Stypendia scenariuszowe

Terminy

W 2020 roku tradycyjnie planowane są trzy sesje naboru:

Sesja 1:  10.01 – 17.01.2020

Sesja 2:  20.04 – 27.04.2020

Sesja 3:  02.09 – 09.09.2020

Scenarzyści mogą wnioskować o stypendium w każdej sesji.

 

Rodzaje projektów

O dofinansowanie mogą ubiegać się projekty pełnometrażowe (fabularne, dokumentalne, animowane), które można przypasować do jednej z poniższych kategorii:

1.autorskie

2.o tematyce historycznej

3.dla młodego widza lub widowni familijnej

4.O znaczącym potencjale frekwencyjnym

 

Finanse

Na stypendia scenariuszowe w 2020 roku przeznaczono 500 tysięcy złotych (podobnie jak w zeszłym roku). Powinno się to przełożyć na około 15 dofinansowanych projektów.

W każdej kategorii można ubiegać się maksymalnie o 40 000 zł. (Dolna granica to 15 000 zł.)

Tradycyjnie stypendium scenariuszowe w momencie sprzedaży scenariusza podlega całkowitemu zwrotowi, bez względu na cenę zbycia.

W przypadku otrzymania stypendium będzie ono wypłacane w trzech ratach:

– I rata, 50% kwoty, po podpisaniu umowy;

– II rata, 30% kwoty, po złożeniu scenariusza;

– III rata, 20% kwoty, po akceptacji merytorycznej raportu końcowego

 

Kto się może ubiegać?

Tak samo jak w zeszłym roku o stypendium scenariuszowe mogą ubiegać się osoby posiadające w dorobku film wyprodukowany na podstawie scenariusza ich autorstwa (lub współautorstwa) lub posiadające znaczący dorobek literacki bądź dziennikarski. Czyli nadal zakaz wstępu debiutantom.

Można składać jeden wniosek na dofinansowanie procesu tworzenia oryginalnego scenariusza, czyli nie można składać gotowego scenariusza ani adaptacji (chyba, że się jest autorem pierwowzoru lub nabyło się do niego prawa).

 

Jakie dokumenty są potrzebne?

Do wniosku o stypendium scenariuszowe należy dołączyć:

1.Streszczenie (max. 1800 znaków)

2.Oświadczenie o wyłączności posiadania autorskich praw majątkowych

3.Opis walorów artystycznych i ekonomicznych  (max. 5 400 znaków)

4.Opis oczekiwanych przez scenarzystę rezultatów. (max. 5 400 znaków)

5.Dokumentację dotychczasowego dorobku artystycznego

6.List intencyjny od potencjalnego reżysera (opcjonalne)

7.List intencyjny od historyka (obligatoryjne w kategorii projektów historycznych)

8.Treatment (15-20 stron)

9.Dwie sceny dialogowe

10.CV twórcy

11.Eksplikacja scenarzysty

12.Plan pracy

 

Coś nowego – Development scenariuszowy

Nowością w tegorocznych programach operacyjnych jest priorytet X – Development scenariuszowy przeznaczony dla producentów dbających o proces tworzenia scenariusza.

 

Dla kogo?

O dotację w ramach developmentu scenariuszowego mogą ubiegać się tylko i wyłącznie producenci pełnometrażowych filmów fabularnych, dokumentalnych lub animowanych.

Uzyskane w ramach programu środki można przeznaczyć na dofinansowanie procesu tworzenia scenariusza (pisanie, script doctoring, konsultacje, warsztaty itp.) oraz poszukiwanie finansowych partnerów przyszłej produkcji.

Tak samo jak w przypadku stypendiów scenariuszowych powstający scenariusz musi być oryginalny, chyba że scenarzysta jest autorem pierwowzoru lub zostały nabyte autorskie prawa majątkowe do utworu.

 

Terminy

Co ciekawe wnioski o development scenariuszowy składa się w trybie ciągłym, bez oglądania się na terminy sesji. To świetne rozwiązanie umożliwiające dosyć szybko rozpocząć prace scenariuszowe.

 

Rodzaje projektów

W ramach developmentu scenariuszowego można rozwijać trzy rodzaje filmów:

1.autorskie

2.o tematyce historycznej

3.dla młodego widza lub widowni familijnej

 

Finanse

Na nowy program zostały przeznaczone 3 miliony złotych.

Dla filmów fabularnych i animowanych można ubiegać się maksymalnie o 60 000 złotych. Dla filmów dokumentalnych górna granica wynosi 50 000 złotych.

Podobnie jak w przypadku stypendiów scenariuszowych w przypadku sprzedaży praw do scenariusza dotacja podlega całkowitemu zwrotowi.

Dofinansowanie będzie wypłacane w trzech ratach:

– I rata, 60%, po podpisaniu umowy z PISF;

– II rata, 20%, po złożeniu scenariusza;

– III rata, 20%, po akceptacji merytorycznej raportu końcowego.

 

Jakie dokumenty są potrzebne?

Dokumenty wymagane przy składaniu wniosku o development scenariuszowy:

1.Dane teleadresowe i dokumenty rejestrowe producenta;

2.Określenie wysokości i formy wnioskowanego dofinansowania;

3.Termin realizacji przedsięwzięcia;

4.Wskazanie źródeł finansowania;

5.Treatment;

6.Streszczenie (max. 1800 znaków);

7.Kosztorys;

8.Informacja o działalności producenta;

9.CV i opis dorobku scenarzysty;

10.Lista szczegółowych działań zaplanowanych do realizacji;

11.Umowa na stworzenie scenariusza oraz nabycia praw do cenariusza lub umowa opcji; umowa nabycia praw do pierwowzoru literackiego (w przypadku adaptacji);

12.Listy intencyjne, kopie umów i dokumenty rejestrowe koproducentów;

13.Wykaz wniosków producenta w PISF;

14.List intencyjny od przyszłego reżysera (opcjonalnie);

15.List intencyjny od historyka (obligatoryjne w kategorii projektów historycznych)

 

Dobry czas dla scenarzystów?

Ze wszystkimi szczegółami możecie zapoznać się na stronach PISF (dokładnie tutaj).

Bardzo się cieszę, że pojawił się nowy program pompujący pieniądze w proces powstawania scenariusza. Liczę, że dzięki temu scenarzyści i konsultanci scenariuszowi nie tylko zostaną bardziej docenieni, ale przede wszystkim zyskają więcej czasu, co będzie sprzyjało profesjonalizacji i rozbudowywaniu procesu twórczego.

To ważny krok na drodze do powszechnej świadomości, że dobra, dopracowana historia jest najważniejsza.

Jestem bardzo ciekaw pierwszych efektów i projektów. Wszystko w naszych rękach. Do roboty!