a0<\/span>Pracownicy wchodz\u0105 do \u015brodka i widz\u0105 ods\u0142oni\u0119ty reaktor.<\/p>\nWp\u0142yw na akcj\u0119<\/u>:\u00a0 <\/span>Je\u017celi do tej pory kto\u015b mia\u0142 jeszcze jakie\u015b w\u0105tpliwo\u015bci to teraz zosta\u0142y one rozwiane. Niemo\u017cliwe sta\u0142o si\u0119 mo\u017cliwe. Reaktor wybuch\u0142. Os\u0142ona zosta\u0142a zniszczona. Zostaje nam przedstawiony g\u0142\u00f3wny antagonista – promieniowanie.<\/p>\nNajwa\u017cniejsze informacje<\/u>:\u00a0 <\/span>Naocznie mo\u017cna zobaczy\u0107 skutki wybuchu. Ca\u0142a masywna konstrukcja chroni\u0105ca rdze\u0144 wylecia\u0142a w powietrze. Reaktor nuklearny jest ca\u0142kowicie ods\u0142oni\u0119ty.\u00a0<\/span><\/p>\n <\/p>\n
Scena 40, strona 40:\u00a0 <\/span>Komitet decyduje o odci\u0119ciu miasta<\/b><\/h4>\nPunkt wyj\u015bcia<\/u>: \u00a0<\/span>Zbiera si\u0119 komitet wykonawczy Partii Komunistycznej. To oni maj\u0105 zdecydowa\u0107 o dalszych dzia\u0142aniach w sprawie czarnobylskiej katastrofy.<\/p>\nKonflikt:<\/u> \u00a0<\/span>Starcie dw\u00f3ch frakcji – jedna udaje, \u017ce nic wielkiego si\u0119 nie sta\u0142o, druga domaga si\u0119 ewakuacji miasta.<\/p>\nPunkt zwrotny<\/u>: \u00a0<\/span>Pierwszym punktem zwrotnym jest wyst\u0105pienie Petrova, kt\u00f3ry proponuje ewakuacj\u0119 pobliskiego miasta – Prypeci. Drugim jest wyst\u0105pienie Zharkova, odwo\u0142uj\u0105ce si\u0119 do komunistycznych idei, a przede wszystkim namwiaj\u0105ce od ca\u0142kowitego odci\u0119cia miasta od informacji i \u015bwiata zewn\u0119trznego.\u00a0<\/span><\/p>\nWp\u0142yw na akcj\u0119<\/u>:\u00a0 <\/span>Polityczni, regionalni przyw\u00f3dcy decyduj\u0105 o utrzymaniu skali katastrofy w tajemnicy i nie ewakuowaniu zagro\u017conych cywili.<\/p>\nNajwa\u017cniejsze informacje<\/u>:\u00a0 <\/span>Scena pokazuje, \u017ce decydenci bardziej ni\u017c promieniowania boj\u0105 si\u0119 swoich prze\u0142o\u017conych i dla zachowania posady s\u0105 gotowi na du\u017co.<\/p>\n <\/p>\n
Scena 42 i 44, strona 44 i 49:\u00a0 <\/span>Ostatni op\u00f3r Dyatlova<\/b><\/h4>\nPunkt wyj\u015bcia<\/u>: \u00a0<\/span>Po uspokojeniu cz\u0142onk\u00f3w regionalnego Komitetu wykonawczego Partii Komunistycznej Bryukhanov musi zmierzy\u0107 si\u0119 z prawd\u0105 prezentowan\u0105 przez in\u017cyniera Sitnikova.<\/p>\nKonflikt:<\/u> \u00a0<\/span>Bryukhanov, Fomin i Dyatlov nie chc\u0105 uwierzy\u0107 w twierdzenie Sitnikova, \u017ce promieniowanie przekracza 200 roentgen\u00f3w.<\/p>\nPunkt zwrotny<\/u>: \u00a0<\/span>W pierwszym Sitnikov informuje, \u017ce wojskowe urz\u0105dzenie pokaza\u0142o promieniowanie przekraczaj\u0105ce 200 roentgen\u00f3w. W drugim Dyatlov zaczyna wymiotowa\u0107 i zostaje wyprowadzony przez stra\u017cnik\u00f3w.