Towarzyszący nam od roku nieszczęsny wirus spustoszył wiele dziedzin naszego życia. Między innymi odebrał możliwość doświadczania filmów i spotkań branżowych na festiwalach. Niektóre wydarzenia były odwoływane (Cannes), inne przeniosły się do internetu (Gdynia), były też próby działania w modelu hybrydowym.
Jednym z nielicznych festiwali, który zdążył spotkać się z widzami „na żywo” była zeszłoroczna Script Fiesta.
Wydarzenie po raz pierwszy (i ostatni, o czym trochę niżej) sygnowane przez dyrektorkę artystyczną Katarzynę Malinowską dostarczyło wielu bardzo interesujących spotkań, warsztatów, pokazów i masterclassów (o najciekawszych pisałem tutaj).
Niestety w tym roku powtórka okazała się niemożliwa i organizatorzy, na czele z Maciejem Ślesickim, podjęli decyzję o przeniesieniu całości do online’u.
I tak Script Fiesta 2021, oznaczona numerem 9 i ½, odbędzie się w dniach 22 – 24 kwietnia, na platformie Think Film.
Za program, którego szczegóły zostaną wkrótce ogłoszone (chociaż już wiadomo, że odbędzie się Pitch Fiesta i Targowisko Twórczości) w tym roku odpowiada duet dyrektorów artystycznych: Malwina Czajka i Przemek Glajzner (pomysłodawcy i organizatorzy m.in. Festiwalu Krytyków Sztuki Filmowej Kamera Akcja oraz Serio Festiwalu).
„Jestem pewna, że program tegorocznej edycji Script Fiesty, mimo, że doświadczony z perspektywy własnej kanapy, zapewni Wam możliwość przeżycia przygody, zderzenia się z doświadczeniami znakomitych scenarzystów,zaproszonych ekspertów i zyskania nowej wiedzy i umiejętności.” – Malwina Czajka
„Mamy nadzieję, że wydarzenia online zaskoczą Was świeżością – merytoryczną. I realizacyjną, pozwolą odnaleźć inspirację.” – Przemek Glajzner
Konkurs scenariuszowy na koncepcję serialu internetowego
Nim jednak będziemy mogli porozmawiać o konkretnych pozycjach w programie warto przyjrzeć się konkursowi scenariuszowemu jaki towarzyszy tegorocznej edycji.
Dotychczas były zwykle dwa konkursy: na koncepcję serialu i na scenariusz filmu krótkometrażowego.
Tym razem organizatorzy zdecydowali, że będzie tylko jeden – na koncepcję serialu internetowego.
Poniżej najważniejsze zapisy regulaminu. Z całym dokumentem można zapoznać się na stronach organizatorów, do czego, oczywiście, gorąco zachęcam.
Termin
Konkurs jest dwuetapowy:
Zgłoszenia w pierwszym etapie należy przesyłać do 19 marca 2021, do godziny 14.00 (Zgłoszenia należy przesłać elektronicznie – konkurs.serial@scriptfiesta.pl ORAZ listownie / osobiście dostarczyć do Warszawskiej Szkoły Filmowej).
Do drugiego etapu zostanie zakwalifikowanych maksymalnie 10 uczestników, którzy zostaną o tym poinformowani do 1 kwietnia 2021 roku.
Finaliści zostaną zaproszeni na spotkanie z jury.
Do 12 kwietnia finaliści zobowiązują się przesłać poprawioną wersją swojego zgłoszenia.
Nagroda
Nagroda w konkursie wynosi 10 000 zł. brutto.
Jury
Skład jury zostanie ogłoszony w późniejszym terminie. Na ten moment wiadomo, że zasiądzie w nim Natasza Parzymies, absolwentka Warszawskiej Szkoły Filmowej, twórczyni serialu internetowego „Kontrola”.
Warunki uczestnictwa
Konkurs jest dla wszystkich chętnych – nie ma ograniczeń wiekowych, wykształcenia, doświadczenia. Udział w konkursie jest bezpłatny i w pierwszym etapie anonimowy.
Zgłaszana koncepcja serialu internetowego musi zawierać:
1.tytuł serialu;
2.ogólne założenia (gatunek, długość – max. 15 min., liczba odcinków w sezonie, grupa docelowa);
3.opis pomysłu na serial – 3 zdania;
4.zarys głównych postaci – po 500 znaków ze spacjami na postać;
5.synopsis pierwszego odcinka – max. 1800 znaków;
6.zarys fabularny pierwszego sezonu – max. 1800 znaków;
7.trzy kompletne odcinki napisane w formacie scenariusza filmowego;
Zgłoszenia mogą zawierać tylko prace oryginalne, nie są dozwolone adaptacje. Autor musi posiadać pełnię praw do przedstawianej koncepcji.
Inne zapisy
Zwycięzca konkursu zobowiązuje się podpisać z organizatorami umowę. Jest to warunek wypłaty nagrody.
Konsekwencją podpisania umowy jest przeniesienie na organizatorów wyłącznych praw autorskich do rozporządzania i korzystania ze zwycięskiego utworu.
Organizatorzy podkreślają, że ich zamiarem jest wyprodukowanie serialu na podstawie nabytych od zwycięzcy konkursu praw.
Jeżeli w okresie 2 lat organizatorzy nie skorzystają z praw wynikających ze wspomnianej umowy to prawa autorskie powracają do autora.
9 i pół, a potem 10…
Maciej Ślesicki, w liście załączonym do informacji prasowej, wspomniał, że jubileuszowa, dziesiąta, edycja Script Fiesty ma być hucznym wydarzeniem w rozbudowanej formule. Rozbudziło to apetyt na przyszłość, ale również naznaczyło tegoroczną edycję łatką przejściowości. Niemniej wierzę, że organizatorzy po raz kolejny zaserwują nam wspaniałe wydarzenie, pełne ciekawych spotkań i warsztatów.
Czego sobie i wam życzę.
„Konsekwencją podpisania umowy jest przeniesienie na organizatorów wyłącznych praw autorskich do rozporządzania i korzystania ze zwycięskiego utworu.”
Jak należy taki zapis rozumieć w praktyce?
Dajmy na to, serial zaplanowałem na 13 odcinków. Do 3 pierwszych scenariusz już jest. Kto pisze scenariusz do pozostałych dziesięciu? Kto jest wymieniony np. w napisach i jako kto? Czy mam to rozumieć, że zrzekam się i prawa do bycia rozpoznanym jako autor, więc nie „na podstawie pomysłu A. A.”, tylko „scenariusz: B. B.”, nawet jeśli to nie jest całkowita prawda?
Co w przypadku chęci zrealizowania przez autorów np. drugiego sezonu? Jak rozumiem mój wpływ na jego kształt wynosi 0? Tak samo realizacja całego pomysłu mnie w ogóle nie dotyczy ani nie uwzględnia?
Z tego, co się orientuję, w polskim prawie osobiste prawa autorskie są niezbywalne. Oddać komuś można jedynie prawa majątkowe, w tym do publikacji i rozpowszechniania. Jednakże to, co organizatorzy wyprodukują, pozostaje utworem zależnym, i jeśli ja w tym czasie napiszę scenariusz do tych 10 odcinków, i będą one różne i niezależne od tego, co ktoś napisze na podstawie mojego pomysłu, to mogę sobie nimi dysponować, wedle prawa, jak mi się podoba i wcale nie muszę czekać żadnych 2 lat.
No więc kurde trochę nie wiem.