To jest dziwny rok. I taki też będzie Festiwal Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni, który startuje już ósmego grudnia.
Pierwotnie najważniejsze, krajowe wydarzenie branżowe zostało odwołane ze względu na sytuację pandemiczną. Jednak w odpowiedzi na liczne głosy twórców zdecydowano się by spróbować imprezę przeprowadzić, przenosząc całość do Internetu.
Oczywiście, siłą rzeczy, taka forma ma liczne ograniczenia i pozbawia uczestników Festiwalu tak ważnych bezpośrednich interakcji, ale coś jest zawsze lepsze niż nic.
Tym bardziej, jeśli spojrzy się na listę filmów zakwalifikowanych do konkursu głównego:
- „25 lat niewinności” – reż. Jan Holoubek, scen. Andrzej Gołda, prod. TVN
- “Amatorzy” – scen. i reż. Iwona Siekierzyńska, prod. Autograf Karol Wożbiński
- „Bliscy” – scen. i reż. Grzegorz Jaroszuk, prod. Mental Disorder 4
- „Jak najdalej stąd” – scen. i reż. Piotr Domalewski, prod. Akson Studio
- „Jak zostałem gangsterem. Historia prawdziwa” – reż. Maciej Kawulski, scen. Krzysztof Gureczny, prod. Open Mind Prod.
- „Magnezja” – reż. Maciej Bochniak, scen. Maciej Bochniak i Mateusz Kościukiewicz, prod. Aurum Film
- „Mistrz” – scen. i reż. Maciej Barczewski, prod. Iron Films
- „Sala samobójców. Hejter” – reż. Jan Komasa, scen. Mateusz Pacewicz, prod. Naima Film
- „Sweat” – scen. i reż. Magnus von Horn, prod. Lava Films
- “Śniegu już nigdy nie będzie” – reż. Małgorzata Szumowska, scen. Małgorzata Szumowska i Michał Englert, prod. Lava Films i Match Factory Prod.
- „Tarapaty 2” – scen. i reż. Marta Karwowska, prod. Koi Studio
- „Zabij to i wyjedź z tego miasta” – scen. I reż. Mariusz Wilczyński, prod. Bombonierka
- „Zieja” – reż. Robert Gliński, scen. Wojciech Lepianka, prod. WFDiF
- „Żużel” – scen. i reż. Dorota Kędzierzawska, prod. Kid Film
Dużo różnorodności, ambicji i ciekawych pomysłów. Na tą chwilę trudno przewidzieć, który z filmów zostanie wskazany jako najlepszy przez zacne jury pod przewodnictwem Lecha Majewskiego (pozostali członkowie: Grażyna Błęcka-Kolska, Marcin Lenarczyk, Ryszard Lenczewski, Dorota Masłowska, Jan P. Matuszyński, Cezary Pazura, Klaudia Śmieja-Rostworowska).
To jest też ważna edycja ze względu na powrót funkcji dyrektora artystycznego. Niedawno powołany Tomasz Kolankiewicz miał w tym roku mało czasu i skrajnie trudne warunki by odcisnąć swoje piętno na tym wydarzeniu, ale mam nadzieję, że będzie to początek pełnej sukcesów kadencji.
Niestety, mimo, że wydawałoby się, że przeniesienie całości w przestrzeń wirtualną ułatwi wszystkim dostęp do najlepszych polskich filmów, jest dokładnie odwrotnie. Ze względu na obawy przed piractwem i zobowiązania kontraktowe nawet posiadaczom akredytacji branżowych nie zostaną pokazane następujące filmy z konkursu głównego: „Żużel”, „Śniegu już nigdy nie będzie”, „Sweat”, „Jak zostałem gangsterem…”, „Magnezja”, „Sala samobójców. Hejter”. Niewątpliwie są to te najbardziej wyczekiwane tytuły…
Niemniej nadal jest co oglądać, więc poniżej przedstawiam dziesięć tytułów, które na pewno będę chciał zobaczyć (nie brałem pod uwagę filmów które już widziałem, a więc „25 lat niewinności”, „Jak najdalej stąd”, „Tarapaty 2” i „Ziei”):
10.„Biały potok”
Reżyseria: Michał Grzybowski
Scenariusz: Michał Grzybowski i Tomasz Walesiak
Zdjęcia: Mateusz Skalski i Małgorzata Szyłak
Muzyka: Marcin Mirowski
Scenografia: Tomasz Walesiak
Kostiumy: Alicja Antoszczyk
Montaż: Irek Grzyb
Producent: Magdalena Borowiec, Tatiana Matysiak, Daria Zienowicz
Produkcja: Square Film Studio
Obsada: Agnieszka Dulęba-Kasza, Julia Wyszyńska, Marcin Dorociński, Dobromir Dymecki
Sekcja: Konkurs filmów mikrobudżetowych
Opis filmu*: Komedia omyłek o perypetiach dwóch małżeństw. Michał i Ewa prowadzą stateczne życie podporządkowane dobrej pracy i drugiej ciąży. Kasia i Bartek borykają się z poważnymi problemami finansowymi. Niespodziewanie dla wszystkich podczas kłótni Kasia wyjawia mężowi, że spędziła noc z Michałem. Przyjaźń i miłość w jednej chwili stają pod znakiem zapytania. Zależności uczuciowe i finansowe oraz niewinne z pozoru kłamstwa nakręcają spiralę nieporozumień. W kameralnej atmosferze emocje sięgają najwyższych rejestrów. Absurd towarzyszy wzruszeniom. Na dodatek w małżeński spór angażują się windykatorzy, policja oraz wścibski sąsiad. Chaos narasta, mnożąc zabawne sytuacje aż do finałowej tragedii, która okaże się szansą dla obydwu małżeństw – ratunkiem dla ich miłości i przyjaźni.
