Tworzenie nowych cykl\u00f3w (takich jak na przyk\u0142ad Pierwsza scena<\/b><\/a>) jest fascynuj\u0105ce, ale by mia\u0142y one racj\u0119 bytu (i nazwy) musz\u0105 by\u0107 kontynuowane. Dlatego dzisiaj chcia\u0142bym powr\u00f3ci\u0107 do Niezb\u0119dnika scenarzysty<\/strong><\/a>, serii zapocz\u0105tkowanej wpisem dotycz\u0105cym logline\u2019u<\/b> i przedstawi\u0107 wam zasady tworzenia synopsisu<\/b>.<\/p>\n <\/p>\n O ile logline i treatment s\u0105 sta\u0142ymi oraz jasno okre\u015blonymi elementami filmowego krajobrazu to stacja po\u015brednia mi\u0119dzy nimi nie jest w pe\u0142ni sprecyzowana.\u00a0<\/span><\/p>\n I tak na przyk\u0142ad Maciej Karpi\u0144ski <\/b>w swojej bardzo ciekawej ksi\u0105\u017cce \u201eNiedoskona\u0142e odbicie\u201d<\/em> pisze o Story Outline<\/b> – kilkuzdaniowym, najbardziej elementarnym zapisie fabu\u0142y przysz\u0142ego scenariusza. Bez zawi\u0142o\u015bci akcji, bez charakterystyki bohater\u00f3w, bez dialog\u00f3w.<\/p>\n Z kolei Linda Seger<\/b> w ksi\u0105\u017cce \u201eDoskonalenie dobrego scenariusza\u201d <\/i>wspomina o Streszczeniu<\/b> (od 1 do 3 stron) jako przydatnym dokumencie sprzeda\u017cowym i porz\u0105dkuj\u0105cym tw\u00f3rczy chaos scenarzysty.<\/p>\n Do tego funkcjonuje jeszcze dokument okre\u015blany jako\u00a0One Pager<\/b>, kt\u00f3ry wspomniane wy\u017cej Story Outline wzbogaca pogl\u0105dowym, oddaj\u0105cym klimat opowie\u015bci zdj\u0119ciem, loglinem i okre\u015bleniem gatunku.\u00a0<\/span><\/p>\n No i w ko\u0144cu mamy jeszcze klasyczny Synopsis<\/b> czyli mieszcz\u0105cy si\u0119 na jednej stronie zapis pe\u0142nego przebiegu g\u0142\u00f3wnej historii.<\/p>\n Niezale\u017cnie od nazwy i formy wszystkie te dokumenty maj\u0105 jedno i to samo zadanie – mo\u017cliwie najlepiej wype\u0142ni\u0107 zalecenie pierwszego i najlepszego nauczyciela storytellingu – Arystotelesa, kt\u00f3ry w swojej \u201ePoetyce\u201d<\/em> pisa\u0142 tak:<\/p>\n \u201ePoeta powinien najpierw przedstawi\u0107 sobie jasno og\u00f3lny zarys fabu\u0142y (\u2026) a dopiero nast\u0119pnie wprowadzi\u0107 epizody i rozwin\u0105\u0107 j\u0105 w odpowiedni spos\u00f3b.\u201d<\/i><\/p>\n<\/blockquote>\n Tak jak wiele rad zawartych w \u201ePoetyce\u201d<\/em>, tak i ta jest bardzo s\u0142uszna. Najpierw pomys\u0142 (logline), p\u00f3\u017aniej og\u00f3lny zarys (synopsis), nast\u0119pnie struktura (drabinka), szczeg\u00f3\u0142owy zapis wszystkich wydarze\u0144 (treatment) i dopiero w finale pisanie scenariusza.<\/strong><\/p>\n <\/p>\n Dlaczego warto pisa\u0107 synopsis? Powody s\u0105 conajmniej dwa:<\/p>\n \u201eJe\u015bli nie potrafisz opowiedzie\u0107 swojej historii sobie samemu w kilku zdaniach (\u2026) jeste\u015b w powa\u017cnych k\u0142opotach. A je\u015bli nie potrafisz jej opowiedzie\u0107 inne osobie tak samo kr\u00f3tko – jeste\u015b w jeszcze wi\u0119kszych k\u0142opotach. Spraw\u0105 absolutnie podstawow\u0105 jest umiej\u0119tno\u015b\u0107 sprowadzenia jej [historii] do nagiego szkieletu i zwi\u0119z\u0142ego wyja\u015bnienia ka\u017cdemu, o czym to jest, o kim, po co si\u0119 to opowiada i co z tego wynika.\u201d<\/i><\/p>\n<\/blockquote>\n Tworzenie synopsisu jest testem czy wspomniane przez Foremana umiej\u0119tno\u015bci posiadamy<\/strong>. To tak\u017ce doskona\u0142y probierz naszej historii. Mo\u017ce ewentualna niemo\u017cno\u015b\u0107\u00a0 <\/span>sk\u0142adnego i zwi\u0119z\u0142ego jej przedstawienia wynika z jej konstrukcyjnych lub logicznych b\u0142\u0119d\u00f3w i zamiast dalej w ni\u0105 brn\u0105\u0107 warto troch\u0119 si\u0119 cofn\u0105\u0107 i wszystko przemy\u015ble\u0107 jeszcze raz?<\/p>\n <\/p>\n Niezb\u0119dne elementy ka\u017cdego dobrego synopsisu to:<\/p>\nCzym jest synopsis?<\/b><\/h3>\n
\n
Synopsis – \u0107wiczenie i narz\u0119dzie<\/b><\/h3>\n
\n
\n
\n
Jak powinien wygl\u0105da\u0107 synopsis?<\/b><\/h3>\n
\n