<\/p>\nWp\u0142yw na akcj\u0119<\/u>:\u00a0 <\/span>Bryukhanov, Fomin i Dyatlov otrzymali twarde dowody, \u017ce zagro\u017cenie dla wszystkich jest ogromne. Mimo to domagaj\u0105 si\u0119 jeszcze jednego potwierdzenia i wysy\u0142aj\u0105 Sitnikova by zobaczy\u0142 skal\u0119 zniszcze\u0144 na w\u0142asne oczy. Chwil\u0119 p\u00f3\u017aniej Sitnikov znajduje si\u0119 si\u0119 na dachu patrzy w otch\u0142a\u0144 i ju\u017c wie, \u017ce rozp\u0119ta\u0142o si\u0119 piek\u0142o.<\/p>\nNajwa\u017cniejsze informacje<\/u>:\u00a0 <\/span>Otrzymujemy informacj\u0119 o wysoko\u015bci ska\u017cenia i reakcj\u0119 rz\u0105dz\u0105cych na ni\u0105.<\/p>\n <\/p>\n
Scena 46, strona 51:\u00a0 <\/span>Pierwsza rozmowa Legasova i Shcherbiny<\/b><\/h4>\nPunkt wyj\u015bcia<\/u>: \u00a0<\/span>Informacje o katastrofie w Czarnobylu dotar\u0142y do w\u0142adz w Moskwie. Gorbaczow organizuje spotkanie kryzysowe na kt\u00f3re chc\u0105 wezwa\u0107 specjalist\u00f3w w dziedzinie fizyki j\u0105drowej i reaktor\u00f3w RBMK.<\/p>\nKonflikt:<\/u> \u00a0<\/span>Zderzenie dw\u00f3ch klasycznych postaw: zatwardzia\u0142ego polityka, sprawnego w wydawaniu rozkaz\u00f3w i nieznosz\u0105cego sprzeciwu z typowym naukowcem dla kt\u00f3rego najwa\u017cniejsze jest rozwi\u0105zanie problemu.<\/p>\nPunkt zwrotny<\/u>: \u00a0<\/span>Pierwszym punktem zwrotnym jest telefon od Shcherbiny. Drugim wezwanie Legasova na spotkanie z Gorbaczowem i cz\u0142onkami Komitetu Centralnego.<\/p>\nWp\u0142yw na akcj\u0119<\/u>:\u00a0 <\/span>Wprowadzenie Legasova do g\u0142\u00f3wnej akcji, poznanie si\u0119 dw\u00f3ch g\u0142\u00f3wnych bohater\u00f3w ca\u0142ej historii.<\/p>\nNajwa\u017cniejsze informacje<\/u>:\u00a0 <\/span>Legasov jest wybitnym specjalist\u0105 od reaktora RBMK. W\u0142adza centralna na t\u0105 chwil\u0119 nie zna prawdziwej skali zagro\u017cenia. Shcherbina jest konkretny i twardy oraz nie znosi sprzeciwu.<\/p>\n <\/p>\n
Czego si\u0119 nauczy\u0142em?<\/b><\/h2>\n
Czas na najwa\u017cniejsze wnioski jakie wyci\u0105gn\u0105\u0142em z lektury niezwykle precyzyjnego scenariusza \u201eCzarnobyl, odcinek 1\u201d autorstwa Craiga Mazina:<\/p>\n
\n- Szybko przykuwaj uwag\u0119 widza. Nie czekaj, niech si\u0119 dzieje od samego pocz\u0105tku.<\/li>\n
- Bezpo\u015brednie komunikowanie tematu i g\u0142\u00f3wnego pytania dramaturgicznego mo\u017ce si\u0119 sprawdzi\u0107.<\/li>\n
- Dostosowuj spos\u00f3b wypowiedzi do poziomu bohater\u00f3w.<\/li>\n
- Podkre\u015blanie (akcentowanie) s\u0142\u00f3w w dialogach mo\u017ce dobrze dzia\u0142a\u0107.<\/li>\n
- \u015awiadome korzystanie z niestandardowych narracji fabularnych mo\u017ce pog\u0142\u0119bi\u0107 wyd\u017awi\u0119k twojej opowie\u015bci.<\/li>\n
- Mo\u017cesz zabi\u0107 g\u0142\u00f3wnego bohatera na pocz\u0105tku opowie\u015bci (nie zapomnij tylko p\u00f3\u017aniej cofn\u0105\u0107 si\u0119 w czasie).<\/li>\n
- Opowiadaj\u0105c o wielkich, historycznych wydarzeniach szukaj czynnik\u00f3w uniwersalnych, skupiaj si\u0119 na jednostkach i ich emocjach.\u00a0<\/span><\/li>\n
