PRZYGODY SCENARZYSTY

czyli wytwórnia scenariopisarskich przypowieści i podpowiedzi

Menu
  • Strona główna
  • Projekty
  • O mnie
  • Warto
  • Kontakt
Menu

Konkurs scenariuszowy Script Pro 2023 – najważniejsze informacje

Posted on 10/02/2023 by Maciej Słowiński

Przed chwilą skończył się nabór do Script Fiesty, za moment nadejdzie deadline konkursu Wyobraź sobie, a już ogłoszono kolejne ważne wydarzenie – Script Pro! Początek roku jest dla scenarzystów bardzo intensywnym czasem.

Script Pro jest najstarszym i najbardziej rozpoznawalnym konkursem scenariuszowym w Polsce. Wiele wyróżnionych w nim tekstów znalazło swoją drogę na ekran, więc na pewno warto spróbować w nim swoich sił.

 

Podstawowe informacje

Tradycyjnie i niezmiennie zachęcam wszystkich zainteresowanych konkursem do uważnej lektury jego regulaminu, który jest dostępny tutaj.

Poniżej wypis najważniejszych informacji:

 

Termin

Termin nadsyłania zgłoszeń na konkurs w obu kategoriach to 20 marca 2023.

 

Organizator

Organizatorem konkursu jest Fundacja Szkoły Wajdy we współpracy z Wajda Studio sp. z o. o. oraz Fundacją OFF Camera.

Wstępną ocenę nadesłanych tekstów przeprowadzi komisja kwalifikacyjna. Zarekomendowane przez nią scenariusze trafią do głównego jury.

 

Jury

Kategoria Film:

  • Agnieszka Smoczyńska – reżyserka i scenarzystka m.in. „Córki dancingu”, „Fuga”, „Silent Twins”.
  • Grzegorz Stępniak – Dyrektor programowy Mastercard OFF Camera.
  • Michał Komar – scenarzysta m.in. „Szpital przemienienia”, „Osobisty pamiętnik grzesznika”, „Syberiada polska”.
  • Mateusz Pacewicz – scenarzysta m.in. „Boże ciało”, „Sala samobójców: hejter”.
  • Aleksander Pietrzak – reżyser i scenarzysta m.in. „Juliusz”, „Czarna owca”.

 

Uczestnicy

  • Osobami mogącymi dokonać zgłoszenia do konkursu są pełnoletnie osoby fizyczne, posiadające pełną zdolność do czynności prawnych z wyjątkiem pracowników organizatorów;
  • Autor zgłaszanego scenariusza powinien mieć w swoim dorobku nie więcej niż dwa zrealizowane pełnometrażowe filmy fabularne;
  • Przesłane scenariusze muszą być oryginalne. Wyjątek jest gdy autor pierwowzoru literackiego jest równocześnie autorem scenariusza.

 

Zgłoszenie

  • Każdy autor może zgłosić maksymalnie 2 scenariusze;
  • Zgłaszający jest zobowiązany uiścić opłatę w wysokości 180 zł.;
  • Zgłoszenie musi zawierać poprawnie sformatowany scenariusz pełnometrażowego filmu fabularnego (minimum 70 stron), synopsis (do 2 stron), logline, formularz zgłoszeniowy oraz oświadczenie o zgodzie na przetwarzanie danych;
  • Wszystkie teksty muszą być podpisane pseudonimem;
  • Zgłoszenie należy wysłać na adres: konkurs@scriptpro.pl;

 

Nagrody

  • Nagroda Stowarzyszenia Filmowców Polskich w wysokości 15 000 złotych brutto;
  • Nagroda Stowarzyszenia Autorów ZAiKS w wysokości 10 000 złotych brutto;
  • Nagroda Specjalna Fundacji Kyoto – Kraków Andrzeja Wajdy i Krystyny Zachwatowicz w wysokości 5 000 złotych brutto;
  • Konsultacje scenariuszowe dla wszystkich finalistów;

 

Dotychczasowi zwycięzcy

Script Pro jest spadkobiercą konkursu scenariuszowego Hartley-Merrill, więc jego historia sięga aż 1994 roku.

