Tradycyjnie na przełomie roku prezentuję wam wypis z trybu naboru i wyboru wniosków dla programów będących szczególnie w sferze zainteresowań scenarzystów: stypendiów scenariuszowych oraz developmentu scenariuszowego. Jednak po raz pierwszy tworzę ten wpis z uczuciem bezsilności i bezcelowości.
W stosunku do zeszłego roku nastąpiła jedna, za to kluczowa zmiana – stypendium o jakie może ubiegać się scenarzysta zostało zmniejszone z 40 000 do 10 000 złotych. Należy sobie zdać pytanie czy w takiej formie dalsze istnienie tego programu ma jakikolwiek sens?
Wszystko drożeje, tylko praca scenarzystów tanieje
Powyższym zdaniem Jędrzej Napiecek, młody, zdolny twórca, autor świetnej książki „Król, który uciekł”, potencjalny beneficjent stypendium scenariuszowego, skwitował tą zmianę. I trudno się z nim nie zgodzić. Po raz kolejny my, scenarzyści, jesteśmy tymi, na których się oszczędza, których pracy się nie szanuje, z którymi nikt się nie liczy.
Dziesięć tysięcy złotych nie tylko nie stanowi adekwatnego wynagrodzenia za napisanie scenariusza, ale w wielu przypadkach nie pokrywa nawet kosztów jego stworzenia! Można opowiadać, że scenarzyście wystarczy do pracy papier i ołówek lub komputer i Internet, ale jednocześnie oczekując wspaniałych, oryginalnych, głęboko wchodzących w temat tekstów, trzeba mieć świadomość, że takowe potrzebują miesięcy pracy, licznych podróży, spotkań, docierania do źródeł, zdobywania materiałów, nabywania praw. Wprowadzona zmiana mówi jedno – to wszystko powyżej nie ma sensu.
Kiedyś napisałem artykuł zatytułowany „Czego potrzebuje scenarzysta?”. Do wskazanego w nim czasu dzisiaj dopisałbym jeszcze jedno – szacunku dla jego pracy.
Stypendia scenariuszowe
Terminy
W 2022 roku tradycyjnie planowane są trzy sesje naboru:
Sesja 1: 24.01 – 28.01.2022
Sesja 2: 25.04 – 29.04.2022
Sesja 3: 22.08 –26.8.2022
Scenarzyści mogą wnioskować o stypendium w każdej sesji.
Rodzaje projektów
O dofinansowanie mogą ubiegać się projekty pełnometrażowe (fabularne, dokumentalne, animowane), które można przypasować do jednej z poniższych kategorii:
1. Autorskie;
2. O tematyce historycznej;
3. Dla młodego widza lub widowni familijnej;
4. O znaczącym potencjale frekwencyjnym;
Finanse
Na stypendia scenariuszowe w 2021 roku przeznaczono 500 tysięcy złotych (podobnie jak w ostatnich dwóch latach).
W każdej kategorii można ubiegać się maksymalnie o 10 000 zł.
Tradycyjnie stypendium scenariuszowe w momencie sprzedaży scenariusza podlega całkowitemu zwrotowi, bez względu na cenę zbycia.
W przypadku otrzymania stypendium będzie ono wypłacane w dwóch ratach:
– I rata, 70% kwoty, po podpisaniu umowy;
– II rata, 30% kwoty, po złożeniu scenariusza i akceptacji merytorycznej raportu końcowego;
Kto się może ubiegać?
Tradycyjnie o stypendium scenariuszowe mogą ubiegać się tylko osoby posiadające w dorobku film wyprodukowany na podstawie scenariusza ich autorstwa (lub współautorstwa) lub posiadające znaczący dorobek literacki bądź dziennikarski.
Można składać jeden wniosek na dofinansowanie procesu tworzenia oryginalnego scenariusza, czyli nie można składać gotowego scenariusza ani adaptacji (chyba, że się jest autorem pierwowzoru lub nabyło się do niego prawa).
Jakie dokumenty są potrzebne?
