1 lipca tego roku rozpoczęła działalność specjalna platforma przeznaczona dla scenarzystów – TVN Discovery Talents. To dobry moment by się jej bliżej przyjrzeć i odpowiedzieć na pytania o funkcjonalność, założenia, zalety i wady. Zapraszam!
TVN Discovery Talents – co to jest?
O TVN Discovery Talents pierwszy raz usłyszałem (i opisałem tutaj) w maju, podczas krakowskiego Pro Industry OFF Camera. Platforma w swoim podstawowym założeniu ma być miejscem gdzie wszyscy scenarzyści, zarówno ci doświadczeni jak i debiutujący, będą mieli prostą i klarowną szansę zaprezentowania swoich pomysłów i projektów przedstawicielom jednej z największych grup medialnych w Polsce.
Jak to działa?
By rozpocząć swoją przygodę z platformą TVN Discovery Talents należy najpierw założyć konto. Procedura jest maksymalnie uproszczona. W prawym górnym rogu klikamy przycisk „zaloguj”, następnie wybieramy zakładkę „rejestracja”, podajemy maila, hasło, zaznaczamy, ża zapoznaliśmy się z regulaminem i gotowe.
Po rejestracji jesteśmy poproszeni o podanie podstawowych danych: imię, nazwisko, telefon, mail i już możemy zacząć aplikować do wybranego naboru.
W zakładce „nabory” mamy przedstawione to co jest obecnie poszukiwane. Na dzień dzisiejszy są to: serial komediowo-kryminalny, serial komediowo-obyczajowy, serial medyczny i serial kostiumowy.
Po wybraniu interesującego nas tematu wchodzimy na podstronę z krótkim opisem naboru. Po prawej stronie mamy do dyspozycji kolorowy przycisk „zgłoś się” który prowadzi nas dalej.
Pojawia się formularz zgłoszenia projektu, czyli to miejsce w którym nasz pomysł przyjmuje konkretną, usystematyzowaną formę.
Na początku jesteśmy poproszeni o dostarczenie podstawowych informacji: tytuł projektu, logline i streszczenie (1-3 strony, dołączone jako załącznik PDF). Jest też miejsce na dodanie materiałów multimedialnych.
Następnie otrzymujemy szereg pytań odnośnie naszego projektu:
- O bohatera,
- Miejsce akcji,
- Branżę,
- Czas akcji,
- Główne motywy,
- Format,
- Cechy specyficzne,
- Główną grupę odbiorców,
- Ograniczenia wiekowe,
- Dominujące wątki,
Gdy wszystko uzupełnimy możemy przejść dalej za pomocą przycisku „idź dalej”.
Na następnej podstronie zaznaczamy, że zapoznaliśmy się z regulaminem oraz zasadami naboru.
Na ostatniej podstronie jesteśmy proszeni o podanie swoich danych: imię, nazwisko, mail i telefon. Tutaj również jest możliwość dodania współautora projektu, a także zapisania wersji roboczej w przypadku kiedy zgłoszenie nie jest jeszcze skończone.
Jeśli wszystko mamy gotowe możemy kliknąć przycisk „wyślij” i tym samym rozpocząć procedurę weryfikacji projektu.
Całość w obsłudze jest bardzo prosta, intuicyjna i zachęcająca do pracy.
Na co warto zwrócić uwagę?
Oczekiwania względem zgłaszanych projektów zostały przejrzyście sformułowane w zakładce „Zasady”. Dla twórców platformy najważniejsze jest aby:
- Zgłoszony projekt był oryginalny,
- Brać pod uwagę uwarunkowania finansowe,
- W przypadku adaptacji posiadać prawa autorskie do pierwowzoru,
- Każdy sezon serialu miał otwarte zakończenie,
- Scenariusz był poprawnie sformatowany (nagłówki scen, Courier New 12, odstęp między linijkami 1,0)
- Dodać krótkie CV zawodowe,
- Ponownie zgłaszać projekty tylko po dokonaniu istotnych zmian,
- Pamiętać o tym, że pomysł nie podlega prawnej ochronie.
Co mówi regulamin?
Czasami diabeł tkwi w szczególe, więc poniżej zamieszczam najważniejsze punkty z regulaminu platformy (oczywiście zachęcam do lektury całości, dostępnej na stronie tvndiscoverytalents.pl, w stopce na dole).