Poniżej wszyscy zwycięzcy:

Rok: Tytuł: Autor:
1994 „Judasz ze Lwowa” Andrzej Dziurawiec
1995 „Bandyta” Cezary Harasimowicz
1996 „Tam gdzie żyją Eskimosi” Robert Brutter i Tomasz Wiszniewski
1997 „Biedronieczko, biedroneczko” Andrzej Gołda
1998 „Bajland” Henryk Dederko
1999 „Stacja” Piotr Wereśniak
2000 „Cyganka” Agnieszka Krakowiak
2002 „Siedem dziewcząt z Albatrosa”

„Skrzywdzeni”

Grażyna Trela

Mariusz Sykut

2003 „Komornik” Grzegorz Łoszewski
2004 „PIT” Robert Krzempek
2005 „Z miłości” Anna Jadowska
2006 „Zdjęcie” Maciej Adamek
2007 „Tamagotchi” Grażyna Trela i Marcin Wrona
2008 „Letnie przesilenie” Michał Rogalski
2009 „Potrójna misja” Adam Bauman
2010 „Waszyński” Łukasz M. Maciejewski
2011 „Recepta” Wiktor Kubica
2012 „Mur” Dariusz Glazer
2013 „Kobro” Iwona Siekierzyńska i W.Pawlik
2014 „Plac zabaw” Bartosz Kowalski i Stanisław Warwas
2015 „Red planet, white flag” Jarosław Marszewski
2016 „Magnetyczny Henio” Monika Purzycka
2017 „We własnej osobie” Arkadiusz Biedrzycki i Bartłomiej Konarski
2018 „Włast” Marta Konarzewska
2019 „Śubuk” Szymon Augustyniak i Jacek Lusiński
2020 „Knebel” Piotr Hadyna
2021 „Grzesiuk. Król życia” Bartosz Janiszewski i Michał Szcześniak
2022 „Dwie matki” Anna Dembowska i Karol Starnawski

 

Konkurs Audio

Po raz kolejny scenarzyści otrzymują szansę sprawdzenia się w odmiennej formie narracyjnej jaką jest scenariusz słuchowiska.

 

Termin

Taki sam jak w przypadku części filmowej – 20 marca 2023.

 

Organizator

Organizatorem konkursu jest Fundacja Szkoły Wajdy we współpracy z Wajda Studio sp. z o. o. oraz Fundacją OFF Camera.

Partnerem konkursu jest Storytel sp. z o. o..

Wstępną ocenę nadesłanych tekstów przeprowadzi komisja kwalifikacyjna. Zarekomendowane przez nią scenariusze trafią do głównego jury.

 

Jury

Kategoria Audio:

  • Janusz Kukuła – reżyser radiowy, scenarzysta, dyrektor – główny reżyser Teatru Polskiego Radia.
  • Marcin Kardach – realizator dźwięku, sound designer i reżyser słuchowisk.
  • Małgorzata Semil – autorka przekładów ponad 100 sztuk pisarzy angielskojęzycznych.

 

Uczestnicy

  • Osobami mogącymi dokonać zgłoszenia do konkursu są pełnoletnie osoby fizyczne, posiadające pełną zdolność do czynności prawnych z wyjątkiem pracowników organizatorów;
  • Przesłane scenariusze muszą być oryginalne. Wyjątek jest gdy autor pierwowzoru literackiego jest równocześnie autorem scenariusza.

 

Zgłoszenie

  • Scenariusze muszą dotyczyć 90-minutowego słuchowiska lub dwuczęściowego słuchowiska o długości każdej części po 45 min.;
  • Teksty muszą być w pełni oryginalne. Nie dopuszcza się adaptacji dzieł literackich, audiowizualnych lub innych audio;
  • Każdy autor może zgłosić maksymalnie 2 scenariusze;
  • Zgłaszający jest zobowiązany uiścić opłatę w wysokości 150 zł.;
  • Zgłoszenie musi zawierać scenariusz słuchowiska, synopsis (do 2 stron), logline, formularz zgłoszeniowy oraz oświadczenie o zgodzie na przetwarzanie danych;
  • Wszystkie teksty muszą być podpisane pseudonimem;
  • Zgłoszenie należy wysłać na adres: konkurs@scriptpro.pl;

