Nie raz już wspominałem na blogu o warszawskich Niezobowiązujących Spotkaniach Scenariuszowych (ostatnio tutaj). To piękna inicjatywa która umożliwia początkującym scenarzystom skonfrontować swoje teksty z życzliwymi krytykami i zdobyć cenne doświadczenie.
Spotykamy się regularnie już od czterech lat (doczekaliśmy się nawet nieformalnych filii – pozdrowienia dla Wrocławia i Łodzi!) i cały czas staramy się sobie nawzajem pomagać. By efekty naszych cotygodniowych posiedzeń był jeszcze bardziej owocne pojawiła się nowa, fantastyczna inicjatywa.
Katalog scenariuszy
Napisanie scenariusza to jedna rzecz, sprzedanie go to zupełnie co innego. By zwiększyć szansę na realizację omawianych tekstów organizatorzy Spotkań postanowili stworzyć katalog scenariuszy Niezobowiązujących Spotkań Scenariuszowych. Na czym ma to polegać?
Bartek Konarski, współorganizator:
„W naszym zamierzeniu będzie to spis scenariuszy zgłoszonych do nas przez samych autorów, który będzie udostępniany reżyserom i producentom szukającym projektów. Spis będzie zawierał jedynie metrykę tekstu (autor, tytuł, gatunek, metraż, itp.).
Czyli katalog ma być mapą drogową po tym co powstało. Nie będzie tam samych tekstów. Będą jedynie dane kontaktowe autora i w przypadku zainteresowania reżyser lub producent będzie mógł się z nim bezpośrednio skontaktować w sprawie udostępnienia tekstu.
Wszyscy zainteresowani mogą zgłaszać swoje projekty do 31 sierpnia na maila:
spotkaniascenariuszowe@gmail.com
Zgłoszenie powinno zawierać metrykę scenariusza:
Tytuł:
Rodzaj produkcji: (film fabularny, film krótkometrażowy, film animowany, pilot serialu)
Autor/Autorzy:
Adaptacja: (jeżeli tekst jest adaptacją prosimy o wpisanie tytułu i autora adaptowanego tekstu, jeżeli scenariusz jest oryginalny nic nie wpisuj)
Wersja: (treatment, draft I, draft II… draft XXXIII itp.)
Gatunek: (jak najszerzej i z uwzględnieniem takich gatunków jak coming of age, dramady czy mumblecore)
Metraż: (jeżeli to serial, wpisz metraż odcinka)
Temat: (jedno zdanie jakich problemów dotyka Twój tekst: jeżeli jest to komedia to w jakim środowisku się dzieje, jeżeli dramat to o jakich problemach mówi, jeżeli film historyczny to o jakim okresie opowiada itp.)
Logline: (trzyzdaniowe streszczenie fabuły) (to już opcjonalnie, jeżeli uważasz, że chcesz to udostępnić, aby łatwiej znaleźć zainteresowanego reżysera lub producenta to wpisz, jeżeli boisz się, że ktoś Twój pomysł ukradnie to oczywiście zrozumiemy, gdy zostawisz tę rubrykę pustą)
Szukam: (wpisz osobę, którą aktualnie szukasz: producenta, reżysera, współautora, autora dialogów itp.)
Dodatkowa informacja: (jednozdaniowa informacja, która może być istotna, np.: nagroda dla tekstu, krótkie bio autora, adres strony internetowej lub jakiś znaczący fakt dotyczący tekstu lub autora)
Kontakt: (mail i nr telefonu)
Pitching
We wpisie dotyczącym Kameralnego Lata utyskiwałem na bardzo lichą liczbę okazji do zaprezentowania swoich projektów producentom. Organizatorzy Niezobowiązujących Spotkań również to dostrzegli i zamiast czekać aż ktoś coś zrobi w tej sprawie postanowili sami zabrać się za rozwiązywanie tego problemu.
I tak najciekawsze spośród zgłoszonych do katalogu projektów zostaną zaproszone do udziału w specjalnie z tej okazji zorganizowanym pitchingu na który zostaną zaproszeni zaprzyjaźnieni reżyserzy i producenci.
Na szczegóły odnośnie miejsca, czasu i warunków uczestnictwa jeszcze trzeba poczekać, tymczasem zgłaszajcie swoje projekty do katalogu, pomóżcie siebie i swoją pracę znaleźć.
Niezobowiązujące czyli jakie?
Jednocześnie chciałbym przypomnieć, że Niezobowiązujące Spotkania Scenariuszowe odbywają się w każdy czwartek, w kawiarni Fawory, na ulicy Mickiewicza, w Warszawie. Warto przyjść, poznać inne osoby piszące, porozmawiać o scenariuszach, wymienić się doświadczeniami.
Zajrzyjcie też na grupę Facebookową – https://www.facebook.com/groups/NiezobowiazujaceSpotkaniaScenariuszowe/
Tam na pewno będzie można uzyskać odpowiedzi na wszystkie pytania związane z katalogiem i pitchingiem.
