Przed chwilą skończył się nabór do Script Fiesty, za moment nadejdzie deadline konkursu Wyobraź sobie, a już ogłoszono kolejne ważne wydarzenie – Script Pro! Początek roku jest dla scenarzystów bardzo intensywnym czasem.
Script Pro jest najstarszym i najbardziej rozpoznawalnym konkursem scenariuszowym w Polsce. Wiele wyróżnionych w nim tekstów znalazło swoją drogę na ekran, więc na pewno warto spróbować w nim swoich sił.
Podstawowe informacje
Tradycyjnie i niezmiennie zachęcam wszystkich zainteresowanych konkursem do uważnej lektury jego regulaminu, który jest dostępny tutaj.
Poniżej wypis najważniejszych informacji:
Termin
Termin nadsyłania zgłoszeń na konkurs w obu kategoriach to 20 marca 2023.
Organizator
Organizatorem konkursu jest Fundacja Szkoły Wajdy we współpracy z Wajda Studio sp. z o. o. oraz Fundacją OFF Camera.
Wstępną ocenę nadesłanych tekstów przeprowadzi komisja kwalifikacyjna. Zarekomendowane przez nią scenariusze trafią do głównego jury.
Jury
Kategoria Film:
- Agnieszka Smoczyńska – reżyserka i scenarzystka m.in. „Córki dancingu”, „Fuga”, „Silent Twins”.
- Grzegorz Stępniak – Dyrektor programowy Mastercard OFF Camera.
- Michał Komar – scenarzysta m.in. „Szpital przemienienia”, „Osobisty pamiętnik grzesznika”, „Syberiada polska”.
- Mateusz Pacewicz – scenarzysta m.in. „Boże ciało”, „Sala samobójców: hejter”.
- Aleksander Pietrzak – reżyser i scenarzysta m.in. „Juliusz”, „Czarna owca”.
Uczestnicy
- Osobami mogącymi dokonać zgłoszenia do konkursu są pełnoletnie osoby fizyczne, posiadające pełną zdolność do czynności prawnych z wyjątkiem pracowników organizatorów;
- Autor zgłaszanego scenariusza powinien mieć w swoim dorobku nie więcej niż dwa zrealizowane pełnometrażowe filmy fabularne;
- Przesłane scenariusze muszą być oryginalne. Wyjątek jest gdy autor pierwowzoru literackiego jest równocześnie autorem scenariusza.
Zgłoszenie
- Każdy autor może zgłosić maksymalnie 2 scenariusze;
- Zgłaszający jest zobowiązany uiścić opłatę w wysokości 180 zł.;
- Zgłoszenie musi zawierać poprawnie sformatowany scenariusz pełnometrażowego filmu fabularnego (minimum 70 stron), synopsis (do 2 stron), logline, formularz zgłoszeniowy oraz oświadczenie o zgodzie na przetwarzanie danych;
- Wszystkie teksty muszą być podpisane pseudonimem;
- Zgłoszenie należy wysłać na adres: konkurs@scriptpro.pl;
Nagrody
- Nagroda Stowarzyszenia Filmowców Polskich w wysokości 15 000 złotych brutto;
- Nagroda Stowarzyszenia Autorów ZAiKS w wysokości 10 000 złotych brutto;
- Nagroda Specjalna Fundacji Kyoto – Kraków Andrzeja Wajdy i Krystyny Zachwatowicz w wysokości 5 000 złotych brutto;
- Konsultacje scenariuszowe dla wszystkich finalistów;
Dotychczasowi zwycięzcy
Script Pro jest spadkobiercą konkursu scenariuszowego Hartley-Merrill, więc jego historia sięga aż 1994 roku.
