\nWhat the fuck is that\u2026<\/i><\/p>\n<\/blockquote>\n
Co ciekawe nie jest to ani pierwsza kwestia w scenariuszu (jak wspomnia\u0142em tekst zaczyna si\u0119 od innej sceny), ani nawet pierwsze s\u0142owa zapisane w tej scenie. Ca\u0142y dialog w samochodzie jest jedynie zasygnalizowany w didaskaliach, a pierwsz\u0105 kwesti\u0105 jest reakcja Tommy\u2019ego na faceta w baga\u017cniku.<\/p>\n
<\/p>\n
Konflikt<\/b><\/h3>\n
Jest oczywisty. Facet w baga\u017cniku powinien nie \u017cy\u0107, a jednak jeszcze oddycha.<\/p>\n
<\/p>\n
<\/p>\n
Punkt zwrotny<\/b><\/h3>\n
Pierwszym punktem zwrotnym jest niepokoj\u0105cy odg\u0142os zmuszaj\u0105cy bohater\u00f3w do zjechania z drogi i sprawdzenia co si\u0119 sta\u0142o.<\/p>\n
Drugim punktem zwrotnym jest stwierdzenie faktu, \u017ce m\u0119\u017cczyzna wieziony w baga\u017cniku jeszcze \u017cyje.<\/p>\n
<\/p>\n
Czego dowiadujemy si\u0119 o bohaterach?<\/b><\/h3>\n
To jedna z tych rzeczy, kt\u00f3ra zachwyci\u0142a mnie w tej scenie najbardziej. To ile Martin Scorsese by\u0142 w stanie przekaza\u0107 o trzech najwa\u017cniejszych bohaterach w ci\u0105gu tych kilkudziesi\u0119ciu sekund jest niesamowite. Ja pierwsz\u0105 scen\u0119 odczyta\u0142em tak:<\/p>\n
<\/p>\n
HENRY: \u00a0<\/span><\/p>\n\n- Jimmy daje mu zna\u0107 by otworzy\u0142 baga\u017cnik. Henry pos\u0142usznie wykonuje polecenie – jest ni\u017cej od niego w hierarchii, czuje do niego respekt.<\/li>\n
- Nie przy\u0142\u0105cza si\u0119 do mordowania m\u0119\u017cczyzny, ale to co widzi nie robi na nim wra\u017cenia – jest do tego przyzwyczajony.<\/li>\n
- \u201eOdk\u0105d pami\u0119tam zawsze chcia\u0142em by\u0107 gangsterem\u201d – kwestia wypowiedziana z offu nie tylko naznacza Henry\u2019ego jako g\u0142\u00f3wnego bohatera, ale r\u00f3wnie\u017c wyk\u0142ada widzowi temat filmu.<\/li>\n<\/ul>\n
JIMMY: \u00a0<\/span><\/p>\n\n- Jimmy daje sygna\u0142 by otworzy\u0107 baga\u017cnik. On tutaj rz\u0105dzi.<\/li>\n
- Jimmy strzela do m\u0119\u017cczyzny w baga\u017cniku po tym jak Tommy go zad\u017aga\u0142. Jest zdolny do zabijania, ale w spokojny spos\u00f3b, potrafi wy\u0142\u0105czy\u0107 emocje.\u00a0<\/span><\/li>\n
- U\u017cywa pistoletu, nie no\u017ca. Mordowanie jest elementem pracy, u\u017cywa najskuteczniejszych \u015brodk\u00f3w.<\/li>\n
- Strzela po tym jak Tommy zrobi\u0142 ju\u017c swoje. Jest opanowany, analizuje mo\u017cliwo\u015bci i konsekwencje.<\/li>\n<\/ul>\n
TOMMY: \u00a0<\/span><\/p>\n\n- Tommy si\u0119ga po n\u00f3\u017c. Nie boi si\u0119 bezpo\u015bredniej konfrontacji.<\/li>\n
- Tommy od razu zabiera si\u0119 za szlachtowanie m\u0119\u017cczyzny w baga\u017cniku. Nie ma \u017cadnych rozterek, w\u0105tpliwo\u015bci. Zabija z du\u017c\u0105 brutalno\u015bci\u0105 mimo, \u017ce wystarczy\u0142oby jedno, precyzyjne ci\u0119cie. To pokazuje jego gwa\u0142town\u0105 natur\u0119.<\/li>\n<\/ul>\n
<\/p>\n
Wp\u0142yw na reszt\u0119 filmu?<\/b><\/h3>\n
M\u0119\u017cczyzna w baga\u017cniku w dalszej cz\u0119\u015bci filmu okazuje si\u0119 by\u0107 cz\u0142onkiem mafii. Jego morderstwo przypiecz\u0119towuje los Tommy\u2019ego, kt\u00f3ry zostaje zabity i w konsekwencji staje si\u0119 pocz\u0105tkiem ko\u0144ca wszystkich g\u0142\u00f3wnych bohater\u00f3w.<\/p>\n
<\/p>\n
Klimat<\/b><\/h3>\n
