Stephen King twierdzi, że nie pisze tylko dwa dni w roku – w swoje urodziny i w wigilię. Warto brać z niego przykład, więc dlaczego by nie rozpocząć nowego roku od postukania w klawiaturę komputera? Jeśli ktoś potrzebuje dodatkowej zachęty to takową może być ogłoszony konkurs na koncepcję serialu telewizyjnego lub internetowego w ramach tegorocznej, dziesiątej już, edycji festiwalu scenarzystów Script Fiesta.

W tym roku gościnne progi kina Elektronik będą na nas czekały od 31 marca do 3 kwietnia. Z racji okrągłego jubileuszu dyrektorzy artystyczni Malwina Czajka i Przemek Glajzner zapowiadają sporo nowości
„Na nadchodzącą edycję zaplanowaliśmy wiele programowych nowości, które z pewnością okażą się niezapomnianą przygodą dla wszystkich zainteresowanych. Nowe formuły warsztatów i spotkań będą tym razem bardzo silnie skupione na współpracy i wymianie doświadczeń wśród praktyków.”
– Malwina Czajka
Ma być dużo warsztatów, praktycznych zajęć, case study, masterclassów i warsztatów typu writers’ room. Na szczegóły musimy jeszcze trochę poczekać, ale po obietnicach, moje oczekiwania rosną.
Kolejną nowością o której warto wspomnieć to nagroda za najlepszy scenariusz polskiego filmu fabularnego. W dobie walki o zauważenie scenarzysty, bardzo potrzebna inicjatywa. Mam nadzieję, że to inauguracja pięknej tradycji i zaczątek wzrostu zasięgu i znaczeniowości festiwalu. Scenarzyści również zasługują na swój Camerimage.
Ze stałych pozycji na pewno w programie pozostanie Targwisko Twórczości i Pitch Fiesta.
„Nie zapominamy o sprawdzonych formułach nawiązywania kontaktów i prezentacji pomysłów. Tegoroczna Pitch Fiesta będzie kolejną wirtualną odsłoną tego wydarzenia branżowego. Po ubiegłorocznym sukcesie mierzonym rekordową popularnością i liczbą podpisanych porozumień jestem przekonana, że tegoroczna przyniesie równie owocne współprace!”
– Malwina Czajka
Nim jednak dane nam będzie zapoznać się z całym programem warto skupić się na tym c najważniejsze – na pisaniu. Na przykład na Konkurs na koncepcję serialu telewizyjnego lub internetowego.
Konkurs na koncepcję serialu telewizyjnego lub internetowego
Poniżej najważniejsze zapisy regulaminu. Z całym dokumentem można zapoznać się na stronach organizatorów, do czego, oczywiście, gorąco zachęcam.
Termin
Konkurs jest dwuetapowy:
Zgłoszenia w pierwszym etapie należy przesyłać do 7 lutego 2022, do godziny 15.00 (Zgłoszenia należy przesłać elektronicznie – konkurs.serial@scriptfiesta.pl ORAZ listownie / osobiście dostarczyć do Warszawskiej Szkoły Filmowej).
Do drugiego etapu zostanie zakwalifikowanych maksymalnie 10 uczestników, którzy zostaną o tym poinformowani do 4 marca 2021 roku.
Finaliści zostaną zaproszeni na spotkania z jury, które odbędą się między 8 a 11 marca w Warszawie lub online.
Do 18 marca finaliści zobowiązują się przesłać poprawioną wersją swojego zgłoszenia.
Nagroda
Wyniki konkursu zostaną ogłoszone 3 kwietnia, podczas Gali Zamknięcia Festiwalu Script Fiesta.
Nagrodą dla zwycięzcy jest jest honorarium (czyli wynagrodzenie za dysponowanie autorskimi prawami majątkowymi do utworu) w wysokości 20 000 zł. brutto.
Dodatkowo partner konkursu – Audioteka SA wyróżni koncepcje o największym potencjale do adaptacji na serial audio i nagrodzi je kwotą 20 000 zł. brutto.
Jury
Skład jury zostanie ogłoszony w późniejszym terminie.
Nagroda Audioteki zostanie przyznana w oparciu o decyzje przedstawicieli fundatora.
Warunki uczestnictwa
Konkurs jest dla wszystkich chętnych – nie ma ograniczeń wiekowych, wykształcenia, doświadczenia.