- Rejestracja w serwisie jest dobrowolna i nieodpłatna. (par.3, pkt.1)
- Użytkownik może w każdej chwili usunąć swoje konto z Serwisu. (…). Materiały przesłane do serwisu przed usunięciem konta pozostają w archiwum serwisu. (par. 3, pkt. 9)
- TVN nie zobowiązuje się do oceny ani weryfikacji Materiałów nadesłanych przez użytkowników, chyba że co innego wynika z wyraźnego oświadczenia TVN. (par. 4, pkt. 4)
- Wprowadzając, udostępniając lub przesyłając dane, informacje lub materiały do serwisu, użytkownik oświadcza, że:
- Posiada uprawnienia lub zgody wymagane przepisami prawa do tego aby te materiały, dane lub informacje mogły być wykorzystane w zakresie wynikającym z celu serwisu,
- Materiały lub dane nie naruszają praw osób trzecich (…), (par. 5, pkt. 6)
- Użytkownik wprowadzając, udostępniając lub przesyłając do serwisu (…) materiały, dane lub informacje udziela administratorowi nieodpłatnej, nieograniczonej czasowo i terytorialnie, niewyłącznej licencji (obejmującej prawa autorskie i prawa pokrewne), która może być przenoszona lub sublicencjonowana przez administratora serwisu bez odrębnej zgody użytkownika, w szczególności na rzecz podmiotów z grupy kapitałowej do której należy administrator serwisu i obejmuje upoważnienie do korzystania z materiałów, danych lub informacji przez administratora, w całości lub we fragmentach (…). (par. 5, pkt. 7)
- W ramach serwisu przesłany materiał widoczny jest tylko dla użytkownika i administratora serwisu. (par. 5, pkt. 10)
- Użytkownik przyjmuje do wiadomości fakt, że Koncepcja w Polsce nie jest objęta ochroną prawną na podstawie przepisów prawa autorskiego. (podkreślenie TVN, par. 6, pkt. 2)
- (…) Nadesłane projekty są weryfikowane minimum trzy razy w roku. (…) Po upływie maksimum 30 dni od momentu rozpoczęcia weryfikacji organizator kontaktuje się z osobami, które jego decyzją przeszły do II etapu. (…) Autorzy odrzuconych materiałów otrzymają informację o odrzuceniu drogą mailową po zakończeniu weryfikacji. (par. 6, pkt. 4)
- Merytorycznej oceny nadesłanych materiałów dokona komisja powołana w tym celu przez administratora serwisu. (par. 6, pkt. 5)
- Administrator Serwisu zastrzega sobie prawo do kontaktowania się wyłącznie z wybranymi przez siebie użytkownikami. (par. 6, pkt. 6)
- Materiał, który nie został oceniony pozytywnie może być ponownie nadesłany jedynie po dokonaniu znaczących w nim zmian. (par. 6, pkt. 8)
Profesjonalnie i szczegółowo regulamin platformy TVN Discovery Talents został prześwietlony przez Igę Bałos na jej blogu sprawnaedukacja.pl – bardzo polecam!
Co jest obecnie poszukiwane?
W tej chwili prowadzone są cztery nabory ciągłe:
Serial komediowo-obyczajowy
„Jeśli interesuje cię człowiek, jego codzienność, emocje, sposób w jaki reaguje na to, co przynosi mu życie, a do tego wiesz, jak to pokazać z humorem, zaproponuj serial komediowo-obyczajowy.”
Oczekiwany metraż to 42-45 minut, referencją jest „39 i pół”, bieżąca sesja zamyka się 30 września 2019 roku.
Serial komediowo-kryminalny
„Jeśli wiesz jak rozbawić widza, masz cięty język, dystans do świata i pomysł na intrygę ze złodziejem, porywaczem czy mordercą w tle – czekamy na serial komediowo-kryminalny.”
Tutaj również oczekiwany metraż to 42-45 minut i bieżąca sesja zamyka się 30 września 2019 roku. Brak podanych referencji.
Serial medyczny
„”Chirurdzy”, „Dr House”, „Ostry dyżur”, czy nasze rodzime produkcje, jak „Lekarze” i „Diagnoza” to Twoje ulubione seriale? Zaproponuj własny pomysł na serial medyczny.”
