Podobnie jak w zesz\u0142ym roku uchwaleniu Program\u00f3w Operacyjnych PISF towarzyszy\u0142o du\u017ce zamieszanie. Dyrektor Rados\u0142aw \u015amigulski<\/strong> i przewodnicz\u0105cy Rady Instytutu\u00a0Rafa\u0142\u00a0Wieczy\u0144ski<\/strong> przerzucali si\u0119 o\u015bwiadczeniami t\u0142umacz\u0105cymi op\u00f3\u017anienie win\u0105 drugiej strony. Najwa\u017cniejsze jednak, \u017ce w decyduj\u0105cym momencie uda\u0142o si\u0119 wszystkim zainteresowanym wypracowa\u0107 porozumienie i przedstawi\u0107 zasady funkcjonowania najistotniejszego elementu sk\u0142adowego finansowania polskiej kinematografii.<\/p>\n Dla scenarzyst\u00f3w najwa\u017cniejsz\u0105 wiadomo\u015bci\u0105 jest, \u017ce nie tylko stypendia scenariuszowe zosta\u0142y utrzymane (od dawna pojawiaj\u0105 si\u0119 g\u0142osy, \u017ce ze wzgl\u0119du na nisk\u0105 liczb\u0119 realizacji nale\u017ca\u0142oby je zlikwidowa\u0107), ale jeszcze doszed\u0142 nowy priorytet dowarto\u015bciowuj\u0105cy prac\u0119 scenariopisarsk\u0105 \u2013 Development scenariuszowy.<\/strong><\/p>\n Poni\u017cej znajdziecie wszystkie najwa\u017cniejsze informacje na temat obu program\u00f3w.<\/p>\n <\/p>\n W 2020 roku tradycyjnie planowane s\u0105 trzy sesje naboru:<\/p>\n Sesja 1:\u00a0 10.01 \u2013 17.01.2020<\/p>\n Sesja 2:\u00a0 20.04 \u2013 27.04.2020<\/p>\n Sesja 3:\u00a0 02.09 \u2013 09.09.2020<\/p>\n Scenarzy\u015bci mog\u0105 wnioskowa\u0107 o stypendium w ka\u017cdej sesji.<\/p>\n <\/p>\n O dofinansowanie mog\u0105 ubiega\u0107 si\u0119 projekty pe\u0142nometra\u017cowe (fabularne, dokumentalne, animowane), kt\u00f3re mo\u017cna przypasowa\u0107 do jednej z poni\u017cszych kategorii:<\/p>\n 1.autorskie<\/p>\n 2.o tematyce historycznej<\/p>\n 3.dla m\u0142odego widza lub widowni familijnej<\/p>\n 4.O znacz\u0105cym potencjale frekwencyjnym<\/p>\n <\/p>\n Na stypendia scenariuszowe w 2020 roku przeznaczono 500 tysi\u0119cy z\u0142otych (podobnie jak w zesz\u0142ym roku). Powinno si\u0119 to prze\u0142o\u017cy\u0107 na oko\u0142o 15 dofinansowanych projekt\u00f3w.<\/p>\n W ka\u017cdej kategorii mo\u017cna ubiega\u0107 si\u0119 maksymalnie o 40\u00a0000 z\u0142.<\/strong> (Dolna granica to 15\u00a0000 z\u0142.)<\/p>\n Tradycyjnie stypendium scenariuszowe w momencie sprzeda\u017cy scenariusza podlega ca\u0142kowitemu zwrotowi, bez wzgl\u0119du na cen\u0119 zbycia.