Poniżej wszyscy zwycięzcy:
Rok: | Tytuł: | Autor: |
1994 | „Judasz ze Lwowa” | Andrzej Dziurawiec |
1995 | „Bandyta” | Cezary Harasimowicz |
1996 | „Tam gdzie żyją Eskimosi” | Robert Brutter i Tomasz Wiszniewski |
1997 | „Biedronieczko, biedroneczko” | Andrzej Gołda |
1998 | „Bajland” | Henryk Dederko |
1999 | „Stacja” | Piotr Wereśniak |
2000 | „Cyganka” | Agnieszka Krakowiak |
2002 | „Siedem dziewcząt z Albatrosa”
„Skrzywdzeni” |
Grażyna Trela
Mariusz Sykut |
2003 | „Komornik” | Grzegorz Łoszewski |
2004 | „PIT” | Robert Krzempek |
2005 | „Z miłości” | Anna Jadowska |
2006 | „Zdjęcie” | Maciej Adamek |
2007 | „Tamagotchi” | Grażyna Trela i Marcin Wrona |
2008 | „Letnie przesilenie” | Michał Rogalski |
2009 | „Potrójna misja” | Adam Bauman |
2010 | „Waszyński” | Łukasz M. Maciejewski |
2011 | „Recepta” | Wiktor Kubica |
2012 | „Mur” | Dariusz Glazer |
2013 | „Kobro” | Iwona Siekierzyńska i W.Pawlik |
2014 | „Plac zabaw” | Bartosz Kowalski i Stanisław Warwas |
2015 | „Red planet, white flag” | Jarosław Marszewski |
2016 | „Magnetyczny Henio” | Monika Purzycka |
2017 | „We własnej osobie” | Arkadiusz Biedrzycki i Bartłomiej Konarski |
2018 | „Włast” | Marta Konarzewska |
2019 | „Śubuk” | Szymon Augustyniak i Jacek Lusiński |
2020 | „Knebel” | Piotr Hadyna |
2021 | „Grzesiuk. Król życia” | Bartosz Janiszewski i Michał Szcześniak |
2022 | „Dwie matki” | Anna Dembowska i Karol Starnawski |
Konkurs Audio
Po raz kolejny scenarzyści otrzymują szansę sprawdzenia się w odmiennej formie narracyjnej jaką jest scenariusz słuchowiska.
Termin
Taki sam jak w przypadku części filmowej – 20 marca 2023.
Organizator
Organizatorem konkursu jest Fundacja Szkoły Wajdy we współpracy z Wajda Studio sp. z o. o. oraz Fundacją OFF Camera.
Partnerem konkursu jest Storytel sp. z o. o..
Wstępną ocenę nadesłanych tekstów przeprowadzi komisja kwalifikacyjna. Zarekomendowane przez nią scenariusze trafią do głównego jury.
Jury
Kategoria Audio:
- Janusz Kukuła – reżyser radiowy, scenarzysta, dyrektor – główny reżyser Teatru Polskiego Radia.
- Marcin Kardach – realizator dźwięku, sound designer i reżyser słuchowisk.
- Małgorzata Semil – autorka przekładów ponad 100 sztuk pisarzy angielskojęzycznych.
Uczestnicy
- Osobami mogącymi dokonać zgłoszenia do konkursu są pełnoletnie osoby fizyczne, posiadające pełną zdolność do czynności prawnych z wyjątkiem pracowników organizatorów;
- Przesłane scenariusze muszą być oryginalne. Wyjątek jest gdy autor pierwowzoru literackiego jest równocześnie autorem scenariusza.
Zgłoszenie
- Scenariusze muszą dotyczyć 90-minutowego słuchowiska lub dwuczęściowego słuchowiska o długości każdej części po 45 min.;
- Teksty muszą być w pełni oryginalne. Nie dopuszcza się adaptacji dzieł literackich, audiowizualnych lub innych audio;
- Każdy autor może zgłosić maksymalnie 2 scenariusze;
- Zgłaszający jest zobowiązany uiścić opłatę w wysokości 150 zł.;
- Zgłoszenie musi zawierać scenariusz słuchowiska, synopsis (do 2 stron), logline, formularz zgłoszeniowy oraz oświadczenie o zgodzie na przetwarzanie danych;
- Wszystkie teksty muszą być podpisane pseudonimem;
- Zgłoszenie należy wysłać na adres: konkurs@scriptpro.pl;
Nagrody
- Nagroda Główna Storytel w wysokości 15 000 złotych brutto oraz propozycja realizacji słuchowiska we współpracy z partnerem konkursu;
- Nagroda Stowarzyszenia Autorów ZAiKS w wysokości 10 000 złotych brutto;
- Konsultacje scenariuszowe;
Dotychczasowi zwycięzcy
Kategoria Audio pojawia się na Script Pro po raz czwarty.
