PRZYGODY SCENARZYSTY

czyli wytwórnia scenariopisarskich przypowieści i podpowiedzi

Menu
  • Strona główna
  • Projekty
  • O mnie
  • Warto
  • Kontakt
Menu

Stypendia scenariuszowe PISF 2021

Posted on 16/01/2021 by Maciej Słowiński

Polski Instytut Sztuki Filmowej ogłosił tryb naboru i wyboru wniosków dla wszystkich swoich programów operacyjnych na rok 2021. Poniżej przedstawiam szczegóły dotyczące dwóch najważniejszych priorytetów z punktu widzenia scenarzystów: stypendiów scenariuszowych i developmentu scenariuszowego.

 

Stypendia scenariuszowe

Terminy

W 2021 roku tradycyjnie planowane są trzy sesje naboru:

Sesja 1:  08.02 – 15.02.2021

Sesja 2:  10.05 – 16.05.2021

Sesja 3:  13.09 – 19.09.2021

Scenarzyści mogą wnioskować o stypendium w każdej sesji.

 

Rodzaje projektów

O dofinansowanie mogą ubiegać się projekty pełnometrażowe (fabularne, dokumentalne, animowane), które można przypasować do jednej z poniższych kategorii:

1.autorskie

2.o tematyce historycznej

3.dla młodego widza lub widowni familijnej

4.O znaczącym potencjale frekwencyjnym

 

Finanse

Na stypendia scenariuszowe w 2021 roku przeznaczono 500 tysięcy złotych (podobnie jak w zeszłym roku). Powinno się to przełożyć na około 15 dofinansowanych projektów.

W każdej kategorii można ubiegać się maksymalnie o 40 000 zł. (Dolna granica to 15 000 zł.)

Tradycyjnie stypendium scenariuszowe w momencie sprzedaży scenariusza podlega całkowitemu zwrotowi, bez względu na cenę zbycia.

W przypadku otrzymania stypendium będzie ono wypłacane w dwóch ratach:

– I rata, 70% kwoty, po podpisaniu umowy;

– II rata, 30% kwoty, po złożeniu scenariusza i akceptacji merytorycznej raportu końcowego;

 

Kto się może ubiegać?

Ponownie o stypendium scenariuszowe mogą ubiegać się tylko osoby posiadające w dorobku film wyprodukowany na podstawie scenariusza ich autorstwa (lub współautorstwa) lub posiadające znaczący dorobek literacki bądź dziennikarski.

Można składać jeden wniosek na dofinansowanie procesu tworzenia oryginalnego scenariusza, czyli nie można składać gotowego scenariusza ani adaptacji (chyba, że się jest autorem pierwowzoru lub nabyło się do niego prawa).

 

Jakie dokumenty są potrzebne?

Do wniosku o stypendium scenariuszowe należy dołączyć:

1.Streszczenie (max. 1800 znaków)

2.Oświadczenie o wyłączności posiadania autorskich praw majątkowych

3.Opis walorów artystycznych i ekonomicznych  (max. 5 400 znaków)

4.Opis oczekiwanych przez scenarzystę rezultatów (max. 5 400 znaków)

5.Dokumentację dotychczasowego dorobku artystycznego  (max. 5 400 znaków)

6.List intencyjny od potencjalnego reżysera (opcjonalne)

7.List intencyjny od historyka (obligatoryjne w kategorii projektów historycznych)

8.Treatment (15-20 stron)

9.Dwie sceny dialogowe

10.CV twórcy

11.Eksplikacja scenarzysty

12.Plan pracy

 

 Development scenariuszowy

Po raz drugi w programach operacyjnych pojawia się priorytet X – Development scenariuszowy przeznaczony dla producentów dbających o proces tworzenia scenariusza.

 

Dla kogo?

O dotację w ramach developmentu scenariuszowego mogą ubiegać się tylko i wyłącznie producenci pełnometrażowych filmów fabularnych, dokumentalnych lub animowanych.