 

Nagrody

  • Nagroda Główna Storytel w wysokości 15 000 złotych brutto oraz propozycja realizacji słuchowiska we współpracy z partnerem konkursu;
  • Nagroda Stowarzyszenia Autorów ZAiKS w wysokości 10 000 złotych brutto;
  • Konsultacje scenariuszowe;

 

Dotychczasowi zwycięzcy

Kategoria Audio pojawia się na Script Pro po raz czwarty.

2020 „Gram o wszystko” Gabriela Łazarkiewicz-Sieczko
2020 „Za wolność Waszą i Naszą” Arkadiusz Piech
2021 „Odessa – Krym – Odessa” Iwona Rusek
2022 „Sekretne życie roślin” Natalia Ossowska

 

Konkurs Film 15 minut

W tym roku debiutuje nowa kategoria – konkurs na scenariusz filmu krótkometrażowego (do 15 minut). Bardzo się cieszę, że organizatorzy zdecydowali się otworzyć na krótkie formy scenariuszowe. Pisanie krótkich metraży to świetny trening dla scenarzystów i szansa na zobaczenie swojej pracy na ekranie. To też może być dobre przygotowanie do kolejnego etapu – „trzydziestki”,  którą można składać w programie Studia Munka.

 

Termin

Tak jak w pozostałych kategoriach – 20 marca 2023.

 

Organizator

Organizatorem konkursu jest Fundacja Szkoły Wajdy we współpracy z Wajda Studio sp. z o. o., Fundacją OFF Camera oraz Wytwórnią Filmów Dokumentalnych i Fabularnych.

Wstępną ocenę nadesłanych tekstów przeprowadzi komisja kwalifikacyjna. Zarekomendowane przez nią scenariusze trafią do głównego jury.

 

Uczestnicy

  • Osobami mogącymi dokonać zgłoszenia do konkursu są pełnoletnie osoby fizyczne, posiadające pełną zdolność do czynności prawnych z wyjątkiem pracowników organizatorów;
  • Autor zgłaszanego scenariusza powinien mieć w swoim dorobku nie więcej niż dwa zrealizowane pełnometrażowe filmy fabularne;
  • Przesłane scenariusze muszą być oryginalne. Wyjątek jest gdy autor pierwowzoru literackiego jest równocześnie autorem scenariusza.

 

Zgłoszenie

  • Scenariusze muszą dotyczyć filmu nie dłuższego niż 15 minut.
  • Film musi być możliwy do realizacji z niskim budżetem.
  • Akcja musi być osadzona współcześnie, w znacząco ograniczonej ilości lokacji.
  • Scenariusz nie może zawierać scen kaskaderskich, scen uzależnionych od warunków pogodowych, scen wymagających specjalnych technik zdjęciowych, CGI, animacji, efektów specjalnych ani scen zbiorowych.
  • Realizacja filmu nie może wymagać korzystania z materiałów archiwalnych, fotografii lub grafik wymagających nabycia praw.
  • Teksty muszą być w pełni oryginalne. Nie dopuszcza się adaptacji dzieł literackich, audiowizualnych lub innych audio;
  • Każdy autor może zgłosić maksymalnie 2 scenariusze;
  • Zgłaszający jest zobowiązany uiścić opłatę w wysokości 120 zł.;
  • Zgłoszenie musi zawierać poprawnie sformatowany scenariusz, synopsis, logline, formularz zgłoszeniowy oraz oświadczenie o zgodzie na przetwarzanie danych;
  • Wszystkie teksty muszą być podpisane pseudonimem;
  • Zgłoszenie należy wysłać na adres: konkurs@scriptpro.pl;

 

Nagrody

  • Nagroda Główna Fundacji Kyoto – Kraków w wysokości 10 000 złotych brutto;
  • Nagroda Stowarzyszenia Autorów ZAiKS w wysokości 10 000 złotych brutto;
  • Konsultacje scenariuszowe;
  • Możliwość realizacji jednego lub więcej scenariuszy Finalistów;

 

Niech się dzieje! Powodzenia!