Scena otwieraj\u0105ca \u201eCh\u0142opc\u00f3w z ferajny<\/em>\u201d daje widzowi zapowied\u017a wszystkich najwa\u017cniejszych cech ca\u0142ego filmu:\u00a0 <\/span>bezwzgl\u0119dna brutalno\u015b\u0107, wulgarny j\u0119zyk, gangsterskie realia, realistyczne zdj\u0119cia i oryginaln\u0105 muzyk\u0119.<\/p>\nNikt po obejrzeniu tych 90 sekund nie mo\u017ce mie\u0107 w\u0105tpliwo\u015bci z jakiego rodzaju kina b\u0119dzie obcowa\u0107. Ogl\u0105da na w\u0142asn\u0105 odpowiedzialno\u015b\u0107.<\/p>\n
<\/p>\n
Podsumowanie<\/b><\/h3>\n
Jak ju\u017c wspomnia\u0142em pierwsza scena filmu ma za zadanie zapowiedzie\u0107 klimat rozpoczynaj\u0105cej si\u0119 opowie\u015bci i pobudzi\u0107 zainteresowanie widza. Pocz\u0105tek \u201eCh\u0142opc\u00f3w z ferajny<\/em>\u201d idealnie wywi\u0105zuje si\u0119 z tych zada\u0144. Ogl\u0105daj\u0105cy s\u0105 zaskoczeni przebiegiem wydarze\u0144, zszokowani brutalno\u015bci\u0105 i zaciekawieni g\u0142\u00f3wnymi bohaterami. Do tego w ich g\u0142owach od razu rodzi si\u0119 wiele pyta\u0144 na kt\u00f3re chc\u0105 pozna\u0107 odpowied\u017a. Trudno wymaga\u0107 wi\u0119cej od ledwie 90 sekund<\/strong>.\u00a0<\/span><\/p>\nJako, \u017ce \u201eCh\u0142opcy z ferajny<\/em>\u201d s\u0105 adaptacj\u0105 ksi\u0105\u017cki Nicholasa Pileggi \u201eWiseguy<\/em>\u201d postanowi\u0142em sprawdzi\u0107 czy fantastyczny prolog to zas\u0142uga autora. Nic z tych rzeczy. Ksi\u0105\u017cka zaczyna si\u0119 zupe\u0142nie inaczej ni\u017c film i scenariusz. Wszystko co widzimy jest zas\u0142ug\u0105 tw\u00f3rc\u00f3w filmu<\/strong>.<\/p>\nMam nadziej\u0119, \u017ce nowy cykl przypad\u0142 wam do gustu i pomo\u017ce w pisaniu w\u0142asnych, fantastycznych scen otwieraj\u0105cych. Postaram si\u0119 by nowe odcinki pojawia\u0142y si\u0119 w miesi\u0119cznych odst\u0119pach. Dajcie zna\u0107 w komentarzach jakim filmom w pierwszej kolejno\u015bci powinienem si\u0119 przyjrze\u0107.<\/p>\n
<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"
Pi\u0119\u0107 stron. Mniej wi\u0119cej tyle, wed\u0142ug s\u0142\u00f3w do\u015bwiadczonych, profesjonalnych \u201eczytaczy\u201d scenariuszy otrzymujemy by ich zainteresowa\u0107 swoim tekstem. Wytworzona wtedy \u015bwiadoma lub pod\u015bwiadoma ocena naszej pracy rzutuje na odbi\u00f3r ca\u0142o\u015bci. Podobnie jest z widzami w kinie – podczas pierwszych minut nasz odbiorca jest w pe\u0142ni skoncentrowany i pozytywnie nastawiony (w ko\u0144cu z jakiego\u015b powodu wybra\u0142 ten…<\/p>\n","protected":false},"author":1,"featured_media":888,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"spay_email":"","footnotes":"","jetpack_publicize_message":""},"categories":[207,3],"tags":[126,210,212,40,208,118,209,7,8,9,211],"jetpack_featured_media_url":"https:\/\/i0.wp.com\/przygodyscenarzysty.pl\/wp-content\/uploads\/2019\/11\/Pierwsza-scena-1.png?fit=800%2C1200&ssl=1","jetpack_publicize_connections":[],"jetpack-related-posts":[{"id":87,"url":"https:\/\/przygodyscenarzysty.pl\/2018\/12\/20\/drabinka-scenariuszowa-czyli-najwazniejsze-narzedzie-scenarzysty\/","url_meta":{"origin":879,"position":0},"title":"Drabinka scenariuszowa, czyli najwa\u017cniejsze narz\u0119dzie scenarzysty","date":"20\/12\/2018","format":false,"excerpt":"Je\u017celi mia\u0142bym wskaza\u0107 jeden kluczowy moment w pracy nad scenariuszem, kt\u00f3ry ma najwi\u0119kszy wp\u0142yw na ostateczn\u0105 jako\u015b\u0107 tekstu, to