Dlaczego chcę go obejrzeć: Pierwszy z licznie reprezentowanego na tej liście konkursu filmów mikrobudżetowych. Słowo komedia otwierające opis fabuły już na dzień dobry zdecydowanie wzmocniło moje zainteresowanie tą pozycją. Tak mało można znaleźć uśmiechu w polskim kinie, że każda próba jest w moich oczach na wagę złota. Tym bardziej, że przedstawiona historia przywodzi na myśl „(Nie)znajomych” Tadeusza Śliwy, jeden z ciekawszych, rodzimych filmów zeszłego roku.
9.„Każdy ma swoje lato”
Reżyseria: Tomasz Jurkiewicz
Scenariusz: Tomasz Jurkiewicz i Piotr Janusz
Zdjęcia: Weronika Bilska
Muzyka: Szymon Wysocki
Scenografia: Alicja Kazimierczak
Kostiumy: Sandra Kowalska
Montaż: Aleksandra Gowin
Producent: Magdalena Sztorc i Przemysław Miękinia
Produkcja: Befor My Eyes
Obsada: Nicolas Przygoda, Anita Poddębniak, Maciej Grzybowski, Sandra Drzymalska, Tadeusz Łomnicki
Sekcja: Konkurs filmów mikrobudżetowych
Opis filmu*: Zbuntowana Agata przyjeżdża do małego miasteczka gotować na oazie. Zakochuje się w niej siedemnastoletni Mirek, syn miejscowej organistki, a jego chory na demencję dziadek widzi w dziewczynie kochankę z młodości. Mirek wykorzystuje chorobę dziadka by zbliżyć się do Agaty. Odkrywanie wzajemnych uczuć nieoczekiwanie ujawnia pilnie strzeżoną przez matkę Mirka rodzinną tajemnicę.
Dlaczego chcę go obejrzeć: Tomasz Jurkiewicz w przyszłym roku spróbuje zdobyć młodszą widownię familijnym filmem pt. „Skarbek”. Tymczasem opowiada historię typu coming-of-age i z kilku źródeł słyszałem, że czyni to nad wyraz sprawnie.
8.„Alicja i żabka”
Reżyseria: Olga Bołądź
Scenariusz: Olga Bołądź, Magdalena Lamparska, Julita Olszewska i Jowita Radzińska
Zdjęcia: Piotr Niemyjski
Muzyka: Mikołaj Dobber, Jan Królikowski
Scenografia: Jagna Dobesz
Kostiumy: Katarzyna Adamczyk
Montaż: Sandra Ksepka
Producent: Ewa Jastrzębska i Jerzy Kapuściński
Produkcja: Studio Munka
Obsada: Julia Kuzka, Grzegorz Prasalski, Agnieszka Suchora, Wiktoria Gorodeckaja, Wiktor Loga-Skarczewski, Leszek Stanek
Sekcja: Konkurs filmów krótkometrażowych
Opis filmu*: Opowieść o zbyt szybkim dorastaniu i trudnych decyzjach. Historia czternastoletniej dziewczynki, która zachodzi w niechcianą ciążę. Przerażona ucieka w świat wyobraźni. Odtąd bajka miesza się z rzeczywistością. Nikt z mieszkańców miasteczka nie staje po stronie Alicji, a żaden z lekarzy nie chce podjąć się przeprowadzenia legalnej aborcji.