 

Podziel się:

  • Udostępnij na Twitterze(Otwiera się w nowym oknie)
  • Kliknij, aby udostępnić na Facebooku(Otwiera się w nowym oknie)
  • Kliknij, aby udostępnić na Google+(Otwiera się w nowym oknie)
Udostępnij
Tweetnij

Podobne

8 thoughts on “Konkurs scenariuszowy Script Pro 2023 – najważniejsze informacje”

  1. M pisze:
    04/05/2023 o 14:11

    Cześć,
    Miło mi, że pytasz. Przeszedłem przez etap selekcji, ale niestety nie udało mi się dostać do finału. Wydaje mi się, że dojście tak daleko to i tak sporo, bo to był właściwie mój drugi scenariusz (pierwszy był mocno ćwiczeniowy i pozwolił mi się sporo nauczyć). Uczyłem się pisać wg instrukcji z książki Scenariusz na miarę XXI wieku – uważam to za świetny podręcznik, o którym dowiedziałem się na tym blogu.

    Co do samego konkursu – otrzymałem maila z powiadomieniem po każdym etapie konkursu (najpierw informacja, że mój scenariusz przeszedł przez selekcję, a potem wiadomość, że nie dostałem się do finału), co oceniam bardzo pozytywnie.

    Jeśli chodzi o to, co dalej. Tutaj właściwie mam pytanie do autora bloga 🙂 Macieju, sporo uczę się o pisaniu scenariuszy i oczywiście piszę. Znam też wskazówki z Twoich wpisów. Planuję przemyśleć i poprawić scenariusz konkursowy, zacząłem też pracować nad kolejnym tekstem, bo mam już zarys fabularny i rozpisuję bohaterów. Czy warto czekać na kolejne konkursy? W jaki sposób Tobie udało się przejść od momentu konkursu Script Pro (przeczytałem na blogu, że brałeś udział – tylko raz czy więcej?) do „Roju”, który jest już na zaawansowanym etapie? Czy warto z kolejnym scenariuszem iść do jakiegoś producenta/aktora/reżysera? Jak do tego podejść?

    Tyle pytań, a tak mało odpowiedzi 😛

    Pozdrawiam,
    Mateusz

    Odpowiedz
    1. Maciej Słowiński pisze:
      05/05/2023 o 12:38

      No to spróbujmy odpowiedzieć.
      Na pewno dalsza praca nad tekstem jest dobrym pomysłem. Warto również przygotować do niego one pager.
      Konkursy są fajne i warto brać w nich udział, ale jeśli jesteś pewny swojej historii to już teraz warto spróbować zainteresować nią producentów. Polecam dokładnie przeanalizować kto mógłby być zainteresowany taką historią jaką masz. I do tych wybranych, po uzbrojeniu się w cierpliwość i odporność na krytykę / odrzucenie, wysyłać maile.
      To długa i trudna droga, ale innej nie ma. Trzeba walczyć o swoje.

      Odpowiedz
      1. M pisze:
        06/05/2023 o 09:26

        Dzięki za odpowiedź! Tak planuję zrobić – będę teraz pracował nad nową fabułą, odłożę treatment, żeby się trochę przegryzł i przejdę do gruntownego poprawiania konkursowego scenariusza.

        Czy pisząc do producenta wysyłasz najpierw sam one pager i czekasz na ewentualną prośbę o treatment/scenariusz? Oczywiście zakładając, że teksty są już dopracowane.

        P.S. Poniżej zdublował się mój komentarz, więc jakby co można tamten usunąć 🙂

        Odpowiedz
  2. M pisze:
    15/04/2023 o 18:15

    Cześć,
    Wiesz, kiedy można się spodziewać wyników konkursu? Czy organizatorzy kontaktują się z każdym niezależnie od wyniku? Mam na myśli to czy dostałbym info np., że nie przeszedłem dalej 🙂

    Pozdrawiam,
    Mateusz

    Odpowiedz
    1. Maciej Słowiński pisze:
      15/04/2023 o 20:18

      Cześć, nie wiem kiedy będą wyniki, ale spodziewam się, że niedługo. Nie sądzę by były indywidualne odpowiedzi negatywne.