2020 | „Gram o wszystko” | Gabriela Łazarkiewicz-Sieczko |
2020 | „Za wolność Waszą i Naszą” | Arkadiusz Piech |
2021 | „Odessa – Krym – Odessa” | Iwona Rusek |
2022 | „Sekretne życie roślin” | Natalia Ossowska |
Konkurs Film 15 minut
W tym roku debiutuje nowa kategoria – konkurs na scenariusz filmu krótkometrażowego (do 15 minut). Bardzo się cieszę, że organizatorzy zdecydowali się otworzyć na krótkie formy scenariuszowe. Pisanie krótkich metraży to świetny trening dla scenarzystów i szansa na zobaczenie swojej pracy na ekranie. To też może być dobre przygotowanie do kolejnego etapu – „trzydziestki”, którą można składać w programie Studia Munka.
Termin
Tak jak w pozostałych kategoriach – 20 marca 2023.
Organizator
Organizatorem konkursu jest Fundacja Szkoły Wajdy we współpracy z Wajda Studio sp. z o. o., Fundacją OFF Camera oraz Wytwórnią Filmów Dokumentalnych i Fabularnych.
Wstępną ocenę nadesłanych tekstów przeprowadzi komisja kwalifikacyjna. Zarekomendowane przez nią scenariusze trafią do głównego jury.
Uczestnicy
- Osobami mogącymi dokonać zgłoszenia do konkursu są pełnoletnie osoby fizyczne, posiadające pełną zdolność do czynności prawnych z wyjątkiem pracowników organizatorów;
- Autor zgłaszanego scenariusza powinien mieć w swoim dorobku nie więcej niż dwa zrealizowane pełnometrażowe filmy fabularne;
- Przesłane scenariusze muszą być oryginalne. Wyjątek jest gdy autor pierwowzoru literackiego jest równocześnie autorem scenariusza.
Zgłoszenie
- Scenariusze muszą dotyczyć filmu nie dłuższego niż 15 minut.
- Film musi być możliwy do realizacji z niskim budżetem.
- Akcja musi być osadzona współcześnie, w znacząco ograniczonej ilości lokacji.
- Scenariusz nie może zawierać scen kaskaderskich, scen uzależnionych od warunków pogodowych, scen wymagających specjalnych technik zdjęciowych, CGI, animacji, efektów specjalnych ani scen zbiorowych.
- Realizacja filmu nie może wymagać korzystania z materiałów archiwalnych, fotografii lub grafik wymagających nabycia praw.
- Teksty muszą być w pełni oryginalne. Nie dopuszcza się adaptacji dzieł literackich, audiowizualnych lub innych audio;
- Każdy autor może zgłosić maksymalnie 2 scenariusze;
- Zgłaszający jest zobowiązany uiścić opłatę w wysokości 120 zł.;
- Zgłoszenie musi zawierać poprawnie sformatowany scenariusz, synopsis, logline, formularz zgłoszeniowy oraz oświadczenie o zgodzie na przetwarzanie danych;
- Wszystkie teksty muszą być podpisane pseudonimem;
- Zgłoszenie należy wysłać na adres: konkurs@scriptpro.pl;
Nagrody
- Nagroda Główna Fundacji Kyoto – Kraków w wysokości 10 000 złotych brutto;
- Nagroda Stowarzyszenia Autorów ZAiKS w wysokości 10 000 złotych brutto;
- Konsultacje scenariuszowe;
- Możliwość realizacji jednego lub więcej scenariuszy Finalistów;
Niech się dzieje! Powodzenia!
Cześć,
Miło mi, że pytasz. Przeszedłem przez etap selekcji, ale niestety nie udało mi się dostać do finału. Wydaje mi się, że dojście tak daleko to i tak sporo, bo to był właściwie mój drugi scenariusz (pierwszy był mocno ćwiczeniowy i pozwolił mi się sporo nauczyć). Uczyłem się pisać wg instrukcji z książki Scenariusz na miarę XXI wieku – uważam to za świetny podręcznik, o którym dowiedziałem się na tym blogu.
Co do samego konkursu – otrzymałem maila z powiadomieniem po każdym etapie konkursu (najpierw informacja, że mój scenariusz przeszedł przez selekcję, a potem wiadomość, że nie dostałem się do finału), co oceniam bardzo pozytywnie.
