Co to jest One Pager?

One Pager jest wizytówką opowiadanej przez ciebie historii. W przeciwieństwie do wymienionych powyżej dokumentów  nie jest etapem pracy nad scenariuszem. Pełni funkcję reprezentacyjną.

W jakich sytuacjach dobrze się sprawdza?

Przede wszystkim na wydarzeniach w stylu scriptfiestowej Pitch Fiesty kiedy dostajesz tylko kilka minut by zaprezentować swój projekt, a w kolejce do producenta z którym rozmawiasz czeka jeszcze kilkunastu, mających takie same intencje jak ty, twórców. By twojemu rozmówcy po spotkaniu z tobą zostało coś więcej niż dobre słowo warto dać mu właśnie taki One Pager.

Zawsze gdy chcesz zostawić po sobie jakiś ślad w kontaktach z producentami, reżyserami czy aktorami, bez względu czy są one osobiste czy mailowe, warto posługiwać się schludnym, konkretnym One Pagerem.

Co składa się na One Pagera?

 

Przyjrzyjmy się bliżej każdemu z tych elementów.

 

Przykładowy One Pager

By lepiej zobrazować to o czym piszę posłużę się konkretnym przykładem. Poniżej umieściłem One Pager do jednego z moich projektów scenariuszowych pt. „Będziesz smażyć się w piekle” (wspominałem o nim tutaj).


Nagłówek

W nagłówku powinny być zawarte trzy informacje:

  • Tytuł – większe wyjaśnienia są zbędne. 😉
  • Gatunek – to jest bardzo ważna sprawa. Przypisanie naszej opowieści do konkretnego rodzaju pozwala odbiorcy One Pagera od razu zbudować sobie jakieś oczekiwania i przyporządkować ją do określonego sposobu oceny (inaczej patrzy się na komedię romantyczną, a inaczej na dramat psychologiczny). Świadczy to też o naszym profesjonalizmie oraz posiadaniu co najmniej podstawowej wiedzy scenariopisarskiej.
  • Metraż – prosto i przejrzyście komunikujemy czy nasz pomysł / scenariusz to historia pełnometrażowa, krótkometrażowa czy może serialowa.

W załączonym przykładzie dodałem jeszcze w nagłówku adnotację, że opowiadana historia jest adaptacją powieści graficznej. To ważna informacja, mówiąca sporo o projekcie, mogąca pobudzić ciekawość potencjalnego producenta.

Jest to też dobre miejsce na dodanie informacji w stylu „oparte na prawdziwych wydarzeniach”, „inspirowane prawdziwą historią” itp.

 

Zdjęcie

Jest to absolutnie kluczowy element One Pagera ponieważ to on jest tym co go odróżnia od synopsisu.

Macie jedną, jedyną szansę by za pomocą obrazu, elementu tak ważnego w świecie filmu, wzbudzić zainteresowanie waszym projektem. Dlatego jego rozsądny wybór jest tak ważny.

Co może się sprawdzić?

  • Zdjęcie z filmu referencyjnego – jeśli jest jakiś film który duchowo, tematycznie, wizualnie koreluje z waszą historią możecie umieścić tutaj odpowiedni kadr. Pamiętajcie, że odbiorca waszego One Pagera to również fan kina – dużo ogląda, dużo wie, dużo kojarzy. Jeżeli dobrze traficie będzie to świetny punkt wyjścia do rozmowy.
  • Zdjęcie researchowe – pracując nad swoim pomysłem na pewno przeglądałeś mnóstwo materiałów, które w jakiś sposób na ciebie oddziaływały. Możesz wykorzystać jedno z takich zdjęć w swoim One Pagerze. Na przykład jeśli opowiadałbym love story dziejącą się w USA, w 1945 roku, to opatrzyłbym ją takim zdjęciem:

  • Grafika – „Będziesz smażyć się w piekle” opowiada historię młodego chłopaka, który zatraciwszy się w pogoni za marzeniami jest bliski utraty najbliższej rodziny i w pewnym momencie musi się zatrzymać i zastanowić co jest dla niego najważniejsze. Genialna grafika Banksy’ego lepiej niż jakiekolwiek zdjęcie oddaje to o czym tutaj opowiadam.
  • Inne formy wizualne (np. obraz, komiks) – czasami warto poszukać poza schematami. Do swojego pierwszego scenariusza poprosiłem znajomego rysownika o narysowanie kluczowej sceny wyposażając bohaterów w charakterystyczne cechy wyglądu aktorów, których widziałem w tych rolach. Dzięki temu powstał oryginalny ozdobnik One Pagera i dobry temat do rozmowy z przypadkowo spotkanym Piotrem Fronczewskim ;).