Uzyskane w ramach programu środki można przeznaczyć na dofinansowanie procesu tworzenia scenariusza (pisanie, script doctoring, konsultacje, warsztaty itp.) oraz poszukiwanie finansowych partnerów przyszłej produkcji.

Tak samo jak w przypadku stypendiów scenariuszowych powstający scenariusz musi być oryginalny, chyba że scenarzysta jest autorem pierwowzoru lub zostały nabyte autorskie prawa majątkowe do utworu.

 

Terminy

Wnioski o development scenariuszowy składa się w trybie ciągłym, bez oglądania się na terminy sesji. Komisja oceniająca zbiera się gdy zostaną złożone co najmniej 3 wnioski.

 

Rodzaje projektów

W ramach developmentu scenariuszowego można rozwijać trzy rodzaje filmów:

1.autorskie;

2.o tematyce historycznej;

3.dla młodego widza lub widowni familijnej;

 

Finanse

Na program zostały przeznaczone 3 miliony złotych (podobnie jak w zeszłym roku) .

Dla filmów fabularnych, historycznych, animowanych i familijnych można ubiegać się maksymalnie o 60 000 złotych. Dla filmów dokumentalnych górna granica wynosi 50 000 złotych.

Podobnie jak w przypadku stypendiów scenariuszowych w przypadku sprzedaży praw do scenariusza dotacja podlega całkowitemu zwrotowi.

Dofinansowanie będzie wypłacane w dwóch ratach:

– I rata, 90%, po podpisaniu umowy z PISF;

– II rata, 10%, po złożeniu scenariusza i akceptacji merytorycznej raportu końcowego;

 

Jakie dokumenty są potrzebne?

Dokumenty wymagane przy składaniu wniosku o development scenariuszowy:

1.Dane teleadresowe i dokumenty rejestrowe producenta;

2.Określenie wysokości i formy wnioskowanego dofinansowania;

3.Termin realizacji przedsięwzięcia;

4.Wskazanie źródeł finansowania;

5.Wysokość i źródła wkładu własnego producenta;

6.Wysokość i źródła wkładu finansowego pochodzącego ze środków publicznych;

7.Treatment;

8.Przykładowa scena dialogowa (tylko dla filmów fabularnych);

9.Streszczenie (max. 1800 znaków);

10.Opis walorów artystycznych i ekonomicznych, w przypadku filmu trudnego uzasadnienie takiej kwalifikacji (max. 5400 znaków);

11.Kosztorys;

12.Informacja o działalności producenta;

13.CV i opis dorobku scenarzysty (max 5400 znaków);

14.Lista szczegółowych działań zaplanowanych do realizacji;

15.Umowa na stworzenie scenariusza oraz nabycia praw do scenariusza lub umowa opcji; umowa nabycia praw do pierwowzoru literackiego (w przypadku adaptacji);

16.Listy intencyjne, kopie umów i dokumenty rejestrowe koproducentów;

17.Wykaz wniosków producenta w PISF;

18.List intencyjny od przyszłego reżysera (opcjonalnie);

19.List intencyjny od historyka (obligatoryjne w kategorii projektów historycznych).

 

Status quo

Zainteresowanych zachęcam do odwiedzenia stron PISF i szczegółową lekturę trybu naboru (W tym miejscu).

W porównaniu z zeszłym rokiem zmiany w programach dla scenarzystów są kosmetyczne, utrzymana została również kwota przeznaczonych środków finansowych co, w dobie pandemii, należy uznać za dobrą wiadomość.

Tradycyjnie żal jest początkujących scenarzystów, dla których możliwości pozyskania wsparcia na rozwój są bardzo ograniczone. Mam nadzieję, że kiedyś pojawi się, poprzez PISF lub inną instytucję, szansa na odmianę tego stanu rzeczy.