- Opowiadaj\u0105c o skomplikowanych kwestiach (jak np. Funkcjonowanie elektrowni atomowej) pami\u0119taj by umie\u015bci\u0107 bohatera kt\u00f3ry wie na ten temat r\u00f3wnie ma\u0142o co widzowie i b\u0119dzie m\u00f3g\u0142 zadawa\u0107 wiele pyta\u0144 (jak np. Boris Shcherbina).<\/li>\n
- Tw\u00f3j serial (zw\u0142aszcza ten premium, limitowany) jest tak dobry jak pierwszy odcinek.<\/li>\n<\/ul>\n
<\/p>\n
Na koniec\u2026<\/b><\/h3>\n
Dzi\u0119kuj\u0119 bardzo wszystkim, kt\u00f3rzy w ankiecie na Facebooku oddali g\u0142os na ten serial.\u00a0 <\/span>Zanurzenie si\u0119 w wykreowany przez Craiga Mazina \u015bwiat Czarnobyla by\u0142o pouczaj\u0105c\u0105, chocia\u017c bardzo wymagaj\u0105c\u0105 przygod\u0105. Dajcie zna\u0107 w komentarzach czy ko\u0144cowy efekt spe\u0142ni\u0142 wasze oczekiwania. Ju\u017c zaczynam my\u015ble\u0107 o analizie numer trzy\u2026<\/p>\n<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"
Pierwszy artyku\u0142 z cyklu \u201eJak to jest napisane?\u201d (tutaj mo\u017cna go przeczyta\u0107), w kt\u00f3rym analizowa\u0142em scenariusz filmu \u201eTrzy Billboardy za Ebbing, Missouri\u201d autorstwa Martina McDonagha, spotka\u0142 si\u0119 z bardzo \u017cyczliwym przyj\u0119ciem, wi\u0119c pora na drug\u0105 cz\u0119\u015b\u0107. Tym razem przyjrz\u0119 si\u0119 bli\u017cej fenomenowi ostatnich miesi\u0119cy – serialowi \u201eCzarnobyl\u201d. Czym si\u0119 r\u00f3\u017cni analiza scenariusza filmu od…<\/p>\n","protected":false},"author":1,"featured_media":847,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"spay_email":"","footnotes":"","jetpack_publicize_message":""},"categories":[143,3],"tags":[134,126,203,201,204,202,200,8,9,199,47],"jetpack_featured_media_url":"https:\/\/i0.wp.com\/przygodyscenarzysty.pl\/wp-content\/uploads\/2019\/10\/jak-to-jest-napisane-Czarnobyl.png?fit=800%2C1200&ssl=1","jetpack_publicize_connections":[],"jetpack-related-posts":[{"id":1415,"url":"https:\/\/przygodyscenarzysty.pl\/2020\/10\/08\/jak-to-jest-napisane-5-analiza-scenariuszowa-pilota-serialu-teoria-wielkiego-podrywu\/","url_meta":{"origin":821,"position":0},"title":"Jak to jest napisane? #5 Analiza scenariuszowa pilota serialu \u201eTeoria wielkiego podrywu\u201d","date":"08\/10\/2020","format":false,"excerpt":"Mimo rosn\u0105cej konkurencji sitcomy nadal s\u0105 wa\u017cnym elementem ka\u017cdej stacji telewizyjnej jak r\u00f3wnie\u017c serwis\u00f3w streamingowych (wystarczy przypomnie\u0107 sobie walk\u0119 Netflixa o mo\u017cliwo\u015b\u0107 pokazywania \u201ePrzyjaci\u00f3\u0142\u201d). Zapewniaj\u0105 przyjemn\u0105, podan\u0105 w kr\u00f3tkiej formie rozrywk\u0119, opart\u0105 na maksymie, \u017ce lubimy to co ju\u017c znamy. Zapraszam na analiz\u0119 scenariuszow\u0105 pilota jednego z najwa\u017cniejszych tego typu\u2026","rel":"nofollow","context":"W \"Jak to jest napisane?