PRZYGODY SCENARZYSTY

czyli wytwórnia scenariopisarskich przypowieści i podpowiedzi

Menu
  • Strona główna
  • Projekty
  • O mnie
  • Warto
  • Kontakt
Menu

Stypendia scenariuszowe PISF 2019

Posted on 03/02/2019 by Maciej Słowiński

Po kilku miesiącach niepewności, dyskusji i plotek Rada Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej na posiedzeniu 31 stycznia ostatecznie zatwierdziła Programy Operacyjne na 2019. Dla scenarzystów najważniejszą informacją jest utrzymanie stypendiów scenariuszowych.

Bardzo dużo mówiło się, że Polski Instytut Sztuki Filmowej, pod nowym przewodnictwem dyrektora Radosława Śmigulskiego, zrezygnuje ze stypendiów scenariuszowych. Argumentem miała być ich mała skuteczność obliczana na podstawie ilości filmów wyprodukowanych w oparciu o stypendialne teksty.

Na szczęście pogłoski o śmierci programu scenariuszowego okazały się przedwczesne. A skoro tak to przyjrzyjmy się kto, kiedy i o co może się ubiegać.

 

Terminy

Ogłoszone zostały trzy sesje naboru w 2019 roku:

Sesja 1: 14.02 – 24.02.2019

Sesja 2: 20.05 – 27.05.2019

Sesja 3: 02.09 – 09.09.2019

Scenarzyści o stypendium mogą ubiegać się w każdej sesji.

 

Rodzaje projektów

O dofinansowanie mogą ubiegać się projekty pełnometrażowe (fabularne, dokumentalne, animowane), które można przypasować do jednej z poniższych kategorii:

  1. autorskie
  2. o tematyce historycznej
  3. dla młodego widza lub widowni familijnej
  4. o znaczącym potencjale frekwencyjnym

Warto zwrócić uwagę na ostatni podpunkt. To jedyne miejsce w którym twórca kina popularnego może otrzymać wsparcie Instytutu. Myślę, że to świetny pomysł dający szansę na realizację dofinansowanych projektów i pozwalający chociaż troszeczkę docenić tych co ściągają widzów do kin.

 

Finanse

Na stypendia scenariuszowe przeznaczono w 2019 roku 500 tysięcy złotych. To oznacza, że Instytut planuje rocznie dofinansować 12-15 projektów.

Wysokość przyznanego stypendium może wynieść od 15 000 do 40 000 dla każdej kategorii projektu.

Tak jak było wcześniej, w momencie sprzedaży scenariusza otrzymane stypendium należy zwrócić w całości, bez względu na cenę zbycia.

 

Kto się może ubiegać?

O stypendium nie mogą ubiegać się scenarzyści-debiutanci, nie posiadający w dorobku filmu wyprodukowanego na podstawie scenariusza ich autorstwa lub współautorstwa. Wyjątkiem jest posiadanie znaczącego dorobku literackiego lub dziennikarskiego.

W tym roku zamknięto furtkę jaką w zeszłym rozdaniu była możliwość aplikowania debiutantów pod warunkiem posiadania listów intencyjnych od producenta i dystrybutora. Teraz przekaz jest jasny – tylko zawodowcy.

Oczywiście ten zapis mnie nie cieszy. Uważam, że stypendium scenariuszowe miało szansę stać się inkubatorem nowych talentów scenariopisarskich zamiast tego jest groźba, że będzie to kroplówka i poczekalnia dla reżyserów. Wszystko zależy od nastawienia komisji. Jestem bardzo ciekaw jej pierwszych decyzji.

Można składać jeden wniosek na dofinansowanie procesu tworzenia oryginalnego scenariusza, czyli nie można składać gotowego scenariusza ani adaptacji (chyba, że się jest autorem pierwowzoru lub nabyło się do niego prawa).

 

Jakie dokumenty są potrzebne?

Do wniosku należy dołączyć:

1.Streszczenie

2.Oświadczenie o wyłączności posiadania autorskich praw majątkowych

3.Opis walorów artystycznych i ekonomicznych

4.Opis oczekiwanych przez scenarzystę rezultatów

5.Dokumentację dotychczasowego dorobku artystycznego

6.List intencyjny od potencjalnego reżysera (opcjonalne)

7.List intencyjny od historyka (obligatoryjne w kategorii projektów historycznych)

8.Treatment (15-20 stron)

9.Dwie sceny dialogowe

10.CV twórcy

11.Eksplikacja scenarzysty

12.Plan pracy

Ze wszystkimi szczegółami możecie zapoznać się na stronach PISF (dokładnie tutaj).