Do wniosku o stypendium scenariuszowe należy dołączyć:
1. Streszczenie (max. 1800 znaków);
2. Oświadczenie o wyłączności posiadania autorskich praw majątkowych;
3. Opis walorów artystycznych i ekonomicznych;
4. Opis oczekiwanych przez scenarzystę rezultatów;
5. Dokumentację dotychczasowego dorobku artystycznego;
6. List intencyjny od potencjalnego reżysera (opcjonalne);
7. List intencyjny od historyka (obligatoryjne w kategorii projektów historycznych);
8. Treatment (15-20 stron);
9. Dwie sceny dialogowe;
10. CV twórcy;
11. Eksplikacja scenarzysty;
12. Plan pracy;
Development scenariuszowy
Dla kogo?
O dotację w ramach developmentu scenariuszowego mogą ubiegać się tylko i wyłącznie producenci pełnometrażowych filmów fabularnych, dokumentalnych lub animowanych.
Uzyskane w ramach programu środki można przeznaczyć na dofinansowanie procesu tworzenia scenariusza (pisanie, script doctoring, konsultacje, warsztaty itp.) oraz poszukiwanie finansowych partnerów przyszłej produkcji.
Tak samo jak w przypadku stypendiów scenariuszowych powstający scenariusz musi być oryginalny, chyba że scenarzysta jest autorem pierwowzoru lub zostały nabyte autorskie prawa majątkowe do utworu.
Terminy
Wnioski o development scenariuszowy składa się w trybie ciągłym, bez oglądania się na terminy sesji. Komisja oceniająca zbiera się gdy zostaną złożone co najmniej 3 wnioski.
Rodzaje projektów
W ramach developmentu scenariuszowego można rozwijać trzy rodzaje filmów:
1. Autorskie;
2. O tematyce historycznej;
3. Dla młodego widza lub widowni familijnej;
Finanse
Na program zostały przeznaczone 3 miliony złotych (podobnie jak w ostatnich dwóch latach).
Dla filmów fabularnych, historycznych, animowanych i familijnych można ubiegać się maksymalnie o 60 000 złotych. Dla filmów dokumentalnych górna granica wynosi 50 000 złotych.
Podobnie jak w przypadku stypendiów scenariuszowych w przypadku sprzedaży praw do scenariusza dotacja podlega całkowitemu zwrotowi.
Dofinansowanie będzie wypłacane w dwóch ratach:
– I rata, 90%, po podpisaniu umowy z PISF;
– II rata, 10%, po złożeniu scenariusza i akceptacji merytorycznej raportu końcowego;
Jakie dokumenty są potrzebne?
Dokumenty wymagane przy składaniu wniosku o development scenariuszowy:
1. Dane teleadresowe i dokumenty rejestrowe producenta;
2. Określenie wysokości i formy wnioskowanego dofinansowania;
3. Termin realizacji przedsięwzięcia;
4. Wskazanie źródeł finansowania;
5. Wysokość i źródła wkładu własnego producenta;
6. Wysokość i źródła wkładu finansowego pochodzącego ze środków publicznych;
7. Treatment;
8. Przykładowa scena dialogowa (tylko dla filmów fabularnych);
9. Streszczenie (max. 1800 znaków);
10. Opis walorów artystycznych i ekonomicznych, w przypadku filmu trudnego uzasadnienie takiej kwalifikacji;
11. Kosztorys;
12. Informacja o działalności producenta;
13. CV i opis dorobku scenarzysty (max 5400 znaków);
14. Lista szczegółowych działań zaplanowanych do realizacji;
15. Umowa na stworzenie scenariusza oraz nabycia praw do scenariusza lub umowa opcji; umowa nabycia praw do pierwowzoru literackiego (w przypadku adaptacji);
16. Listy intencyjne, kopie umów i dokumenty rejestrowe koproducentów;
17. Wykaz wniosków producenta w PISF;
18. List intencyjny od przyszłego reżysera (opcjonalnie);
19. List intencyjny od historyka (obligatoryjne w kategorii projektów historycznych).
Zainteresowanych zachęcam do odwiedzenia stron PISF i szczegółową lekturę trybu naboru (W tym miejscu).
Najchętniej zostawiłabym tę wypowiedź bez komentarza. Postawię jedno pytanie. Co to są elity, kto należy do elit?