Udział w konkursie jest bezpłatny i w pierwszym etapie anonimowy.
Zgłaszana koncepcja serialu internetowego powinna być przygotowana według szablonu stworzonego przez organizatorów i musi zawierać:
1.tytuł serialu;
2.ogólne założenia (gatunek, długość – max. 45 min. dla serialu TV, max. 15 min. dla serialu internetowego, liczba odcinków w sezonie, grupa docelowa);
3.opis pomysłu na serial – 3 zdania;
4.zarys głównych postaci – po 500 znaków ze spacjami na postać;
5.synopsis pierwszego odcinka – max. 1800 znaków;
6.zarys fabularny pierwszego sezonu – max. 1800 znaków;
7.trzy kompletne odcinki napisane w formacie scenariusza filmowego w przypadku serialu internetowego;
8.odcinek pilotażowy w formacie scenariusza filmowego w przypadku serialu telewizyjnego;
Zgłoszenia mogą zawierać tylko prace oryginalne, nie są dozwolone adaptacje.
Autor musi posiadać pełnię praw do przedstawianej koncepcji.
Każdy uczestnik może przesłać dowolną liczbę zgłoszeń.
Inne zapisy
Zwycięzca konkursu zobowiązuje się podpisać z organizatorami umowę. Jest to warunek wypłaty nagrody.
Konsekwencją podpisania umowy jest przeniesienie na organizatorów wyłącznych praw autorskich do rozporządzania i korzystania ze zwycięskiego utworu.
Organizatorzy podkreślają, że ich zamiarem jest wyprodukowanie serialu na podstawie nabytych od zwycięzcy konkursu praw.
Jeżeli w okresie 2 lat organizatorzy nie skorzystają z praw wynikających ze wspomnianej umowy to prawa autorskie powracają do autora.
W konkursie mogą brać udział zespoły scenariuszowe.
Organizator konkursu ma prawo do zbycia praw na rzecz podmiotów dysponujących możliwościami wyprodukowania utworu na podstawie nagrodzonego scenariusza.
Czas na dziesiątą edycję!
Wszystkim startującym życzę powodzenia, a sam z niecierpliwością czekam na szczegóły programu tegorocznej Script Fiesty. Dziesiąta edycja, a więc zacny, okrągły jubileusz, zobowiązuje!!!
Konkurs jest anonimowy, pierwszy etap, czyli nie można umieścić nazwiska na scenariuszu, jak się to zwykle robi i na formularzu zgłoszeniowym a na osobowym już tak i razem się je wysyła, w jednej kopercie, w jednym mailu?
Nagroda bywa dzielona, więc trzeba się liczyć z przeniesieniem całości praw za ułamek nagrody.
Nagrodą jest kilkanaście tysięcy złotych, a w zamian zwycięzca musi przekazać prawa do utworu, czyli odcinka i koncepcji serialu. I ma być to jednocześnie wszystko, co się zwycięzcy należy (paragrafy 25-29).
Wynika więc z tego, że organizator może na podstawie zwycięskiej koncepcji zrealizować serial, ale niekoniecznie ze zwycięzcą. Czyli inni scenarzyści – którzy zrobią serial (bo nigdzie nie jest powiedziane, że ma to być laureat) – będą brać po kilkadziesiąt tysięcy złotych za odcinek, producent zarobi odpowiednio więcej, a laureat zostanie z tymi groszami? Czy dobrze rozumiem Regulamin?
Tak, można w ten sposób interpretować regulamin konkursu. Dlatego tak ważne jest by każdy biorący w nim udział miał pełną świadomość na co się decyduje.
W sumie tak samo to działa w branży (wszędzie) – jak masz dobry pomysł, ale słabą egzekucję to szybko Cię wymienią na kogoś, kto przepisze scenariusz. Jak w grę wchodzą setki tysięcy / miliony PLN i pozycja wielu ludzi to nikt się nie będzie cackał.
co znaczy słaba egzekucja w tym temacie? bo jakoś nie kumam.
Czyli jeżeli coś z tego powstanie to nigdzie nie będziesz ujęty jako scenarzysta lub pomysłodawca ?
Nie, anonimowość jest tylko stosowana na potrzeby konkursu. W razie wygranej podpisuje się odrębną umowę w której określa się warunki podawania nazwiska autora.