Metraż: 42-45 minut, bieżąca sesja zamyka się 30 września 2019 roku
Serial kostiumowy
„Historia jest nauczycielką życia, powtarza się lub rymuje. A może to uzgodniony zestaw kłamstw, jedna wielka anegdota? Czekamy na uniwersalną intrygę w kostiumie historycznym.”
Również w tym naborze poszukiwany jest metraż 42-45 minut. Jako referencją posłużono się „Belle Epoque”. Bieżąca sesja zamyka się 30 września 2019 roku.
Zgłoszenie w pierwszym etapie powinno zawierać:
- logline (tutaj zawarłem kilka rad co składa się na dobry, intrygujący logline)
- Streszczenie (1-3 strony zwięzłego zarysu pierwszego sezonu serialu)
- Opis najważniejszych bohaterów (1 strona)
- Pierwsze trzy strony scenariusza (bez strony tytułowej, w PDF)
Scenarzyści którzy przejdą wstępną weryfikację zostaną poproszeni o dostarczenie scenariusza pierwszego odcinka w ciągu 60 dni od zakończenia pierwszego etapu.
Zgłaszać czy nie zgłaszać?
TVN Discovery Talents jest kolejnym miejscem (obok Cyfrowej Strefy Twórców telewizji Polsat) gdzie scenarzyści otrzymują możliwość zaprezentowania swoich koncepcji jednemu z największych producentów telewizyjnych w kraju. Co więcej ta możliwość jest teraz prosta i jasno zdefiniowana. Nie wymaga już wysyłania dziesiątek maili w nieznane lub walki o zdobycie kontaktu do osoby „z wewnątrz”. Teraz, w teorii, każdy ma taką samą szansę, startuje z tego samego miejsca.
Oczywiście to co jest ewidentną zaletą – pełna otwartość, łatwo może przeobrazić się w wadę – ogromną konkurencję. To, że ścieżka dojścia stała się prostsza, nie znaczy, że jest krótsza i łatwiejsza. Nadal kluczowa będzie jakość opowiadanej przez nas historii i nasze umiejętności. Szczególnie dzisiaj, kiedy możliwie najbardziej zbliżyliśmy się do prawdziwości stwierdzenia, że „wszystko już w kinie było”, kiedy produkcja telewizyjna osiąga rekordowe wolumeny (co i tak jest czubkiem góry lodowej powstających pomysłów, koncepcji, opracowań, projektów i scenariuszy) najważniejszym jest przekonanie osób decydujących, że jesteśmy najlepszą możliwą opcją do opowiedzenia danej historii.
Tak też postrzegam rolę TVN Discovery Talents. Nie tylko jako spichlerz pomysłów, ale również miejsce gdzie można zaprezentować swoje umiejętności scenariopisarskie i zwiększyć szansę na otrzymanie pracy w zawodzie.
Mam nadzieję, że współpraca scenarzystów z TVN Discovery Talents zaowocuje wieloma wspaniałymi realizacjami.
Oryginalność należy rozumieć po pierwsze jako tekst własny, nie adaptowany, po drugie jako pomysł nowy, a nie klon istniejących, ale oczywiste jest, że w ramach wytyczonych przez stację kryteriów. Nie spodziewajmy się, że komercyjna stacja żyjąca z reklam, czyli oglądalności poszukuje nowej odsłony Twin Peaks.
Warto też pamiętać, że dla stacji taka platforma to jest dodatkowe źródło poszukiwania kontentu i statystycznie niewiele projektów pozyskanych tą drogą zostanie zrealizowanych. Każdego dnia w redakcjach TVN, Polsatu i podobnych stacji odbywają się rozmowy z producentami formatów tv, którzy proponują i usiłują sprzedać swoje projekty, a za nimi stoi przede wszystkim rynkowe doświadczenie. Tu też do finalizacji dochodzi raz na dziesięć przypadków, ale to normalne, że dla stacji mniejszym ryzykiem jest powierzyć produkcję nowego serialu doświadczonemu producentowi niż wyłuskanie obiecującego scenariusza, wdrożenie prac developmentowych i dopiero finalnie produkcja samodzielna lub przez producenta wykonawczego.