Dlaczego chcę go obejrzeć: Niestety temat tego filmu jest bardzo aktualny. Przedstawiona historia, stworzona przez cztery kobiety, ma szansę powiedzieć, w krótkiej formie, coś znaczącego o współczesnej Polsce. Jestem ciekaw co.
7.„Ćmy”
Reżyseria: Piotr Stasik
Scenariusz: Piotr Stasik
Zdjęcia: Nicolas Hernandez i Piotr Stasik
Scenografia: Piotr Stasik
Kostiumy: Piotr Stasik
Montaż: Dorota Wardęszkiewicz i Piotr Stasik
Producent: Paweł Kosuń, Agnieszka Janowska, Jacek Nagłowski
Produkcja: Centrala Film
Obsada: Konstancja Oleszczuk, Tymoteusz Skorupka, Jakub Krzykowski, Antoni Urbaniak, Baltazar Grześkowiak, Hubert Jasinowski, Jakub Jasinowski, Adrian Sztuba, Tomasz Wygoda
Sekcja: Konkurs filmów mikrobudżetowych
Opis filmu*: Po 20 dniach poszukiwań policja odnajduje grupę wycieńczonych chłopców, którzy uciekli z obozu dla graczy, ponieważ wychowawcy wyłączyli im komputery i Internet. Jednego chłopca brakuje. Psychologowie dochodzą do wniosku, że stres, którego chłopcy doświadczyli w wyniku odcięcia od gier wywołał wśród nich histerię grupową, objawiającą się zbiorowym powtarzaniem skomplikowanych czynności, bez możliwości zaprzestania, aż do utraty sił. „Ćmy” to filmowy moralitet, survivalowa opera opowiadająca o współczesnym świecie.
Dlaczego chcę go obejrzeć: Piotr Stasik to przede wszystkim uznany reżyser filmów dokumentalnych („21 x Nowy Jork”, „Odmienne stany świadomości”). Tym razem wkracza do przestrzeni fabularnej i jestem bardzo ciekawy tego połączenia. Ilość pozycji na powyższej liście obsadzonych przez twórcę świadczy o tym, że mamy do czynienia z kinem bardzo autorskim, indywidualnym.
6.„Sole”
Reżyseria: Carlo Sironi
Scenariusz: Giulia Moriggi, Carlo Sironi, Antonio Manca
Zdjęcia: Gergely Poharnok
Muzyka: Teoniki Rożynek
Scenografia: Ilaria Sadun
Kostiumy: Olivia Bellini
Montaż: Andrea Maguolo
Producent: Giovanni Pompili i Agnieszka Wasiak
Produkcja: Kino Produzioni
Obsada: Sandra Drzymalska, Claudio Segaluscio, Barbara Ronchi, Bruno Buzzi, Marco Felli, Vitaliano Trevisan, Orietta Notari
Sekcja: Polonica
Opis filmu*: Lena jest w siódmym miesiącu ciaży i jest zdecydowana sprzedać noworodka. Ermanno zgadza się udawać jego ojca. Wujek chłopaka, Fabio, kupi od nich dziecko, którego ze swoją żoną Bianką nie mogą mieć. Fałszywa adopcja między krewnymi to luka prawna – we Włoszech bycie surogatką jest zabronione. W tym świecie pieniądz jest jedyna wartością, tylko on ma znaczenie. Ermanno i Lena to dwoje nieznajomych, udających na zewnątrz parę i żyjących wspólnie do rozwiązania. Przyzwyczajeni myśleć tylko o sobie, nieustannie walczą. Jednak żyjąc obok siebie, zaczynają stawać się tymi, których tylko udają.
Dlaczego chcę go obejrzeć: „Sole”, koprodukowany przez Lava Films, już od jakiegoś czasu krąży po europejskich i światowych festiwalach zgarniając nagrody (m.in. nominacja do Europejskiej Nagrody Filmowej w kategorii odkrycia roku) i bardzo dobre opinie. To też jeden z trzech filmów na tej liście w którym kluczową rolę odgrywa Sandra Drzymalska, dla młodej aktorki to może być przełomowy rok.
