Stypendia scenariuszowe

Terminy

W 2021 roku tradycyjnie planowane są trzy sesje naboru:

Sesja 1:  08.02 – 15.02.2021

Sesja 2:  10.05 – 16.05.2021

Sesja 3:  13.09 – 19.09.2021

Scenarzyści mogą wnioskować o stypendium w każdej sesji.

 

Rodzaje projektów

O dofinansowanie mogą ubiegać się projekty pełnometrażowe (fabularne, dokumentalne, animowane), które można przypasować do jednej z poniższych kategorii:

1.autorskie

2.o tematyce historycznej

3.dla młodego widza lub widowni familijnej

4.O znaczącym potencjale frekwencyjnym

 

Finanse

Na stypendia scenariuszowe w 2021 roku przeznaczono 500 tysięcy złotych (podobnie jak w zeszłym roku). Powinno się to przełożyć na około 15 dofinansowanych projektów.

W każdej kategorii można ubiegać się maksymalnie o 40 000 zł. (Dolna granica to 15 000 zł.)

Tradycyjnie stypendium scenariuszowe w momencie sprzedaży scenariusza podlega całkowitemu zwrotowi, bez względu na cenę zbycia.

W przypadku otrzymania stypendium będzie ono wypłacane w dwóch ratach:

I rata, 70% kwoty, po podpisaniu umowy;

II rata, 30% kwoty, po złożeniu scenariusza i akceptacji merytorycznej raportu końcowego;

 

Kto się może ubiegać?

Ponownie o stypendium scenariuszowe mogą ubiegać się tylko osoby posiadające w dorobku film wyprodukowany na podstawie scenariusza ich autorstwa (lub współautorstwa) lub posiadające znaczący dorobek literacki bądź dziennikarski.

Można składać jeden wniosek na dofinansowanie procesu tworzenia oryginalnego scenariusza, czyli nie można składać gotowego scenariusza ani adaptacji (chyba, że się jest autorem pierwowzoru lub nabyło się do niego prawa).

 

Jakie dokumenty są potrzebne?

Do wniosku o stypendium scenariuszowe należy dołączyć:

1.Streszczenie (max. 1800 znaków)

2.Oświadczenie o wyłączności posiadania autorskich praw majątkowych

3.Opis walorów artystycznych i ekonomicznych  (max. 5 400 znaków)

4.Opis oczekiwanych przez scenarzystę rezultatów (max. 5 400 znaków)

5.Dokumentację dotychczasowego dorobku artystycznego  (max. 5 400 znaków)

6.List intencyjny od potencjalnego reżysera (opcjonalne)

7.List intencyjny od historyka (obligatoryjne w kategorii projektów historycznych)

8.Treatment (15-20 stron)

9.Dwie sceny dialogowe

10.CV twórcy

11.Eksplikacja scenarzysty

12.Plan pracy

 

 Development scenariuszowy

Po raz drugi w programach operacyjnych pojawia się priorytet X – Development scenariuszowy przeznaczony dla producentów dbających o proces tworzenia scenariusza.

 

Dla kogo?

O dotację w ramach developmentu scenariuszowego mogą ubiegać się tylko i wyłącznie producenci pełnometrażowych filmów fabularnych, dokumentalnych lub animowanych.

Uzyskane w ramach programu środki można przeznaczyć na dofinansowanie procesu tworzenia scenariusza (pisanie, script doctoring, konsultacje, warsztaty itp.) oraz poszukiwanie finansowych partnerów przyszłej produkcji.

Tak samo jak w przypadku stypendiów scenariuszowych powstający scenariusz musi być oryginalny, chyba że scenarzysta jest autorem pierwowzoru lub zostały nabyte autorskie prawa majątkowe do utworu.

 

Terminy

Wnioski o development scenariuszowy składa się w trybie ciągłym, bez oglądania się na terminy sesji. Komisja oceniająca zbiera się gdy zostaną złożone co najmniej 3 wnioski.

 

Rodzaje projektów

W ramach developmentu scenariuszowego można rozwijać trzy rodzaje filmów:

1.autorskie;

2.o tematyce historycznej;

3.dla młodego widza lub widowni familijnej;

 

Finanse

Na program zostały przeznaczone 3 miliony złotych (podobnie jak w zeszłym roku) .

Dla filmów fabularnych, historycznych, animowanych i familijnych można ubiegać się maksymalnie o 60 000 złotych. Dla filmów dokumentalnych górna granica wynosi 50 000 złotych.

Podobnie jak w przypadku stypendiów scenariuszowych w przypadku sprzedaży praw do scenariusza dotacja podlega całkowitemu zwrotowi.

Dofinansowanie będzie wypłacane w dwóch ratach:

I rata, 90%, po podpisaniu umowy z PISF;

II rata, 10%, po złożeniu scenariusza i akceptacji merytorycznej raportu końcowego;

 

Jakie dokumenty są potrzebne?

Dokumenty wymagane przy składaniu wniosku o development scenariuszowy:

1.Dane teleadresowe i dokumenty rejestrowe producenta;

2.Określenie wysokości i formy wnioskowanego dofinansowania;

3.Termin realizacji przedsięwzięcia;

4.Wskazanie źródeł finansowania;

5.Wysokość i źródła wkładu własnego producenta;

6.Wysokość i źródła wkładu finansowego pochodzącego ze środków publicznych;

7.Treatment;

8.Przykładowa scena dialogowa (tylko dla filmów fabularnych);

9.Streszczenie (max. 1800 znaków);

10.Opis walorów artystycznych i ekonomicznych, w przypadku filmu trudnego uzasadnienie takiej kwalifikacji (max. 5400 znaków);

11.Kosztorys;

12.Informacja o działalności producenta;

13.CV i opis dorobku scenarzysty (max 5400 znaków);

14.Lista szczegółowych działań zaplanowanych do realizacji;

15.Umowa na stworzenie scenariusza oraz nabycia praw do scenariusza lub umowa opcji; umowa nabycia praw do pierwowzoru literackiego (w przypadku adaptacji);

16.Listy intencyjne, kopie umów i dokumenty rejestrowe koproducentów;

17.Wykaz wniosków producenta w PISF;

18.List intencyjny od przyszłego reżysera (opcjonalnie);

19.List intencyjny od historyka (obligatoryjne w kategorii projektów historycznych).

 

Status quo

Zainteresowanych zachęcam do odwiedzenia stron PISF i szczegółową lekturę trybu naboru (W tym miejscu).

W porównaniu z zeszłym rokiem zmiany w programach dla scenarzystów są kosmetyczne, utrzymana została również kwota przeznaczonych środków finansowych co, w dobie pandemii, należy uznać za dobrą wiadomość.

Tradycyjnie żal jest początkujących scenarzystów, dla których możliwości pozyskania wsparcia na rozwój są bardzo ograniczone. Mam nadzieję, że kiedyś pojawi się, poprzez PISF lub inną instytucję, szansa na odmianę tego stanu rzeczy.