Bardzo dużo mówiło się, że Polski Instytut Sztuki Filmowej, pod nowym przewodnictwem dyrektora Radosława Śmigulskiego, zrezygnuje ze stypendiów scenariuszowych. Argumentem miała być ich mała skuteczność obliczana na podstawie ilości filmów wyprodukowanych w oparciu o stypendialne teksty.

Na szczęście pogłoski o śmierci programu scenariuszowego okazały się przedwczesne. A skoro tak to przyjrzyjmy się kto, kiedy i o co może się ubiegać.

 

Terminy

Ogłoszone zostały trzy sesje naboru w 2019 roku:

Sesja 1: 14.02 – 24.02.2019

Sesja 2: 20.05 – 27.05.2019

Sesja 3: 02.09 – 09.09.2019

Scenarzyści o stypendium mogą ubiegać się w każdej sesji.

 

Rodzaje projektów

O dofinansowanie mogą ubiegać się projekty pełnometrażowe (fabularne, dokumentalne, animowane), które można przypasować do jednej z poniższych kategorii:

  1. autorskie
  2. o tematyce historycznej
  3. dla młodego widza lub widowni familijnej
  4. o znaczącym potencjale frekwencyjnym

Warto zwrócić uwagę na ostatni podpunkt. To jedyne miejsce w którym twórca kina popularnego może otrzymać wsparcie Instytutu. Myślę, że to świetny pomysł dający szansę na realizację dofinansowanych projektów i pozwalający chociaż troszeczkę docenić tych co ściągają widzów do kin.

 

Finanse

Na stypendia scenariuszowe przeznaczono w 2019 roku 500 tysięcy złotych. To oznacza, że Instytut planuje rocznie dofinansować 12-15 projektów.

Wysokość przyznanego stypendium może wynieść od 15 000 do 40 000 dla każdej kategorii projektu.

Tak jak było wcześniej, w momencie sprzedaży scenariusza otrzymane stypendium należy zwrócić w całości, bez względu na cenę zbycia.

 

Kto się może ubiegać?

O stypendium nie mogą ubiegać się scenarzyści-debiutanci, nie posiadający w dorobku filmu wyprodukowanego na podstawie scenariusza ich autorstwa lub współautorstwa. Wyjątkiem jest posiadanie znaczącego dorobku literackiego lub dziennikarskiego.

W tym roku zamknięto furtkę jaką w zeszłym rozdaniu była możliwość aplikowania debiutantów pod warunkiem posiadania listów intencyjnych od producenta i dystrybutora. Teraz przekaz jest jasny – tylko zawodowcy.

Oczywiście ten zapis mnie nie cieszy. Uważam, że stypendium scenariuszowe miało szansę stać się inkubatorem nowych talentów scenariopisarskich zamiast tego jest groźba, że będzie to kroplówka i poczekalnia dla reżyserów. Wszystko zależy od nastawienia komisji. Jestem bardzo ciekaw jej pierwszych decyzji.

Można składać jeden wniosek na dofinansowanie procesu tworzenia oryginalnego scenariusza, czyli nie można składać gotowego scenariusza ani adaptacji (chyba, że się jest autorem pierwowzoru lub nabyło się do niego prawa).

 

Jakie dokumenty są potrzebne?

Do wniosku należy dołączyć:

1.Streszczenie

2.Oświadczenie o wyłączności posiadania autorskich praw majątkowych

3.Opis walorów artystycznych i ekonomicznych

4.Opis oczekiwanych przez scenarzystę rezultatów

5.Dokumentację dotychczasowego dorobku artystycznego

6.List intencyjny od potencjalnego reżysera (opcjonalne)

7.List intencyjny od historyka (obligatoryjne w kategorii projektów historycznych)

8.Treatment (15-20 stron)

9.Dwie sceny dialogowe

10.CV twórcy

11.Eksplikacja scenarzysty

12.Plan pracy

Ze wszystkimi szczegółami możecie zapoznać się na stronach PISF (dokładnie tutaj).

Bardzo się cieszę, że stypendia scenariuszowe pozostały w Programach PISF na 2019 roku. Teraz trzeba „tylko” spełnić warunki ubiegania się o nie. 😉