Jeśli chodzi o to, co dalej. Tutaj właściwie mam pytanie do autora bloga 🙂 Macieju, sporo uczę się o pisaniu scenariuszy i oczywiście piszę. Znam też wskazówki z Twoich wpisów. Planuję przemyśleć i poprawić scenariusz konkursowy, zacząłem też pracować nad kolejnym tekstem, bo mam już zarys fabularny i rozpisuję bohaterów. Czy warto czekać na kolejne konkursy? W jaki sposób Tobie udało się przejść od momentu konkursu Script Pro (przeczytałem na blogu, że brałeś udział – tylko raz czy więcej?) do „Roju”, który jest już na zaawansowanym etapie? Czy warto z kolejnym scenariuszem iść do jakiegoś producenta/aktora/reżysera? Jak do tego podejść?
Tyle pytań, a tak mało odpowiedzi 😛
Pozdrawiam,
Mateusz
No to spróbujmy odpowiedzieć.
Na pewno dalsza praca nad tekstem jest dobrym pomysłem. Warto również przygotować do niego one pager.
Konkursy są fajne i warto brać w nich udział, ale jeśli jesteś pewny swojej historii to już teraz warto spróbować zainteresować nią producentów. Polecam dokładnie przeanalizować kto mógłby być zainteresowany taką historią jaką masz. I do tych wybranych, po uzbrojeniu się w cierpliwość i odporność na krytykę / odrzucenie, wysyłać maile.
To długa i trudna droga, ale innej nie ma. Trzeba walczyć o swoje.
Dzięki za odpowiedź! Tak planuję zrobić – będę teraz pracował nad nową fabułą, odłożę treatment, żeby się trochę przegryzł i przejdę do gruntownego poprawiania konkursowego scenariusza.
Czy pisząc do producenta wysyłasz najpierw sam one pager i czekasz na ewentualną prośbę o treatment/scenariusz? Oczywiście zakładając, że teksty są już dopracowane.
P.S. Poniżej zdublował się mój komentarz, więc jakby co można tamten usunąć 🙂
Cześć,
Wiesz, kiedy można się spodziewać wyników konkursu? Czy organizatorzy kontaktują się z każdym niezależnie od wyniku? Mam na myśli to czy dostałbym info np., że nie przeszedłem dalej 🙂
Pozdrawiam,
Mateusz
Cześć, nie wiem kiedy będą wyniki, ale spodziewam się, że niedługo. Nie sądzę by były indywidualne odpowiedzi negatywne.
Cześć, dzięki za odpowiedź 🙂 Czyli dopiero, jak będzie gala, to można mieć pewność, że scenariusz nie przeszedł dalej?
No i jak? Udało ci się znaleźć w gronie finalistów?
Cześć,
Miło mi, że pytasz. Przeszedłem przez etap selekcji, ale niestety nie udało mi się dostać do finału. Wydaje mi się, że dojście tak daleko to i tak sporo, bo to był właściwie mój drugi scenariusz (pierwszy był mocno ćwiczeniowy i pozwolił mi się sporo nauczyć). Uczyłem się pisać wg instrukcji z książki Scenariusz na miarę XXI wieku – uważam to za świetny podręcznik, o którym dowiedziałem się na tym blogu.
Co do samego konkursu – otrzymałem maila z powiadomieniem po każdym etapie konkursu (najpierw informacja, że mój scenariusz przeszedł przez selekcję, a potem wiadomość, że nie dostałem się do finału), co oceniam bardzo pozytywnie.
Jeśli chodzi o to, co dalej. Tutaj właściwie mam pytanie do autora bloga Macieju, sporo uczę się o pisaniu scenariuszy i oczywiście piszę. Znam też wskazówki z Twoich wpisów. Planuję przemyśleć i poprawić scenariusz konkursowy, zacząłem też pracować nad kolejnym tekstem, bo mam już zarys fabularny i rozpisuję bohaterów. Czy warto czekać na kolejne konkursy? W jaki sposób Tobie udało się przejść od momentu konkursu Script Pro (przeczytałem na blogu, że brałeś udział – tylko raz czy więcej?) do „Roju”, który jest już na zaawansowanym etapie? Czy warto z kolejnym scenariuszem iść do jakiegoś producenta/aktora/reżysera? Jak do tego podejść?
Tyle pytań, a tak mało odpowiedzi
Pozdrawiam,
Mateusz