Podziel się:

  • Udostępnij na Twitterze(Otwiera się w nowym oknie)
  • Kliknij, aby udostępnić na Facebooku(Otwiera się w nowym oknie)
  • Kliknij, aby udostępnić na Google+(Otwiera się w nowym oknie)
Udostępnij
Tweetnij

Podobne

10 thoughts on “Stypendia scenariuszowe PISF 2021”

  1. Łukasz pisze:
    26/04/2021 o 12:58

    Gdzie można znaleźć regulamin na stronie PISF? Bo tutaj https://pisf.pl/produkcja-filmowa/ przy Priorytecie XI jest pusto. Zastanawiam się, co powinno być w planie pracy – w tym tygodniu napiszę 20 stron, a w następnym 30?;) Może głupie pytanie, ale sam nie wiem. Z kolei w oczekiwanych rezultatach należałoby po prostu wpisać: ukończony scenariusz. A może drugi draft scenariusza po wprowadzeniu uwag reżysera (przy założeniu, że będziemy mieli takowego zainteresowanego projektem)?

    Odpowiedz
    1. Maciej Słowiński pisze:
      26/04/2021 o 13:52

      Wszystko o programach PISF jest tutaj: https://pisf.pl/wp-content/uploads/2021/03/Programy-Operacyjne-2021.pdf

      W planie pracy czy oczekiwanych rezultatach napisz to co może być najbardziej atrakcyjne z punktu widzenia oceniających. Pokaż pracę jaką planujesz wykonać (np. research) oraz wiarę w sukces twojego pomysłu.

      Powodzenia!

      Odpowiedz
  2. Belmo pisze:
    17/01/2021 o 18:08

    Ehh, sam już nie wiem co o tym myśleć.

    1. Dotacja dla tych, którym udało się sprzedać scenariusz trochę mija się z celem. Skoro ktoś sprzedał scenariusz, to znaczy, że umie pisać scenariusze, które się sprzedają, więc chyba nie potrzebuje dotacji, bo ma umiejętności, więc powinien sobie radzić finansowo sam, a skoro mimo tego sobie nie radzi, to z rynkiem jest coś nie tak i nie da się w tym zawodzie normalnie pracować.

    Z drugiej strony dawanie tych pieniędzy debiutantom to jednak byłoby w tej branży wyrzucanie pieniędzy w błoto. Wiadomo, 95% takich scenariuszy niezweryfikowanych przez rynek amatorów to paździerz. Może są jakieś lepsze możliwości wspierania (wszystkich) scenarzystów? Może jakieś ulgi, porady prawne, kolejne konferencje, konkursy etc.

    2. Biorąc pod uwagę to ile trzeba dostarczyć materiałów we wniosku to wychodzi na to, że wykonało się już 75% do nawet 90% roboty za którą dostaje się dotację, którą po wykonaniu ostatnich 10-25% pracy i sprzedaży scenariusza trzeba zwrócić.

    Równie dobrze można w ogóle nic nie dawać, poczekać aż ktoś wykona tę końcówkę pracy (skoro większość wykonał bez dotacji), sprzeda swoje dzieło i wyjdzie na to samo. No, chyba, że chodzi o to, że jak nie sprzeda to przynajmniej przepali dotację, ale tu znowu wracamy do – scenarzysta sobie nie radzi albo z branżą filmową jest coś nie tak i się to łata państwowymi dotacjami.

    Nie wiem czy ma to jakikolwiek sens. Dotacje na produkcję jak mniemam nie dostaje się w połowie produkcji tylko na jej początku.

    Odpowiedz
    1. Maciej Słowiński pisze:
      18/01/2021 o 09:27

      Dyskusja o tym jak powinny wyglądać stypendia scenariuszowe i komu należy je przyznawać trwa od dawna. Przy tak ograniczonym budżecie (500 tys.) rozumiem, że muszą zostać wprowadzone jakieś ograniczenia. Doceniam również wprowadzenie developmentu scenariuszowego – zawsze to dodatkowa możliwość z której można skorzystać.
      Brakuje mi jednak pracy u podstaw. A więc by PISF, Ministerstwo Kultury bądź jakaś inna instytucja wspierała rozwój początkujących scenarzystów. To wsparcie mogłoby mieć różną formę – stypendiów, dofinansowania kursów, warsztatów, konkursów scenariuszowych, promocji gotowych scenariuszy, organizacji wydarzeń wspierających networking itp. Możliwości jest wiele.
      To trochę jak w sporcie – by myśleć o sukcesach w przyszłości trzeba teraz inwestować w osiedlowe szkółki dla dzieciaków. By nasze międzynarodowe sukcesy filmowe z ostatnich lat nie były anomalią, wyskokiem raz na dwie dekady, należy wspierać podstawę podstawy – tworzenie dobrych, ciekawych, oryginalnych scenariuszy, zachęcać ludzi do pisania, opowiadania świata.