Bardzo się cieszę, że stypendia scenariuszowe pozostały w Programach PISF na 2019 roku. Teraz trzeba „tylko” spełnić warunki ubiegania się o nie. 😉

Podziel się:

  • Udostępnij na Twitterze(Otwiera się w nowym oknie)
  • Kliknij, aby udostępnić na Facebooku(Otwiera się w nowym oknie)
  • Kliknij, aby udostępnić na Google+(Otwiera się w nowym oknie)
Udostępnij
Tweetnij

Podobne

7 thoughts on “Stypendia scenariuszowe PISF 2019”

  1. Pingback: Plany 2019 - półmetek - PRZYGODY SCENARZYSTY
  2. Maciej pisze:
    13/02/2019 o 14:44

    W ramach uzupełnienia, ogłoszono składy komisji eksperckich w PISF:
    Film fabularny:
    Komisja 1: Maciej Pieprzyca, Jan Matuszyński, Krzysztof Rak
    Komisja 2: Mariusz Łukomski, Katarzyna Rosłaniec, Klaudia Śmieja
    Komisja 3: Kinga Dębska, Irena Strzałkowska, Grzegorz Łoszewski

    Odpowiedz
  3. Nina pisze:
    06/02/2019 o 14:02

    A co maja zrobić debiutanci ?? bez pełnego-metrażu na koncie?

    Odpowiedz
    1. Maciej pisze:
      09/02/2019 o 20:41

      Muszą szukać wsparcia gdzie indziej. Podobno niedługo ujrzą światło dzienne ciekawe inicjatywy dla scenarzystów, ale na razie trzeba czekać na więcej szczegółów.

      Odpowiedz
  4. Jacek pisze:
    03/02/2019 o 10:46

    Hej,
    Czy zrealizowany krótki metraż daje mi prawo do ubiegania się o stypendium, czy tylko pełne metraże?
    Pozdrawiam.

    Odpowiedz
    1. Maciej pisze:
      03/02/2019 o 11:12

      Nie jest to doprecyzowane. Jest mowa tylko o „filmie wyprodukowanym na podstawie scenariusza autorstwa lub współautorstwa wnioskodawcy”. O długości nic nie ma, ale jako, że ubiega się o dofinansowanie scenariusza pełnometrażowego to takiego w dorobku aplikującego będą oczekiwać. Ale warto sprawdzić bezpośrednio w PISF.

      Odpowiedz
      1. Jacek pisze:
        03/02/2019 o 11:23

        OK, dzięki..

        Odpowiedz

Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Kategorie

  • Aktualności
  • Biblioteka scenarzysty
  • Bohater większy niż film
  • Fade In – scenarzyści
  • Jak to jest napisane?
  • Konkursy scenariuszowe
  • Niezbędnik scenarzysty
  • Pierwsza scena
  • Przygody scenarzysty
  • Scenariopisarstwo
  • The Story Grid

O przygodach

„Jeśli masz zamiar próbować, idź na całość.

W innym wypadku, nawet nie zaczynaj.

Jeśli masz zamiar próbować, idź na całość.

To może oznaczać utratę wszystkich: dziewczyn, żon, bliskich, pracy,

A może nawet Twojego rozumu.

Idź na całość.

To może oznaczać niejedzenie przez 3 lub 4 dni.

To może oznaczać zamarzanie na parkowej ławce.

To może oznaczać więzienie, to może oznaczać szyderstwa, kpiny, izolację.

Izolacja jest darem.

Wszystko inne to sprawdzenie Twojej wytrzymałości.

Tego jak bardzo chcesz to zrobić.

I w końcu to zrobisz.

Pomimo odrzucenia i najgorszych szans powodzenia.

I będzie to lepsze niż wszystko o czym możesz marzyć.

Jeśli masz zamiar próbować, próbuj ze wszystkich sił.

Nie ma innego uczucia, które może się temu równać.

Będziesz sam na sam z bogami.

A noce będą płonąć ogniem.

Rób to. Rób to. Rób to. Na 100%.

Będziesz sunął przez życie do perfekcyjnego śmiechu.

To jedyna dobra walka jaka jest.”

– Charles Bukowski

© 2023 PRZYGODY SCENARZYSTY | WordPress Theme by Superbthemes