Dalszy ciąg inf. do Katalogu scenariuszowego:
II propozycja
1. Grażyna Zielińska
2. TYTUŁ: (dyptyk)
„Pocałunek numeru 131468”. WOJOWNIK ZE SKRZYDŁAMI Prof. dr hab. Włodzimierz Fijałkowski; „POCAŁUNEK MASKI” Bł. Ks. S. W. Frelichowski
3. RODZAJ PRODUKCJI:
film dokumentalny, historyczny, dokudrama, fragm. animacji, sztuka, dokumenty, malarstwo autora…
4. Gatunek:
film dokumentalny, dokudrama, dramat psychologiczny
5. Metraż:1. 1 i 2 i 3 cz. po 52 min.
6. Temat:
Umiejętność przebaczania okresu wojny i obozów zagłady prometejskim wysiłkiem przez Człowieka-Profesora ginekologii i położnictwa (1.cz.).Walka o życie dzieci poczętych, zawsze będąc sobą, idąc pod prąd pomimo szykanów komunistów… (2.cz.)
7. Logline dwóch części
Historia Człowieka który potrafił w 15 letnim procesie przebaczania Niemcom-swoim oprawcom w obozach zagłady – przebaczyć, jak w baśni pocałowany przez małe niemieckie dziecko w numer obozowy. Nigdy nie zabił, walczył o dzieci poczęte i całe rodziny jako Człowiek i lekarz ginekolog i położnik oraz Uczony.
8. Szukam producenta – o Doktorze i o Bł. Ks. S.W. Frelichowskim oraz funduszy
TYTUŁ drugiego filmu w dyptyku:
1.TYTUŁ: „POCAŁUNEK MASKI” (DYPTYK DC.) Bł. Ks. S. W. Frelichowski
2. AUTOR: GRAŻYNA ZIELIŃSKA
3. RODZAJ PRODUKCJI:
film dokumenalny, (dokudrama, scenki teatralne, animacja, malarstwo autora (Droga Krzyżowa i maski „Wicka” oraz portrety)
4.Gatunek: dokument, dramat psychologiczny, dokudrama,
5.Metraż: 52 minuty
6.Temat: Temat dotyczy okresu przedwojennego od 1913 roku kiedy urodził się Bohater „Wicek”, który jako młody chłopak pisał pamiętnik o swoich duchowych wyborach, także w seminarium, a po wojnie cała działalność twórcza i święta Ks. S. W. Frelichowskiego była skierowana z pozycji obozów koncentracyjny w czasie II wojny światowej, do końca do 1945 roku do jego śmierci. Ten cały czas od wczesnej młodości poświęcony jest temu Bohaterowi i jego miłości do człowieka, do każdego, bez lęku, bez maski, z umiejętnością przebaczania na bieżąco swoim oprawcom.
7.Logline:
To historia młodego kapłana-harcerza-patrioty bł. Ks. S. W. Frelichowskiego, który po wyświęceniach w Pelplinie, podczas II wojny św. trafił do 5 obozów zagłady, tam odważnie walczył o Polskę, o życie biologiczne i psychologiczne innych, ale przeżył ogrom zła i postanowił nadal nie poddawać się i w rezultacie do końca wojny 1945 pobytu w Dachau udawało się kapłanowi służyć zawsze z podniesioną Twarzą i wspierać każdego. To typ bohatera-bez nienawiści kochającego swoich nieprzyjaciół, który dążył do świętości (Pamiętniki) dlatego w sytuacjach ekstremalnych żył W PRAKTYCE Ideałami. Nie bał się swych oprawców w obozach i z godnością znosił trudy zniewolenia pomagając innym przetrwać koszmar obozowy a swoją postawą bez lęku kruszył serca wroga. Historię tę opowiada artystka która malując Jego podobiznę, chodzi po śladach Człowieka Bł., (wywiady, obrazy).
10.Szukam producenta – tak i funduszy na skończenie filmu.
11.Informacje, biografia j.w. , kontakt:
Grażyna Zielińska
Dyngusowa 9
87 -100 Toruń
g.zielinska@bu.uni.torun.pl Tel. 504387072
Zachęcam do współtworzenia.