5.„Noamia”
Reżyseria: Antonio Galdamez
Scenariusz: Antonio Galdamez
Zdjęcia: Kajetan Plis
Muzyka: Atanas Valkov
Scenografia: Marta Zając i Jakub Zwolak
Kostiumy: Lena Firak i Dominika Rutkowska
Montaż: Tomasz Kolak
Producent: Ewa Jastrzębska i Jerzy Kapuściński
Produkcja: Studio Munka
Obsada: Agnieszka Glińska, Bartłomiej Topa, Daniel Namiotko, Bartosz Kotchedoff
Sekcja: Konkurs filmów krótkometrażowych
Opis filmu*: W nadmorskim mieście zostaje znalezione ciało martwego chłopaka. Na miejsce przybywa komisarz Delman. Szybko orientuje się, że z ofiarą łączy go pewien sekret. Zdając sobie sprawę, że nie powinien zostać rozpoznany, Delman potajemnie rozpoczyna prywatne śledztwo. Wszystkie tropy prowadzą do osiedla Noamia.
Dlaczego chcę go obejrzeć: Kryminał, który przebił się przez gąszcz dramatów oblegający program 30 minut w Studiu Munka? To musi być coś ponadprzeciętnego. Liczę na ciekawe, świeże kino gatunkowe.
4.„Ostatni Komers”
Reżyseria: Dawid Nickel
Scenariusz: Dawid Nickel
Zdjęcia: Michał Pukowiec
Scenografia: Jana Łączyńska i Maciej Krajewski
Kostiumy: Milena Liebe
Montaż: Łukasz Swaryczewski
Producent: Marta Habior
Produkcja: No Sugar Films
Obsada: Michał Sitnicki, Mikołaj Matczak, Nel Kaczmarek, Jakub Wróblewski, Sandra Drzymalska, Agnieszka Żulewska, Zofia Świątkiewicz, Jan Dravnel, Dobromir Dymecki
Sekcja: Konkurs filmów mikrobudżetowych
Opis filmu*: Ostatni tydzień szkoły w gimnazjum w małym, polskim miasteczku. W oczekiwaniu na imprezę (komers) grupa uczniów spędza czas na miejskim basenie. W ciągu kilku dni zasmakują zauroczeń, odrzucenia i pierwszych zawiedzionych nadziei. Zapis ich doświadczeń jest zwieńczeniem okresu gimnazjalnego i portretem współczesnej młodzieży poszukującej tożsamości, przynależności i więzi.
Dlaczego chcę go obejrzeć: Informacje o tym projekcie wpadły mi w ucho na jego bardzo wczesnym etapie i z przyjemnością śledziłem kolejne poczynania twórców. Zapowiada się energetyczny, gwałtowny, intensywny film, który rzeczywiście spróbuje pokazać trochę prawdy o współczesnej młodzieży. Na to liczę. Potrzebujemy takich filmów.
3.„Bliscy”
Reżyseria: Grzegorz Jaroszuk
Scenariusz: Grzegorz Jaroszuk
Zdjęcia: John Borge i Robert Lis
Muzyka: Petr Ostrouchov
Scenografia: Magdalena Dipont i Paweł Baryła
Kostiumy: Hanka Podraza
Montaż: Krzysztof Komander
Producent: Agnieszka Kurzydło
Produkcja: Mental Disorder 4
Obsada: Izabela Gwizdak, Olaf Lubaszenko, Adam Bobik, Piotr Żurawski
Sekcja: Konkurs główny
Opis filmu*: Piotr boi się śmierci. Remedium na lęki poszukuje w magii, religii i psychologii. Niespodziewanie dzwoni do niego Ojciec i prosi, aby natychmiast przyjechał do rodzinnego domu. Piotr dociera na miejsce równocześnie z Siostrą, której prawie nie pamięta i której nie poznaje. Okazuje się, że Ojciec wezwał rodzeństwo, ponieważ zaginęła ich Matka. Członkowie rodziny, którzy spotkali się pierwszy raz po wielu latach, wspólnie ruszają na poszukiwania.
Dlaczego chcę go obejrzeć: Grzegorz Jaroszuk mości się na półce pod tytułem kameralne, ciepłe kino o ludziach dla ludzi. To całkiem fajna półka, gdzie towarzyszy mu między innymi Piotr Trzaskalski i Łukasz Grzegorzek. Chciałbym aby zaczęła ona odgrywać w polskiej kinematografii znaczniejszą rolę.