zdecydowanie postawi\u0142bym na tworzenie drabinki scenariuszowej. \u00a0 Czym jest drabinka? Wiesz jakie przes\u0142anie chcesz przekaza\u0107 za pomoc\u0105 swojej historii. Wiesz jak wygl\u0105daj\u0105 i zachowuj\u0105 si\u0119 bohaterowie, kt\u00f3rzy maj\u0105 je nie\u015b\u0107. Wiesz\u2026","rel":"nofollow","context":"W \"Niezb\u0119dnik scenarzysty\"","img":{"src":"","width":0,"height":0},"classes":[]},{"id":215,"url":"https:\/\/przygodyscenarzysty.pl\/2019\/02\/25\/porozmawiajmy-o-script-pro\/","url_meta":{"origin":879,"position":1},"title":"Porozmawiajmy o Script Pro","date":"25\/02\/2019","format":false,"excerpt":"Kilka dni temu og\u0142oszono deadline naboru do najbardziej presti\u017cowego konkursu scenariuszowego w Polsce \u2013 Script Pro 2019. To dobry moment by przyjrze\u0107 mu si\u0119 troch\u0119 bli\u017cej. \u00a0 Kilka fakt\u00f3w Script Pro jest kontynuacj\u0105 konkursu Hartley-Merrill, kt\u00f3rego pierwsza edycja odby\u0142a si\u0119 w 1992 roku. Zwyci\u0119\u017cy\u0142 wtedy Andrzej Dziurawiec tekstem pt. \u201eJudasz\u2026","rel":"nofollow","context":"W \"Aktualno\u015bci\"","img":{"src":"","width":0,"height":0},"classes":[]},{"id":1062,"url":"https:\/\/przygodyscenarzysty.pl\/2020\/03\/15\/pierwsza-scena-4-ojciec-chrzestny\/","url_meta":{"origin":879,"position":2},"title":"Pierwsza scena #4 - \u201eOjciec chrzestny\u201d","date":"15\/03\/2020","format":false,"excerpt":"Zaczynaj\u0105c ten cykl wiedzia\u0142em od razu, \u017ce na pewno pojawi\u0105 si\u0119 w nim dwie sceny \u2013 otwarcie \u201eB\u0119kart\u00f3w wojny\u201d i pierwsze minuty \u201eOjca chrzestnego\u201d. Wojenna wizja Quentina Tarantino czeka na swoj\u0105 kolej, ale 48 rocznica premiery arcydzie\u0142a Francisa Forda Coppoli to doskona\u0142y moment by przyjrze\u0107 si\u0119 bli\u017cej wprowadzeniu w \u015bwiat\u2026","rel":"nofollow","context":"W \"Pierwsza scena\"","img":{"src":"","width":0,"height":0},"classes":[]}],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/przygodyscenarzysty.pl\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/879"}],"collection":[{"href":"https:\/\/przygodyscenarzysty.pl\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/przygodyscenarzysty.pl\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/przygodyscenarzysty.pl\/wp-json\/wp\/v2\/users\/1"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/przygodyscenarzysty.pl\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=879"}],"version-history":[{"count":6,"href":"https:\/\/przygodyscenarzysty.pl\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/879\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":891,"href":"https:\/\/przygodyscenarzysty.pl\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/879\/revisions\/891"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/przygodyscenarzysty.pl\/wp-json\/wp\/v2\/media\/888"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/przygodyscenarzysty.pl\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=879"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/przygodyscenarzysty.pl\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=879"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/przygodyscenarzysty.pl\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=879"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}