<\/p>\n W przypadku otrzymania stypendium b\u0119dzie ono wyp\u0142acane w trzech ratach:<\/p>\n – I rata, 50% kwoty, po podpisaniu umowy;<\/p>\n – II rata, 30% kwoty, po z\u0142o\u017ceniu scenariusza;<\/p>\n – III rata, 20% kwoty, po akceptacji merytorycznej raportu ko\u0144cowego<\/p>\n <\/p>\n Tak samo jak w zesz\u0142ym roku o stypendium scenariuszowe mog\u0105 ubiega\u0107 si\u0119 osoby posiadaj\u0105ce w dorobku film wyprodukowany na podstawie scenariusza ich autorstwa (lub wsp\u00f3\u0142autorstwa) lub posiadaj\u0105ce znacz\u0105cy dorobek literacki b\u0105d\u017a dziennikarski. Czyli nadal zakaz wst\u0119pu debiutantom<\/strong>.<\/p>\n Mo\u017cna sk\u0142ada\u0107 jeden wniosek na dofinansowanie procesu tworzenia oryginalnego scenariusza, czyli nie mo\u017cna sk\u0142ada\u0107 gotowego scenariusza ani adaptacji (chyba, \u017ce si\u0119 jest autorem pierwowzoru lub naby\u0142o si\u0119 do niego prawa).<\/p>\n <\/p>\n Do wniosku o stypendium scenariuszowe nale\u017cy do\u0142\u0105czy\u0107:<\/p>\n 1.Streszczenie (max. 1800 znak\u00f3w)<\/p>\n 2.O\u015bwiadczenie o wy\u0142\u0105czno\u015bci posiadania autorskich praw maj\u0105tkowych<\/p>\n 3.Opis walor\u00f3w artystycznych i ekonomicznych\u00a0 (max. 5\u00a0400 znak\u00f3w)<\/p>\n 4.Opis oczekiwanych przez scenarzyst\u0119 rezultat\u00f3w. (max. 5\u00a0400 znak\u00f3w)<\/p>\n 5.Dokumentacj\u0119 dotychczasowego dorobku artystycznego<\/p>\n 6.List intencyjny od potencjalnego re\u017cysera (opcjonalne)<\/p>\n 7.List intencyjny od historyka (obligatoryjne w kategorii projekt\u00f3w historycznych)<\/p>\n 8.Treatment (15-20 stron)<\/p>\n 9.Dwie sceny dialogowe<\/p>\n 10.CV tw\u00f3rcy<\/p>\n 11.Eksplikacja scenarzysty<\/p>\n 12.Plan pracy<\/p>\n \u00a0<\/strong><\/p>\n Nowo\u015bci\u0105 w tegorocznych programach operacyjnych jest priorytet X \u2013 Development scenariuszowy przeznaczony dla producent\u00f3w dbaj\u0105cych o proces tworzenia scenariusza.<\/p>\n <\/p>\n O dotacj\u0119 w ramach developmentu scenariuszowego mog\u0105 ubiega\u0107 si\u0119 tylko i wy\u0142\u0105cznie producenci pe\u0142nometra\u017cowych film\u00f3w fabularnych, dokumentalnych lub animowanych.<\/p>\n Uzyskane w ramach programu \u015brodki mo\u017cna przeznaczy\u0107 na dofinansowanie procesu tworzenia scenariusza (pisanie, script doctoring, konsultacje, warsztaty<\/strong> itp.) oraz poszukiwanie finansowych partner\u00f3w przysz\u0142ej produkcji.<\/p>\n Tak samo jak w przypadku stypendi\u00f3w scenariuszowych powstaj\u0105cy scenariusz musi by\u0107 oryginalny, chyba \u017ce scenarzysta jest autorem pierwowzoru lub zosta\u0142y nabyte autorskie prawa maj\u0105tkowe do utworu.<\/p>\n <\/p>\n Co ciekawe wnioski o development scenariuszowy sk\u0142ada si\u0119 w trybie ci\u0105g\u0142ym, bez ogl\u0105dania si\u0119 na terminy sesji. To \u015bwietne rozwi\u0105zanie umo\u017cliwiaj\u0105ce dosy\u0107 szybko rozpocz\u0105\u0107 prace scenariuszowe.