Odpowiem z własnego doświadczenia. Ja artysta należę do elit, ponieważ całe życie robiłam z pasją to co lubię i to co kocham i jeszcze za to dostawalam pieniądze , utrzymywałam rodzinę i wybudowałem dom… Film to tylko 1 z elementów mojej pasji. Mam wrażenie że osoba wypowiadająca się powyżej na ten temat przejawia bezinteresowna zawiść i zazdrość. Przepraszam za tak ostre stwierdzenie. Taka myśl pojawiła się we mnie…
Jednak moje oburzenie związane z kpina i zartem traktowania scenarzystów jak kogoś kto pisze sobie do szuflady ma uzasadnienie, bo nie każdy posiada kilka zawodów żeby zarabiać na chleb a najczesciej walczy o codzienne przetrwanie np. składając sto wniosków o dotacje żeby tworzyć uczciwie i rzetelnie
, zeby właśnie jego zmagania nie kończyły się na szufladzie czy komputerze. Zawód scenarzysty jest wyjątkowo niedocenianym i poniżanym elementem w ciągu wszystkich etapów pracy w produkcji filmowej. Nie muszę walczyć o innych bo jestem
także konserwatorem dzieł sztuki a to zupełnie inna bajka, ale patrzę uczciwie na te profesje i mam świadomośc, że aby zdobyć reżysera czy producenta dla swojego gotowego scenariusza trzeba wpierw należeć do elit i bawić się pisaniem… Za własne pieniądze. Na tym polega problem. Scenariusz np. biografii sławnego bohatera wymaga zebrania dokumentacji ze świadkami z kamerą w Polsce albo za granicą ..
Czy na prawdę trzeba pisać o abc … Czy w tym gronie nie ma żadnych profesjonalistów?
Czy nie możecie Państwo pojąć że scenarzysta to jest śmieć? Chyba ze należy do elit i robi to co lubi i nie ma pretensji do nikogo, bo szkoda twórczej energii .
Niezależnie ile jest odmiennych zdań na temat zapłaty za pracę scenarzysty, jestem przekonana że młodzi ludzie powinni walczyć o swoje prawa. Milczenie jest przyzwoleniem na takie traktowanie… Ja walczyć już nie będę, wolę czytać literaturę piękną i cieszyć się Natura. Nie wiem ile dni czy lat mi pozostało…
Namawiam młodych odważnych do walki o własną Twarz, bo warto…!
Moje oburzenie jest olbrzymie – jak można wycenić pracę scenarzysty na 10 tys. ? Prawdopodobnie taką decyzję podjęli urzędnicy nie związani z dyscypliną FILM. Nie znają podstawowych znaczeń słów, nigdy nie mieli kontaktu, nie tylko ze scerzystami, scenariuszem filmowym, ale rówżnież pewnie nigdy nie byli w kinie?
Piszę z pozycji scerzysty i reżysera filmów dokumentalnych. To zakrawa na żart! Nie sposób za 10 tys. zebrać dokumntację ze świadkami z kamerą do filmu dokumentalnego. A praca scenarzysty – dzieło autorskie? To praca społeczna? Czy scenarzysta musi mieć inny zawód i zarabiać na życie, a pisanie traktować jak hobby? Nie mogę tego pojąć. Powinien odbyć się poważny protest scenarzystów i walka o godność człowieka-scenarzysty.
??? Od kiedy pamiętam, ZAWSZE, zanim się szło na rozmowy o granty na dokument, to research już sie miało zrobiony. Na tych komisjach to przecież chcieli już ogladać jakieś nagrania, wywiady z bohaterem, jego środowisko, itd. Kpiną to jest ubieganie się o stypendia na dokument, gdy ma sie tylko ‚scenariusz’ pomysłu spisany na kartce i kilka fotosów jako załączniki. Niesamowicie się społeczeństwo filmowe stało pretensjonalne. Rozumiem jeszcze, jeżeli scenarzysta ma potencjalnego reżysera zainteresowanego projektem. Albo producenta. I dofinansowanie ma pomóc zamienić treatment w scenariusz. Ale wiekszość scenarzystów pisze do szuflady. Piszą dla pisania. Chcą dostać stypendia, by robić co lubia. To jest absurd! Osobiście znam osoby, które dostały stypendia scenariuszowe z Polski oraz np. z Belgii czy Danii. Te stypendia stały się ich sposobem na życie. W przypadku owej Belgii, stypendium wynosiło 15 000 euro. Osoba ukończyła pierwszy (czy drugi) draft, komisja weryfikacyjna stwierdziła, że pomysł jednak nie jest tak atrakcyjny jak sugerował treatment/pitch, umowa została rozwiązana. Pieniądze zostały w kieszeni stypendysty. Ta sama osoba dostała w styczniu kolejne stypendium, na kolejny projekt.