PRZYGODY SCENARZYSTY

czyli wytwórnia scenariopisarskich przypowieści i podpowiedzi

Menu
  • Strona główna
  • Projekty
  • O mnie
  • Warto
  • Kontakt
Menu

Konkurs na scenariusz PISF

Posted on 14/06/201927/04/2020 by Maciej Słowiński

Polski Instytut Sztuki Filmowej ogłosił konkurs na scenariusz filmu fabularnego. Kiedy przeczytałem tą wiadomość krzyknąłem „Wreszcie!” ciesząc się z nowej inicjatywy dla scenarzystów, których jest przecież tak niewiele. Tym bardziej, że zacny patronat najważniejszej instytucji filmowej w Polsce wydaje się dawać realną nadzieję na późniejszą realizację najciekawszych tekstów.

Podobne nadzieje ogłoszenie wzbudziło wśród członków grupy Przygody scenarzystów, jednak szybko zostały one zgaszone po wczytaniu się w warunki uczestnictwa.

 

Warunki uczestnictwa

W konkursie mogą wziąć udział osoby, które:

  1. Nie ukończyły 35 lat.
  2. Ukończyła studia scenariopisarskie co najmniej na poziomie licencjatu – jeśli się nie mylę licencjat można uzyskać tylko w Łódzkiej Szkole Filmowej. Uniemożliwia to start absolwentom Warszawskiej Szkoły Filmowej, Wytwórni scenariuszy przy WFDiF, Akademii Filmu i Telewizji, StoryLab.pro, Bahama films, Krakowskiej Szkoły Filmowej, AMA, Gdyńskiej Szkoły Filmowej, Wydziału Radia i Telewizji w Katowicach i mnóstwa mniejszych kursów i inicjatyw scenariopisarskich.

 

Wymagania względem scenariusza:

  1. Musi mieć objętość co najmniej 80 stron.
  2. Musi być poprawnie sformatowany (Courier 12).
  3. Nie może być obciążony prawami na rzecz osób trzecich.
  4. Nie mógł być publikowany w którymkolwiek z mediów.
  5. Nie może stanowić adaptacji utworu literackiego.

 

Termin

Scenariusze (wraz z wnioskiem zawierającym podstawowe dane i doświadczenia autora oraz krótki opis projektu) należy złożyć osobiście lub przesłać pocztą do siedziby Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej na ul. Kruczkowskiego 2 do 31 grudnia 2019 roku.

Do 15 stycznia następuje ocena formalna.

Do 31 marca ocena prac konkursowych przez komisję.

Do 30 kwietnia zostaną ogłoszone ostateczne wyniki konkursu.

 

Nagroda

Laureaci konkursu otrzymają nagrodę w wysokości 30 000 złotych (Więc łączna pula nagród może wynieść nawet 300 tysięcy złotych).

 

Komisja

Ostateczna decyzja o przyznaniu nagrody należy do Dyrektora Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej Radosława Śmigulskiego, który podejmie ją w oparciu o doradztwo specjalnie powołanej, jawnej komisji w skład której wejdą przedstawiciele PISF, instytucji kultury i środowisk twórczych.

 

Fajnie, ale…

Moja początkowa radość szybko zgasła, ponieważ już pierwszy punkt mnie z rywalizacji eliminuje – za kilka tygodni skończę 35 lat. Ale jestem stary!

Jeszcze bardziej żal mi drugiego warunku uczestnictwa – o konieczności posiadania licencjatu na studiach scenariopisarskich. Co prawda w moim przypadku jedyną przeszkodą jest metryka, ale znam mnóstwo świetnych scenarzystów którzy posiadają dużo ciekawych doświadczeń życiowych, bogate wszechstronne wykształcenie i cały czas poszerzają swoją wiedzę na różnych kursach i warsztatach scenariopisarskich rozsianych po całej Polsce, a przez brak jednego papierka nie będą mogli spróbować swoich sił w konkursie. Mocno wpłynie to na liczbę uczestników. Myślę, że będzie nie więcej niż 40-50 prac konkursowych (na Script Pro walczy od 170 do 220 tekstów…). Naprawdę szkoda.

Mam nadzieję, że Polski Instytut Sztuki Filmowej w przyszłych edycjach da szansę startu większej ilości pasjonatów pisania.

Podziel się:

  • Udostępnij na Twitterze(Otwiera się w nowym oknie)
  • Kliknij, aby udostępnić na Facebooku(Otwiera się w nowym oknie)
  • Kliknij, aby udostępnić na Google+(Otwiera się w nowym oknie)
Udostępnij
Tweetnij

Podobne

10 thoughts on “Konkurs na scenariusz PISF”

  1. artystokreacja pisze:
    26/09/2019 o 16:30

    Czy w jury konkursu, a potem w sali kinowej przewidziane są miejsca tylko dla ludzi poniżej 35 roku życia ?

    Odpowiedz
  2. Michał J. Zabłocki pisze:
    02/07/2019 o 14:31

    Warunki konkursu zmieniono na jeszcze bardziej dziwaczne. Obecnie mogą w nim wziąć udział także dyplomowani, przynajmniej licencjatem, reżyserzy. W sumie jest to potwierdzenie ze strony moderatora konkursu że żyjemy w świecie kinematografii reżyserskiej a nie zdaje się pożądanej producenckiej (co sugerowały pierwsze działania nowego kierownictwa PISF). Problem polega na tym, że dyplom reżyserski nie gwarantuje umiejętności pisania scenariusza, co widzimy często na ekranach. Nie dopuszczono do konkursu scenarzystów kształconych poza PWSFTViT (mimo istnienia takiego kształcenia w innych uczelniach i licznych kursach) co postulowało pisemnie Koło Scenarzystów SFP. Gdyby panowie Rak, Bolesto, Łoszewski i wielu innych nie skończyli 35 lat to i tak nie mogli by brać udziału w tym konkursie.