Mówią, że obraz wart jest tysiąca słów, więc niech tak będzie w przypadku waszego One Pagera.

 

Logline

W największym skrócie logline to:

„Logline to jedno-, dwuzdaniowa sentencja określająca bohatera, konflikt i stawkę twojej historii”

 

Więcej o nim napisałem w artykule Jak napisać intrygujący logline?”, zainteresowanych tematem serdecznie zapraszam.

 

Streszczenie

To jest zdecydowanie najtrudniejszy element One Pagera. Mając do dyspozycji mniej więcej pół strony musimy sprawnie i przejrzyście opowiedzieć całą historię zawartą w naszym scenariuszu.

Nagle każde słowo ma znaczenie, każde wymaga zastanowienia czy jest absolutnie niezbędne to zaprezentowania tej fabuły. A wszystkie razem muszą łączyć się w spójną i ciekawą całość. To naprawdę potężne wyzwanie dla każdego scenarzysty, więc warto nad tym pracować i cały czas ćwiczyć, analizować i poprawiać (To zawarte w przykładzie jest wersją numer 9 i na pewno nie ostatnią).

 

Filmy referencyjne

Mamy tutaj do czynienia z klasycznym podziałem na szkołę falenicką i otwocką. Jedni eksperci radzą podawać filmy referencyjne, jako najprostszy sposób nakierowania odbiorcy One Pagera na rodzaj opowiadanej przez was historii, inni uważają to za zbędny dodatek.

Zastanówcie się który wariant najlepiej posłuży prezentacji waszego projektu i go zastosujcie. Wszystko zależy od indywidualnych preferencji, typu opowiadanej historii i pomysłu na filmy referencyjne.

Ja akurat przy „Będziesz smażyć się w piekle” filmów referencyjnych nie zamieściłem, ale nie wykluczam dodania ich przy kolejnych wersjach One Pagera.

 

O autorze + dane kontaktowe

Zadaniem One Pagera jest nie tylko zaprezentować wasz projekt, ale również was samych. Dlatego musicie wygenerować na tej jednej stronie trochę miejsca dla personalnych informacji. Co warto o sobie napisać? Wszystko to co pobudzi ciekawość, świadczy o kompetencjach, doświadczeniach lub wiąże się z tematem projektu.

W swoim przykładzie umieściłem informacje o wykształceniu (kompetencje), dotychczasowych projektach („Rój”, „Zawacka” – doświadczenia) i blogowej działalności (pobudza ciekawość). Bardzo żałuję, że wśród różnotematycznych portali dla których pisałem nie przewinął się żaden muzyczny (byłoby to związane z tematem projektu).

Oczywiście należy również umieścić swój telefon oraz mail, tak by odbiorca One Pagera miał maksymalnie ułatwioną możliwość kontaktu z nami.

 

Na koniec

Bądźcie kreatywni. To dobra rada zarówno przy pisaniu, jak i przy tworzeniu dokumentów pomocniczych. Klasyczny One Pager powinien zawierać wszystkie powyższe elementy, ale sposób ich ułożenia czy styl zapisu to pole do działania waszej wyobraźni. Dostosujcie formę do rodzaju historii jaką opowiadacie. Sprawcie aby wasza kartka wyróżniała się, aby zachęcała by po nią sięgnąć, przeczytać, dowiedzieć się więcej. Myślcie o One Pagerze jak o reklamie. Czy dobrze „sprzedaje” was i wasz pomysł?

Jeżeli macie jeszcze ochotę lub potrzebę dowiedzenia się czegoś więcej o One Pagerze to zachęcam was do zajrzenia na kanał StoryLab.pro na vimeo.com, gdzie jest godzinny materiał w którym Agnieszka Kruk szczegółowo omawia to zagadnienie.

Powodzenia w tworzeniu własnych One Pagerów i ich skutecznej dystrybucji na pitchingach!

 

Niezbędnik scenarzysty

 

Dotychczas, w ramach cyklu Niezbędnik scenarzysty, pojawiły się artykuły:

#1 „Drabinka scenariuszowa, czyli najważniejsze narzędzie scenarzysty”

#2 „Jak napisać intrygujący logline?”

#3 „Synopsis – wszystko co warto wiedzieć”