      Odpowiedz
  3. Jacek pisze:
    17/01/2021 o 01:25

    „Tradycyjnie żal jest początkujących scenarzystów, dla których możliwości pozyskania wsparcia na rozwój są bardzo ograniczone.”

    Czyli jakieś 80% scenarzystów polskich – taka prawda.

    Odpowiedz
    1. Maciej Słowiński pisze:
      17/01/2021 o 10:13

      Może być nawet gorzej. Nie licząc reżyserów, którzy sami piszą sobie scenariusze, doliczyłem się 88 scenarzystów spełniających to kryterium.

      Odpowiedz
      1. jan pisze:
        17/01/2021 o 18:24

        Jak rozumieć „znaczący dorobek literacki bądź dziennikarski”? – może tędy droga?

        Odpowiedz
        1. Maciej Słowiński pisze:
          18/01/2021 o 09:18

          Myślę, że najlepiej o interpretację tego zapisu zapytać bezpośrednio w PISF.

          Odpowiedz
  4. Grażyna Zielińska pisze:
    16/01/2021 o 17:46

    Jak zwykle niezawodny Kolega Maciej Sowiński – młody „ojciec” scenarzystów dba i pilnuje terminów… to bardzo miłe, wręcz rozczulające. Bardzo doceniam te wszystkie informacje podawane bezpośrednio na moją pocztę i dziękuję za te gesty bezinteresownej „miłości”.
    Oby wystarczyło zdrowia i siły na realizację tegorocznych zadań twórczych.

    Odpowiedz
    1. Maciej Słowiński pisze:
      17/01/2021 o 10:12

      Dziękuję bardzo za miłe słowa, chociaż do „ojcostwa” się nie poczuwam. 😉

      Odpowiedz

Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Kategorie

  • Aktualności
  • Biblioteka scenarzysty
  • Bohater większy niż film
  • Fade In – scenarzyści
  • Jak to jest napisane?
  • Konkursy scenariuszowe
  • Niezbędnik scenarzysty
  • Pierwsza scena
  • Przygody scenarzysty
  • Scenariopisarstwo
  • The Story Grid

O przygodach

„Jeśli masz zamiar próbować, idź na całość.

W innym wypadku, nawet nie zaczynaj.

Jeśli masz zamiar próbować, idź na całość.

To może oznaczać utratę wszystkich: dziewczyn, żon, bliskich, pracy,

A może nawet Twojego rozumu.

Idź na całość.

To może oznaczać niejedzenie przez 3 lub 4 dni.

To może oznaczać zamarzanie na parkowej ławce.

To może oznaczać więzienie, to może oznaczać szyderstwa, kpiny, izolację.

Izolacja jest darem.

Wszystko inne to sprawdzenie Twojej wytrzymałości.

Tego jak bardzo chcesz to zrobić.

I w końcu to zrobisz.

Pomimo odrzucenia i najgorszych szans powodzenia.

I będzie to lepsze niż wszystko o czym możesz marzyć.

Jeśli masz zamiar próbować, próbuj ze wszystkich sił.

Nie ma innego uczucia, które może się temu równać.

Będziesz sam na sam z bogami.

A noce będą płonąć ogniem.

Rób to. Rób to. Rób to. Na 100%.

Będziesz sunął przez życie do perfekcyjnego śmiechu.

To jedyna dobra walka jaka jest.”

– Charles Bukowski

© 2023 PRZYGODY SCENARZYSTY | WordPress Theme by Superbthemes