A formatów scripted docu też bym tak łatwo nie lekceważył. Nie wszystkie są na tak niskim poziomie jak się często powtarza, a pisanie do nich scenariuszy nie jest wcale łatwym zadaniem, co potwierdza fakt, że wielu aspirujących scenarzystów rezygnuje po jednym odcinku lub wcześniej, nie potrafiąc dostosować się, czy też zrozumieć reguł formatu.
Dziękuję Kolego, że tak miło zachęcasz i przybliżasz tamten konkurs. Zawsze warto spróbować chociażby tylko ćwicząc „pióro” na postawiony sobie temat i termin. Życzę powodzenia każdemu startującemu… Teraz czarna komedia i komediodramat jest aktualna. Nie każdy czuję się dobrze w takiej skórze, ale namawiam czy z czegoś co już się ma gotowego nie „doprawić” pod kątem gatunku, i spojrzeć na swój scenariusz z innej perspektywy… Ja nie miałam świadomości że napisałam komediodramat, bo byłam – to nie moja bajka, a wyszło samo ze sposobu narrracji i całej fabuły. Życzę wypoczybku świątecznego.
Przepraszam za to pytanie. Ile stron powinien mieć odcinek na 42 -45 minut? Będę wdzięczna za odpowiedź;)
Nie ma za co przepraszać! Przy poprawnie sformatowanym scenariuszu 1 strona odpowiada mniej więcej 1 minucie czasu ekranowego, więc jeżeli potrzebujemy 42-45 minut, to tyle też powinien liczyć scenariusz.
Ja się najbardziej boję, że skończy się tym, czym zwykle się kończy. Telewizja to w 95% docusoap (wystarczy poprzerzucać kanały od rana do wieczora, ramówka jest nimi dosłownie zapełniona), w porywach oczywiście seriale o policjantach i złodziejach oraz (jakżeby inaczej) medyczne. Przy wymienionych w tekście propozycjach gatunkowych i referencjach obawiam się, że mile widziane byłyby tutaj pomysły bliskie podstawowej grupie docelowej telewizji (i nie piszę tu o koneserach seriali premium), która zjadła zęby na takim repertuarze. Ma byś swojsko, emocjonalnie i płasko. Jak w Ukrytej Prawdzie. Dlaczego? Pewnie brakuje pieniędzy i widzów, a jak brakuje pieniędzy i widzów, to nie można ryzykować i trzeba postępować zachowawczo. Stąd taka, a nie inna oferta telewizyjna i bynajmniej nie chodzi tu o produkcyjny budżet, a próbę utrzymania tych telewidzów, którzy jeszcze nie uciekli do internetu. Dlatego w Polsce nie mógłby powstać Breaking Bad (Jak to, bohater staje się zły? Przecież widzowie przestaną go lubić i nie będą oglądać dalej). Strach siedzieć po nocach i wymyślać coś, co okaże się – mimo obiektywnej wartości egzekucji pomysłu – niewystarczająco przeciętne.
Prywatne stacje ogólnokrajowe muszą dbać o wyniki oglądalności. To kwestia życia. Nikt im nie da dotacji rządowej, nikt nie zapłaci abonamentu. Wszystko zależy od wpływów z reklam, a te są uzależnione od oglądalności. Trudno się dziwić, że szukane i tworzone są przede wszystkim seriale które mają szansę trafić w gusta jak najszerszej widowni.
No tak, tylko dlaczego w takim razie ważne jest, aby zgłoszony projekt był „oryginalny” i co to w takim razie dla stacji oznacza? Bo widzę tu pewien dysonans między oczekiwaniami, a faktami (aktualną ramówką). Potem się taki scenarzysta narobi i jak krew w piach. 😉
Myślę, że jesteś dla nich zbyt ostry. Tutaj oczekiwania są jasno określone – poszukiwane są najbardziej oryginalne pomysły w ramach przedstawionych założeń.
Jest też kilka innych adresów pod którymi można szukać domu dla swoich bardziej niestandardowych projektów – HBO, Canal+, netflix…
W sumie masz rację. Jak nic z tego nie wyjdzie zawsze można poszukać gdzie indziej… o ile w ogóle się wie jak złapać kontakt do Netflixa. 😉