2.„Zabij to i wyjedź z tego miasta”
Reżyseria: Mariusz Wilczyński
Scenariusz: Mariusz Wilczyński
Zdjęcia: Mariusz Wilczyński
Muzyka: Tadeusz Nalepa
Scenografia: Mariusz Wilczyński
Montaż: Jarosław Barzan
Producent: Ewa Puszczyńska i Agnieszka Ścibor
Produkcja: Bombonierka
Sekcja: Konkurs główny
Opis filmu*: Intymna opowieść reżysera o niedokończonych rozmowach z rodzicami, o tęsknocie za przyjacielem, którego muzyka jest ważnym przewodnikiem po filmie. Portret Łodzi, rodzinnego miasta autora – fabrycznego, odpychającego i przyciągającego, miasta pełnego kominów, pełnego sadzy, miasta które kocham i miasta którego tak naprawdę już nie ma. Opowieść o artystach, którzy kształtowali świat dziecięcej wyobraźni oraz wrażliwość. Opowieść o wartościach, których dzisiaj już trochę brakuje. Jest to film o zawodach i marzeniach.
Dlaczego chcę go obejrzeć: Nagroda dla animacji w Annecy to jak dla fabuły w Cannes. Pozycja, chodź nie wpisująca się w moje tradycyjne zainteresowania, absolutnie obowiązkowa.
1.„Mistrz”
Reżyseria: Maciej Barczewski
Scenariusz: Maciej Barczewski
Zdjęcia: Witold Płóciennik
Muzyka: Bartosz Chajdecki
Scenografia: Ewa Skoczkowska
Kostiumy: Aleksandra Dzióbek
Montaż: Leszek Starzyński
Producent: Krzysztof Szpetmański i Leszek Starzyński
Produkcja: Iron Films
Obsada: Piotr Głowacki, Grzegorz Małecki, Marcin Bosak, Marian Dziędziel, Piotr Witkowski, Rafał Zawierucha, Marcin Czernik, Jan Szydłowski
Sekcja: Konkurs główny
Opis filmu*: Historia legendarnego pięściarza Tadeusza „Teddy’ego” Pietrzykowskiego, który dzięki walkom na ringu ocalił swoje życie w niemieckim, nazistowskim obozie koncentracyjnym i zagłady Auschwitz-Birkenau. Oparty na prawdziwych wydarzeniach dramat przedstawia nieznaną historię polskiego sportowca, który w miejscu zagłady stał się symbolem nadziei na zwycięstwo.
Dlaczego chcę go obejrzeć: Wspominałem już kiedyś o tym. Niezwykła historia Tadeusza Pietrzykowskiego chodziła za mną od dawna. Od lat zbierałem materiały, układałem przebieg fabuły, wyszukiwałem pogłębione konflikty, a przede wszystkim zbierałem doświadczenie scenariopisarskie wychodząc z założenia, że ta postać, ten temat i te wydarzenia wymagają więcej – wiedzy, umiejętności, kreatywności. Czekałem, czekałem, czekałem… Aż się doczekałem, że ktoś inny opowiedział tą historię. Złość i zazdrość szybko minęła, teraz mam tylko nadzieję, że powstał dobry film, godny niesamowitego Teddy’ego. Trzymam mocno kciuki!
*Opisy filmów za programem Festiwalu w Gdyni.
Ze względu na festiwalowe obostrzenia nie będę mógł obejrzeć wielu filmów tych już uznanych twórców. Ale z drugiej strony to doskonała okazja by zajrzeć trochę głębiej, poszukać trochę dalej i poodkrywać trochę więcej. Mam nadzieję, że gdyńskie seanse przedstawią mi wielu utalentowanych twórców, których poczynania odtąd będę śledził z należytą uwagą, a kolejnych filmów wyczekiwał z niecierpliwością.
***
Na koniec jeszcze jedno spostrzeżenie. Dzisiaj mijają równo dwa lata od pierwszego artykułu na blogu. Jak ten czas szybko leci! Wydaje się jakbym dosłownie przed chwilą planował powiedzieć dzień dobry, a tu już 730 dni pisania za mną, 70 artykułów… Bardzo wam dziękuję. Bez waszej lektury, komentarzy i pozytywnego rezonansu nie byłoby sensu tego ciągnąć.
A tak, nadal mi się chce, nadal mam mnóstwo pomysłów na kolejne teksty, nadal szykuję kilka niespodzianek, w tym jedną jeszcze w tym roku. Trzeci rok zapowiada się ciekawie!
Reżyserzy sami piszą sobie scenariusze – kraj geniuszy ?
Rzeczywiście, pierwsze co rzuca się w oczy, to że przy każdym filmie reżyser równa się scenarzysta 🙂 A zazwyczaj jeszcze reżyser i scenarzysta jest też producentem 🙂