<\/p>\n <\/p>\n W ramach developmentu scenariuszowego mo\u017cna rozwija\u0107 trzy rodzaje film\u00f3w:<\/p>\n 1.autorskie<\/p>\n 2.o tematyce historycznej<\/p>\n 3.dla m\u0142odego widza lub widowni familijnej<\/p>\n <\/p>\n Na nowy program zosta\u0142y przeznaczone 3 miliony z\u0142otych.<\/p>\n Dla film\u00f3w fabularnych i animowanych mo\u017cna ubiega\u0107 si\u0119 maksymalnie o 60\u00a0000 z\u0142otych<\/strong>. Dla film\u00f3w dokumentalnych g\u00f3rna granica wynosi 50\u00a0000 z\u0142otych.<\/p>\n Podobnie jak w przypadku stypendi\u00f3w scenariuszowych w przypadku sprzeda\u017cy praw do scenariusza dotacja podlega ca\u0142kowitemu zwrotowi.<\/p>\n Dofinansowanie b\u0119dzie wyp\u0142acane w trzech ratach:<\/p>\n – I rata, 60%, po podpisaniu umowy z PISF;<\/p>\n – II rata, 20%, po z\u0142o\u017ceniu scenariusza;<\/p>\n – III rata, 20%, po akceptacji merytorycznej raportu ko\u0144cowego.<\/p>\n <\/p>\n Dokumenty wymagane przy sk\u0142adaniu wniosku o development scenariuszowy:<\/p>\n 1.Dane teleadresowe i dokumenty rejestrowe producenta;<\/p>\n 2.Okre\u015blenie wysoko\u015bci i formy wnioskowanego dofinansowania;<\/p>\n 3.Termin realizacji przedsi\u0119wzi\u0119cia;<\/p>\n 4.Wskazanie \u017ar\u00f3de\u0142 finansowania;<\/p>\n 5.Treatment;<\/p>\n 6.Streszczenie (max. 1800 znak\u00f3w);<\/p>\n 7.Kosztorys;<\/p>\n 8.Informacja o dzia\u0142alno\u015bci producenta;<\/p>\n 9.CV i opis dorobku scenarzysty;<\/p>\n 10.Lista szczeg\u00f3\u0142owych dzia\u0142a\u0144 zaplanowanych do realizacji;<\/p>\n 11.Umowa na stworzenie scenariusza oraz nabycia praw do cenariusza lub umowa opcji; umowa nabycia praw do pierwowzoru literackiego (w przypadku adaptacji);<\/p>\n 12.Listy intencyjne, kopie um\u00f3w i dokumenty rejestrowe koproducent\u00f3w;<\/p>\n 13.Wykaz wniosk\u00f3w producenta w PISF;<\/p>\n 14.List intencyjny od przysz\u0142ego re\u017cysera (opcjonalnie);<\/p>\n 15.List intencyjny od historyka (obligatoryjne w kategorii projekt\u00f3w historycznych)<\/p>\n <\/p>\nStypendia scenariuszowe<\/strong><\/h2>\n
Terminy<\/strong><\/h3>\n
Rodzaje projekt\u00f3w<\/strong><\/h3>\n
Finanse<\/strong><\/h3>\n
Kto si\u0119 mo\u017ce ubiega\u0107?<\/strong><\/h3>\n
Jakie dokumenty s\u0105 potrzebne?<\/strong><\/h3>\n
Co\u015b nowego \u2013 Development scenariuszowy<\/strong><\/h2>\n
Dla kogo?<\/strong><\/h3>\n
Terminy<\/strong><\/h3>\n
Rodzaje projekt\u00f3w<\/strong><\/h3>\n
Finanse<\/strong><\/h3>\n
Jakie dokumenty s\u0105 potrzebne?<\/strong><\/h3>\n
Dobry czas dla scenarzyst\u00f3w?<\/strong><\/h3>\n