Chwaliłam Katalog … I słusznie, cenna inicjatywna. Szkoda że moje cztery projekty scenariuszy- 3 dokumenty i 1 fabułą nie znalazły się w Katalogu, bo były uznane za obszerne – choć były tej samej długości co innych, wg metryczki. Jeden opis podałam przed spotkaniem 28 listopada a pozostałe podaję teraz, może ktoś skorzysta i zainteresuje się tematami któ
Autorski cykl „POMNIKI-PORTRETY POLAKÓW” Grażyna Zielińska
W 100. ROCZNICĘ WYZWOLENIA POLSKI (wszystkie proponowane filmy)
I propozycja
1. TYTUŁ: „MAŁY WOJOWNIK Z PROCĄ” (Jerzy Grodek)
2. AUTOR: GRAŻYNA ZIELIŃSKA
3. RODZAJ PRODUKCJI: FILM DOKUMENTALNY (DOKUDRAMA, FRAGM. ANIMACJI, RYSUNKI AKWARELOWE)
4. Gatunek: dokument, dramat psychologiczny, dokudrama,
ORAZ film oparty na faktach dokument FABULARNY – DWIE WERSJE
5. Metraż: 52 minut- maks. do 70
6. Temat: Mówi o sporcie, o niepełnosprawności (niewidzeniu), o odrzuceniu przez rodziców, o wpływie wojny na wzrost zagrożenia/lęku i o udanej próbie wyjścia z okresu ciemności, niepoddawaniu się i uporze sportowca, a nawet o wielkiej miłości „na starość” to tematy „Jurkowe”; film opowiada o okresie przed wojennym, w czasie wojny i współcześnie…
7. Logline: Niepowtarzalna jedyna historia chłopca-mężczyzny od 3 roku życia do 84 roku życia (do 2019), sportowca, który miał wszystko (kariera sportowa), niewidomy przez 30 lat, i niezłomny, niezniszczalny człowiek który wiarą siłą charakteru sportowca pomógł w przywróceniu wzroku a po 70-siątce zakochał się w 18 lat młodszej kobiecie ze wzajemnością i jest bardzo szczęśliwym, aktywnym człowiekiem. Animacja świadomie dobrana z rysunkami dzieci i autora ma na celu pokazać plastycznie i obrazowo lęk, który snuje się przez cały film. Czy opuścił bohatera?
8. Szukam producenta i funduszy na skończenie filmu
10. Informacje, biografia, kontakt:
Grażyna Zielińska
Dyngusowa 9
87 -100 Toruń
g.zielinska@bu.uni.torun.pl Tel. 504387072
Biografia (moja biografia z powodu wieku i kilku zawodów ma 40 stron zapisu, ja podałam taką propozycję):
Krótka nota art.
Dr G.Zielińska,1951, Toruń; Artysta konserwator,1975 UMK, Toruń; 1975 PP PKZ, Wrocław; 1980/81 kier. konserwacja Turcja;1976 ZPAP; wystawy indywidywidualne malarstwo, witraż (52) zbiorowe (127) Polska/zagranica; konserwacja DZIEŁ SZTUKI (55); 1994/5 Studia podpyl. Zarządz/Kierow. Wydz.Pedagogika UW; Teatr i drama: Autorski Teatr Dziecięcy Mały Nauczyciel 1990/1994; Nauka ok.1.800 godz. warsztaty/szkolenia z dramy: szkoła polska/ brytyjska/holenderska;1998 pedagog dramy zawód; 1997/2011 BU UMK, Toruń; 2008 doktorat drama i sztuka, UMK (Wydział Humanistyczny, Filozofia); Projekty autorskie Terapia przez rozwój i pracę twórczą, warsztaty dramowo-plastyczne w Polsce dla pedagogów; Nagrody i stypendia (22); Publikacje NAUKOWE (54); referaty konfer. naukowe (19);Autor-wykonawca I, II, III Ogólnop.Sympozjum Praktyki Dramy, Toruń; Od 2011 emerytura; nauka drama, dramatopisarstwo; maluję, proj. Eduk-art., scenariusze dla teatru i filmu (20);autorskie filmy dokumentalne (2) NP. LINK do jednego filmu 2x nagrodzony, udział w międzyn.festiwalach: EPOPEJA NARODOWA https://youtu.be/Asg-JXmX1yc
Zachęcam do współpracy.
Rewelacyjny pomysł, ale ważniejsza inicjatywna praktyczna, konkretna, społeczna. Gratuluje działania!!! Powodzenia z własnymi tekstami!
Za każdym razem kiedy pisze komentarz mam info że ktoś już to napisał. I nie wysyła.
Co mam napisać nowatorskiego?
Każdy komentarz jest bardzo mile widziany – motywuje do pisania!
Rewelacyjny pomysł, ale ważniejsza inicjatywna praktyczna, konkretna, społeczna. Gratuluje działania!!! Powodzenia z własnymi tekstami!
Taka „złota” rada ode mnie do ewentualnego przekazania grupie. 😉
Na zachodzie jak się np. producentowi wysyła „cold query” albo „sprzedaje” elevator pitch, to poza tytułem i gatunkiem podaje się logline. Taka wypracowana norma jak mniemam ma uzasadnienie, bo taki producent to zwykle dość zajęta osoba i może nie mieć czasu na przebijanie się przez 120 stron scenariusza, który nie wiadomo za bardzo o czym jest, a który konkuruje z dziesiątkami innych, które dzięki choćby jednozdaniowemu opisowi wstępnie dają mu mgliste pojęcie z czym ma do czynienia i czy warto poświęcać na to czas. Dlatego dałbym logline jako obowiązkowy albo przynajmniej w opisie bardzo do tego zachęcał.
Osobna sprawa odnośnie obawy o kradzież – oczywiście pomysły nie są chronione, ale nadal ktokolwiek się tutaj martwi, że zostaną ukradzione przez producenta? I co wtedy? Przecież i tak musiałby wtedy zatrudnić jakiegoś scenarzystę i mu zapłacić za ich wyegzekwowanie, więc coś takiego wydaje się mijać z celem, a i rezultat takiego niecnego występku mógłby być mizerny w porównaniu do historii autora. 😉