    Odpowiedz
    1. Maciej Słowiński pisze:
      02/07/2019 o 20:03

      Bardzo szkoda, że organizator nie wysłuchał głosu Koła Scenarzystów SFP. Wprowadzona poprawka de facto działa na niekorzyść scenarzystów, premiując reżyserów i zachęcając ich do samodzielnego pisania. Lub, co byłoby jeszcze gorsze, do przymusowego dookoptywania ludzi nie mających merytorycznego wkładu w projekt, ale spełniających kryteria konkursu.

      Odpowiedz
  3. Michał J. Zabłocki pisze:
    20/06/2019 o 08:53

    Na najbliższym zebraniu Koła Scenarzystów SFP (25.06.) oprotestujemy warunki konkursu, który dowodzi ignorancji urzędników. Konkurs nie był z branżą konsultowany. Propozycja zmiany warunków jaką zredagujemy powinna objąć zlikwidowanie warunku licencjatu. Zobaczymy czy PISF zareaguje. Pozdrawiam – MJZ

    Odpowiedz
    1. Maciej Słowiński pisze:
      20/06/2019 o 15:13

      To bardzo ważna wiadomość! Jestem ciekaw jak organizatorzy zareagują na tak ważny głos środowiska.

      Odpowiedz
  4. Black Michael pisze:
    17/06/2019 o 06:53

    Konisja komisją a dyrekcja i tak narodzi właściwe teksty

    Odpowiedz
    1. Maciej Słowiński pisze:
      20/06/2019 o 15:14

      To akurat jest jasno zaznaczone w regulaminie (komisja pełni funkcję doradczą, ostateczną decyzję podejmuje dyrektor). Tak samo jest również w przypadku dotacji PISF – głos decydujący zawsze należy do dyrektora.

      Odpowiedz
  5. Garbaty pisze:
    14/06/2019 o 13:10

    Warunki tego konkursu dobitnie pokazują, że PISF nie ma zielonego pojęcia o scenariopisarstwie i dzieli scenarzystów na lepszych i gorszych w oparciu o kompletnie niezrozumiałe kryteria jak wiek (skoro chcą dać szansę młodym, to nie lepiej było dać szansę po prostu scenarzystom przed debiutem? to chyba dla takich osób powinny być konkursy?) albo urzędnicze potwierdzenie umiejętności scenariopisarskich (to już jest kompletnie nieuzasadnione). Nie czuję się pokrzywdzony, bo i tak nie brałbym udziału w konkursie, ale to kolejny przykład kiedy państwowa instytucja próbuje zmierzyć sztukę linijką. Śmieszne.

    Odpowiedz
    1. Maciej Słowiński pisze:
      15/06/2019 o 20:56

      Mimo, że nie jestem fanem warunków postawionych w tym konkursie (uważam je za zbyt ograniczające ilość uczestników ,a w żadnym wypadku nie przekładające się na jakość przysłanych prac), to jednak trzeba docenić inicjatywę. Im więcej konkursów scenariuszowych tym lepiej. Im więcej pieniędzy dla scenarzystów tym lepiej. Im więcej wypromowanych tekstów i autorów tym lepiej.

      Odpowiedz
  6. Nina pisze:
    14/06/2019 o 12:13

    Fatalne te warunki !!!!!

    Odpowiedz

Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Kategorie

  • Aktualności
  • Biblioteka scenarzysty
  • Bohater większy niż film
  • Fade In – scenarzyści
  • Jak to jest napisane?
  • Konkursy scenariuszowe
  • Niezbędnik scenarzysty
  • Pierwsza scena
  • Przygody scenarzysty
  • Scenariopisarstwo
  • The Story Grid

O przygodach

„Jeśli masz zamiar próbować, idź na całość.

W innym wypadku, nawet nie zaczynaj.

Jeśli masz zamiar próbować, idź na całość.

To może oznaczać utratę wszystkich: dziewczyn, żon, bliskich, pracy,

A może nawet Twojego rozumu.

Idź na całość.

To może oznaczać niejedzenie przez 3 lub 4 dni.

To może oznaczać zamarzanie na parkowej ławce.

To może oznaczać więzienie, to może oznaczać szyderstwa, kpiny, izolację.

Izolacja jest darem.

Wszystko inne to sprawdzenie Twojej wytrzymałości.

Tego jak bardzo chcesz to zrobić.

I w końcu to zrobisz.

Pomimo odrzucenia i najgorszych szans powodzenia.

I będzie to lepsze niż wszystko o czym możesz marzyć.

Jeśli masz zamiar próbować, próbuj ze wszystkich sił.

Nie ma innego uczucia, które może się temu równać.

Będziesz sam na sam z bogami.

A noce będą płonąć ogniem.

Rób to. Rób to. Rób to. Na 100%.

Będziesz sunął przez życie do perfekcyjnego śmiechu.

To jedyna dobra walka jaka jest.”

– Charles Bukowski

© 2023 PRZYGODY SCENARZYSTY | WordPress Theme by Superbthemes