\"","img":{"src":"","width":0,"height":0},"classes":[]},{"id":1889,"url":"https:\/\/przygodyscenarzysty.pl\/2022\/07\/18\/jak-to-jest-napisane-7-analiza-scenariuszowa-pilota-serialu-stranger-things\/","url_meta":{"origin":821,"position":1},"title":"Jak to jest napisane? #7 Analiza scenariuszowa pilota serialu \u201eStranger Things\u201d","date":"18\/07\/2022","format":false,"excerpt":"Od 16 miesi\u0119cy ca\u0142e moje scenariopisarskie \u017cycie kr\u0119ci si\u0119 wok\u00f3\u0142 tworzenia du\u017cego projektu serialowego, wi\u0119c szukaj\u0105c odpowiedniego materia\u0142u do analizy moje my\u015bli naturalnie pod\u0105\u017cy\u0142y w kierunku tej formy opowie\u015bci. Zapraszam was do Hawkins, na si\u00f3dmy odcinek cyklu \u201eJak to jest napisane?\u201d. \u00a0 Dlaczego \u201eStranger Things\u201d? Gdy pisz\u0119 te s\u0142owa czwarty\u2026","rel":"nofollow","context":"W \"Jak to jest napisane?\"","img":{"src":"","width":0,"height":0},"classes":[]},{"id":1803,"url":"https:\/\/przygodyscenarzysty.pl\/2022\/01\/01\/script-fiesta-2022-konkurs-na-koncepcje-serialu-telewizyjnego-lub-internetowego\/","url_meta":{"origin":821,"position":2},"title":"Script Fiesta 2022 \u2013 konkurs na koncepcj\u0119 serialu telewizyjnego lub internetowego","date":"01\/01\/2022","format":false,"excerpt":"Stephen King twierdzi, \u017ce nie pisze tylko dwa dni w roku -\u00a0 w swoje urodziny i w wigili\u0119. Warto bra\u0107 z niego przyk\u0142ad, wi\u0119c dlaczego by nie rozpocz\u0105\u0107 nowego roku od postukania w klawiatur\u0119 komputera? Je\u015bli kto\u015b potrzebuje dodatkowej zach\u0119ty to takow\u0105 mo\u017ce by\u0107 og\u0142oszony konkurs na koncepcj\u0119 serialu telewizyjnego\u2026","rel":"nofollow","context":"W \"Aktualno\u015bci\"","img":{"src":"","width":0,"height":0},"classes":[]}],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/przygodyscenarzysty.pl\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/821"}],"collection":[{"href":"https:\/\/przygodyscenarzysty.pl\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/przygodyscenarzysty.pl\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/przygodyscenarzysty.pl\/wp-json\/wp\/v2\/users\/1"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/przygodyscenarzysty.pl\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=821"}],"version-history":[{"count":17,"href":"https:\/\/przygodyscenarzysty.pl\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/821\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":852,"href":"https:\/\/przygodyscenarzysty.pl\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/821\/revisions\/852"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/przygodyscenarzysty.pl\/wp-json\/wp\/v2\/media\/847"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/przygodyscenarzysty.pl\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=821"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/przygodyscenarzysty.pl\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=821"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/przygodyscenarzysty.pl\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=821"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}