      Odpowiedz
      1. M pisze:
        16/04/2023 o 10:43

        Cześć, dzięki za odpowiedź 🙂 Czyli dopiero, jak będzie gala, to można mieć pewność, że scenariusz nie przeszedł dalej?

        Odpowiedz
        1. aana pisze:
          04/05/2023 o 08:23

          No i jak? Udało ci się znaleźć w gronie finalistów?

          Odpowiedz
    2. M pisze:
      04/05/2023 o 14:12

      Cześć,
      Miło mi, że pytasz. Przeszedłem przez etap selekcji, ale niestety nie udało mi się dostać do finału. Wydaje mi się, że dojście tak daleko to i tak sporo, bo to był właściwie mój drugi scenariusz (pierwszy był mocno ćwiczeniowy i pozwolił mi się sporo nauczyć). Uczyłem się pisać wg instrukcji z książki Scenariusz na miarę XXI wieku – uważam to za świetny podręcznik, o którym dowiedziałem się na tym blogu.

      Co do samego konkursu – otrzymałem maila z powiadomieniem po każdym etapie konkursu (najpierw informacja, że mój scenariusz przeszedł przez selekcję, a potem wiadomość, że nie dostałem się do finału), co oceniam bardzo pozytywnie.

      Jeśli chodzi o to, co dalej. Tutaj właściwie mam pytanie do autora bloga Macieju, sporo uczę się o pisaniu scenariuszy i oczywiście piszę. Znam też wskazówki z Twoich wpisów. Planuję przemyśleć i poprawić scenariusz konkursowy, zacząłem też pracować nad kolejnym tekstem, bo mam już zarys fabularny i rozpisuję bohaterów. Czy warto czekać na kolejne konkursy? W jaki sposób Tobie udało się przejść od momentu konkursu Script Pro (przeczytałem na blogu, że brałeś udział – tylko raz czy więcej?) do „Roju”, który jest już na zaawansowanym etapie? Czy warto z kolejnym scenariuszem iść do jakiegoś producenta/aktora/reżysera? Jak do tego podejść?

      Tyle pytań, a tak mało odpowiedzi

      Pozdrawiam,
      Mateusz

      Odpowiedz

Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Kategorie

  • Aktualności
  • Biblioteka scenarzysty
  • Bohater większy niż film
  • Fade In – scenarzyści
  • Jak to jest napisane?
  • Konkursy scenariuszowe
  • Niezbędnik scenarzysty
  • Pierwsza scena
  • Przygody scenarzysty
  • Scenariopisarstwo
  • The Story Grid

O przygodach

„Jeśli masz zamiar próbować, idź na całość.

W innym wypadku, nawet nie zaczynaj.

Jeśli masz zamiar próbować, idź na całość.

To może oznaczać utratę wszystkich: dziewczyn, żon, bliskich, pracy,

A może nawet Twojego rozumu.

Idź na całość.

To może oznaczać niejedzenie przez 3 lub 4 dni.

To może oznaczać zamarzanie na parkowej ławce.

To może oznaczać więzienie, to może oznaczać szyderstwa, kpiny, izolację.

Izolacja jest darem.

Wszystko inne to sprawdzenie Twojej wytrzymałości.

Tego jak bardzo chcesz to zrobić.

I w końcu to zrobisz.

Pomimo odrzucenia i najgorszych szans powodzenia.

I będzie to lepsze niż wszystko o czym możesz marzyć.

Jeśli masz zamiar próbować, próbuj ze wszystkich sił.

Nie ma innego uczucia, które może się temu równać.

Będziesz sam na sam z bogami.

A noce będą płonąć ogniem.

Rób to. Rób to. Rób to. Na 100%.

Będziesz sunął przez życie do perfekcyjnego śmiechu.

To jedyna dobra walka jaka jest.”

– Charles Bukowski

© 2023 PRZYGODY SCENARZYSTY | WordPress Theme by Superbthemes